دانستی ها

گل درمانی

گل درمانی

گل درمانی، یک روش طبیعی و مکمل است که بر اساس خواص شفابخش گیاهان و گل‌ها بر روی سلامت جسم و ذهن انسان تأثیر می‌گذارد. این روش بر ایده‌ای قدیمی وجود دارد که استفاده از گیاهان به عنوان دارو برای تسکین بیماری‌ها و افزایش روحیه و آرامش افراد می‌باشد.

گل‌ها به دلایل مختلفی از جمله عطر و رنگ آنها، تأثیرات مثبتی بر روی افراد دارند. برخی گل‌ها خواص آرامبخش و ضد استرس دارند، برخی دیگر برای افزایش انرژی و بیداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی هم خواص ضد التهابی، ضد اضطراب، و ضد دردها را دارا می‌باشند.

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه راتگرز انجام گرفته مشخص شده که افرادی که گل دریافت می‌کنند، تغییراتی در خلق و خو و حالت‌های روحی و روانی آن‌ها رخ می‌دهد. همچنین چینی‌ها معتقدند که گل ها قدرت جادویی در درمان برخی بیماری‌ها دارند و این به واسطه رنگ آنها اتفاق می‌افتد. زیرا هر رنگ فرکانس متفاوتی از امواج نور ایجاد می‌کند که از طریق شبکیه و عصب بینایی حرکت می‌کنند و واکنش زنجیره‌ای پاسخ‌ها را در بدن ایجاد می کنند و باعث تولید هورمون‌های آرامش بخش مانند ملاتونین، تحریک هورمون‌هایی مانند آدرنالین و هورمون‌های تقویت کننده خلق و خوی مانند سروتونین می‌شوند. به همین دلیل انتخاب رنگ گل از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب به بررسی برخی رنگ‌های معمول از گل ها و خواص و ویژگی های آن ها میپردازیم.

 

با گل سرخ انرژی خود را افزایش دهید.

از آنجا که قرمز کمترین سرعت لرزش و طولانی‌ترین طول موج را دارد، باعث تحریک غدد آدرنال و افزایش انرژی می‌شود.

 

اعتماد به نفس را با زنبق افزایش دهید.

رنگ نیلی غده پینه‌آل مغز را تنظیم می‌کند که تنظیم کننده الگوهای خواب است. نیلی همچنین به آزاد کردن ذهن از نگرانی ها، ترس و مهار آن کمک می کند.

—-> خرید گل زنبق

 

با آفتابگردان هوشیاری خود را افزایش دهید.

امواج نور زرد مغز را تحریک می‌کند و شما را هوشیار، با ذکاوت و قاطع می‌کند. از آنجا که ما رنگ زرد را با پرتوهای خورشید و نور روز مرتبط می‌دانیم، گفته می‌شود که به ما کمک می‌کند احساس خوش‌بینی بیشتری داشته باشیم.

—-> خرید گل آفتابگردان

 

با کامپانولای آبی خواب راحتی را در شب تجربه کنید.

آبی باعث تولید ملوتونین که یک ماده شیمیایی در مغز است، می‌‎شود. این ماده به ما در آرامش و خواب سالم کمک می‌کند. آبی همچنین غده تیروئید را تحریک می‌کند تا تیروکسین ترشح و آزاد شود، هورمونی که میزان سوخت و ساز را تنظیم می‌کند.

 

آرامش را با گل آهاری سبز رنگ تجربه کنید.

سبز بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تنفس آرام و عمیق انجام شود. تولید هورمون‌های استرس را کند می‌کند و به قلب آرامش می‌بخشد.

 

با ژربرای نارنجی از آلرژی جلوگیری کنید.

رنگ نارنجی سیستم ایمنی و ریه‌ها را تقویت می کند که می‌تواند آلرژی بهار را از بین ببرد. رنگ نارنجی همچنین تأثیر مفیدی بر دستگاه گوارش دارد و می‌تواند اعضای بدن را تحریک کند.

—-> خرید گل ژربرا

 

استرس را با استفاده از یاس برطرف کنید.

بنفش ما را خنک می‌کند و در شرایط گرما علائمی مانند عرق سوز شدن و آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد و گرسنگی را سرکوب کرده و سوخت و ساز را متعادل می‌سازد. همچنین غده هیپوفیز، بخشی از مغز که بتا اندورفین‌های ضد تنش را آزاد می‌کند ، تحریک می‌شود.

 

گل درمانی معمولاً به صورت استفاده از عصاره‌ها، روغن‌های گیاهی، عطرها، گلاب و گیاهان خشک شده صورت می‌گیرد. این روش می‌تواند به صورت ماساژ، حمام، استنشاق، استفاده در دمنوش و یا تزئین فضاهای زندگی مورد استفاده قرار بگیرد.

مهمترین مزیت گل درمانی، رویکرد طبیعی و بدون عوارض جانبی است. اما در هر صورت قبل از استفاده از هر گلی، می‌توانید با متخصصان گیاهان دارویی یا بهترین روش استفاده را مشاوره کنید و نکات ایمنی و دوزهای مناسب را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *