نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل ماداگاسکار

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل ماداگاسکار - انگور

آشنایی با نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار (Pachypodium) یک گیاه گلدار بومی آفریقا در جزیره ماداگاسکار است. گیاه ماداگاسکار از لحاظ خصوصیتی بیشتر شبیه کاکتوس و ساکولنت است تا نخل. در واقع این گیاه نخل نیست و تنها به دلیل شباهتش به نخل به این اسم نامگذاری شده است. ساقه گوشتی و ستونی این نخل با خارهای زیادی پوشیده شده است و چتری از برگ‌های سبز براق را در بالای تنه خود حمل می‌کند. این نخل عمل فتوسنتز را هم از طریق برگ و هم از طریق ساقه انجام می‌دهد.

اگر به دنبال خرید گیاه آپارتمانی مقاوم با نگهداری ساده هستید، نخل ماداگاسکار انتخاب خوبی است. تنه گوشتی و ریشه‌های عمیق و گسترده آن باعث کاهش نیاز آبی و افزایش تحمل گیاه نسبت به خشکی شده است. این نخل یک گیاه دکوراتیو، جذاب و خاص می‌باشد.

 

 

فهرست مطالب این مقاله:

  • آیا نخل ماداگاسکار دارای گل‌های معطر است؟
  • نخل ماداگاسکار در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • نخل ماداگاسکار به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • کدام نوع خاک برای نخل ماداگاسکار بهتر است؟
  • نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار
  • آفت و بیماری‌های نخل ماداگاسکار
  • بهترین موارد استفاده از نخل ماداگاسکار چیست؟

 

 

آیا نخل ماداگاسکار دارای گل‌های معطر است؟

نخل ماداگاسکار معمولاً پس از رسیدن به طول 1.5 متری، گل‌های کوچکی بین برگ‌های خود تولید می‌کند. رنگ گل‌های این گیاه سفید است. طول آن‌ها تا ۸ سانتی‌متر می‌رسد که در فصل بهار و اوایل فصل تابستان شکوفا می‌شوند.

گل‌های نخل ماداگاسکار بدون عطر هستند و معمولاً فقط زمانی ظاهر می‌شوند که گیاه در شرایطی شبیه به محیط بومی خود رشد کند.

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل ماداگاسکار - انگور

 

نخل ماداگاسکار در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

نخل ماداگاسکار آفتاب دوست است. این نخل نیاز به نور زیاد اما فیلتر شده دارد. اگر علاقه دارید آن را بیرون از محیط منزل یا محل کار نگهداری کنید، حتما در محل سایه آفتاب قرار دهید تا از آفتاب مستقیم در امان باشد.

نخل‌ ماداگاسکار نسبت به گرمای شدید مقاومت بالایی دارد اما بهتر است گل را در فصول گرم به پنجره جنوبی نچسبانید. دمای بین 20 تا 30 درجه بدون تغییرات دمایی شدید برای این گیاه مناسب است.

 

 

نخل ماداگاسکار به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

بعد از خشک شدن سطح رویی خاک، آبیاری را با آب بدون کلر انجام دهید. به طور متوسط در شهر های گرم و خشک هر دو روز و در شهرهای مرطوب هر چهار روز یکبار نیاز به آبیاری است. دقت کنید که لازم نیست آب از زیر گلدان خارج شود. بسته به سایز گلدان بین یک تا سه لیوان آب در هر نوبت کافی است.

برخلاف نیاز آبی کم نخل‌ ماداگاسکار گیاه رطوبت دوستی است. اگر در مناطق شمالی و مرطوب زندگی نمی‌کنید، هفته ای دو بار در فصل‌های گرم با آب بدون املاح غبارپاشی کنید.

کوددهی می‌تواند منجر به تشویق رشد بیشتر در طول ماه‌های گرم‌تر شود که گیاه به طور فعال در حال رشد است. بهتر است بجای کوددهی‌های مکرر با ترکیب کردن ورمی کمپوست یا کوکوپیت همراه خاک گلدان تا یک سال خیالتان را بابت تغذیه گیاه راحت کنید.

 

کدام نوع خاک برای نخل ماداگاسکار بهتر است؟

ظاهر شبیه کاکتوس این گیاه نشان از مناسب بودن خاک کاکتوس برای نخل‌ ماداگاسکار دارد. ترکیب ماسه درشت و شسته شده به همراه خاک لومی برای این نخل ایده آل است.

هر دو تا سه سال یکبار با گلدان یک سایز بزرگ‌تر و در فصل سرد نیاز به تعویض گلدان دارد. هنگام انتقال این گیاه به گلدان جدید، مراقبت باشید تا به ریشه‌های گیاه آسیبی وارد نشود. 

 

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار از طریق پاجوش یا بذر قابل تکثیر است. تکثیر این نخل از طریق بذر کاری دشوار می‌باشد. چرا که بذرها به راحتی جوانه نمی‌زنند. برای تکثیر نخل ماداگاسکار با استفاده از این روش، بذر را به مدت یک روز در آب گرم قرار دهید. سپس، آن را در ماسه مرطوب کاشته و در دمای اتاق نگهداری کنید.

تکثیر از طریق پاجوش راحت‌ترین روش تکثیر نخل ماداگاسکار است. پاجوش‌ها (جوانه‌‌های گیاه مادری) را جدا کنید و آن‌ها را روی پارچه یا روزنامه قرار دهید تا شیره‌ی آن خشک شود. سپس گیاهان کوچک را در گلدانهای جداگانه با سوراخهای زهکشی، در مخلوطی از یک قسمت خاک تا سه قسمت ماسه قرار بکارید. گیاهان را تا زمانی که ریشه دهند گرم نگه دارید. دقت کنید که برای آبیاری باید از آب بدون کلر استفاده کنید.  

 

رایج‌ترین مشکلات نگهداری نخل ماداگاسکار

اکثر مشکلات نخل ماداگاسکار بعلت افراط و تفریط در آبیاری ایجاد می‌شود. پس اگر دلیل بسیاری از عارضه‌های نخل شما روش نادرست آبیاری بود، تعجب نکنید!

  • علت ریزش برگ های سبز:

    آبیاری بیش از اندازه، غرقاب کردن خاک و نامناسب بودن جنس آن دلیل اصلی این اتفاق است. حتما بین دو نوبت آبیاری سطح خاک را بررسی کنید.

 

  • علت سوختگی نوک برگ:

    خشکی هوا و نحوه غلط آبیاری علت این اتفاق است. ممکن است بیش ازاندازه یا بسیار کم آبیاری را انجام داده باشید. علاوه بر این آفتاب شدید و مستقیم می‌تواند علت این عارضه باشد. گل را به محل سایه آفتاب منتقل کنید و نحوه آبیاری را اصلاح کنید.

 

  • علت نرم شدن ساقه:

    این موضوع نشان دهنده خرابی گیاه از قسمت تنه و دچار شدن به بیماری قارچی است. برای حل این مشکل اگر گیاه به مرز نابودی نرسیده باشد می‌توانید با یک چاقوی تیز و استریل گیاه را از محل نرم‌شدگی برش بزنید و بعد از خشک شدن محل برش در خاک کاکتوس بکارید.

 

  • علت رشد کم نخل ماداگاسکار:

    اگر این اتفاق در فصول سرد رخ داده کاملا طبیعی است اما اگر گیاه شما در فصول رشد رشد طولی و برگدهی ندارد، کوددهی با کود مخصوص کاکتوس را امتحان کنید. اگر بیش از دو سال از تعویض گلدان می‌گذرد به فکر گلدانی بزرگتر برای نخل‌ماداگاسکار باشید.

 

  • علت سیاه‌شدگی ساقه:

    اگر به نرم‌شدگی ساقه بی‌توجهی شود در مرحله بعد گیاه دچار سیاه‌شدگی می‌شود. در این وضعیت برگهای گیاه شروع به ریزش می‌کند و تنها راه، متوقف کردن آبیاری و جدا کردن قسمت سیاه شده و پوشاندن محل زخم با قارچکش است. آبیاری را نیز اصلاح کنید تا این اتفاق تکرار نشود.

 

  • علت پوسیدگی ریشه:

    اولین موضوع در پوسیدگی ریشه این است که اصلا از کجا بفهمیم ریشه دچار پوسیدگی شده است؟ از علائم پوسیدگی ریشه شل شدن پایه گیاه، بوی گندیدگی خاک و دیر خشک شدن خاک است. برای حل این مشکل گیاه را از خاک خارج کنید. بعد از جدا کردن ریشه‌های پوسیده طوقه گیاه را با قارچکش ضدعفونی کنید و در خاک خشک بکارید. در آبیاری نیز دقت کنید.

 

  • علت جمع شدن برگ:

    آفتاب شدید و خشکی هوا علت این اتفاق است. گیاه را به محلی روشن با نور فیلتر شده منتقل کنید و فواصل زمانی بین اسپری آب را کم کنید.

 

  • علت سیاه‌شدگی برگهای جوان:

    این موضوع تنها یک علت دارد. کمبود رطوبت! زمان بین غبارپاشی را چهار تا پنج بار در هفته تغییر دهید.

 

آفات نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار نسبت به بسیاری از آفات مقاومت دارد اما در شرایط نگهداری بسیار نامساعد ضعیف شده و مستعد حمله شته، شپشک و … قرار می‌گیرد. علاوه بر سم‌هایی که در ادامه توصیه کردیم، روش های خانگی نیز قابل استفاده هستند. اما فراموش نکنید که این روش ها بیشتر نقش مسکن دارند تا درمان.

وجود لکه های پودری و سفید روی ساقه و زیر برگ: نشان دهنده حضور شپشک آردآلود است. بسته به تعداد شپشک‌ها یک تا سه نوبت سمپاشی با مالاتیون برای حذف این آفت کافی است.

 

وجود تارعنکبوت روی گیاه: از علائم حضور کنه قرمز یا کنه‌عنکبوتی است. با سم کنفیدور می‌توانید با این آفت مبارزه کنید. بعد از حل مشکل دفعات غبارپاشی را افزایش دهید تا گیاه مورد حمله مجدد کنه‌ قرمز قرار نگیرد.

 

وجود مایع چسبناک روی گیاه و حضور مورچه اطراف گلدان: اگر اطراف گلدان مورچه‌ها را مشاهده کردید به احتمال زیاد آنجا شته وجود دارد! برای مباره با این آفت مخرب از سم دیازینون و طبق دستور نوشته شده روی بسته‌بندی سمپاشی را انجام دهید.

بهتر است قبل از تهیه گیاه تمام شرایط محیطی را بررسی کنید و از مشاوره‌های گیاه‌پزشکی کمک بگیرید تا بهترین انتخاب گل را داشته باشید. زیرا هرچه گیاه مطابقت بیشتری با اطراف داشته باشد، کمتر در معرض مشکلات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد. اگر نخل‌ ماداگاسکار شما دچار بیماری شد، تنها به مشاهدات خودتان اکتفا کنید و حتما مشکل را با متخصص گیاه‌پزشکی مطرح کنید.

 

بهترین موارد استفاده از نخل ماداگاسکار چیست؟

اگر می‌خواهید نخل ماداگاسکار را به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری کنید، آن را در مکانی گرم قرار دهید تا به خوبی رشد کند. به خاطر داشته باشید که پنجره رو به جنوب را برای نگهداری این گیاه انتخاب کنید تا در معرض نور خورشید بهینه قرار گیرد.

در صورتی که، نخل ماداگاسکار در اطراف سایر کاکتوس‌هایی قرار گیرد که در نور کامل رشد می‌کنند، بسیار عالی به نظر می‌رسد. در نهایت وقتی گل‌های نخل ماداگاسکار بر روی برگ های کوچکتر می‌نشینند، به نقطه کانونی در دکوراسیون خانه تبدیل می‌شوند.

خرید نخل آپارتمانی ماداگاسکار از گل فروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *