نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)

نگهداری از سینگونیوم سفید

آشنایی با سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)

سینگونیوم پودوفیلوم با نام علمی Syngonium podophyllum به تنهایی یک گیاه آپارتمانی جذاب است. گونه پروانه سفید به خانواده Araceae زیبایی بیشتری می‌بخشد. سینگونیوم بومی برزیل، بولیوی و اکوادور تا مکزیک است. این گیاهان در بین علاقه‌مندان به گیاهان داخلی در سراسر ایالات متحده بسیار محبوبند.

گونه پروانه سفید (Syngonium White Butterfly) یکی از چندین گونه‌‌ی مختلف سینگونیوم پودوفیلوم است که دارای برگ‌های متنوع و چند رنگ می‌باشد. این گونه به دلیل مقاوم بودن نسبت به شرایط مختلف محیطی و ظاهر فیزیکی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) چقدر است؟
  • آیا سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) دارای گل و عطر است؟
  • سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)  به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری سینگونیوم
  • نحوه تکثیر سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)
  • آفات یا بیماری‌های سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)
  • آیا سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) چیست؟

 

ارتفاع سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) چقدر است؟ 

سینگونیوم پروانه سفید در صورت مناسب بودن شرایط محیطی، می‌تواند تا طول 90 تا 180 سانتی‌متر و عرض 30 تا 60 سانتی‌‌متر رشد کند. طول و جهت رشد بستگی به این دارد که گیاه دارای قیم است یا به صورت آویزان رشد می‌کند. گیاهانی که فاقد قیم هستند، معمولاً متراکم‌تر و نامرتب رشد می‌کنند.

برگ های زیبای سینگونیوم پروانه سفید

برگ های زیبای سینگونیوم پروانه سفید

 

برگ‌های سینگونیوم پروانه سفید با طی کردن مراتب رشد، ظاهری متنوع، چندرنگ و منحصر به فرد به گیاه می‌بخشند. آن‌ها قلبی شکل و به رنگ سفید مایل به نقره‌ای تا کرم با لبه‌های سبز تیره هستند. برگ‌های بالغ سینگونیوم، به شکل نوک پیکان تبدیل می‌شوند. نهایتاً، برگ‌ها طولی بین 12.5 تا 35 سانتی‌متر پیدا می‌کنند.

رنگ و طرح برگ‌ها در طول زمان متفاوت است. رنگ برگ‌ها از سبز مایل به سفید تا سفید، سفید کرمی یا سفید نقره‌ای متغیر است.

 

آیا سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) دارای گل و عطر است؟

زمانی که سینگونیوم پروانه سفید در داخل خانه رشد می‌کند به ندرت شکوفا می‌شود. هنگامی که یک گیاه بالغ شکوفا می‌شود، گل‌های کوچک به رنگ سبز مایل به سفید روی یک اسپادکس ضخیم ظاهر می‌شوند. در مراحل بعدی رشد، این گل‌ها جای خود را به توت‌های قرمز یا قهوه‌ای مایل به سیاه می‌دهد.

 

سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

سینگونیوم پروانه سفید قادر است طیف وسیعی از شرایط نوری را تحمل کند. در زیر نور فلورسنت یا نور کم، تنوع رنگ در برگ‌های این گیاه ممکن است به مرور زمان از بین رود. برای این‌که برگ‌های سینگونیوم پروانه سفید در بهترین حالت خود باقی بمانند، نور متوسط یا روشن و غیرمستقیم خورشید ایده‌آل است. از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث سوختگی برگ‌های آن شود.

سینگونیوم پروانه سفید را در دمای بین 15 تا 24 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

نکته: گروه گیاهی سینگونیوم از مقاوم‌ترین گیاهان نسبت به گرما محسوب می‌شوند.

 

سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

سینگونیوم پروانه سفید ترجیح می‌دهد مرطوب بماند، در حالی که، آبیاری زیاد می‌تواند برای این گیاه مضر باشد. در طول فصل رشد اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود. در فصل‌های پاییز و زمستان فرصت دهید تا خاک کمی عمیق‌تر از قبل خشک شود.

عامل اصلی برای داشتن یک گیاه سینگونیوم پروانه سفید شاداب رطوبت بیشتر است. غبارپاشی گیاهان آویزان یا قرار دادن گلدان گیاه بر روی بستر سنگریزه‌دار پر از آب در سلامت گیاه بسیار مؤثر است. این کار از قهوه‌ای شدن برگ‌های آن در صورت فراموشی آبیاری جلوگیری می‌کند. همچنین نگه داشتن این گیاه در آشپزخانه یا حمام که به طور طبیعی مرطوب‌ترند، می‌تواند یک راه حل عالی باشد.

در طول فصل رشد (بهار و تابستان) سینگونیوم پروانه سفید را هر دو هفته یکبار با کود همه منظوره با نصف غلظت تغذیه کنید. در فصل زمستان، کوددهی را به یکبار در ماه کاهش دهید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) چگونه است؟

سینگونیوم پروانه سفید در مخلوط گلدانی غنی و با زهکشی خوب بهترین عملکرد را دارد. انتخاب یک مخلوط گلدانی با هوادهی خوب به داشتن اطمینان از سلامت گیاه کمک می‌کند.

  • گلدان این گیاه را باید هر 1 تا 2 سال یکبار تعویض کنید. 
  • توصیه می‌شود هر بهار خاک آن را تعویض کنید.
  • تعویض گلدان بهترین زمان برای تقسیم گیاه است. 
  • گاهی اوقات، انتقال گیاه به گلدانی با یک اندازه بزرگتر (با سوراخ زهکشی) می‌تواند رشد بیشتر را تشویق کند.

 

نظافت و نگهداری سینگونیوم

هرس کردن گیاه، منجر به متراکم شدن آن می‌شود. هرس هر ساقه بالارونده به حفظ شکل برگ‌های جوان کمک می‌کند. در صورت حضور کودکان یا حیوانات خانگی در خانه حتما ساقه‌های خزنده را کوتاه کنید تا دسترسی به آن‌ها محدود شود.

 

نحوه تکثیر سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)

تقسیم ساده‌ترین روش تکثیر، مخصوصاً هنگام تعویض گلدان است. می‌توانید قلمه‌های ساقه را حدود 2.5 سانتی‌متر زیر گره برش بزنید. قلمه‌ها را در آب قرار دهید و یا در هورمون ریشه‌زایی فرو کنید و مستقیماً در مخلوط گلدان بکارید. در صورتی که، قلمه‌های سینگونیوم را در آب قرار داده‌اید، بهتر است هر چند روز یکبار آب آن را تعویض کنید. معمولاً، نخستین ریشه‌ها در هفته نخست ظاهر می‌شوند. پس از ریشه دهی کامل، می‌توانید آن را به گلدان نهایی منتقل کنید.

نحوه مراقبت و نگهداری از سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) - انگور

 

آفات یا بیماری‌های سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید)

گیاهان سالم در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم هستند. یک گیاه بیمار ممکن است مشکلات زیادی داشته باشد، از جمله:

  • شته‌ها
  • لکه‌برگی باکتریایی
  • شپشک آرد‌آلود
  • پوسیدگی ریشه
  • حشرات فلس‌دار
  • کنه‌های عنکبوتی

 

آیا سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) سمی است؟

این گیاه به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم اگزالات سمی است. در صورت بلعیده شدن ممکن است باعث مشکل در بلع آب دهان، دیسترس معده، سنگ کلیه و استفراغ شود. شیره این گیاه ممکن است باعث تحریک پوست شود. توصیه می‌شود که هنگام دست زدن به گیاه از دستکش استفاده کنید.

 

بهترین موارد استفاده از سینگونیوم پودوفیلوم (پروانه سفید) چیست؟

سینگونیوم پروانه سفید برای نگهداری در سبد آویزان مناسب است. همچنین در آشپزخانه یا حمام به بهترین شکل رشد می‌کند. با این حال، می‌تواند جلوه‌ی زیبایی به هر قسمتی از خانه ببخشد.  پروانه سفید به دلیل داشتن توانایی رشد در نور مصنوعی می‌تواند گزینه مناسبی برای نگهداری در دفاتر کاری باشد.

 

خرید گیاه آپارتمانی سینگونیوم از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *