نگهداری گیاهان

نحوه‌ی گلدهی گیاه زاموفیلیا + نکات گلدهی

نحوه گلدهی زاموفیلیا

زاموفیلیا که به عبارتی با نام گیاه ZZ نیز شناخته می‌شود، متعلق به مناطق آفریقایی بوده و با شکوفه‌های ظریف و زیبنده‌ی خود، در هر مکانی جلب توجه می‌کند. نگهداری زاموفیلیا بسیار راحت بوده و اگر می‌خواهید آن را به مرحله گلدهی برسانید باید چندین نکته را رعایت کنید. همانطور که می‌دانید این گیاه در موارد خاصی گلدهی دارد. نکته عجیب در مورد گیاه زاموفیلیا این است که حتی باتجربه‌ترین پرورش‌ دهندگان گیاهان آپارتمانی نیز در مورد اینکه آیا گیاه زاموفیلیا می‌تواند در داخل خانه شکوفا شود یا نه شک دارند.

 

🌷گیاه زاموفیلیا دقیقا چگونه شکوفا می‌شود؟

نحوه‌ی گلدهی گیاه زاموفیلیا + نکات گلدهی - انگور

 

 

گیاه زاموفیلیا به دلیل برگ‌های سبز روشن آن که روی ساقه‌های گوشتی رشد می‌کند، بسیار محبوب می‌باشد. علاوه بر این، پوشش مومی روی سطح آن به برگ‌ها درخشندگی خاصی می‌بخشد.

برای به ثمر رساندن گل‌هایی زیبا و کرم رنگ، باید به‌خوبی از گیاه زاموفیلیا مراقبت کنید. گیاه زاموفیلیا یک گل آذین بزرگ بلالی شکل داشته و معمولا در صورت گلدهی در تابستان شکوفه‌دهی دارد.

همچنین یک برگ سبز کم رنگ به طول ۶ تا ۸ سانتی‌متر تقریباً تمام قطر گل‌ آذین را می‌پوشاند. علاوه بر این، گل آذین آن دارای ماهیت منحصر به فردی می‌باشد که گل‌های نر و ماده را در داخل ساختار بلالی شکل از هم جدا می‌کند، در نتیجه گل‌آذین قادر به گرده افشانی خود نمی‌باشد. گل‌های نر در قسمت بالایی بلال و گل‌های ماده در قسمت پایین قرار دارند.

 

 

🌿گیاه زاموفیلیا چند وقت یکبار شکوفا می‌شود؟

نحوه‌ی گلدهی گیاه زاموفیلیا + نکات گلدهی - انگور

 

زمان شکوفه‌دهی گیاه زاموفیلیا در خانه به عوامل مختلفی از جمله میزان مراقبت از گیاه بستگی دارد. همچنین ممکن است گلدهی اصلا اتفاق نیفتد و یا به‌طور نامنظم رخ دهد.

همچنین شما می‌توانید زمان شکوفه‌دهی را از شاخه کوچکی که در قسمت پایه گیاه تشکیل می‌شود، حدس بزنید. توجه کنید که شکوفه‌دهی، بیشتر اوقات در گیاهان بلوغ یافته رخ می‌دهد. در این نوع گیاهان شاخه‌ها و سیستم ریشه به‌ خوبی رشد کرده و گیاه توانایی گل‌دهی دارد.

 

🤔چرا گیاهان زاموفیلیا گل‌ نمی‌دهند؟

گل بلالی شکل زاموفیلیا

 

توجه داشته باشید که زاموفیلیا به‌چند دلیل مراقبتی توانایی گل‌دهی خود را از دست می‌دهند. بنابرین، شما باید تلاش کنید که موانع موجود را بردارید تا شانس خود را برای گلدهی زاموفیلیا افزایش دهید.

  1. روشنایی، کنترل دما و آبیاری مناسبی وجود ندارد.
  2. گیاه زاموفیلیا مواد مغذی کافی را از خاک دریافت نمی‌کند.
  3. اندازه گلدان شما کوچک‌تر از اندازه گیاه می‌باشد.
  4. رشد گیاه زاموفیلیا متوقف شده است.
  5. گیاه زاموفیلیا دچار بیماری یا آفات شده است.

 

توجه کنید که باید هر سال شاخه‌های جدید در گیاه خود مشاهده کنید. اگر گیاه شما شاخه جدیدی ایجاد نکند، نشان‌دهنده‌ی ورود زاموفیلیا به مرحله پیری می‌باشد. در ادامه‌ شما باید به فکر تکثیر گیاه خود باشید. میانگین زندگی گیاه زاموفیلیا ده سال می‌باشد.

مکان ایده‌‌آل برای گیاه زاموفیلیا پنجره‌ای رو به شرق یا جنوب می‌باشد، زیرا این مکان بسیار پر نور بوده و برای زاموفیلیا مناسب است. اما توجه داشته باشید که زاموفیلیا نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد، زیرا نور مستقیم خورشید می‌تواند برگ‌های آن را بسوزاند.

در زمستان بازه دمایی 18 تا 21 درجه برای زاموفیلیا ایده‌‌آل می‌باشد. در تابستان که دمای هوا به ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، توصیه می‌کنم گیاه را به محیط خنک‌تر منتقل کنید.

این گیاه توانایی حفظ رطوبت را در برگ‌ها و ساقه‌های خود دارد. این موضوع به آن اجازه می‌دهد تا مدت زیادی بدون آبیاری زنده بماند و دماهای بالاتر را نیز تحمل کند.

همچنین، گیاه زاموفیلیا نمی‌تواند رطوبت بالا را تحمل کند و مه‌پاشی مکرر برای آنها توصیه نمی‌شود. بنابرین اگر پارچه‌ای را مرطوب کنید و برگ‌های گیاه را پاک کنید، هم بر روی سلامتی گیاه و هم بر روی ظاهر آن موثر می‌باشد.

 

 

💧✔آبیاری صحیح

آبیاری زاموفیلیا

 

قبل از آبیاری زاموفیلیا، سطح رطوبت خاک را با دست بررسی کنید. اگر قسمت پایین خاک خیس بود، باید صبر کنید تا خاک به‌خوبی خشک شود.

زمانی که دمای اتاق به بیش‌تر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد رسید، گیاه را ۱ تا ۲ بار در ماه آبیاری کنید‌. اما در تابستان سعی کنید که گیاه را ۱ تا ۲ بار در هفته به مقدار کم آبیاری کنید. توجه کنید که اگر گیاه زاموفیلیا آب کافی دریافت نکند، پژمرده شده و برگ‌های آن از شاخه‌های بالایی می‌ریزد. همچنین در صورت وجود رطوبت زیاد، برگ‌های جوان نیز زرد خواهند شد.

⭕اگر اتفاقی گیاه خود را بیش‌از حد آبیاری کردید، بلافاصله آن را از گلدان خارج کنید. سپس ریشه‌های پوسیده را جدا کنید. در مرحله بعد اجازه دهید ریشه‌های سالم به مدت ۱ تا ۲ ساعت در هوا خشک شوند.

گیاه زاموفیلیا را حدود یک هفته پس از انتقال به گلدان جدید، خاک آن را با رس منبسط شده و شن و ماسه، ترکیب کنید و تا مدتی از آبیاری گیاه پرهیز کنید.

 

💊✔کوددهی گیاه زاموفیلیا برای گلدهی بهتر

کوددهی زاموفیلیا

 

گیاهان زاموفیلیا را با کودهای کاکتوس و ساکولنت که حاوی نیتروژن کمتری می‌باشند، تغذیه کنید. همچنین می‌توانید از کودهای مایع برای نغذیه روی سطح برگ گیاه نیز استفاده کنید. کوددهی را هر ۲ تا ۳ هفته یکبار بین اسفند تا مهر انجام دهید. در طول زمستان، گیاه را استراحت دهید و کوددهی را متوقف کنید. اگر گیاه زاموفیلیا را به‌خوبی کوددهی نکنید، احتمال درگیری آن با آفات و بیماری‌های مختلف بالا می‌رود.

دقت کنید که گیاه زاموفیلیا در گلدانی که برای آن خیلی بزرگ باشد، شکوفا نمی‌شود. به این دلیل که تمام انرژی خود را صرف رشد ریشه می‌کند.

برای کاشت یا تعویض گلدان، بهتر است یک گلدان گل را بر اساس طول و حجم ریشه آن انتخاب کنید. گیاه زاموفیلیا تقریباً ۵ تا ۶ سال پس از کاشت در شرایط ایده‌آل شکوفا می‌شود.

 

🤗نکات مهم در طول دوره گلدهی زاموفیلیا

سعی کنید دمای اتاقی که گیاه زاموفیلیا در آن قرار دارد را ثابت نگه‌دارید. زیرا در صورت تغییر اقلیم، این فرآیند مقدار قابل توجهی از انرژی گیاه زاموفیلیا را می‌گیرد. همچنين، سعی کنید که مقدار تغذیه و آبیاری را نیز ثابت نگه‌دارید.

انتقال زاموفیلیا از یک مکان به مکان دیگر توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث ریزش برگ‌ها شود.

دقت کنید که اگر گیاه زاموفیلیا ضعیف شده باشد و همزمان نیز گلدهی کند، انرژی زیادی را از دست داده و در خطر ابتلا به بیماری قرار می‌گیرد. در این مرحله به محض گلدهی گیاه، گلها را حذف کنید و اجازه دهید تا گیاه تقویت شود.

 

🚑مراقبت‌های لازم پس از گلدهی زاموفیلیا 

در مرحله‌ای که ساقه‌های گیاه زاموفیلیا روی زمین می‌افتند، باید بدانید که فصل گلدهی به پایان رسیده است. در این مرحله سعی کنید که نکات زیر را دنبال کنید:

  1. آبیاری خود را به یک بار در ماه محدود کنید.
  2. دمایی بین ۱۷ تا ۲۰ درجه سانتیگراد در داخل خانه فراهم کنید.
  3. لازم است برای مدتی تغذیه گیاه را متوقف کنید.
  4. بهتر است پس از گلدهی از پیوند و تکثیر گیاه خودداری کنید.

 

 

✅معنی‌های مختلف گلدهی گیاه زاموفیلیا

معنی گلهای زاموفیلیا

 

گلدهی این گیاه با تعابیر مختلفی از گذشته همراه بوده است. زمانی که گیاه زاموفیلیا شکوفا می‌شود، بدین معنی می‌باشد که قرار است در خانه اتفاقات خوبی بیفتد. اتفاقاتی از قبیل گرفتن ترفیع در محل کار یا ازدواج، و یا حتی ممکن است عضو جدیدی از خانواده در راه باشد.

در زمان کاشت گیاه زاموفیلیا سکه‌ای را ته گلدان قرار دهید. این موضوع باعث تقویت انرژی گیاه می‌شود و همچنین انرژی مثبت را به خانه شما می‌آورد.

پژمرده شدن برگ‌های زاموفیلیا نیز نماد ورشکستگی مالی می‌باشد.

 

👈نتیجه

زاموفیلیا، گیاهی منحصر به فرد و بومی مناطق آفریقایی می‌باشد. همچنین نگهداری زاموفیلیا کاری بسیار راحت می‌باشد. اما گلدهی این گیاه در اکثر مواقع کاری نشدنی است و نیاز به مراقبت‌های به‌خصوصی دارد. اگر شانس داشته باشید قطعا گل‌های زیبایی را از این گیاه مشاهده خواهید کرد.😍

12 دیدگاه در “نحوه‌ی گلدهی گیاه زاموفیلیا + نکات گلدهی

  1. زینب گفت:

    سلام از وقتی که زامو دو تا گل داده پاجوشهای ضعیف میده قطعش کنم بهتر میشه ؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله گلهارو جدا کنید . یک نوبت هم گیاهتون رو با استفاده از هیومیک اسید تغذیه کنید.

      1. مهتاب گفت:

        سلام گل زاموفیلیا چطوری جدا کنم ،نمیخام گل برگ آسیب ببینه

        1. الیکایی گفت:

          سلام وقتتون بخیر
          با استفاده از چاقوی تیز و ضدعفونی شده از انتهایی ترین قسمتی که ساقه گلدهنده از خاک خارج شده قطع کنید.

  2. مسعود گفت:

    با سلام و احترام.
    آیا گل های زاموفلیا باعث ضعیف شدن خود گیاه می شود؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      گلها بعلت مصرف بالای مواد غذایی و انرژی میتونند باعث تضعیف گیاه و کاهش رشد بشوند.
      بهتره بعد از مشاهده گلدهی ساقه گلدهنده رو قطع کنید.

  3. Elahe گفت:

    سلام وقت بخیر
    یه سوال داشتم
    گل زاموفیلیا شکوفا میشه یا به صورت بلالی باقی می‌مونه؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      باقی میمونه به همون شکل

  4. حامد محمد گفت:

    سلام زاموفیلیا من تازه چند روزه گل داده . چند وقت دیگه باید گلشو جدا کرد

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      میتونید بعد از کامل شدن گل اقدام کنید

  5. نبی فتحی گفت:

    سلام
    زاموفولیای ما سه ماه پیش گل داده و گلشم هنوز سبزه و یه گل دیگه توراه داره که فکر کنم تا دوهفته دیگه شکوفا بشه ، آیا گل اولو با اینکه سالم و سرحاله قطع کنم؟؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      باتوجه به انرژی که گل از گیاهتون میگیره بهتره بلافاصله بعد از مشاهده گل ، از گیاه جدا کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *