دانستی ها

دیوار سبز چیست – تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز

دیوار سبز - تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز

دیوار سبز (با نام دیوار گیاهی، دیوار زنده یا باغ‌ عمودی نیز شناخته می‌شوند) در سال‌های اخیر به ایده‌ای پرطرفدار تبدیل شده‌است. گنجاندن طبیعت زنده در محیط‌های شهری نه تنها جذاب‌ به نظر می‌رسد، بلکه فواید و اهداف دیگری نیز دارد. چه در داخل خانه و چه خارج از منزل، مستقل یا متصل به دیوار، تقریباً برای هر شرایطی یک دیوار سبز مناسب وجود دارد. اما دیوارهای سبز دقیقا چگونه ساخته می‌شوند و انواع آن کدام‌اند؟

همه چیزهایی که باید در مورد دیوارهای سبز بدانید در اینجا برای شما آورده‌ایم:

در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته ایم:

  • دیوار سبز چه کارکردهایی دارد و چه مزایایی دارد؟
  • چند نوع دیوارسبز وجود دارد؟
  • گیاهان در چه چیزی رشد می‌کنند؟
  • از چه گیاهانی می‌توان استفاده کرد؟
  • بهداشت و نگهداری از دیوار زنده چگونه است؟

 

تعریف دیوار سبز

“رویش گیاه روی سطح عمودی” ساده‌ترین توضیح برای دیوارسبز است.

دیوارهای سبز، سازه‌های عمودی هستند که انواع مختلفی از گیاهان به آنها متصل شده است. گیاهان اغلب در محیط رشد متشکل از خاک، لیکا یا آب کاشته می‌شوند. از آنجایی که دیوارها دارای گیاهان زنده هستند، معمولاً سیستم‌های آبیاری داخلی دارند.

دیوار سبز چیست - تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز - انگور

 

👈ممکن است روی نمای بیرونی ساختمان‌ها دیوار سبز دیده باشید. تفاوت این نما با سایر دیوار سبزها در دو مورد است :

  • گیاهان در نمای ساختمان ریشه در زمین دارند، اما در دیوار سبز روی سطح یا ساختار دیوار کاشته می‌شود.
  • گیاهان این نما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به اندازه کافی رشد کرده تا کل دیوار را بپوشاند، در حالی گیاهان دیوار سبز از قبل رشد کافی را داشته‌اند.

دیوارهای سبز هوشمند و فعال اغلب شبیه به دیوارهای سبز معمولی به نظر می‌رسند، اما به دلیل استفاده از هوش مصنوعی و فناوری، قابلیت‌های بیشتری دارند. ویژگی‌های یک دیوار زنده هوشمند را می‌توان در دو حالت خودکار و قابل تغییر تنظیم کرد.

✅علاوه بر مزایای بصری و بیوفیلیک تمام دیوارهای سبز، دیوارسبز هوشمند می‌تواند به لطف ترکیبی از گردش هوای پیشرفته و محیط رشد تخصصی، فناوری تصفیه و تامین رطوبت هوا را داشته باشند.

 

کارکردها و مزایای دیوار سبز چیست؟

داشتن دیوارسبز فضا علاوه بر سرزنده کردن فضا، مزایای بسیار زیادی دارد. اول از همه، نمی‌توان مزایای بصری دیوار زنده را نادیده گرفت. قطعات چشم‌نواز می‌توانند تأثیر زیادی در تزئین یک محیط شهری که از بتن و آجر ساخته شده، داشته باشند. بنابراین جایگزین مناسبی برای فضای سبز شهری و دکوراسیون داخلی است.

🤝منافع عمومی

دیوارهای زنده باعث شاد و سازنده‌تر کردن افراد می‌شود، زیرا آنها نیاز ذاتی ما را به بودن در اطراف طبیعت برطرف می‌کنند. آوردن عناصر طبیعی به مکان‌هایی که عموما در آنها گیاه دیده نمی‌شود، افزایش روحیه و سطح هوشیاری را درپی دارد. این مفهوم به عنوان بیوفیلی نیز شناخته می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که طبیعت می‌تواند رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و اضطراب را کاهش دهد. علاوه براین، ارتباط با طبیعت برای کاهش استرس و بهبود خستگی ذهنی، ثابت شده است. این به دلیل واکنش خودکار بدن ما به دیدن و قرار گرفتن در اطراف عناصر طبیعی است.

 

دیوار سبز چیست - تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز - انگور

 

درحال حاضر باتوجه به اهمیت مسائل مربوط به آلودگی و کیفیت هوا، اثرات گیاهان بر کیفیت هوا نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. اثر تصفیه هوای گیاهان از طریق میکروب‌های ریشه گیاهان حاصل می‌شود که می‌توانند از مواد شیمیایی به عنوان مواد مغذی استفاده کنند. علاوه بر اثرات مستقیم سلامتی، بهبود کیفیت هوا برای ارتقای هوشیاری و توانایی‌های شناختی افراد ثابت شده است.

آگاهی از نقشی که محیط پیرامون ما در سلامت و رفاه ما ایفا می کند منجر به انتظارات جدید نسبت به محیط خواهد شد. عنصر کلیدی در بازسازی موفقیت‌آمیز دفاتر ما ایجاد مکان‌های کاری خواهد بود که در آن افراد احساس امنیت کنند، تا به آنجا برگردند و زمان را سپری کنند.

 

انواع دیوارسبز:

انواع مختلفی از دیوار سبز وجود دارد. در ادامه هر نوع دیوار سبز را به شما معرفی می‌کنیم.

🌱دیوارهای گیاهان زنده

دیوارهای گیاهان زنده اولین نوع دیوار سبز ایجاد شده هستند. به همین دلیل اغلب بنام دیوارهای سبز نامیده می‌شوند. دیوارهای زنده سازه‌ای هستند که گیاهان کوچک‌تر را روی دیواری عمودی نگه می‌دارند که عموماً یک سیستم آبیاری یکپارچه در آن گنجانده شده است.

 

دیوار سبز چیست - تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز - انگور

 

 

سیستم‌ دیوارهای گیاهان زنده مختلفی وجود دارد. برخی از محبوب‌ترین آن‌ها سیستم سینی، هیدروپونیک و کاشت جعبه‌ای است.

 

🌿دیوار خزه‌ای تثبیت شده (ماس وال)

جدیدترین دیوار سبز، ماس وال است. در حالیکه دیوارهای خزه زنده دربازار موجود است، دیوارهای خزه‌ای تثبیت شده محبوب‌تر هستند. دشواری رشد خزه‌های زنده در داخل خانه بدون ایجاد بیماری قارچی و مشکلات دیگر، ماس وال را به یک گزینه عالی برای فضای بسته تبدیل کرده است.

 

دیوار سبز چیست - تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز - انگور

 

خزه‌های تثبیت‌شده با غوطه ور کردن خزه‌های زنده در یک محلول طبیعی برای تثبیت خزه به طوری که دیگر زنده نیستند، ایجاد می‌شود. این بدان معناست که خزه دیگر نیازی به نور و رطوبت ندارد و به رنگ های طبیعی خود باقی ‌می‌مانند. پس از تکمیل این فرآیند، خزه‌ها را می‌توان روی دیوار قرار داد و نیازی به نگهداری نخواهد داشت.

از آنجایی که ماس وال یک محصول طبیعی است، مانند طبیعت تنوع جذابی دارد. این موضوع به شما امکان ایجاد دیوارهای سبز به طرز خیره‌کننده‌ای واقع گرایانه را می‌دهد. اگر قصد دارید یک دیوار سبز در داخل خانه داشته باشید، ماس وال انتخاب خوبی است. متأسفانه آنها برای فضای باز مناسب نیستند. زیرا در اثر اشعه UV مستقیم و جریان شدید هوا خراب می‌شوند.

 

🍀دیوارهای گیاه مصنوعی

همانطور که از نام آن پیداست، دیوارهای سبز ایجاده شده از گیاهان مصنوعی هستند. می‌توان از آنها در داخل یا خارج از منزل استفاده کرد و نیازی به نگهداری یا نور ندارند. در حالی که دیوارهای مصنوعی ارزان‌تر، بسیار مصنوعی به نظر می‌رسد، برخی از دیوارهای مصنوعی گیاهی وجود دارند که کاملاً واقعی ساخته شده‌اند.

 

دیوار سبز چیست - تعریف، مزایا و انواع دیوار سبز - انگور

 

مقرون به صرفه‌ترین دیوارهای سبز مصنوعی پانل‌های پیش ساخته هستند.

ویژگی‌های دیوار سبز

دیوار مصنوعی
ماس وال

دیوار زنده

ویژگی
+ ++ +
قابلیت استفاده در ساختمان
+ +
قابلیت استفاده در فضای باز
+ +
تعمیر و نگهداری ساده
++
جذب آلاینده/تولید اکسیژن
+ ++
محصول طبیعی
+
نیاز به آبیاری
+ ++ +
عایق صوتی
+
کاهنده گرمای محیط
++
بهبود تنوع زیستی
+ ++
افزایش محیط سبز

تیم طراحی ماهر ما توانایی طراحی انواع دیوار سبز مناسب فضای شما را دارند، تا بتوانید ظاهر مورد نیاز خود را برای ایجاد یک محیط منحصر به فرد به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *