نگهداری گیاهان

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

تا دو سه دهه‌ی گذشته، به دلیل وجود فضای سبز در حیاط منازل، نیاز چندانی به پرورش گیاهان در فضای داخل خانه احساس نمی‌شد. با رشد آپارتمان‌نشینی استفاده از گیاهان سبز در فضای داخل خانه رایج شد. علاوه بر این گیاهان داخلی به خانه یا محل کار شما به زیبایی و به تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنید، کمک می‌کنند. اما هر سال میلیون‌ها گیاه از بین می‌روند، که با آگاهی بیشتر از شرایط نگهداری و نیاز‌های خاص هر گیاه می‌توانیم مانع این کار شویم.

اما برای اینکه گیاهان سالم و شادابی داشته باشید باید قبل از آگاهی از شرایط نگهداری هر گیاه به موضوع مهم دیگری هم توجه کنید. همان طور که می‌دانید گیاهان خانگی پیش از خرید، در گلخانه پرورش یافته‌اند که هوای آن گرم و مرطوب است. به طور کلی محیط خارج از گلخانه با محیط گلخانه خیلی فرق دارد. بنابراین باید بعد از خرید هر گیاه آپارتمانی به نکاتی توجه کنید. پس موضوع مهم این است که شما باید در مرحله‌ی اول با نکات مهم بعد از خرید گیاهان آپارتمانی آشنا شوید و سپس در رابطه با شرایط نگهداری گیاهان اطلاعاتی به دست آورید. ما در این مقاله نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

 

تنها کاری که باید بعد از خرید گل‌های آپارتمانی انجام دهید، این است که مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • گیاه خود را قرنطینه کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

اولین قدم پس از خرید یک گیاه داخلی جدید این است که گیاه جدید را به مدت 1-2 هفته از دیگر گیاهان خود جدا کنید. مکان مناسبی را به دور از گیاهان دیگر پیدا کنید، چه در فضای باز در یک مکان امن و چه در فضای منزل. این تضمین می‌کند که گیاه فرصتی برای عادت کردن به رطوبت و دمای فضای جدید داشته باشد. در طول این مدت، شاخ و برگ گیاه را از نظر آفت یا بیماری به صورت بصری بررسی کرده و اگر مشکلی دارد قبل از اینکه گیاه را در نزدیکی سایر گیاهان خود بگذارید، مشکل را برطرف کنید.

 

  • ریشه‌های گیاه جدید خود را بررسی کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

اکنون که بازرسی شما از شاخ و برگ‌ها کامل شده است، ممکن است لازم باشد ریشه‌ها را بررسی کنید.

 

  • گیاه خود را در نور غیر مستقیم نگه دارید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

از آنجایی که به ما آموخته‌اند که گیاهان برای زندگی به نور نیاز دارند، بسیاری از ما این تصور نادرست، که “نور بیشتر برابر است با سلامت بیشتر” را در نظر می‌گیریم. این موضوع  می‌تواند بسیار نادرست باشد! تعدادی از گیاهان وجود دارند که برای رشد به نور بسیار کمی نیاز دارند و آفتاب مستقیم روی برگ‌ها یا گلبرگ‌ها می‌تواند آنها را بسوزاند. بنابراین تا زمانی که به این موضوع توجه نکرده باشید که آیا گیاه شما به نور مستقیم، غیرمستقیم یا فیلتر شده خورشید نیاز دارد، گیاهتان را در یک اتاق روشن که در نور غیرمستقیم قرار گرفته باشد قرار دهید.

حتی در رابطه با گیاهانی هم که  برچسب “آفتاب دوست” دارند، قابل درک است که فکر می‌کنید قرار دادن این گیاه در زیر نور مستقیم خورشید بهتر است. اما مراقب باشید! مانند بسیاری از مردم، گیاهان هم تغییرات محیطی ناگهانی و شدید را دوست ندارند. مگر اینکه مطمئن باشید که گیاه قبل از خرید شما در زیر نور مستقیم خورشید زندگی می‌کرده است، در غیر این صورت ابتدا باید گیاه را در آفتاب غیر مستقیم و روشن قرار دهید.

 

  • دما را بررسی کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

اکثر گیاهان باید در فضایی بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد کاملاً سالم باشند، اما برخی از آنها اینطور نیستند. علاوه بر دور نگه داشتن گیاه از تابش مستقیم نور خورشید، مرحله سوم این است که مطمئن شوید اتاقی که گیاه جدید خود را در آن می گذارید خیلی گرم یا سرد و در معرض نوسانات شدید دما نباشد. اگرچه ممکن است اتاقی داشته باشید که برای معتدل نگه داشتن گیاه شما آماده باشد، اما اگر گیاه جدیدتان را خیلی نزدیک به در یا پنجره‌ای قرار دهید، شرایط نامساعدی را برای آن به وجود آورده‌اید.

ممکن است متوجه شوید که گیاه شما در فصول مختلف به آب و هوای متفاوتی نیاز دارد، اما مطمئن شوید که اتاق یا منطقه‌ای که گیاه شما در آن قرنطینه شده است، عاری از نوسانات شدید دما باشد. نوسانات چشمگیر دما به این معنی است که گیاه جدید خود را از پنجره‌هایی که رو به سرمای بیرون باز می‌شوند، دور نگه دارید و بسیار مهم است که گیاهان را در کنار منابع گرمایشی قرار ندهید.

 

  • قبل از آبیاری گیاه خود کمی صبر کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

اگرچه به نظر غیرقابل تصور است، اما بهتر است گیاه خود را برای یک یا دو روز آبیاری نکنید. قدم بعدی شما این است که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول گیاه جدید را آبیاری نکنید. بهتر است قبل از آبیاری صبر کنید تا گیاه با دما و شرایط نوری جدید سازگار شود. البته این موضوع برای مواردی که گیاه تعویض گلدان نداشته، صادق است.

 

  • گیاه جدید خود را به آرامی تمیز کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

توصیه می‌شود گیاه جدید خود را با پاک کردن آرام برگ‌ها تمیز کنید، زیرا فروشندگان گیاهان برای براق شدن برگ گیاهان از محصولاتی استفاده می‌کنند که می‌توانند روزنه‌ها را مسدود کنند. تمیز کردن برگ با دستمال به حذف گردوغبار و سایر آلودگی‌ها کمک می‌کند و در عین حال گیاه شما را هیدراته می‌کند. با پاک کردن ملایم آنها می‌توانید به معنای واقعی کلمه هوای تازه را به گیاهان خود هدیه دهید.

 

  • کود ندهید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

ما به گیاهان کود می‌دهیم تا مواد مغذی را که به رشد و سلامت آنها کمک می‌کند در اختیارشان قرار دهیم. اما، باید در ابتدا از کود دهی اجتناب کنید، حتی اگر فصل مناسبی باشد. شما به مدت 2 تا 4 هفته یا تا زمانی که گیاه با شرایط جدید خود سازگار شود، نباید به آن کود دهید. درست مانند آبیاری و نور، کود زیاد یا کوددهی خیلی سریع می‌تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد. حتی می‌تواند گیاه را از بین ببرد.

 

  • از هرس کردن خودداری کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

اگرچه هرس ضروری است، اما نباید گیاهی را که به تازگی خریداری کرده‌اید هرس کنید، مگر اینکه برگ‌های مرده را جدا کنید. هرس کردن در زمانی که گیاه در حال استفاده از منابع برای تطبیق با محیط جدید خود است، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و حتی می‌تواند به آن آسیب برساند.

 

  • از تعویض گلدان خودداری کنید

نکات مهم بعد از خرید گل آپارتمانی - انگور

 

به محض اینکه گیاه جدید خود را به خانه می‌آورید، برای تعویض گلدان عجله نکنید. اجازه دهید گیاه شما ابتدا با محیط جدید خود سازگار شود، قبل از اینکه آن را تحت یک دور جدید شوک قرار دهید. زمان مناسب برای تعویض گلدان:

  • مقدار زیادی ریشه از سوراخ های زهکشی خارج شده است.
  • خاک فشرده شده و فاقد هوادهی است.
  • گیاه به محض آبیاری مستقیماً تخلیه می‌شود.
  • گیاه بسیار سنگین است و ممکن است سرنگون شود.
  • لکه های نمک سفید روی سطح خاک را مشاهده می‌کنید.

 

  • بهترین نقطه در خانه را برای گیاه جدید خود انتخاب کنید

همه گیاهان در نقاط مشابه زنده نمی‌مانند. برخی می‌توانند نور کم را تحمل کنند، مانند گیاه زاموفیلیا، در حالی که برخی دیگر مانند آلوئه‌ورا و کروتون به نور بیشتری نیاز دارند. بنابراین قبل از انتخاب یک مکان دائمی برای گیاه خود حتما در رابطه با نیاز‌های خاص آن گیاه و شرایط نگهداری‌ آن اطلاعاتی به دست آورید.

 

جمع بندی

امروزه گیاهان آپارتمانی این فرصت را فراهم کرده‌اند، که اگر فضایی در خارج از منزل برای کاشت گیاهان ندارید می‌توانید با استفاده از گیاهان آپارتمانی در داخل منزل فضایی زیبا و منحصر به فرد را برای خود ایجاد کنید. این گیاهان علاوه بر زیبایی منحصر به فردشان فواید بیشماری هم دارند. به عبارتی احاطه کردن فضای اطرافتان با گیاهان آپارتمانی به شما در کاهش استرس، افزایش یادگیری، کاهش حس خستگی، افزایش شادی و… کمک می‌کند. بنابراین تاثیر گل و گیاه در زندگی ما بسیار است. پس حتما به نکات مهم بعد از خرید گیاهان آپارتمانی توجه کنید. علاوه بر آن در رابطه با شرایط نگهداری گیاهانتان هم اطلاعاتی به دست آورید تا گیاهان سالم و شاداب‌تری داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *