مشکلات و بیماری‌ها

آفات فیکوس لیراتا

آفات فیکوس لیرتا

فیکوس لیراتا مستعد ابتلا به حشرات معمولی است که به گیاهان آپارتمانی حمله می‌کنند، مانند حشرات فلس‌دار، کنه عنکبوتی، شپشک آرد آلود و پشه‌ها. اکثر آفات را می‌توان با روغن چریش یا صابون حشره‌کش درمان کرد. هر دو روش درمانی موثر اما غیر سمی هستند، بنابراین می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها در داخل خانه استفاده کنید.

در این مقاله ما به شما در مورد رایج‌ترین آفات فیکوس لیراتا و نحوه مبارزه با آن‌ها را به شما ارائه می‌دهیم. سریع‌ترین راه رهایی از آن‌ها درمان زود هنگام و مدوام آن‌هاست؛ بنابراین اگر آفتی را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر برای کنترل آن اقدام کنید.

 

رایج‌ترین آفات فیکوس لیراتا

  • کنه‌های عنکبوتی

کنه های عنکبوتی

 

کنه‌های عنکبوتی حشرات کوچکی هستند که از بافت‌های گیاهان تغذیه می‌کنند. متاسفانه آن‌ها به راحتی در بین گیاهان دیگر حرکت می‌کنند. یعنی اگر یک گیاه به این آفت مبتلا شود گیاهان اطراف هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بنابراین به محض شناسایی کنه‌های عنکبوتی باید گیاه قرنطینه و دور از گیاهان دیگر قرار داد.

این آفت با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده هستند. چند گونه مختلف از آن‌ها وجود دارد، ممکن است قرمز، قهوه‌ای، زرد یا حتی سبز باشند. کنه‌های عنکبوتی در بین ساقه‌ها و گاهی اوقات در پشت برگ‌ها تار می‌سازند. آسیب‌های ناشی از کنه‌های عنکبوتی به صورت نقاط کوچک روی برگ‌ها شروع می‌شود و به دنبال آن برگ‌ها تغییر رنگ داده و پژمرده می‌شوند. در صورت عدم درمان، برگ‌ها زرد شده و می‌ریزند. این علائم می‌تواند ناشی از سایر مسائل باشد، بنابراین مطمئن شوید که آیا وجود آفات می‌باشد یا گیاه تحت تنش عامل دیگری است.

رهایی از کنه‌های عنکبوتی دشوار است؛ زیرا آن‌ها بسیار کوچک هستند و می‌توانند به راحتی در گوشه‌ها و سوراخ‌های گیاه پنهان شوند. برای درمان آن‌ها با شستن تار‌ها و تمیز کردن سر و پایین همه برگ‌ها شروع کنید. پس از شستن گیاه، آن‌را با روغن چریش یا صابون حشره کش طبق دستور درمان کنید. درمان‌های متعدد هنگامی که لارو یا بالغ می‌باشد ممکن است لازم باشد، اما استفاده مداوم باعث کنترل چندین نسل می‌شود.

 

 

  • شپشک آرد آلود

شپشک آردآلود

 

برخلاف کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌های آردآلود معمولا بدون ذره‌بین به راحتی قابل مشاهده هستند. این حشرات سفید رنگ و ظاهری تیره دارند. شپشک‌های آردآلود سطح زیرین برگ‌ها و شکاف‌های فیکوس لیرلتا را ترجیح می‌دهند.

مانند سایر حشرات مکنده، شپشک‌های آردآلود از آب ساقه‌ها و برگ‌های فیکوس لیراتا تغذیه می‌کنند. با ضعیف شدن گیاه، برگ‌ها شروع به پژمرده شدن و تغییر رنگ می‌کنند. برخی از برگ‌ها ممکن است زرد شده و در نهایت گیاه را رها کنند. فیکوس لیراتا شما نیز ممکن است کاهش رشد را نشان دهد.

شپشک آردآلود را می‌توان با روغن چریش یا صابون باغبانی درمان کرد. همچنین می‌توانید با استفاده از پنبه آغشته به الکل مستقیما روی حشرات قابل مشاهده بکشید و آن ها را بردارید اما بعید است که همه شپشک‌های آردآلود را از بین ببرید.

اگر گیاه شما به شدت آلوده است ممکن است مجبور شوید مناطقی که بیشترین تعداد حشرات را دارند هرس کنید. در بعضی موارد در صورت وجود تعداد زیاد شپشک آردآلود نمی‌توان گیاه را نجات داد؛ بهتر است کل گیاه را دور بیندازید و گیاه جدیدی بخرید.

همچنین به یاد داشته باشید که شپشک‌های آردآلود می‌توانند به سرعت بین دیگر گیاهان پخش شوند. در صورت  امکان، به محض شناسایی شپشک‌های آردآلود، گیاهان را به بیرون یا به محل قرنطینه منتقل کنید تا احتمال انتشار آن‌ها به حداقل برسد. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، می‌توانید تمام گیاهان آپارتمانی خود را با روغن چریش یا صابون باغبانی درمان کنید.

 

 

  • پشه قارچی

پشه

 

پشه‌های قارچی در این لیست منحصر به فرد هستند؛ زیرا از خود فیکوس لیراتا تغذیه نمی‌کنند. در عوض پشه‌های قارچی از مواد آلی پوسیده در مخلوط گلدان تغذیه می‌کنند. پشه‌های قارچی می‌توانند فوق العاده آزاردهنده باشند و ریشه کن کردن آن‌ها دشوار است. همچنین جلوگیری از ورود آن‌ها به خانه بسیار دشوار است. زیرا تخم آن‌ها در بسیاری از مخلوط‌های گلدانی تجاری وجود دارد.

گاهی اوقات مگس‌های قارچی با مگس‌های میوه اشتباه گرفته می‌شوند. پشه‌های قارچی بدن باریک‌تر و پاهای بلندتری دارند و شبیه یک پشه کوچک هستند. مگس‌های میوه چاق‌تر هستند و گاهی اوقات بدن آن‌ها قهوه‌ای یا قرمز است. بعید است که مگس‌های میوه را در اطراف گیاهان خود مشاهده کنید، اما پشه‌های قارچی اغلب می‌توانند روی سطح خاک خزنده یا پس از آبیاری گیاه از گلدان به بیرون پرواز کنند.

اگر گیاه شما پشه قارچی دارد توصیه می‌شود کمتر آبیاری کنید؛ به این دلیل که پشه‌های قارچی برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارند و اگر مخلوط گلدان به اندازه کافی خشک شود از بین می‌روند. اما در عمل ممکن است نتوانید اجازه دهید گیاهتان آنقدر خشک شود. راه دیگر مقابله با آن این است که می‌توانید یک لایه ماسه یا شن ریز روی تمام سطح خاک گلدان قرار دهید. از آنجایی که پشه‌های قارچی نمی‌توانند تخم بگذارند و به تولید مثل ادامه دهند، بهترین راه است.

راه دیگر برای رهایی از پشه‌های قارچی بالغ، از یک تله چسبنده زرد رنگ استفاده کنید تا آن‌ها در حین پرواز در اطراف گیاهتان به دام بیفتند.

 

کلام آخر

اگر گیاه شما علائمی از خود نشان داد فورا گیاه بررسی کنید و اگر از حشراتی که در بالا ذکر کردیم، مشاهده کردید بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه گیاه را درمان کنید. اگرچه زمانی که حشرات به خانه شما راه پیدا کردند از بین بردن کامل آن‌ها دشوار است. به یاد داشته باشید که از بین بردن اکثر آفات ذکر شده در بالا احتمالا به بیش از یک درمان نیاز دارند.

در صورتی که با خواندن این راهنما، هنوز مشکل گیاه خود را نمی‌توانید شناسایی کنید، می‌توانید با استفاده از خدمات آنلاین مشاوره گیاهان آپارتمانی و ارسال عکس از گیاه خود، از راهنمایی‌های گیاه پزشکان مجرب بهره‌مند شوید.

 

بنر مشاوره انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *