دانستی ها

فواید بی‌نظیر گیاه زاموفیلیا

فواید شگفت انگیز زاموفیلیا

زاموفیلیا یک گیاه همه کاره و پر از فواید بسیار می‌باشد و شما می‌توانید این گیاه آپارتمانی جذاب را به‌راحتی هم در خانه و هم در محل کار نگهداری کنید. زاموفیلیا به‌دلیل داشتن مزایا و فواید بسیار جزو پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی نیز به‌حساب می‌آید. با جدیت می‌گویم که هیچوقت از خریدن و نگهداری این گیاه جذاب پشیمان نمی‌شوید. برای اطلاع از مزایای شگفت‌انگیز گیاه زاموفیلیا تا انتها همراه ما باشید!

 

❓چرا گیاهان زاموفیلیا بسیار محبوب هستند❓

زاموفیلیا محبوب ترین گیاه آپارتمانی

این گیاه بومی آفریقای جنوبی بوده و از مزیت‌های آن مقاومت در برابر خشکی و بی‌آبی می‌باشد. این گیاه با برگ‌های پهن، جذاب و سبز تیره‌ خود، چشم‌اندازی بسیار زیبا برای منزل و محل دفاتر شما بوجود می‌آورد. همچنین برگ‌های مومی و صاف آن نور خورشید را منعکس کرده و اتاق را تا حدودی روشن می‌کند.

👈جالب است بدانید، شایعاتی در مورد این گیاه بوجود آمده که علاوه بر سمی بودن، سرطان‌زا نیز می‌باشد. حال بیایید تا بررسی کنیم آیا این ادعا درست است یا خیر؟ قطعا نه! زاموفیلیا گیاهی سمی بوده اما سرطان‌زا نیست. لذا با رعایت چند احتیاط ساده از سمی بودن آن در امان خواهید ماند. در هنگام تعویض گلدان یا هرس گیاه زاموفیلیا دستکش پوشیده و آن را از دسترس حیوانات خانگی و یا کودکان خود نیز دور نگه‌دارید.

 

در اینجا به ۹ مورد از خواص بی‌نظر گیاه زاموفیلیا اشاره کرده‌ایم:

۱. حذف آلاینده‌ها

زاموفیلیا هوا را تصفیه میکند

همانطور که می‌دانید در عصر حاضر انسان‌ها تمایل به خانه‌نشینی پیدا کرده‌اند و بیشتر وقت خود را نیز در داخل خانه سپری می‌کنند. پس آلودگی هوای داخل ساختمان یک تهدید جدی برای سلامت انسان می‌باشد. یکی از مزایای گیاه زاموفیلیا بهبود کیفیت هوای داخلی خانه می‌باشد.

طبق مطالعه هوای پاک توسط ناسا، گیاه زاموفیلیا با جذب آلاینده‌های مضر مانند زایلن، تولوئن و دی اکسید کربن، آن‌ها را از هوای اطراف گرفته و به پاکسازی هوای داخل خانه کمک می‌کند. این مزیت را تعداد معدودی از گیاهان آپارتمانی دارا هستند و زاموفیلیا نیز جزو گیاهانی می‌باشد که نه تنها زیبایی ظاهری دارد، بلکه این فایده را نیز دارد.

 

۲. زاموفیلیا عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

به طور کلی به توانایی‌های متعدد عملکردهای مغز انسان مانند یادگیری ،تفکر، استدلال، توجه، حل مسئله و تصمیم‌گیری، عملکرد‌های شناختی می‌گویند. پس نگهداری یک گیاه آپارتمانی در خانه، به خصوص گیاه زاموفیلیا که در بهبود کیفیت هوا نیز نقش دارد، در افزایش عملکرد شناختی نیز موثر می‌باشد.

 

 

۳. نگهداری زاموفیلیا راحت است.

نگهداری زاموفیلیا راحت است

 

یکی از دلایل مهم محبوبیت و مشهوریت گیاه زموفیلیا این است که تقریبا جزو سخت‌ترین گیاهان ‌آپارتمانی موجود می‌باشد. این گیاه هم در شرایط نوری زیاد و هم در شرایط کم نور به روند زندگی خود ادامه می‌دهد. بنابراین زاموفیلیا را می‌توانید هم در داخل و هم در فضای باز قرار دهید و این موضوع هیچ تغییری در سلامت این گیاه ایجاد نمی‌کند.
زاموفیلیا گیاهی جمع و جور بوده و برای کاشت در گلدان مناسب می‌باشد، در نتیجه نیاز به هرس کردن خاصی ندارد. همچنین این گیاه کمتر از گیاهان دیگر به آفات و بیماری‌ها دچار می‌شود، بنابراین نگرانی کمتری در مورد نگهداری زاموفیلیا وجود دارد.

 

 

۴. گیاه زاموفیلیا نیاز به آبیاری کمتری دارد.

زاموفیلیا آبیاری کم نیاز دارد

 

نکته‌ای که در مورد روند رشد گیاهان وجود دارد این است که در هر شرایطی بازهم باید به‌طور مکرر آبیاری شوند. گیاه زاموفیلیا به مقدار کمتری آبیاری به نسبت گیاهان دیگر نیاز دارد، اما این بدین معنی نیست که بدون آب می‌تواند دوام بیاورند‌. زاموفیلیا آب را در خود ذخیره می‌کند و به خشکی نیز مقاوم می‌باشد. شما نهایتا باید هر ۳ یا ۴ هفته یک‌بار گیاه خود را آبیاری کنید.
همچنین برای تکثیر گیاه زاموفیلیا ریزوم‌های(ساقه‌های زیرزمینی) متورم آن که شبیه سیب‌زمینی می‌باشد را جدا کرده و بکارید. سپس گیاه را کاملا آبیاری کنید و اجازه دهید آب اضافی آزادانه از سوراخ‌های زهکشی خارج شود.
دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد و مکرر در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه و مرگ ناگهانی گیاه می‌شود. پس زاموفیلیا را طبق برنامه‌ریزی درست و زمانی که احساس کردید خاک گیاه خشک شده، آبدهی کنید.

 

 

۵. زیبایی ظاهری گیاه زاموفیلیا.

یکی از دلایلی که اکثر ما گیاهان آپارتمانی را نگهداری می‌کنیم، به‌دلیل زیبایی ظاهری و جذابیت آنها می‌باشد. همانطور که می‌دانید گیاه زاموفیلیا نیز با زیبایی منحصر به فردی که دارد، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. ساقه‌های آن تا حدود یک متر رشد کرده و همچنین دارای برگ‌های سبز تیره و براق زیبا نیز می‌باشد😍.

علاوه‌بر این، اندازه گیاه زاموفیلیا بسیار متناسب فضای مورد نظر شما می‌باشد و برای فضاهای بزرگ و کوچک نیز ایده‌آل است.

 

۶. گیاه زاموفیلیا یک رومیزی شگفت انگیز است.

زاموفیلیا مناسبترین گل روی میزی

مزایای گیاه زاموفیلیا بسیار زیاد می‌باشد و همین موضوع باعث می‌شود که بیشترین تقاضا را در انتخاب گیاه برای میز‌های اداری کسب کند. شما می‌توانید زاموفیلیا را در اوایل مرحله رشد آن، به‌عنوانِ یک گیاه رومیزی فوق‌العاده برای میز محل کار و یا خانه خود استفاده کنید.

 

 

۷. گیاه زاموفیلیا یک گزینه عالی فنگ شویی است.

زاموفیلیا و فنگ شویی
 

زاموفیلیا یک گیاه فنگ‌شویی عالی برای رشد در داخل خانه می‌باشد. باید توجه داشته باشید که این گیاه را در مکان مناسب مانند گوشه‌های جنوب شرقی خانه، محل‌های جنوبی و شرقی قرار دهید. این موضوع انرژی مثبت را به خانه شما سرازیر می‌کند و انرژی منفی را نیز پاکسازی می‌کند.

 

 

۸. گیاه زاموفیلیا CAM Plant است.

گیاه زاموفیلیا از متابولیسم اسید کراسولاسیان پیروی می‌کند. این بدین معنی است که قابلیت انجام نوع خاصی از فتوسنتز را دارد؛ یعنی می‌تواند دی اکسید کربن را حتی در شب نیز از هوا جذب کند. به همین دلیل برای مکان‌هایی مانند اتاق خواب گیاه بسیار مناسبی می‌باشد.

 

۹. گیاه زاموفیلیا کاربردهای طب سنتی دارد.

ریشه گیاهان زاموفیلیا دارای ریچ در استروئید، فلاونوئید و پلی فنولیک است. این عصاره، منبع آنتی اکسیدان می‌باشد و آب آن برای درمان گوش درد کاربرد دارد. مردم محلی همچنین از این گیاه برای درمان بیماری التهابی استفاده می‌کنند. همینطور از برگ‌های این گیاهان برای درمان بیماری‌های معدوی نیز استفاده می‌شود.

 

 

✔نتیجه

زاموفیلیا، گیاهی آپارتمانی پر از مزیت‌ و فواید بسیار برای انسان‌ها می‌باشد و همچنین علاوه بر مزیت‌های فراوان دارای جذابیتی فوق‌العاده نیز هست. لازم به ذکر است که نگهداری زاموفیلیا بسیار آسان و بی‌دردسر می‌باشد. می‌توان گفت که با داشتن این گیاه نه تنها از ظاهر زیبای آن بهره می‌برید، بلکه می‌توانید از فواید بیشمار آن استفاده کنید و لذت ببرید.😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *