نگهداری گیاهان

چگونه می توان ارکیده را در ظروف شیشه‌ای پرورش داد؟

نگهداری ارکیده در گلدان شیشه ای

اگر گلدان‌های پلاستیکی برای ارکیده دوست ندارید و می‌خواهید یک جایگزین عالی داشته باشید، ظروف شیشه‌ای بهترین گزینه هستند. ارکیده‌ها در گلدان شیشه‌ای زیباتر به نظر می‌رسند. البته ارکیده را نمی‌توان در ظرف شیشه‌ای پرورش داد مگر اینکه برخی دستورالعمل‌ها اعمال شود. برای مثال ظرف مخروطی شکل شیشه‌ای بلند برای جریان هوا و درصد رطوبت لازم، مناسب نیست. فقدان این دو عامل، سرعت پوسیدگی ریشه و ساقه را افزایش می‌دهد و ارکیده شما شانس کمی برای زنده ماندن خواهد داشت.

اگر واقعاً ایده پرورش ارکیده در ظرف شیشه‌ای را دوست دارید، چند روش را می‌توان انجام داد. در این مقاله، به طور دقیق به چگونگی انجام آن می‌پردازیم. ابتدا، خواهید دید که چرا گلدان شیشه‌ای بلند، زیبا اما کاربردی نیست. سپس توضیح خواهیم داد که چگونه ارکیده را در گلدان‌های شیشه‌ای قرار دهید و همچنان طرح گل و سلامت گیاه خود را حفظ کنید.

 

 

چه اتفاقی برای ارکیده در یک گلدان شیشه‌ای بلند می‌افتد؟

گل ارکیده در گلدان های شیشه ای بلند

 

ارکیده کاشته شده در گلدان‌های بلند و شیشه‌ای مستعد پوسیدگی ریشه و لکه های قهوه‌ای باکتریایی است. به دلیل رطوبت زیاد و کمبود جریان هوا، به سرعت سلامت ارکیده شما را مختل می‌شود. 80 درصد ارکیده‌ها اپی فیت هستند، به این معنی که روی درختان رشد می‌کنند. این ارکیده‌ها انگل نیستند، آنها فقط به درخت نیاز دارند تا نور فیلتر شده خورشید را بهتر جذب کنند. بنابراین، ریشه‌های ارکیده در فضای باز آویزان هستند و به درجریان باد کافی بودن، دریافت موادغذایی از آب باران عادت دارند. برای انتقال ارکیده‌ها به داخل خانه و بازسازی زیستگاه طبیعی برای آنها، باید ریشه‌های آن را در معرض هوای فراوان قرار دهید. ریشه‌های ارکیده باید در معرض جریان هوای ثابت قرار گیرند تا خشک شوند. بیشتر ارکیده‌ها دوست دارند آب زیادی در اطراف خود داشته باشند، اما می‌خواهند به سرعت خشک شوند!

ارکیده‌ها محیط‌های مرطوب‌تر از منازل ما را دوست دارند. هوای اطراف آنها باید حدود 40 تا 60 درصد رطوبت داشته باشد. دقت کنید که در صورت وجود رطوبت بالا و عدم تهویه هوا، ریشه‌ها خشک نمی‌شوند. در این حالت روی برگ‌ها لکه‌های سیاه‌رنگ مشاهده می‌شود. این لکه‌ها حاصل شکسته شدن لایه بافت دفاعی سلول‌های گیاهی و ورود باکتری‌ها به برگ است. این عارضه به سمت ساقه گیاه حرکت می‌کند. اگر ارکیده شما لکه‌هایی دارد، به مقاله نگهداری ارکیده فالانوپسیس، مشکلات و بیماری‌ها مراجعه کنید. از طرفی کمبود رطوبت نیز می‌تواند موجب چروکیدگی برگ و از بین رفتن آن شود.

 

آیا گلدان‌های شیشه‌ای برای ارکیده خوب هستند؟

ارکیده در گلدانهای شیشه ای

 

همه‌ی گلدان‌های شیشه‌ای بد نیستند. گلدان بلند و شیشه‌ای یک نکته مثبت دارد: عبور دادن نور خورشید. ریشه‌های ارکیده برخلاف ریشه‌های دیگر گیاهان آپارتمانی، فتوسنتز می‌کنند. مگر اینکه ارکیده شما یک ارکیده زمینی باشد (که اکثر آنها نیستند). همانطور که گفتیم ریشه‌ها حاوی کلروفیل هستند و فتوسنتز می‌کنند. در این فرآیند نورخورشید تبدیل به موادغذایی شده و انرژی اضافی برای ارکیده فراهم می‌کند.

در یک گلدان بدون منفذ، جریان هوا و سطح رطوبت مناسب وجود ندارد. نبود فقدان جریان هوا می‌تواند میزان رطوبت هوا را تشدید کند و ریشه‌ها در محیطی دائماً مرطوب، خیس و مرطوب می‌مانند. بهترین مثال زمانی است که مدت زمان طولانی جوراب خیس به پا داشته باشید. این قرار گرفتن دائمی در معرض رطوبت، باعث بیماری جدی پا می‌شود. همین امر در مورد ارکیده نیز اتفاق می‌افتد. در بین انواع ارکیده برخی بیشتر از دیگران نیاز به خشک‌شدن دارد. ریشه‌های ارکیده Phalaenopsis نسبت به Cattleya ترجیح می‌دهد محیط مرطوب‌تر باشد، اما با این وجود هر دو باید خشک شوند.

ارکیده تا زمانی که در معرض نور مستقیم قرار نگیرد، ایمن می‌ماند. هنگامی که ریشه‌های آنها با نور مستقیم خورشید تماس دارن ، رطوبت خود را از دست داده و ضعیف می‌شوند. ظرف شیشه‌ای را در جایی قرار دهید که گیاه فقط نور غیرمستقیم را به اندازه کافی دریافت کند و مطمئن شوید که ریشه‌ها با مخلوط گلدانی پوشانده شده‌اند.

 

چگونه یک طرح گلدان شیشه ای مناسب ایجاد کنیم؟

ارکیده‌ها در گلدان‌های شیشه‌ای بسیار زیبا هستند، بنابراین باوجود تمام مشکلات از کاشت آن دست نمی‌کشیم. برای اینکه محیط گیاه پایدار و درعین حال زیبا باشد، باید هر دو مشکل را به طور مستقل حل کنیم.

مشکل اول: رطوبت لازم برای ارکیده Phalaenopsis بسیار زیاد است. برای رسیدن به سطح از رطوبت باید راهی پیدا کنیم که رطوبت گلدان را بالا برده و سریع از آن خارج شود. اجازه ندهید آب زمان زیادی در گلدان بماند. دو راه برای انجام این کار وجود دارد: 1) از یک ظرف پهن کوتاه، مانند سینی پر از آب استفاده کنید. ارتفاع کوتاه ظرف، اجازه می‌دهد تا رطوبت اضافی به سرعت تبخیر شود. 2) ارکیده را بکارید و بیشتر ریشه‌ها را هوایی کنید. این روش دوم به استفاده از تثبیت‌کننده‌ها نیاز دارد تا از سقوط ارکیده جلوگیری شود. تثبیت کننده‌ها می‌توانند سیم‌های فلزی، چوب‌های بامبو، نوارهای لاستیکی یا هر روش خلاقانه دیگری برای نگه داشتن ارکیده در جای خود باشند. در اصل، شما باید یک سوم ریشه‌ها را بکارید و 2/3 را بیرون از گلدان پلاستیکی بگذارید. دقت کنید که ساقه در قسمت بالایی گلدان باشد.

مشکل دوم: جریان هوا کافی نیست. ممکن است شما هم دیده باشید که برخی از پرورش دهندگان ارکیده سوراخ‌هایی را روی شیشه ایجاد کرده‌اند، اما اکثرا سوراخ کردن گلدان شیشه‌ای در منزل و کار با دریل سخت است. بنابراین بهتر است ریشه‌ها را به بالای ظرف نزدیک کنید تا بتوانند نفس بکشند. با کمک راه حل اول از یک ظرف کم‌عمق و پهن استفاده کنید.

 

 

محیط گلدان ارکیده را در یک ظرف شیشه‌ای تغییر دهید.

چگونه می توان ارکیده را در ظروف شیشه‌ای پرورش داد؟ - انگور

 

روش دیگری که برای پرورش ارکیده در شیشه وجود دارد بازی با محیط گلدان است. به طور معمول گلدان ارکیده را با پیت‌ماس پر می‌کنند. در اولین قدم از شر تمام آن پیت ماس ​​داخل گلدان خلاص شوید. می‌توانید با مخلوطی از خزه اسفاگنوم، زغال چوب، پرلیت و پوسته درخت، محیط کشت تهیه کنید. البته برای یک گلدان شیشه‌ای بهتر است فقط باید از سنگریزه‌های لیکا استفاده کنید. این سنگریزه‌ها آب را جذب می‌کنند و آن را به یکدیگر انتقال می‌دهند و موجب حرکت آب در گلدان می‌شوند. به این شکل رطوبت زیاد اما تدریجی در محیط داریم. این روش امتحان خود را پس داده است. تعداد زیادی از پرورش‌دهندگان ارکیده از گلدان‌های شیشه‌ای سنگریزه لیکا پرورش داده‌اند و ارکیده‌های آنها زیبایی خیره کننده‌ای دارد. خبر خوب این است که این تنها راه استفاده از ظروف شیشه‌ای با ارکیده نیست. شما می‌توانید به سمت کشت نیمه هیدروپونیک یا هیدروپونیک ارکیده بروید. می‌توانید نحوه انجام هریک از این روش‌ها را در مقالات مربوطه بخوانید.

در هر سه ایده بالا، هرگز ساقه ارکیده را در داخل ظرف شیشه‌ای قرار ندهید. در تمام این سه روش، ساقه باید بالاتر از سطح گلدان باشد تا با سنگریزه‌های آب تماس پیدا نکند. تماس مداوم با آب، روی ساقه باعث پوسیدگی می‌شود و درمان آن بسیار سخت است.

 

آخرین راه حل: ظرف شیشه‌ای را به گلدان پلاستیکی تغییر دهید.

گل ارکیده در گلدان پلاستیکی

 

آخرین فکر در مورد نگهداری ارکیده در یک گلدان شیشه‌‎‎ای این است که گلدان شیشه‌ای را به طور کامل برای پلاستیک تغییر دهید. گلدان پلاستیکی شفاف و دارای سوراخ اگر ظاهر مناسبی داشته باشد بهترین گزینه برای گل‌های ارکیده هستند. 

 

جمع بندی

هرکاری که تصمیم دارید با ارکیده خود انجام دهید، خواه کشت هیدروپونیک، نیمه هیدروپونیک، سنگریزه‌های لیکا، ایجاد ریشه‌های هوایی بیشتر یا استفاده از یک ظرف کم‌عمق به جای یک گلدان شیشه‌ای بلند، خلاق باشید. همیشه می‌توانید ایده‌های جدید را امتحان کنید و ببینید که چه جوابی می‌گیرید. برای شما بهترین‌ها را در مراقبت از ارکیده آرزو می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *