دسته بندی نشده

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ارکیده

گیاه ارکیده یکی از پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی می‌باشد که نظر هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. نگهداری ارکیده در عین ساده بودن نیاز به رعایت نکات حیاتی دارد که باید به آن توجه شود. در اینجا ما به برخی از رایج ترین اشتباهات نگهداری ارکیده اشاره کردیم، که بهتر است از انجام آنها اجتناب کنید. اگر این گیاه را در خانه یا محل کار خود پرورش می‌دهید، برای نگهداری و رشد صحیح آن، باید شرایط مساعد و متناسب گیاه ارکیده را فراهم آورید. بهتر است دقت کنید که چگونه به طور منظم از ارکیده خود مراقبت کرده و از انجام این  15 اشتباه رایج در رشد آن اجتناب کنید.

 

اشتباهات رایج در نگهداری ارکیده

 

۱.  آبیاری بیش از حد گیاه ارکیده

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که اکثر دارندگان ارکیده مرتکب می‌شوند آبیاری بیش از اندازه یا به اصطلاح غرقاب کردن می‌باشد. به یاد داشته باشید که، گیاه ارکیده مانند سایر گیاهان آپارتمانی نمی‌باشد. همچنین از آنجایی که گیاه ارکیده در خاک باغچه رشد نمی‌کند، نیاز آبی متفاوتی نیز دارد. بهتر است سعی کنید که گیاه ارکیده را روزانه آبیاری نکنید. فقط زمانی آبدهی به گیاه ارکیده را انجام دهید که از خشک بودن خاک آن اطمینان دارید. همچنین باید بدانید که بهترین زمان برای آبیاری گیاه ارکیده صبح هنگام می‌باشد.
برای آبدهی صحیح ارکیده، گلدان گیاه خود را در یک سینک نگه دارید. سپس فشار کمی از آب ولرم را روی گلدان ارکیده خود باز کنید. اما در زمان آبدهی ارکیده حتما مطمئن شوید که آب جاری به شاخ و برگ یا گل آن آسیب نمی‌رساند.

راه دیگر آبدهی ارکیده این است که گلدان ارکیده را در ظرفی پر از آب قرار دهید تا ارکیده بتواند آب را به خوبی جذب کند.

در نهایت سریع‌ترین راه برای آبدهی گیاه ارکیده، آبدهی آن با آب پاش می‌باشد.

دقت کنید که دفعات آبیاری گیاه ارکیده به آب و هوا بستگی دارد. شما باید با توجه به گرم یا سرد بودن هوای محیط، میزان آبیاری به گیاه را کنترل کنید. توجه کنید که اگر گیاه ارکیده را داخل محیط خانه نگهداری می‌کنید، معمولا هفته‌ای یک بار آبیاری برای آن متعادل می‌باشد.

 

۲. کوددهی بیش از حد گیاه ارکیده

اغلب افراد تصور می‌کنند که کوددهی مکرر یک گیاه منجر به گلدهی بیشتر آن می‌شود، اما در مورد ارکیده مسئله اینطور نیست. شما با کوددهی زیاد، به ریشه‌های حساس گیاه ارکیده آسیب رسانده و حتی در آخر آنها را می‌سوزانید.
بهتر است که گیاه ارکیده خود را یک یا دو بار در ماه به مقدار نصف یا یک چهارم تغذیه کنید. این مقدار فقط یک دوم دوز توصیه شده در بسته کود می‌باشد.

توجه داشته باشید تا از کودی استفاده کنید که دارای مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد. این مقدار روی بسته بندی به طور کامل نوشته شده است‌. برای مثال مقدار 10-10-10 یا 20-20-20 موارد اشاره شده و همینطور وجود سایر ریز مغذی های مهم، برای گیاه ارکیده حیاتی می‌باشد. به طور کلی شما بایستی گیاه خود را با کود مخصوص ارکیده با دوز یک چهارم کوددهی کنید.
یک نکته دیگر این است که گیاه ارکیده را اکثرا در فصل رشد کود دهید. به عنوان مثال، اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، باید از کوددهی ارکیده در زمستان خودداری کنید. در این مواقع باید منتظر فصل بهار باشید و به محض مشاهده علائم رشد کوددهی را آغاز کنید.

 

۳. نگهداری گیاه ارکیده در یک منطقه سردسیر

اگر در مکانی با آب و هوای سردسیر زندگی می‌کنید، از نگهداری ارکیده در نزدیکی پنجره، و در  مکان‌هایی که دارای وسایل سرمایشی می‌باشد خودداری کنید. همینطور دقت کنید که از نگهداری ارکیده در نزدیکی وسایل گرمایشی نیز خودداری کنید. اما هر محیطی که گیاه از سرمای شدید محیط در امان باشد مکان مناسبی برای آن خواهد بود. به طور واضح‌تر گیاه ارکیده را در معرض دمای کمتر ۱۰ درجه سانتی‌گراد از قرار ندهید. همچنین از قرار دادن گیاه ارکیده در معرض تغییرات دمایی ناگهانی چه زیاد و چه کم خودداری کنید.

 

۴.  استفاده از آب سخت گیاه ارکیده 

بهتر است بدانید که استفاده از آب سخت(پر از املاح معدنی) منجر به تجمع نمک و کلسیم بیش از حد در اطراف ریشه‌های گیاه ارکیده شما خواهد شد. این امر از جذب آب و مواد مغذی گیاه جلوگیری کرده و در نتیجه شاخ و برگ آن پژمرده خواهد شد. در ادامه‌ی این روند رشد گیاه نیز متوقف شده و گلدهی صورت نمی‌پذیرد.

اگر آب موجود شما برای آبدهی، آب سخت یا حاوی کلر می‌باشد، آن را در طول شب کنار بگذارید تا نمک‌های آب ته نشین گردد. همچنین می‌توانید از آب تصفیه شده نیز برای آبیاری استفاده کنید.

 

۵. نگهداری گیاه ارکیده در نور مستقیم خورشید

همانطور که می‌دانید برخی از گیاهان آپارتمانی عاشق نور خورشید می‌باشند. اما نگهداری ارکیده در معرض نور مستقیم خورشید مشکلی جدی ایجاد می‌کند. شما در نهایت می‌توانید ارکیده را روی یک پنجره رو به شرق خانه قرار دهید. در این مکان گیاه ارکیده می‌تواند، آفتاب ملایم صبحگاهی را  برای چند ساعت دریافت کند. همینطور بهتر است بدانید که نور خورشید فیلتر شده یا نور غیر مستقیم روشن روز برای رشد گیاه ارکیده بهترین گزینه می‌باشد.

 

۶. نگهداری گیاه ارکیده در محیط رشد نامناسب

اگر از خاک باغچه برای پرورش گیاه ارکیده استفاده می‌کنید،  یکی از بزرگترین اشتباهات را مرتکب شده اید. بهتر است بدانید که گیاه ارکیده به محیط رشد  خود حساس بوده و نیاز آبیاری آنها بر اساس محیط متفاوت می‌باشد.
نکته قابل توجه این است که برای پرورش ارکیده، شما می‌توانید از پیت ماس ​​اسفاگنوم، پوست درخت صنوبر،  پرلیت، پوسته نارگیل و یا دیاتومیت استفاده کنید. استفاده از مخلوط این مواد برای گلدان ارکیده به مقدار مساوی نیز خوب می‌باشد.

در هر صورت به خاطر بسپارید که از استفاده خاک معمولی برای گلدان ارکیده خودداری کرده و از مخلوط خاک مخصوص برای رشد گیاه ارکیده استفاده کنید.

 

۷. مه پاش کردن گل‌های گیاه ارکیده

همانطور که می‌دانید گیاهان ارکیده‌ محیط‌های پر از رطوبت را دوست دارند و در آن محیط بهترین رشد را نیز دارند.  با این حال، مه آلود کردن گل‌ها منجر به مرگ نابهنگام و پژمرده شدن شکوفه‌ها نیز می‌شود.
اگر می‌خواهید شاخ و برگ‌های گیاه ارکیده را مه‌آلود کنید در ابتدا مطمئن شوید که روی گل‌های آن آب نپاشید. نگهداری گلدان ارکیده روی سینی سنگریزه پر از آب،  کمک زیادی به مساعد شدن شرایط محیطی می‌کند. در صورت نبود این شرایط می‌توانید از وسایل تهویه هم استفاده کنید.

 

۸.  پیوند دادن ارکیده‌ها در زمان شکوفه دهی

همه می‌دانیم زمانی که گیاه ارکیده در حال گلدهی می‌باشد، بدین معنی می‌باشد که تمام انرژی خود را برای شکوفه دادن صرف کرده است. اگر در این زمان پیوند گل را انجام دهید، ممکن است که گیاه شما توانایی تحمل شوک پیوند را نداشته باشد. همچنین در ادامه این فرایند امکان مرگ گیاه نیز وجود دارد.

 

۹.  عدم تهویه کافی محیط گیاه ارکیده 

زمانی که محیط زندگی ارکیده به خوبی تهویه شود، رشد گیاه نیز به خوبی صورت می‌پذیرد. دقت کنید که از نگهداری بیش از حد گیاهان مختلف آپارتمانی در محیط زندگی گیاه ارکیده خودداری کنید. اما در عین حال، می‌توانید چندین گل ارکیده یا چند گیاه داخلی را در کنار هم قرار دهید تا یک محیط مرطوب و مطلوب ایجاد کنید.

 

۱۰. انتخاب نوع اشتباه گیاه ارکیده

دقت کنید تا همیشه نوعی از گیاه ارکیده را انتخاب کنید که به خوبی با محیطی که در آن زندگی می‌کنید سازگار باشند. هر یک از انواع گیاهان ارکیده نیازهای رشد متفاوتی را دارا می‌باشد. خوشبختانه، از آنجایی که گیاه ارکیده هزاران گونه مختلف را دارد، انتخاب موردی که بیشتر با نیازهای شما مطابقت داشته باشد برای شما آسان خواهد بود.

 

۱۱.  تعویض نکردن گلدان گیاه ارکیده

تعویض مجدد گلدان تضمین می‌کند که گیاه ارکیده، مخلوط گلدان جدیدی را دریافت می‌کند. همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا ریشه‌های آن را از لحاظ ابتلا به مشکلات و بیماری‌های مختلف بررسی کنید. یک عادت خوب این است که هر دو سال یکبار گلدان گیاه خود را تعویض کرده تا سلامت آن را در بهترین حالت حفظ کنید.
توجه کنید که اگر ریشه‌های گیاه رشد زیادی نکرده باشند، دیگر لازم نیست از گلدان بزرگتر استفاده کنید.  یکی از مواردی که باید از آن اطمینان حاصل کنید، استفاده از مخلوط مناسب خاک مخصوص ارکیده برای گلدان جدید می‌باشد.

 

۱۲. آبیاری شاخ و برگ گیاه ارکیده 

هرگز شاخ و برگ گیاه ارکیده را آبیاری نکنید. در عوض همیشه خاک ارکیده را آبیاری کرده، و از آبیاری برگ‌ها و گل‌های آن اجتناب کنید. این کار گیاه را از بیمار‌ی‌های مختلف و همینطور پوسیدگی و پژمردگی‌های ناگهانی نجات می‌دهد.

 

۱۳. تمیز نبودن محیط گیاه ارکیده

بهتر است بعد از مرحله آبیاری، تمام مراحل نگهداری ارکیده خود را به طور کامل انجام دهید. حتما هفته‌ای یکبار برگ‌های گیاه ارکیده را پاک کنید تا گرد و غبار از بین برود. یک پارچه نخی نرم و مرطوب استفاده کنید و با دست آن را تمیز کنید. این اقدام موجب می‌شود تا زیبایی گیاه شما بیشتر نمایان شده و همچنین فتوسنتز نیز راحت تر انجام خواهد شد.

 

۱۴.  آبیاری کم گیاه ارکیده

درست است که گیاه ارکیده از آبیاری بیش از حد متنفر می‌باشد، اما  کمبود آبیاری ارکیده نیز باعث زرد شدن برگ‌ها و از دست رفتن تمام جوانه‌های گیاه می‌شود.
توجه کنید که بهتر است هر ۳ تا ۴ روز یک بار محیط رشد را بررسی کنید و زمانی که احساس خشکی کردید، به گیاه ارکیده خود آب بدهید.

 

۱۵. آبیاری گیاه ارکیده با آب خیلی گرم یا سرد

بهتر است قبل از آبیاری گیاه اطمینان حاصل کنید که آب متناسب با دمای اتاق می‌باشد. استفاده از آب خیلی گرم یا سرد به گیاه ارکیده شوک وارد کرده و همچنین به ریشه آسیب آن می‌رساند.

 

کلام آخر

ارکیده گیاهی بسیار پرطرفدار و محبوب است. اگرچه نگهداری ارکیده کاری بسیار آسان می‌باشد. اما همانطور که می‌دانید هر یک از ما امکان دارد تا در این خصوص مرتکب اشتباهاتی شویم. ولی نگران این موضوع نباشید زیرا شما می‌توانید با تغییر تعدادی از راهکار‌های مراقبتی، سلامتی گیاه خود را تضمین کنید. همچنین با یادگیری روش‌های صحیح نگهداری ارکیده از زیبایی بی‌‌نظیر این گیاه نیز لذت خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *