مشکلات و بیماری‌ها

دلیل افتادگی و پژمردگی گیاه اسپاتی‌فیلوم و راهکار‌های درمانی

دلایل افتادگی گیاه اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی‌فیلوم که آن‌را با نام‌های زیبایی همچون زنبق صلح، نیلوفر صلح و یا سوسن صلح نیز می‌شناسیم، در شرایطی دچار پژمردگی و افتادگی می‌شود و شادابی خود را از دست می‌دهد. این گیاه کم‌نظیر و پرطرفدار جزو خانواده آروم بوده و بومی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی می‌باشد. گیاه اسپاتی‌فیلوم زیر پوشش جنگلی رشد می‌کند. همچنین در هوموس غنی از رطوبت نیز و در نور غیرمستقیم رشد خواهد کرد. این گیاه در صورت مساعد نبودن شرایط نگهداری، دچار پژمردگی و افتادگی می‌شود.

گل اسپاتی فیلوم

 

اسپاتی‌فیلوم گیاهی پر شاخ و برگ و جذاب می‌باشد. این گیاه، اسپاتی گل مانند ایجاد می‌کند. همچنین یک برگ تغییر شکل یافته گل آن را در بر می‌گیرد. همانطور که می‌دانید نگهداری اسپاتی‌فیلوم بسیار آسان بوده و برای کسانی که وقت زیادی در جهت مراقبت از گیاه خود ندارند، بسیار مناسب می‌باشد. گرما و نبود رطوبت، کمبود آبیاری، نور مستقیم خورشید و بیماری‌های مختلف از دلایل مهم افتادگی گیاه اسپاتی‌فیلوم می‌باشد. اگر به موقع علت افتادگی و پژمردگی گیاه اسپاتی‌فیلوم خود را کشف کنید، به آسانی می‌توانید شادابی آن را بازگردانید. پس در مرحله اول باید علت افتادگی گیاه اسپاتی‌فیلوم را بفهمید.

 

💧آبیاری گیاه اسپاتی‌فیلوم

آبیاری اسپاتی فیلوم

 

گیاه اسپاتی‌فیلوم یا نیلوفر صلح به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی استوایی رشد می‌کند. این گیاه به مقدار مناسبی یعنی تقریباً یک بار در هفته آبیاری نیاز دارد. در مرحله بعد از آبیاری، فرصت دهید تا رطوبت اضافی از سوراخ‌های زهکشی ظرف گیاه خارج شود. توجه کنید که ریشه‌های توپی گیاه اسپاتی‌فیلوم به مقدار زیادی آب نیاز دارد. بنابراین در زمان تعویض گلدان گیاه خود، ریشه‌های توپی را در خاک جدید جدا کنید تا به خوبی رطوبت را جذب کند. دقت کنید که گیاه اسپاتی‌فیلوم را در ظرفی دو برابر بزرگتر از توپ ریشه نگهداری کنید.

👈دقت داشته باشید که اگر گیاه اسپاتی‌فیلوم شما دچار کمبود آب شده باشد، این موضوع می‌تواند باعث افتادگی و پژمردگی گیاه شما شود. در شرایطی که گیاه در مرحله خم شدن و افتادگی قرار دارد و برگ‌های آن درحال زرد شدن می‌باشد، آبیاری را فورا متوقف کنید. زیرا گیاه شما بیش از حد آبیاری شده است و نیاز به استراحت دارد. بدانید که کمبود آبیاری یا آبیاری بیش از حد یکی از اصلی‌ترین دلایل افتادگی و پژمردگی گیاه اسپاتی‌فیلوم می‌باشد. گیاه اسپاتی‌فیلوم تا حدودی به خشکی مقاوم می‌باشد. اما این موضوع را به خاطر بسپارید که شما باید زمانی گیاه خود را آبیاری کنید که ۵۰ درصد خاک گلدان خشک شده باشد.

اگر گیاه اسپاتی‌فیلوم خود را بیش از حد آبیاری کرده‌اید، قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید که خاک تا حدی خشک شود. شما می‌توانید با لمس کمپوست خاک تشخیص دهید که گیاه خود را بیش از حد آبیاری کرده‌اید یا خیر، زیرا در این صورت کمپوست مرطوب شده و گیاه سنگین می‌شود.

اگر اسپاتی‌فیلوم خود را به مقدار کم آبیاری کرده باشید، احتمالاً خاک سبک بوده و لایه بالایی کمپوست خشک می‌باشد.

 

 

🌧رطوبت گیاه اسپاتی‌فیلوم

دلیل افتادگی و پژمردگی گیاه اسپاتی‌فیلوم و راهکار‌های درمانی - انگور

 

گیاه اسپاتی‌فیلوم از رطوبت لذت می‌برد. بنابراین استفاده از مرطوب‌کننده هوا یا مه‌پاشی منظم می‌تواند به جلوگیری از افتادگی گیاه کمک کند.

یک راه دیگر برای افزایش رطوبت این است که گیاهان آپارتمانی مختلف را به هم نزدیک‌تر کنید یا روی سینی‌هایی از شن‌ مرطوب قرار دهید. از طرف دیگر، سعی کنید گیاه اسپاتی‌فیلوم خود را در جایی قرار دهید که به طور طبیعی مرطوب بوده و تهویه مناسبی دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به آشپزخانه اشاره کرد.

 

 

🌞نور مناسب برای گیاه اسپاتی‌فیلوم

نور مناسب اسپاتی فیلوم

 

 

گیاه اسپاتی‌فیلوم‌ به یک مکان پرنور احتیاج دارد. اما به نور مستقیم خورشید که می‌تواند به برگ‌هایشان آسیب زده و باعث افتادگی گیاه شود، واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

نیلوفرهای صلح، نور روشن اما غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند و کم یا زیاد شدن آن می‌تواند باعث افتادگی گیاه شود. بهترین مکان برای اسپاتی‌فیلوم شما در یک پنجره رو به شرق می‌باشد.

همانطور که می‌دانید اسپاتی‌فیلوم در مناطق گرمسیری رشد می‌کند، بنابراین به دمای ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد در روز و دمای ۸ تا ۱۳ درجه سانتیگراد در شب نیاز دارد. بیشتر گیاهان اسپاتی‌فیلوم در دمای داخل خانه به خوبی رشد می کنند، اما قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید می‌تواند باعث افتادگی گیاهان زنبق صلح شود. دقت کنید که گیاه خود را در نزدیکی وسایل گرمایشی یا سرمایشی قرار ندهید.

 

 

🌱خاک مناسب گیاه اسپاتی‌فیلوم

خاک مناسب اسپاتی فیلوم

 

خاک خوب و با زهکشی مناسب برای اسپاتی‌فیلوم ضروری می‌باشد. واضح است که خاک با مقدار زیادی رس می‌تواند شرایط بد و باتلاق مانندی ایجاد کند و خاک‌هایی که دارای شن یا ماسه بیش از حد هستند، به سادگی رطوبت را قبل از اینکه گیاه بتواند آن را جذب کند، تخلیه می‌کند. بهترین خاک گلدان برای گیاه اسپاتی‌فیلوم، خاکی ریز و متخلخل حاوی پیت ماس، پوسته ریز یا پرلیت می‌باشد.

 

 

🐛آفات و بیماری‌های گیاه اسپاتی‌فیلوم

آفات و بیماری های اسپاتی

 

کنه‌های عنکبوتی و شپشک آرد آلود از شایع‌ترین مشکلات در بین آفت‌های این گیاه می‌باشد. آنها را می‌توان به صورت تکه‌های پنبه‌ای کرکی که به گیاه یا در خاک می‌چسبند به وضوح دید. این گیاه با تغذیه از شیره گیاهی باعث تضعیف گیاه اسپاتی‌فیلوم می‌شود و رسیدن مواد مغذی و رطوبت به شاخ و برگ را مختل می‌کند. همچنین باعث تغییر رنگ و پژمردگی گیاه می‌شود. اسپری کردن با آب برای شستشوی حشرات می‌تواند از هجوم آنها جلوگیری کند.

پوسیدگی ریشه سیلندروکلادیوم شایع‌ترین بیماری اسپاتی فیلوم می‌باشد. این بیماری در ماه‌های گرم تابستان رخ می‌دهد و باعث ایجاد مناطق کلروتیک (زرد، قهوه‌ای) و پژمرده شدن برگ‌ها می‌شود. برای درمان آن، گیاه را از خاک خارج کنید و ریشه‌ها را با قارچ کش درمان کنید. سپس آن را در گلدان استریل با خاک تمیز قرار دهید.

 

 

❓سوالات متداول

به چه دلیل گیاه اسپاتی‌فیلوم من حتی بعد از رعایت نکات بالا افتاده و پژمرده به‌نظر می‌آید؟

به طور طبیعی گیاه اسپاتی‌فیلوم از شهریور تا ماه اسفند به خواب فرو می‌رود. به همین دلیل، در این زمان امکان گلدهی آن وجود ندارد. همچنین ممکن است گیاه شما کمی افتاده نیز به نظر برسد. در صورت بروز همچین اتفاقی برای تشویق گیاه به گلدهی در این چند ماه آبیاری را کم کرده و کوددهی را متوقف کنید. سپس بعد از ماه اسفند گیاه را به مکان روشن‌تری منتقل کرده و کوددهی را آغاز کنید.

باید توجه داشته باشید که گیاه اسپاتی‌فیلوم تا حد کمی زرد شدگی و قهوه‌ای شدن و حتی افتادگی را در بر دارد. این موضوع نشان از رشد طبیعی و مداوم گیاه می‌باشد. در این مرحله می‌توانید اسپاتی‌فیلوم‌ را هرس کنید تا ظاهر آن را بهبود ببخشید.

 

 

چرا ریشه گیاه اسپاتی‌فیلوم من از ته گلدان بیرون می‌آید؟

تعویض گلدان اسپاتی

 

این موضوع بدین معنی می‌باشد که زمان آن فرا رسیده تا گلدان گیاه اسپاتی‌فیلوم خود را تعویض کنید. زمان مناسب برای انجام این کار ماه شهریور یا ماه اسفند می‌باشد. در این مرحله می‌توانید از کمپوست بدون زغال سنگ نارس نیز برای خاک گیاه خود استفاده کنید.

 

 

سخن آخر

هر شخصی که تجربه نگهداری اسپاتی‌فیلوم را دارد، می‌داند که این گیاه با ظاهر جذاب و دلربای خود، هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. همچنین نگهداری اسپاتی‌فیلوم کار دشواری نمی‌باشد، اما مواقعی وجود دارند که این گیاه در معرض افتادگی و پژمردگی قرار می‌گیرد. شما با رعایت چندین نکته مراقبتی ساده می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کرده و ظاهر گیاه آپارتمانی زیبای خود را حفظ کنید.😊

6 دیدگاه در “دلیل افتادگی و پژمردگی گیاه اسپاتی‌فیلوم و راهکار‌های درمانی

  1. Fati گفت:

    درود بر شما
    من فقط یک هفته است اسپاتی خریدم خاکشم ۵۰ درصد بیشتر رطوبت داره به نظرم، اما داره افتادگی پیدا می‌کنه برگاش راهنمایی میکنید لطفا

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      علت این عارضه میتونه آبیاری بیش از اندازه ، تخلیه نشدن آب زیرگلدانی و نامناسبب بودن زمان تعویض گلدان باشه . حتما اجازه بدید بین دو نوبت آبیاری یک سوم بالایی گلدان از سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری رو انجام بدید و حتما آب زیرگلدونی رو تخلیه کنید.
      اگه موقع تهیه گیاه تعویض گلدون داشتید هم میتونه موجب این اتفاق بشه حتما یک نوبت آمینواسید استفاده کنید . محیط رو نسبتا گرم نگه دارید .

  2. سالومه گفت:

    سلام
    گیاه من به علت گرمای ببش از حد تابستون و تنش گرمایی، دچار افتادگی برگ ها شد. دمای محیط رو به ۲۴ رسوندم و اب دادم. معمولا برگ ها برمیگشتن، ولی الان خاک دوباره خشک شده، برگ ها افتاده مانده و دارن زرد میشن. راهی مانده برای نجات دادنش؟ برگ های سبز کاملا نرم شدن 😕

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      گیاهتون رو از منابع گرمایشی و جریان هوای سرد دور نگه دارید .
      زهکش گلدان رو چک کنید . آب زیرگلدانی تخلیه بشه . آبیاری زیاد از حد و خشکی خاک و کمبود مواد مغذی 3 علت اصلی این عارضه هستش .
      درصورتی که نحوه آبیاری درست بوده و بعد از خشک شدن یک سوم بالایی گلدان از سطح خاک آبیاری کردید و گیاه دچارپوسیدگی ریشه از حجم بالای آبیاری نشده باشه میتونید یکبار در هفته کود مایع و یا 12-12-36 برای گیاه استفاده کنید

  3. زهرا گفت:

    گیاه ما به علت آبیاری زیاد پژمرده شده و برگهاش شل شدن..
    راهی هست برای نجاتش؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگه هنوز گیاه کامل از بین نرفته باشه میتونید شانستون رو امتحان کنید .
      برای این کار گیاه رو از گلدان خارج کنید و بعد از جدا کردن ساقه و ریشه های پوسیده داخل خاک جدید بکارید . بلافاصله بعد از کاشت آبیاری انجام بدید و سم رورال تی اس مصرف کنید . بین دو نوبت آبیاری سطح خاک باید خشک بشه و آب زیرگلدانی رو بعد از هرنوبت آبیاری تخلیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *