طراحی دکوراسیون با گیاهان

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم

معرفی گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم

یکی از مهم‌ترین مواردی که زندگی شهری و مدرن از انسان‌ها گرفته، آفتاب است! اما اگر عاشق آوردن طبیعت به منزلتان هستید نگران نباشید. گیاهانی وجود دارند که علاوه بر مقاومت به شرایط نامساعد شهری نسبته به نور کم انعطاف نشان می‌دهند. در این مقاله گلهای آپارتمانی مخصوص مکان‌های کم نور را معرفی خواهیم کرد:

 

1- مارانتا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: برزیل

مارانتا یا زنجبیل آمریکایی گیاهی همیشه سبز و دائمی است. هنگامی که چراغ روشن شود یا نور به برگها بتابد، برگ‌ها به صورت افقی است و زمانی که گیاه در تاریکی قرار بگیرد حالت عمودی دارند. نور غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا است. زنجبیل آمریکایی در تابستان شرایط سایه را ترجیح می‌دهد.

 

2- فیتونیا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: برزیل

به فیتونیا در زبان انگلیسی برگ توری طرحدار می‌گویند. جزو گیاهان خزنده است که برای رشد به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد. برای تامین رطوبت کافی می‌توانید در تراریوم و گلدان شیشه دهانه گشاد نیز از این گیاه نگهداری کنید. نسبت به سایه مقاومت خوبی نشان می‌دهد. تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند به برگ‌های گیاه آسیب بزند. این نکته را فراموش نکنید که در واریاته‌های رنگارنگ فیتونیا نیاز نوری بیشتر است.

 

3- پاچیرا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: آمریکای مرکزی و جنوبی

پاچیرا یا درخت پول در فنگ‌شویی استفاده زیادی دارد. عده‌ای معتقدند که نگهداری پاچیرا ثروت و شانس را به ارمغان می‌آورد. بهترین مکان برای نگهداری پاچیرا نزدیک پنجره شمالی با نور متوسط و فیلتر شده است. می‌توانید این گیاه را در سالن پذیرایی و مکان‌هایی با نور معمولی نگهداری کنید.

 

4- سته نانته برل مارکس

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: برزیل

سته‌نانته یا گلشانه گیاه نسبتا جدیدی است. این گیاه در اواسط دهه نود میلادی رسما شناخته و نام‌گذاری شده است. طرح‌های زیبا روی برگ سته‌نانته می‌تواند دل هر بیننده‌ای را بدست آورد. این گیاه نور زیادی برای رشد لازم ندارد. ترجیح نوری گلشانه سایه و نیم سایه است.

 

5- دراسنا پرچمی

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: شرق آفریقا

دراسنا پرچمی یا اژدهای ماداگاسکار متعلق به خانواده آسپاراگاسه است. این گیاه نسبت به تغییرات دمایی مقاومت دارد. بهترین شرایط نگهداری آن نور متوسط تا زیاد است. میتوانید آنها را در سایه و نیم‌سایه نیز نگهداری کنید. اما در مکان‌های پرنور حاشیه قرمز برگ مشخص‌تر است.

 

6- پوتوس

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: آسیا

پوتوس به دلیل داشتن نگهداری ساده و توقع کم جزو گیاهان پرطرفدار است. رنگ‌های متنوع و ابلق این گیاه نیاز نوری متفاوتی دارند. هرچه پوتوس انتخابی شما رنگ سبز بیشتری داشته‌باشد می‌توانید آن را جای کم نورتری قرار دهید.

 

7- پلونیا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: چین و ویتنام

پلونیا گیاهی آویز با برگ‌های سبز رنگ و رگبرگ‌های سبز تیره است. اگر دنبال گیاهان خاص و جدید هستید پلونیا گزینه مناسبی است. رشد سریع و نگهداری ساده باعث شده تا انتخابی هوشمندانه برای افراد تازه‌کار باشد. این گیاه نور کامل را ترجیح می‌دهد اما در سایه به خوبی رشد می‌کند.

 

8- برگ عبایی

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: ژاپن و تایوان

برگ عبایی از خانواده آسپارگاسه است. داشتن برگ‌های سبز تیره، براق و پهن باعث جذابیت این گل شده است. برگ عبایی مقاومت بالا به شرایط نامساعد و نور کم دارد. این مقاومت در حدی است که در فارسی این گیاه را با نام گیاه فولادی یا سپرگرده می‌شناسیم. تنها نکته‍‌ای که در نگهداری این گیاه نباید فراموش شود نیاز به آبیاری زیاد است.

 

9- گندمی

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: جنوب قاره آفریقا

گندمی یا گل عنکبوتی از جمله گیاهان مقاوم به کم آبی و نور کم است. البته شرایط ایده‌آل گیاه در نور غیرمستقیم و زیاد می‌باشد. در نور بسیار کم برگ‌ها خیلی طویل می‌شوند که از زیبایی آن می‌کاهد. گل عنکبوتی ماندا، گل عنکبوتی رنگین و گل عنکبوتی معمولی انواع واریاته‌های این گیاه است.

 

10- سینگونیوم

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: آمریکای مرکزی

سینگونیوم جزو محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. مقاومت بالایی به نور کم دارد و سازگار با انواع شرایط محیطی است. سینگونیوم صورتی نسبت به گونه‌های دیگر نور بیشتری لازم دارد. در شرایط کم نوری واریاته‌های ابلق به رنگ سبز در می‌آیند.

 

11- سرخس لانه پرنده‌ای

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: استرالیا، ژاپن و هندوستان

سرخس لانه پرنده‌ای یا آسپلنیوم جزو گیاهان اپیفیت (هوازی) است. شرایط کلی نگهداری این گیاه نور متوسط، هوای گرم و آبیاری فراوان و رطوبت بالای 70 درصد است. اکثر سرخس‌ها به نور کم مقاوم هستند اما سرخس لانه پرنده‌ای علاوه بر مقاومت، رشد خوبی هم در شرایط نیم‌سایه دارد.

 

12- آرالیا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: ژاپن

گیاه آرالیا از خانواده آرالیاسه با گلهای سفید رنگ و ریز می‌تواند عضو مناسبی در منزل شما باشد. این گیاه نسبت به آلاینده‌های هوا بسیار حساس است. اگر در شهرهای آلوده هستید حتما شرایط تصفیه هوا را برای آن فراهم کنید. آرالیا نوز زیاد را ترجیح می‌دهد اما در شرایط سایه و نیم‌سایه قابل نگهداری است.

 

13- آکوبا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: جنوب ژاپن، چین و تایوان

این درختچه همیشه سبز با نگهداری ساده، مقاوم به سرما و نور کم است. مهم‌ترین نکته در نگهداری آکوبا تهویه هواست. بایستی این گیاه در فضای باز یا نزدیک در خروجی منزل باشد. وجود رنگ سبز تیره در برگ‌ها باعث مقاومت این گیاه به سایه شده است. اگر آن را جلوی آفتاب مستقیم بگذارید دچار سوختگی برگ می‌شود.

 

14- برگ انجیری فر

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: برزیل، آرژانتینن، بولیوی و پاراگوئه

برگ انجیری فر پیشنهادی مناسب برای افراد مبتدی است. دمای بالای 20 درجه و رطوبت زیاد شرایط ایده‌آل نگهداری این گیاه است. بهترین مکان برای برگ انجیری فر کنار پنجره با نور ملایم است. اشعه مستقیم آفتاب مخصوصا در ظهر به برگ‌های گیاه صدمه می‌زند.

 

15- ته‌نانته

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: برزیل

ته‌نانته می‌تواند چالش بزرگی برای حرفه‌ای‌های نگهداری گل و گیاه باشد! این گیاه از خانواده مارانتاسه و برگهایش ایستاده‌تر از مارانتا است. برگها به رنگ سبز روشن و کرم، زیر سطح برگها به رنگ ارغوانی است که ظاهری خاص و جذاب به گیاه داده است. به نور زیادی احتیاج ندارد و در شرایط نیم‌سایه به خوبی رشد می‌کند.

 

16- سانسوریا

سانسوریا از گیاهان سایه دوست

خاستگاه: نیجریه و کنگو

سانسوریا یا زبان مادرشوهر، گیاه ماری، شمشیری جزو گیاهان همیشه سبز است. تنوع بالای واریاته، این گیاه را بسیار پرطرفدار کرده است. در شرایط ایده‌آل ارتفاع سانسوریا به 140 سانتی‌متر هم می‌رسد! گیاه ماری رشد کندی دارد اما به آبیاری کم و سرما مقاوم است. در حالت کلی بهترین شرایط نوری برای سانسوریا نور غیرمستقیم و روشن است گرچه به نور کم مقاومت دارد.

 

17- چمن عروس

هلکسین یا چمن عروس از گیاهان سازگار با نور کم

خاستگاه: شمال مدیترانه

چمن عروس یا هلکسین (اشک نوزاد) نگهداری و تکثیر بسیار ساده‌ای دارد. هرچه قلمه‌های بیشتری از چمن عروس تهیه کنید در نهایت ظاهری زیباتر پیدا می‌کند. هلکسین گیاهی سایه‌دوست است و در تمام تقاط آپارتمان قابلیت نگهداری را دارد.

 

18- پپرومیا چروک

پپرومیا چروک از گیاهان سایه دوست

خاستگاه: برزیل

پپرومیا چروک از خانواده فلفل‌ها است. این گیاه مینیاتوری و جذاب نور غیرمستقیم تا نیم‌سایه برای رشد لازم دارد. ترفند اصلی نگهداری پپرومیا تامین رطوبت بالا و آبیاری کنترل شده است.

 

19- زاموفیلیا

معرفی 19 گیاه سازگار با نور کم - انگور

خاستگاه: شرق آفریقا

زاموفیلیا جزو گیاهان بسیار مقاوم است که برای از بین بردن آن باید تلاش کنید! نکته جالب درباره زاموفیلیا نوع تنفس آن است. برعکس اکثر گیاهان زاموفیلیا شبها تنفس و تولید اکسیژن می‌کند. پس گزینه مناسبی برای اتاق خواب است. زاموفیلیا توانایی رشد در تاریک‌ترین نقاط منزل را دارد.

 

سخن آخر

برای انتخاب مناسب‌ترین گیاه با نیاز نوری کم به رنگ برگ و پهن بودن آن دقت کنید. در کل اکثر گیاهانی با برگ‌های پهن و رنگ سبز تیره نسبت به سوزنی‌برگان و گل‌های ابلق نیاز نوری کمتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *