نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس بنجامین

نگهداری بنجامین

آشنایی با فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین یا انجیر برگ‌ریز، یک گیاه آپارتمانی است که می‌توان آن را به‌عنوان یک درخت بلند با تنه‌های بافته شده بدون برگ، یا به‌عنوان یک گیاه داخلی بوته‌دار بلند و یا حتی به‌عنوان گیاه گلدانی کوتاه قامت پرورش داد. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره، براق، بیضی شکل و نوک‌تیز می‌باشد که به مرور زمان ساقه‌های آن حالت ارتجاعی و آویزان پیدا می‌کنند.

فیکوس بنجامین نمونه بسیار باشکوهی است که هر روز محبوبیت بیشتری برای نگهداری در منازل و ادارات پیدا می‌کند. این گیاه با شرایط محیطی مکان‌های سرپوشیده سازگار است و به عنوان یک گیاه آپارتمانی به راحتی می‌تواند در این مکان‌ها رشد کند.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع فیکوس بنجامین چقدر است؟
  • آیا فیکوس بنجامین دارای گل و عطر است؟
  • فیکوس بنجامین در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • فیکوس بنجامین به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس بنجامین چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر فیکوس بنجامین
  • آفات یا بیماری‌های فیکوس بنجامین
  • آیا فیکوس بنجامین سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از فیکوس بنجامین چیست؟

 

ارتفاع فیکوس بنجامین چقدر است؟

فیکوس بنجامین دارای شاخه‌های آویزان زیبا و برگ‌های براق 6 تا 13 سانتی‌متری، بیضی شکل و نوک تیز است. این گیاه در فضای داخلی می‌تواند حداکثر تا ارتفاع 2 متر رشد کند. سال‌ها طول می‌کشد تا یک گیاه کوچک از آن در شرایط آپارتمانی به این اندازه برسد. زمانی که این گیاه در فضای بیرون از خانه کاشته شود، می‌تواند تا ارتفاع 18 متر و عرض 18 تا 21 متر رشد کند. 

 

آیا فیکوس بنجامین دارای گل و عطر است؟

گل‌دهی فیکوس بنجامین در شرایط داخل خانه رایج نیست. این نوع فیکوس به دلیل ظاهر و شکل فیزیکی خود در داخل خانه نگهداری و به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوب رشد می‌کند. در واقع، می‎توان گفت جذابیت اصلی آن شکل کلی و ظاهر ظریفی است که ایجاد می‌کند.

در صورتی که بنجامین در فضای باز و شرایط سازگار با محیط بومی خود نگهداری شود، به طور معمول، در طول سال دوم یا سوم خود شروع به گل دادن می کند. درخت خود را با شکوفه‌های کوچک و زرد کم‌رنگ می‌پوشاند. این گیاهان میوه های خوراکی نیز تولید می کنند. این میوه انجیر را می توان به صورت خام مصرف کرد. هنگامی که یک گیاه بنجامین ( فیکوس برگ‌ریز) شروع به میوه دادن می کند، این کار را برای سال های زیادی ادامه خواهد داد.

گل و میوه فیکوس بنجامین

گل و میوه فیکوس بنجامین

 

فیکوس بنجامین در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

فیکوس بنجامین از نور لذت می‌برد. با این حال، توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید، به خصوص اگر گیاه در روزهای گرم تابستان به فضای باز منتقل شود، ممکن است منجر به سوختن برگ‌ها و از بین رفتن آن‌ها شود. بهتر است آن را نزدیک پنجره نگه دارید و به طور مرتب گلدان را بچرخانید تا شاخ و برگ آن به طور کامل از نور خورشید غیرمستقیم بهره‌مند شود. 

از آن‌جایی که، فیکوس بنجامین بومی مناطق گرمسیری است، دمای ایده‌آل برای رشد آن در طول روز، بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد و در طول شب، 15 درجه سانتی‌گراد و بالاتر است. درخت خود را در معرض سرما قرار ندهید چرا که می‌تواند منجر به ریزش برگ‌های آن شود و به یاد داشته باشید که این گیاه در آب و هوای مرطوب بهترین رشد را دارد.

 

فیکوس بنجامین به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

فیکوس بنجامین به آبیاری متوسط نیاز دارد.  تا زمانی که بستر گیاه تا عمق 2-3 سانتی‌متری خشک نشده است، آن را آبیاری نکنید. فیکوس بنجامین را با آب بدون کلر و در دمای اتاق آبیاری کنید تا زمانی که زیرگلدانی از آب پر شود. در فاصله بین دو آبیاری باید اجازه دهید که خاک تقریباً خشک شود. 

در فصل تابستان دو بار در هفته و در فصل زمستان یکبار در هفته آن را آبیاری کنید. 

فیکوس بنجامین خود را در طی فصل رشد، هر دو هفته یکبار با کود مایع مخصوص گیاهان سبز با نصف غلظت تغذیه کنید. در فصل‌های پاییز و زمستان کوددهی را به هر شش هفته یکبار کاهش دهید. توجه داشته باشید که هرگز نباید به خاک خشک کود بدهید. چرا که نمک‌های موجود در آن می‌تواند باعث سوختن ریشه و در نتیجه از بین رفتن برگ‌های گیاه شود. 

 

خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس بنجامین چگونه است؟

فیکوس بنجامین یک گیاه قوی و مقاوم است که می‌تواند با خاک ضعیف سازگار شود، اما از خاک غنی از هوموس و با زهکشی خوب لذت می‌برد. خاک کمی اسیدی با PH معادل 6 تا 6.5 برای رشد این گیاه مناسب است. می‌توانید از مخلوط گلدانی استاندارد برای کاشت آن استفاده کنید.

گلدان فیکوس بنجامین جوان را باید هر سال تعویض کنید، چرا که می‌تواند بسیار سریع رشد کند و به فضای بیشتری برای ریشه‌های خود نیاز دارشته باشد. گیاهانی که به اندازه کافی بالغ هستند، نیاز به تعویض گلدان کمتری دارند. بنابراین هر دو یا سه سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید.

تعویض گلدان فیکوس بنجامین

تعویض گلدان فیکوس بنجامین

 

نظافت و نگهداری

فیکوس بنجامین از برداشتن برگ‌های قدیمی و هرس شدن متناسب با فضای نگهداری خود لذت می‌برد. بهتر است هرس در فصل‌های پاییز و زمستان انجام شود. توصیه می‌شود که فیکوس بنجامین را یکبار در سال هرس کنید. هرس سبک کافی است و نیازی به برش شدید گیاه نیست. هرس این گیاه به تراکم و زیبایی شاخ و برگ آن کمک می‌کند.

 

نحوه تکثیر فیکوس بنجامین

رایج‌ترین روش تکثیر فیکوس بنجامین استفاده از قلمه‌‌ی ساقه است. برای این‌منظور، در اواسط مرحله رویشی گیاه، چند قلمه به طول 10 تا 15 سانتی‌متر برش دهید. به جز دو برگ بالایی ساقه، بقیه برگ‌ها را حذف کنید. قلمه‌ها را در یک لیوان آب ولرم و بدون کلر قرار دهید به طوری که برگ‌ها خارج از آب قرار گیرند.  هفته ای یک یا دو بار آب درون لیوان را تغییر دهید.  لیوان را در جایی گرم، روشن و کمی مرطوب قرار دهید.  بعد از پیدایش اولین ریشه، گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید. 

در بهترین شرایط، پس از سه هفته قلمه‌ها ریشه‌دار خواهند شد. پس از قوی شدن ریشه‌ها و گذشت 8 هفته، می‌توانید آن‌ها را در خاک بکارید. برای کاشت قلمه‌های ریشه‌دار از مخلوط پیت ماس و پرلیت به مقدار مساوی استفاده کنید

 

 

آفات یا بیماری‌های فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین در برابر حشرات و انگل‌های خاص آسیب‌پذیر است. در ادامه، مواردی ارائه شده است که می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در این گیاه شود:

  • ریزش برگ‌های فیکوس بنجامین
    برای فیکوس بنجامین ریزش برگ تا زمانی که منظم باشد و تعداد زیادی برگ نریزد، امری کاملاً طبیعی است. ریزش برگ‌های آن ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
  • آبیاری نامنظم.
  • هوای سرد.
  • تغییر گلدان یا مکان نگهداری.
  • کمبود نور در محل نگهداری، در این‌صورت باید نور بیشتری به آن بدهید.
  • کمبود رطوبت هوا در محیط پیرامون. در این‌صورت میزان رطوبت هوا را افزایش دهید.
  • زرد شدن برگ‌های فیکوس بنجامین:
    برگ‌های فیکوس بنجامین اغلب در اثر حمله کنه زرد می‌شوند. می‌توانید به سادگی آن را با کنه‌کش‌های ارگانیک درمان کنید. از استفاده‌ی سایر محصولات شیمیایی بخصوص برای گیاهان آپارتمانی خودداری کنید.
  • ایجاد دانه‌های سفید چسبناک بر روی برگ‌های فیکوس بنجامین:
    اغلب، شپشک‌های آردآلود یا حشرات فلس‌دار باعث ایجاد این لکه‌های سفید بر روی برگ‌های این گیاه می‌شوند. برای از بین رفتن این آفت‌ها بهتر است از سم استفاده کنید. از شستن برگ‌های آفت زده با مایع ظرفشویی و آب خودداری کنید. زیرا مواد شیمیایی تولید شده‌ای که مخصوص گیاهان نیست می‌تواند به گیاه آسیب وارد کند.
  • حمله مگس‌های سفید به فیکوس بنجامین
    برای حل این مشکل فیکوس بنجامین را در حمام شست و شو دهید. در صورتی که نمی‌توانید فیکوس خود را به راحتی جابجا کنید، یک یا دو بار در روز برگ‌های آن را غبارپاشی کنید تا مگس‌های سفید ناپدید شوند.

مطالب مرتبط: بررسی 20 نوع مشکل فیکوس بنجامین و ارائه راهکار

 

آیا فیکوس بنجامین سمی است؟

در ساقه‌ها و برگ‌های این گیاه شیره تحریک‌کننده‌ای وجود دارد که در صورت خوردن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و در صورت تماس با پوست، باعث تحریک آن ‌شود. فیکوس بنجامین را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

بهترین موارد استفاده از فیکوس بنجامین چیست؟

فیکوس بنجامین یک گیاه آپارتمانی با توانایی سم‌زدایی از هوای اتاق است. برگ‌های این گیاه می‌توانند سم موجود در هوا از جمله فرمالدئید، بنزن و تری‌کلرواتین را پاکسازی کنند و کیفیت هوای داخل محیط‌هایی بسته را بهبود بخشند.

 از طرفی دیگر، کیاه فیکوس بنجامین در نظریه فنگشویی یک گیاه محبوب محسوب می‌شود که با جذب انرژی مثبت موجود در کائنات منجر به سعادت و خوش شانسی می‌شود. بنابراین فیکوس بنجامین به دلیل توانایی تصفیه هوا و جذب انرژی‌های مثبت گزینه مناسبی برای فضای آپارتمان و محل کار است.

 

خرید گیاه آپارتمانی بنجامین از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *