مشکلات و بیماری‌ها

آفات و بیماری‌های باباآدم

مشکلات و بیماری های بابا آدم

باباآدم یا آلوکازیا گیاه چند ساله استوایی است. این گیاه بومی مناطق گرمسیری جنوب آسیا، اندونزی، مالزی و بخش‌هایی از استرالیا یا جزایر اقیانوس آرام می‌باشد. برگ‌های پهن و سبز رنگ گیاه باعث خاص شدن آن شده است. گیاه باباآدم مانند سایر گیاهان دچار تنش و مشکلاتی می‌شود که در این مقاله به بررسی آن‌ها می پردازیم.

🍂مشکلات گیاه باباآدم:

  • سوختگی، قهوه‌ای و خشک شدن نوک برگ‌های بابا آدم:

زرد شدن و سوختگی برگهای بابا آدم

 

 

زمانی که گیاه در معرض نورمستقیم خورشید یا گرمای شدید قرار بگیرد، این اتفاق رخ می‌دهد. گرمای زیاد خورشید برگ‌ها را سوزانده، در نتیجه نوک و لبه برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای درآمده و سپس خشک و پژمرده می‌شوند؛ زیرا برگ‌ها به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند. باید آن را در مکانی که نور مستقیم وجود ندارد، قرار دهید.

یکی از حساسیت‌های گیاه بابا آدم نسبت به آبیاری کم است. این موضوع باعث قهوه‌ای و سوختگی نوک برگ‌ها و پژمردگی آن می‌شود. در نتیجه باید گیاه را به طور منظم آبیاری کنید. در فصل تابستان هر هفته‌ 2 تا 3 بار و در فصل زمستان یکبار در هفته آبیاری انجام دهید.

همچنین آبیاری بیش‌ازحد باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها و پوسیدگی می‌شود. بنابراین آبیاری نباید طوری باشد که خاک گیاه به صورت غرقاب درآید. با نمدار نگه داشتن خاک می‌توانید از این عارضه پیشگیری کنید.

  • زرد شدن برگ‌های بابا آدم:

زرد شدن برگ بابا آدم

 

زرد شدن جزئی برخی از برگ‌ها طبیعی است. برگ‌های مسن به طور طبیعی زرد و پژمرده شده و در نهایت می‌میرند؛ اما زمانی زرد شدن برگ‌ها طبیعی نیست که بیشتر برگ‌های گیاه تقریبا با هم زرد می‌شوند. علت می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. رطوبت خیلی کم یا خیلی زیاد
  2. نور مستقیم یا خیلی کم
  3. وجود آفات

✔برای رفع این عارضه هرکدام از موارد بالا را برطرف کرده و یک نوبت از کود آمینواسید استفاده کنید. صبر و نگهداری صحیح در بهبود سلامت گیاه نیاز است.

  • ریزش و حالت افتادگی ساقه و برگ‌های بابا آدم:

افتادگی برگهای بابا آدم

 

 

شرایط نامناسب محیط اطراف باعث افتادگی ساقه و ریزش برگ‌ها می‌شود. این شرایط شامل آبیاری نامناسب (آب زیاد یا کم)، آفات، بیماری‌ها و همچنین نور کم و زیاد است.

رطوبت کم نیز باعث ریزش برگ‌ها می‌شود. دو بار در هفته مه‌پاشی این مشکل را حل می‌کند.

همچنین باید خاک را از نظر خیس بودن بررسی کنید. بالا بودن رطوبت خاک، حتی اگر آخرین باری که به آن آبیاری کرده‌اید 5 روز پیش باشد؛ یعنی گیاه بیش از حد آبیاری شده است. باید آبیاری را تا زمانی که خاک خشک شود متوقف کنید. همچنین می‌توانید با بررسی ریشه، ریشه‌هایی که پوسیده‌اند ( آن‌هایی که حالت نرم دارند و از سفید به قهوه‌ای و سیاه تغییر رنگ داده‌اند) را جدا کنید و سپس آن را در خاک تازه قرار دهید.

  • کوچک شدن برگ‌ها:

کوچک شدن برگهای بابا آدم

 

اگر گیاه در معرض نور مستقیم خورشید، گرمای شدید و حتی نور کم قرار بگیرد، باعث کوچک شدن برگ‌هایش می شود. باید آن را به مکانی با نور غیرمستقیم خورشید منتقل کنید. فاصله گیاه از پنجره را طوری تنظیم کنید تا گرمای بیش‌از‌حد خورشید به آن آسیب وارد نکند.

کمبود مواد غذایی هم می‌تواند رشد گیاه را تحت تاثیر قرار دهد. خاک با هر بار آبیاری مواد مغذی خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین کوددهی مهم است. توصیه می‌شود در فصل شروع رشد با کود نیتروژن بالا آن را تغذیه کنید.

از عوامل دیگر می‌‍توان به آبیاری نامناسب اشاره کرد. آبیاری نباید کم و بیش‌ازحد باشد. سطح خاک گلدان را مرطوب نگه دارید.

🐛آفات گیاه باباآدم:

وجود کنه‌های تار عنکبوتی بر روی برگ‌ها:

وجود تار عنکبوتی روی برگ‌های باباآدم

 

وجود تارهای عنکبوتی در اطراف برگ‌های گیاه باباآدم که در نگاه اول ممکن است مانند گرد و غبار به نظر برسد. از دیگر علائمی که می‌توان به وجود کنه تارعنکبوتی اشاره کرد این است که وقتی کنه تارعنکبوتی از گیاه تغذیه می‌کند، باعث ایجاد لکه‌های زرد بر روی برگ‌های گیاه می‌شود؛ اگر درمان نشوند برگ‌ها زرد، قهوه‌ای و در نهایت از بین می‌روند. کنه تار عنکبوتی در محیط گرم و خشک به سرعت رشد می‌کند. برای مقابله با آن می‌توانید یک اسفنج را در محلول صابون آغشته کرده و گیاه را پاک کنید تا کنه تار عنکبوتی را از بین ببرید. استفاده از سم کنفیدور نیز می‌تواند موثر باشد.

شپشک آردآلود:

شپشک آردآلود روی برگ‌های باباآدم

 

شپشک‌های آردآلود عامل اصلی قهوه‌ای شدن برگ‌ها هستند. آنها روی گره‌های ساقه و در امتداد رگبرگ‌ها در قسمت‌های زیرین برگ‌ها قرار می‌گیرند. برای کنترل آن می‌توانید با استفاده از از پنبه آغشته به الکل آن‌ها را بردارید یا می‌توانید از محلول روغن چریش استفاده کنید. سم کلروپیریفوس نیز برای این آفت قابل استفاده است.

شته‌ها:

شته سبز روی گیاه بابا آدم

 

اگر تجمعی از حشرات ریز سبز رنگ را بر روی برگ‌ها و ساقه‌ها مشاهده کردید، شته‌ها به گیاه شما حمله کرده‌اند. برای مقابله با آن‌ها مانند کنترل شپشک آردآلود عمل کنید.

 🌱عوامل موثر در رشد گیاه باباآدم:

آبیاری:

گیاه باباآدم نسبت به آبیاری و رطوبت حساس است، بنابراین آبیاری منظم و مناسب انجام دهید به گونه‌ایی که سطح خاک کمی مرطوب باشد و اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.

رطوبت:

باباآدم نیاز به رطوبت دائمی بین 50 تا 70 درصد دارد. این رطوبت را می‌توانید از طریق غبارپاشی و دستگاه بخار سرد فراهم کنید.

نور:

این گیاه باید در نور روشن اما غیر مستقیم قرار بگیرد. باباآدم را می‌توانید نزدیک پنجره شمالی قرار دهید. در صورتی‌که پنجره جنوبی دارید، فاصله 2 الی 3 متری از آن مناسب است.

جمع بندی:

گیاه بابا آدم با برگ‌های بزرگ و پهن خود یک گیاه زینتی منحصربه‌فرد است اما مانند همه گیاهان دچار مشکلاتی می‌شود. اگر می‌خواهید از گیاه خود به بهترین نحو نگهداری کنید طی یک برنامه مناسب نسبت به دوره آبیاری، نور، رطوبت و… گیاه خود توجه لازم را داشته باشید.😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *