نگهداری گیاهان

راز دوباره گل دادن ارکیده

راز گلدهی ارکیده

ارکیده‌ها از زیباترین گل‌های جهان هستند. اغلب در رنگ‌های سفید، بنفش و صورتی دیده می‌شوند. گل‌های ارکیده دوبار درسال به مدت 30 تا 45 روز شکوفا می‌شوند. ارکیده‌ها اپی‌‎فیت هستند به این معنی که آن‌ها در خاک رشد نمی‌کنند، بلکه با آویزان شدن به پوست درختان زندگی می‌کنند. بر خلاف ظاهر بسیار ظریف، عمر این گیاه نسبتا بلند است.

خرید گلدان ارکیده و هدیه دادن آن بسیار لذت بخش است. اما در نگهداری از ارکیده هیچ دستاوردی لذت بخش‌تر از گلدهی مجدد گیاه نیست. در این مقاله به بررسی عوامل موثر در گلدهی ارکیده می‌پردازیم.

عوامل موثر در گلدهی ارکیده:

☀نور

نور مناسب ارکیده

 

برای رشد بهتر ارکیده آن را در فاصله 2 تا 3 متری از پنجره جنوبی یا شرقی قرار دهید تا مطمئن شوید که در بیشتر روز نور غیر مستقیم زیادی را از خورشید دریافت می‌کند. فراموش نکنید که ارکیده‌ها بسیار نور دوست هستند.

💧آبیاری

آبیاری ارکیده

 

از آبیاری هر روزه آن خودداری کنید. آبیاری روزانه می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها ‌شود. همچنین از آبیاری بر روی برگ‌ها و طوقه خودداری کنید؛ زیرا منجر به پوسیدگی طوقه و در نهایت باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. گل ارکیده را باید به طور متوسط هفته‌ای یکبار آبیاری کنید. این گیاهان به آب ملایمی نیاز دارند.

✂هرس

هرس ارکیده

 

هنگامی چرخه شکوفه زدن ارکیده تمام شد، می‌توانید ساقه گل‌دهنده (ساقه کوچکی که گل روی آن رشد می‌کند) را هرس کنید تا ارکیده خود را برای گلدهی مجدد آماده کند. با استفاده از یک قیچی باغبانی کوچک و تمیز ساقه گلدار را تا جایی که نزدیک به پایه آن است ببرید.

🌱تغذیه

تغذیه ارکیده

 

اگر بهترین گل‌ها را می‌خواهید، هر بار که گیاه را آبیاری می‌کنید، از نصف قاشق چایخوری کود مایع متعادل استفاده کنید. نتیجه آن شما را شگفت‌زده می‌کند.

نکته مهم: مراقب باشید که بیش از حد به آن کود ندهید. توصیه می‌شود هر دو هفته یا ماهی یکبار این کار را انجام دهید. همچنین در زمستان از کود دادن اجتناب کنید. هنگام کود دادن حتما برچسب دستورالعمل را مطالعه کنید. به هنگام گل دادن ارکیده، کوددهی را متوقف کنید.

🌳ریشه‌ها

ریشه های هوایی ارکیده

 

برخلاف سایر گیاهان، ریشه‌های ارکیده به روش‌های معمول منشعب نمی‌شوند. آن‌ها همچنین قهوه‌ای نیستند. ریشه‌های ارکیده سالم به رنگ سبز روشن (گاهی اوقات تقریبا سفید) و زمانی که آن‌ها را لمس می‌کنید سفت هستند. آنها تمایل دارند در اطراف محیط گلدانی که در آن کاشته شده‌اند حلقه بزنند. اگر ریشه‌های ارکیده شما سبز به نظر می‌رسند، آبیاری آن را تا مدتی به تعویق بیندازید.

🍀گلدان مناسب

توجه کنید گلدانی که انتخاب می‌کنید دارای سوراخ برای زهکشی باشد. بدون زهکش مناسب، ریشه‌های آن پوسیده شده و باعث مرگ ارکیده شما می‌شوند. همچنین سایز گلدان اهمیت دارد. اگر ریشه‌ها فضایی برای رشد نداشته باشند رشد گیاه متوقف می‌شود. در نتیجه گلدان مناسب انتخاب کنید. تا جای ممکن از گلدان شفاف برای عبور نور استفاده کنید.

 

🌡دما و رطوبت

رطوبت مورد نیاز ارکیده

 

دمای مناسب برای رشد ارکیده‌ها ۱۰تا ۲۵درجه سانتی‌گراد می‌باشد. با این حال باید از قرار دادن مستقیم آن‌ها در کنار یا در راستای کولر خودداری کنید؛ زیرا وزش باد‌های گرم یا سرد می‌تواند آن‌ها را خشک کند. همچنین این گیاهان دوستدار رطوبت هستند و با رطوبت بالای 50 درصد بهترین عملکرد را دارند. این رطوبت را می‌توانید از طریق دستگاه بخور تامین کنید.

کلام آخر

ارکیده‌ها گل‌هایی زیبا هستند که می‌توانند به محیط  داخلی و فضای باز زیبایی ببخشند و همچنین به فضای کسل کننده شادابی بیفزایند. معمولا دوره گلدهی ارکیده یکبار در سال است و به مدت 30 تا 45 روز شکوفا می‌مانند اما با توجه به نکاتی که در این مقاله به شما گفتیم می‌توانید شاهد دوبار گل دادن آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *