نگهداری گیاهان

کوددهی سینگونیوم؛ پربرگ شدن گیاه!

کود مناسب برای سینگونیوم

سینگونیوم گیاهی استوایی و جذاب از خانواده‌ی آراسه می‌باشد که در آب و هوای گرم و مرطوب و در سایه رشد می‌کند. از طرفی شرایط نگهداری سینگونیوم بسیار راحت بوده و شما می‌توانید این گیاه را تقریبا در هر مکانی پرورش دهید‌. به همین دلیل گیاه سینگونیوم جزو پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی به حساب می‌آید، اما فراموش نکنید که کوددهی مناسب در نگهداری سینگونیوم نقش مهمی دارد.

مناسب‌ترین کود برای سینگونیوم‌ها یک کود متعادل با سطوح فسفر و پتاسیم بالا است.

کوددهی مناسب، نقش موثری در پرورش گیاه آپارتمانی شما دارد. بنابرین با شناخت کود مناسب و کوددهی اصولی گیاه سینگونیوم‌، سلامت آن را تضمین می‌کنید.

 

آیا گیاه سینگونیوم به کوددهی نیاز دارد؟

کوددهی سینگونیوم

 

به طور کلی شرایط نگهداری سینگونیوم‌ها آسان می‌باشد و برای رشد به مواد مغذی زیادی نیاز ندارند. اما این قضیه همیشه صادق نیست و گاهی مقدار کمی کوددهی به سلامت گیاه شما کمک زیادی می‌کند. پس هر نوع علائم کمبود مواد مغذی در سینگونیوم را جدی بگیرید و آن را به طور مناسب و کافی کوددهی کنید.

نکته: خاک گلدان شما با هر بار آبدهی موادمغذی خود را به مرور از دست می‌دهد، در نتیجه موادمغذی گیاه در صورت کوددهی تجدید می‌شود. اگر گلدان گیاه خود را به تازگی تعویض کرده‌اید، می‌توانید کوددهی را انجام ندهید. خاک تازه گلدان تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را خواهد داشت. اما با گذشت زمان، خاک گلدان مواد مغذی خود را از دست می‌دهد و بدون کوددهی مناسب، گیاه راهی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود نخواهد داشت.

 

گیاهان به کدام مواد مغذی در کودها نیاز دارند؟

برخی عناصر همچون پتاسیم، فسفر و نیتروژن جزو نیازهای اولیه گیاه هستند و بیشتر کودها این عناصر را در خود دارند. اما قبل از خریدن کود برای سینگونیوم خود، انواع موادمغذی را بشناسید و از کارایی هر کدام مطلع شوید.

درشت مغذی‌ها

عناصر درشت مغذی‌ها: نیتروژن، فسفر، پتاسیم

گیاهان در درجه اول به درشت مغذی‌ها نیاز دارند، زیرا آنها به طور کلی بر رشد گیاهان تأثیر می‌گذارند.‌ درشت مغذی‌ها مسئول رشد و تکامل سلولی، بهبود سیستم ایمنی و تنفس گیاه هستند.

ریزمغذی‌ها

عناصر ریزمغذی‌: آهن، نیکل، مس، بور، روی، کلر، منگنز

ریزمغذی‌ها همچنین به رشد سریع‌تر و پرپشت‌تر شدن گیاهان از برگ و ساقه کمک می‌کنند. اما این‌ها در مقادیر کمتری نسبت به درشت مغذی‌ها مورد نیاز هستند.

سایر مواد مغذی

سایر مواد مغذی: کلسیم، گوگرد، منیزیم و …

چند ماده مغذی دیگر نیز وجود دارند که روی سیستم ایمنی و متابولیسم گیاهان اثر می‌گذارند.

 

بهترین کود برای گیاه سینگونیوم

از آنجایی که کودهای زیادی در بازار موجود است، ممکن است انتخاب بهترین کود برای شما مشکل باشد و انتخاب نسبت اشتباه سبب بروز مشکلاتی برای گیاه سینگونیوم زیبای شما شود.

برای انتخاب کود مناسب برای سینگونیوم‌ها، بهتر است کودی را انتخاب کنید که حاوی سه عنصر درشت مغذی نیتروژن (N)، فسفر(P) و پتاسیم(K) با نسبت ۱۰.۱۰.۱۰ به شکل ترکیبات آلی باشد. این مواد مغذی به گیاه آپارتمانی شما این امکان را می‌دهد که سریع‌تر رشد کند. امروزه انواع مختلفی از کودها در بازار وجود دارد. برخی از کود‌ها ارگانیک هستند در حالی که برخی دیگر شیمیایی می‌باشند. کودهای آلی، حاوی موادی مانند پودر استخوان هستند که در طول زمان به مواد مغذی تغییر پیدا می‌کنند  و توسط ریشه گیاه جذب می‌شوند. در حالی که کودهای مصنوعی به انواع مختلف نمک  تبدیل پیدا می‌کنند و از آنجایی که گیاه نیاز چندانی به این دسته از مواد ندارد، رسوب مقدار زیادی از آن در خاک می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. مصرف طولانی مدت و بیش‌از اندازه کود‌های شیمیایی می‌تواند باعث افزایش سفتی خاک و پایین آمدن غلظت مواد مغذی در آن شود.

اجزای مواد مغذی

کوددهی سینگونیوم؛ پربرگ شدن گیاه! - انگور

 

نیتروژن

فسفر

پتاسیم

  • سنتز پروتئین (تولید پروتئین جدید)
  • برای فتوسنتز مورد نیاز است
  • باعث رشد جدید می شود
  • مورد نیاز برای فتوسنتز و گلدهی
  • افزایش رشد ریشه
  • تقویت تقسیم و رشد سلولی
  • تنظیم آب گیاه
  • تقویت ایمنی گیاه

بهترین زمان برای کوددهی سینگونیوم

بهار و تابستان؛ زمان مناسب برای کوددهی سینگونیوم

بهار و تابستان؛ زمان مناسب برای کوددهی سینگونیوم

 

زمان ایده‌آل برای کوددهی سینگونیوم در بهار و تابستان و زمان رشد گیاه می‌باشد. بهترین راه برای کوددهی، استفاده از یک محلول غذایی مایع است که می‌توانید آن را به طور مستقیم به خاک گیاه سینگونیوم خود اضافه کنید. بنابرین با این روش همه گیاهان در طول سال مواد مغذی کافی دریافت کرده و دچار توقف رشد یا گلدهی ناقص نمی‌شوند. در نظر داشته باشید که در زمستان کوددهی انجام ندهید؛ زیرا منجر‌به رشد بی‌‌موقع ساقه و یا رشد بیش از حد برگ خواهد شد.

 

نحوه استفاده از کود برای سینگونیوم

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای حفظ سلامت گیاه سینگونیوم خود باید به آن توجه کنید، نحوه استفاده از کود می‌باشد.

در ابتدا به بسته‌بندی کود دقت کنید که هر سه ماده مغذی را داشته باشد. سپس گیاه سینگونیوم خود را ماهی دو بار به مقدار یک‌دوم یا یک‌چهارم در فصول گرم سال، کوددهی کرده و در فصل‌های سرد تعداد دفعات آن را کاهش دهید. گیاه سینگونیوم در فصول سرد سال انرژی کمی برای رشد مصرف می‌کند و در صورت کوددهی زیاد، این مواد در خاک رسوب کرده و در طول زمان باعث اسیدی شدن خاک گلدان و آسیب به گیاه شما خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از شروع گلدهی یا قبل از جوانه زدن گیاه کوددهی انجام دهید.

نکته‌: در صورت نیاز می‌توانید کود سینگونیوم را با آب رقیق کنید.

 

فواید کوددهی برای سینگونیوم

فواید کوددهی سینگونیوم

 

  • بهبود روند رشد در گیاه
  • افزایش گلدهی گیاه
  • افزایش اندازه ساقه گیاه
  • افزایش تعداد و اندازه برگ ها

 

مضرات کوددهی بیش‌از حد سینگونیوم

به‌طور کلی اثرات کوددهی، از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت است. همانطور که می‌دانید کود‌ها برای افزایش سرعت رشد گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر چه مقدار کوددهی را افزایش دهید، رشد گیاه سریعتر می‌شود و ممکن است ریشه‌های سینگونیوم از مقدار فضای گلدان بزرگ‌تر شده و دسترسی به آب و مواد مغذی را برای گیاه  دشوار کند. بهتر است از هیچ گونه مواد شیمیایی یا مصنوعی در مخلوط خاک خود استفاده نکنید؛ زیرا در صورت مصرف زیاد یا نادرست می‌توانند باعث آسیب به سینگونیوم شوند.

 

علائم کمبود مواد مغذی گیاه سینگونیوم و یا عدم کوددهی

  • رشد ساقه با داشتن فقط تعدادی برگ در نوک آن
  • رشد آهسته گیاه
  • ضعیف شدن سیستم ریشه
  • تغییر رنگ و تغییر شکل برگ‌ها
  • ضعیف شدن ساقه گیاه

اگر هر یک از این علائم را روی گیاه سینگونیوم مشاهده کردید، باید روال کوددهی را بررسی کنید و اگر تا به حال کوددهی انجام ندادید، این روند را شروع کنید.

 

کوددهی سینگونیوم؛ پربرگ شدن گیاه! - انگور

سخن آخر

کود دادن به گیاه سینگونیوم بخشی ضروری از روال مراقبت آن است و اگر می‌خواهید رشد آن را ببینید، نباید آن را نادیده بگیرید. استفاده از ترکیب درست کود به رشد و شادابی گیاه سینگونیوم جذاب شما کمک می‌کند، پس از ترکیب کود با NPK   ۱۰.۱۰.۱۰ یا ۲۰.۲۰.۲۰ استفاده کنید و هر دو تا سه هفته یک بار در صورت لزوم کوددهی را انجام دهید‌ تا از رشد سینگونیوم جذاب خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *