دانستی ها

بهار زمستانی: معرفی بهترین گیاهان گلدار زمستانی برای فضاهای سبز

معرفی گیاهان گلدار زمستانی

 

گیاهان گلدار زمستانی

وقتی هوای بیرون سرد و بی روح است هیچ چیز لذت بخش‌تر از باغچه‌ای نیست که با گیاهان زمستانی آراسته شده باشد. بسیاری از گونه‌های گلدار یکساله، چند ساله و درختچه‌ای در سرد‌ترین روز‌های سال در بهترین حالت خود هستند. بیشتر گل‌های زمستانی باید در پاییز کاشته شوند، در حالی که خاک هنوز گرم است، برای اینکه می‌توانند قبل از رسیدن هوای سرد ریشه‌های خود را ایجاد کنند. در ادامه به شما تعدادی از گیاهان گلدار زمستانی را معرفی می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

1- آماریلیس

این گل‌های بزرگ و سر‌سبز که به دلیل شکوفه‌های شیپوری‌شان ارزشمند هستند، می‌توانند به رنگ‌های قرمز، صورتی و سفید باشند. آن‌ها در آب و هوای معتدل‌تری که مستعد یخبندان‌های بزرگ نیستند، بهترین هستند.

 

آماریلیس از گیاهان گلدار زمستانی

 

2- کاکتوس کریسمس

این گیاه درخشان، شادی زیادی به ارمغان می‌آورد؛ زیرا آن‌ها دقیقا در تعطیلات شکوفا می‌شوند. آن‌ها در مناطق مقاوم به سرما به خوبی رشد می‌کنند.

کاکتوس کریسمس - گیاهان آویزی

 

3- شکوه برف

این گل‌های زیبا و ظریف که در واقع یک گل بهاری محسوب می‌شوند، آنقدر زود شکوفا می‌شوند که اغلب هنوز برف روی زمین وجود دارد. آن‌ها مستعد بیماری نیستند و نیازی به هرس ندارند. بنابراین مراقبت از آن‌ها بسیار آسان است.

 

شکوه برف از گیاهان گلدار زمستانی

 

4- هلبور

نام دیگر این گل‌های زیبا گل رز لنتن می‌باشد. این گل‌های زیبا با رنگ‌های خیره کننده‌ای که دارند جلوه زیبایی به باغچه و خانه شما می‌دهند. با توجه به آب و هوای منطقه‌ای که زندگی می‌کنید آن‌ها از اواسط تا اواخر زمستان در حوالی روز ظاهر می‌شوند. این گیاهان چند ساله و مقاوم به سرما هستند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را حتی در جایی که زمستان‌های سختی دارید بکارید.

هلبور از گیاهان گلدار زمستانی

 

5- دانه برفی

همان‌طور که از نام آن مشخص است این گل‌های ریز زمانی ظاهر می‌شوند که هنوز آب و هوای سردی وجود دارد و برف روی زمین می‌باشد. قطرات برف گالانتوس نیز نامیده می‌شوند. آن‌ها ظریف به نظر می‌رسند اما نسبت به سرما کاملا مقاوم هستند. گل‌های سبز و سفید ریز و افتاده آن‌ها در اواخر زمستان و اوایل بهار نفسی تازه به باغچه و خانه شما می‌دهند.

 

قطرات برف از گیاهان گلدار زمستانی

 

6- پامچال

شما اغلب پامچال‌هایی را می‌بینید که در بهار به عنوان گیاهان آپارتمانی فروخته می‌شوند، اما در اینجا یک گونه مقاوم به سرما را به شما معرفی می‌کنیم، که در اواخر زمستان زمانی که در فضای باز کاشته شود شکوفا می‌شوند و روز‌های تیره زمستان را با خوشه‌های جذاب گل‌های زرد کم رنگ خود روشن می‌کنند. مانند بیشتر پامچال‌ها در سایه جزئی و خاک مرطوب رشد می‌کنند.

پامچال زمستانی

 

7- کاملیا

این درختچه همیشه سبز در اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفا می‌شوند. انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد که در طول سال شکوفا می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید گونه‌ای که می‌کارید از گونه‌های زمستانی آن باشند.

 

کاملیا از گیاهان گلدار زمستانی

 

 

8- درختچه دافنه

این درختچه زیبا در آب و هوای گرم‌تر رشد می‌کند. درختچه دافنه دارای گل‌های صورتی یا سفید لوله‌ای شکل است که در اواخر زمستان ظاهر می‌شوند.

درختچه دافنه از گیاهان گلدار زمستانی

 

9- کروکوس

بدون شک آن‌ها جزو اولین برگ‌های کوچکی هستند که در اواخر زمستان تا اوایل بهار از میان برف‌ها بالا می‌روند. کروکوس‌ها خاک با زهکشی خوب را دوست دارند و سال به سال بازمی‌گردند و به سرعت تکثیر می‌شوند تا رنگ بیشتری را به باغ زمستانی بیاورند. این گل‌ها قبل از آن‌که شکوفا شوند به یک دوره هوای سرد نیاز دارند، بنابراین حتما آن‌ها را چند هفته قبل از یخ زدن بکارید.

کروکوس از گیاهان گلدار زمستانی

 

10- سیکلامن

انواع مختلفی از سیکلامن وجود دارد. برخی از آن‌ها گیاهان آپارتمانی زیبایی هستند و برخی از آن‌ها برای تولید گل‌های زیبا خود به دمای پایین‌تری نیاز دارند. سیکلامن‌ها به دلیل برگ‌های دوست داشتنی و گل‌های واژگون خود جزو گل‌های زمستانی محبوب هستند. این گل زیبا از اواخر پاییز تا زمستان شکوفا می‌شوند. سیکلامن‌های گرمسیری به عنوان گیاهان آپارتمانی به فروش می‌رسند با این حال گونه‌های زیادی وجود دارند که به سرما مقاوم هستند و حتی در هوای برفی نیز شکوفه‌های خود را حفظ می‌کنند.

سیکلامن از گلهای گلدار زمستانی

 

11- پیریس

پیریس یا آندرمدا یکی دیگر از گیاهان همیشه سبز هستند که در اواخر زمستان شکوفا می‌شوند. این گیاه بوته‌ای بسیار زینتی دارای برگ‌های پهن و بیضی شکل هستند که به صورت مارپیچی روی ساقه‌ها  رشد می‌کنند. برگ‌ها زمانی که شکوفا می‌شوند به رنگ روشن قرمز و زرد هستند.

 

پیریس یا آندرمدا از گیاهان گلدار زمستانی

 

12- سیلا

سیلا‌ها به عنوان سنبل‌های چوبی شناخته می‌شوند. این گیاه در اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفا می‌شوند. آن‌ها تقریبا همزمان با کروکوس‌ها ظاهر می‌شوند. این گل‌های ظریف که به رنگ آبی روشن هستند گیاهان پیازی هستند و سال به سال تکثیر می‌شوند. آن‌ها آفتاب کامل را ترجیح می‌دهند اما نیم سایه را هم نیز تحمل می‌کنند.

 

سیلا از گیاهان گلدار زمستانی

 

13- آکونیت زمستانی

این گیاهان گلدار زرد رنگ بومی آسیا و اروپا هستند. در طبیعت معمولا در مرز‌های مناطق جنگلی یافت می‌شوند و یکی از اولین گل‌های شکوفه دهنده سال هستند. این گیاه سمی می‌باشد بنابراین کودکان و حیوانات خانگی را از این گیاه زیبا دور نگهدارید. آکونیت در تابستان به خواب می‌رود اما در بهار این گل زیبا برمی‌گردد.

 

آکونیت زمستانی از گیاهان گلدار زمستانی

 

کلام آخر

گیاهان گلدار زمستانی زیبایی در اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی وجود دارند. می‌توانید با توجه به شرایط نگهداری خود بهترین گیاه گلدار را انتخاب کنید و به زمستان سرد و بی روح زیبایی ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *