دانستی ها

معرفی انواع زاموفیلیا

معرفی انواع گیاهان زاموفیلیا

خاستگاه و تاریخچه

گیاه زاموفیلیا (zz) یک گیاه چند ساله استوایی است که از جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی را در بر می‌گیرد. در سال 1996 نهالستان‌های هلندی شروع به تکثیر این گونه برای مقاصد تجاری در مقیاس بزرگتر کردند و به دلیل نگهداری آسان از آن به عنوان یکی از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. از دیگر نام‌های زاموفیلیا می‌توان به گوهر زنگبار، گیاه زوزو، نخل آروئید و گیاه ابدیت یا نخل زمزد اشاره کرد.

این گیاه در نور غیر مستقیم بهترین رشد را دارد و باید دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. بهتر است آن ‌را هر سه هفته یا ماهی یک بار آبیاری کنید؛ بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود و آبیاری بیش از حد انجام ندهید.

در این مقاله چند گونه مختلف زاموفیلیا را با نام و شکل آن‌ها به شما ارائه می‌دهیم تا با توجه به شرایط محیطی که دارید، گونه درستِ آن‌ را انتخاب کنید.

انواع زاموفیلیا

زاموفیلیا باتوجه به گستره جغرافیایی بالا، تنوع بسیاری دارد. گونه‌های نام برده شده، زاموفیلیا‌های مناسب آپارتمان هستند.

🌿زاموفیلیا بلک  ZZ Reven:

معرفی انواع زاموفیلیا - انگور

 

این گونه محبوب‌ترین نوع گیاه زاموفیلیا می‌باشد. برگ‌های مستطیلی شکل با 6 الی8 برگچه دارد. گیاه زاموفیلیا بلک گونه‌ای با رشد کند است. این گیاه جوان دارای برگ‌های بنفش مایل به مشکی براق می‌باشد که در مکان‌هایی با نور کم، رنگ تیره‌تری دارد.

 

🌿زاموفیلیا واریگاتا ZZ Variegata:

زاموفیلیا واریگاتا

 

این گونه دارای رنگ‌های زرد مایل به سفید در شاخ و برگ‌های خود است؛ به دلیل رنگ سفید مایل به زرد زامیا آلبینو نیز نامیده می‌شود. در محلی با نور غیر مستقیم خورشید، رشد می‌کند. این گیاه آپارتمانی می‌تواند 60 تا 90 سانتی‌متر رشد کند. رنگ‌های زرد روشن یا طلایی با لکه‌های سفید جلوه‌ای عالی به خانه یا محل کار می‌بخشد.

 

🌿زاموفیلیا زنزی ZZ Dwarf Zenzi:

معرفی انواع زاموفیلیا - انگور

 

متعلق به گونه‌های گیاهی کوتوله زاموفیلیا است. کوتوله زنزی دارای شاخ و برگ‌های سبز تیره می‌باشد که کمی پیچ خورده است. این گیاه 50 تا 60 سانتی متر رشد می‌کند و نگهداری از آن مشابه یک گیاه معمولی زاموفیلیا است. این گونه گیاهی به فضای کمتری نسبت به سایر گونه‌ها زاموفیلیا نیاز دارد. بهترین انتخاب برای کسانی است که فضای کمی دارند.

 

🌿زاموفیلیا زامیکرو ZZ Dwarf Zamicro:

زاموفیلیا زامیکرو

 

کوتوله زامیکرو شباهت‌های نزدیکی به گیاه زاموفیلیا بلک دارد اما زامیکرو دارای شاخ و برگ‌های سبز تیره است. این گونه زاموفیلیا می‌تواند 15 تا 20 سانتی متر با شاخ و برگ‌های مسطح و کوچک رشد کند.

 

🌿زاموفیلیا کلاسیک خوش شانس  ZZ Lucky Classic:

معرفی انواع زاموفیلیا - انگور

 

برخلاف انواع دیگر زاموفیلیا این گونه دارای برگ‌های کروی می‌باشد که در انتهای آن کمی مخروطی است. این گیاه شاخ و برگ‌های سبز تیره متوسط دارد. علاوه بر این شاخ و برگ‌های گیاه کلاسیک خوش شانس زاموفیلیا باریک‌تر و بزرگ‌تر از سایر گونه‌های گیاهی زاموفیلیا هستند. این گونه با ساقه‌های قوی خود می‌تواند به ارتفاع 120 سانتی متر برسد. یک گیاه ایده آل برای راهروهایی است که نور غیر مستقیم خورشید دریافت می‌کنند.

 

🌿زاموفیلیا سفید خوش شانس ZZ Lucky White:

معرفی انواع زاموفیلیا - انگور

 

یک گونه متنوع از گیاهان زاموفیلیا است. ارتفاع این گیاه آپارتمانی به 120 تا 180 سانتی متر می‌رسد. این گونه سفید خوش شانس دارای رنگ‌های سبز ملایم با ساختاری سفید است. همچنین دارای برگ‌های گردی می‌باشد که نوک آن‌ها تیزی کمتری دارند.

 

🌿زاموفیلیا آکبونو ZZ Akebono:

معرفی انواع زاموفیلیا - انگور

 

این یکی دیگر از انواع کمیاب گیاه زاموفیلیا با نام ژاپنی آکبونو می‌باشد. آکبونو به معنای رنگی است که آسمان در سپیده دم دارد. گونه آکبونو از شرق آفریقا سرچشمه می‌گیرد. برگ‌های گوشتی آن آب‌را ذخیره می‌کنند و در صورت ناکافی بودن منبع آب آن‌را در اختیار گیاه قرار می‌دهند. آکبونو دارای رنگ‌های مختلف است. شاخ و برگ آن سفید، کرم، رنگ پریده و زرد می‌باشد. برگ‌ها با لبه‌های چین دار خالدار هستند و سطح برگ صافی دارند. این گیاه چندساله علفی می‌تواند 100 الی 120 سانتی‌متر رشد کند.

 

🌿زاموفیلیا طلایی ZZ Gold Variegated:

زاموفیلیا طلایی

 

زاموفیلیا رنگارنگ طلایی یک گیاه آپارتمانی زیباست که شاخ و برگ‌های سفید متمایل به طلایی و کرمی را روی ساقه‌های سبز گوشتی خود دارد. برگ‌های رنگارنگ بی‌شمار، آن‌را به یکی از گران‌ترین گونه‌های گیاه زاموفیلیا تبدیل کرده است.

 

🌿زاموفیلیا سوپرنوا  ZZ Soper Nova:

معرفی انواع زاموفیلیا - انگور

 

یکی دیگر از گونه‌های محبوب زاموفیلیا است. برگ‌ها به رنگ‌سبز می‌باشد اما با افزایش سن شاخ و برگ‌ها رنگ تیره‌ای به خود می‌گیرند.

 

جمع بندی

این گیاه از نظر زیبایی بسیار دلپذیر می‌باشد. همچنین باعث کاهش استرس می‌شود و می‌تواند سموم موجود در هوا را از بین ببرد و باعث تصفیه هوا می‌شود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی می‌باشد و بلعیده شدن آن توسط کودکان و حیوانات خطرناک است. این گیاه آهسته رشد می‌کند، بنابراین ممکن است چند سال طول بکشد تا به حداکثر رشد خود برسد اما با مراقبت درست از آن می‌تواند بین 5تا 10 سال عمر کند.😍

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *