نگهداری گیاهان

راهنمای عمومی: نحوه مراقبت و نگهداری از آنتوریوم‌ها

نگهداری از آنتوریوم ها

آشنایی با آنتوریوم

آنتوریوم بزرگترین جنس در کل خانواده Araceae و بومی جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی و مرکزی، با گستره‌ای از مکزیک تا آرژانتین و کارائیب می‌باشد. بسیاری از گونه‌های آنتوریوم ترجیح می‌دهند به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد کنند. مراقبت و نگهداری آنتوریوم در گلدان بسیار آسان‌تر از زمانی است که در فضای باز کاشته می‌شوند.

این گیاهان به دلیل تنوع گسترده، گل‌های زیبا، ظاهری گرمسیری و سهولت در نگهداری بسیار محبوب شده‌اند. آنتوریوم دارای برگ‌های قلبی شکل شبیه به گل است که از گل‌های واقعی آن محافظت می‌کند. اگر می‌خواهید حس مناطق گرمسیری را به خانه خود به ارمغان آورید، انتخاب آنتوریوم یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد.

توجه: از آن‌جایی که بیش از 1000 گونه آنتوریوم وجود دارد، راهنمای زیر مراقبت‌های عمومی برای این جنس را پوشش می‌دهد.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع آنتوریوم چقدر است؟
  • آیا آنتوریوم دارای گل و عطر است؟
  • آنتوریوم در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • آنتوریوم به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان آنتوریوم چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر آنتوریوم
  • آفات یا بیماری‌های آنتوریوم
  • آیا آنتوریوم سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از آنتوریوم چیست؟

 

ارتفاع آنتوریوم چقدر است؟ 

معمولاً، آنتوریوم‌ها بین 60 تا 90 سانتی‌متر ارتفاع و 30 تا 60 سانتی‌متر عرض دارند. با این حال، این گیاهان بالارونده هستند و زمانی که ریشه‌های هوایی آن‌ها از تکیه‌گاه متناسبی برخوردار باشد، به 3.5 تا 4.5 متر می‌رسند. به طور کلی، این گیاهان در تمام طول سال رشد خواهند کرد. اما یک دوره استراحت کوتاه مدت حدود 6 هفته در زمستان باعث رشد بهتر آن‌ها در فصل رشد بعدی می‌شود.

بیشتر برگ‌های این گیاهان به رنگ سبز براق هستند که به صورت متناوب در امتداد ساقه‌ها قرار گرفته‌اند. دیگر برگ‌ها به اسپات‌هایی تبدیل می‌شوند که به دلیل شکل قلبی و ظاهر رنگارنگ با گل اشتباه گرفته می‌شوند. اسپات‌ها در گونه‌های آندرانوم (Anthurium andraeanum) و شرزیانوم (Anthurium scherzerianum) به رنگ قرمز روشن هستند. در صورتی که در دیگر گونه‌ها از طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها برخوردارند.

اسپات قرمز رنگ آنتوریوم

اسپات قرمز رنگ آنتوریوم

 

آیا آنتوریوم دارای گل و عطر است؟

همانطور که گفته شد، اغلب در این گیاهان، اسپات با گل اشتباه گرفته می‌شود. اسپات می‌تواند در طیف وسیعی از رنگ‌ها مانند شرابی، طلایی، سبز، نارنجی، بنفش، قرمز، زرد، سفید یا رنگارنگ باشد. گل‌های واقعی آنتوریوم‌ها کوچک هستند و به راحتی از بین می‌روند، زیرا اسپات گاهی اسپادیکس را پنهان می‌کند.

گلدهی این گیاه می‌تواند به طور قابل توجهی بر اساس شرایط محیطی متفاوت باشد، اما ممکن است به طور بالقوه در طول سال در چرخه‌های سه ماهه ادامه پیدا کند. گل‌های بارور شده این گیاهان جای خود را به توت‌های کوچک و کروی شکل می‌دهند که معمولاً حاوی دو دانه هستند.

راهنمای عمومی: نحوه مراقبت و نگهداری از آنتوریوم‌ها - انگور

آنتوریوم در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

به عنوان یک گیاه بالارونده، آنتوریوم‌ها نسبت به نور مستقیم خورشید حساس هستند. در صورت قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید به مدت طولانی در طی یک روز گرم ممکن است دچار سوختگی شوند. این گیاهان را در یک پنجره آفتابی نگهداری کنید که بتوانند نور روشن و غیر مستقیم خورشید را دریافت کنند.

سعی کنید از سایه بیش از حد خودداری کنید. زیرا می‌تواند رشد اسپات و اسپادیکس و گلدهی را کاهش دهد و برگ‌های اسپات را کدر کند.

آنتوریوم‌ها رطوبت بالا را ترجیح می‌دهند و می‌توانند درشرایط آشپزخانه یا حمام به راحتی رشد کنند. در صورتی که رطوبت محیط پیرامون آن‌ها به زیر 50 درصد رسید، می‌توانید سطح رطوبت را با یک سینی سنگریزه‌دار پر از آب و یا یک مرطوب کننده افزایش دهید.

در محل نگهداری آنتوریوم‌ها، دمای روز را بین 21 تا 30 درجه سانتی‌گراد و دمای عصر را حدود 10 درجه خنک‌تر حفظ کنید. این گیاه می‌تواند محدوده دمایی 7 تا 32 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. با این حال، اگر دما به زیر 10 درجه سانتی‌گراد برسد، گیاه به خواب خواهد رفت.

 

آنتوریوم به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

بیشتر آنتوریوم‌ها خاک مرطوب را ترجیح می‌دهند. اما پوسیدگی ریشه یک خطر رایج در آبیاری بیش از حد این گیاهان است.  بنابراین، قبل از آبیاری ابتدا انگشت خود را در خاک فرو ببرید تا میزان رطوبت را بررسی کنید. وقتی خاک به اندازه 2.5 تا 5 سانتی‌متر (بسته به نوع گونه) خشک شد، زمان آبیاری است. مقداری آب باران یا آب مقطر را به آرامی روی خاک بریزید تا از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج شود.

در طول فصل رشد، این گیاهان را یکبار در ماه با استفاده از یک کود مایع متعادل با یک چهارم غلظت تغذیه کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان آنتوریوم چگونه است؟

آنتوریوم‌ها خاک لومی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند.  ترکیبی از مخلوط گلدانی ارکیده و پرلیت می‌تواند یک انتخاب ساده و مؤثر برای کاشت این گیاه در گلدان باشد.

در صورتی که آنتوریوم علائمی از ریشه‌دار شدن نشان داد، گلدان آن را هر سال یکبار در فصل بهار تعویض کنید. می توانید آن را در یک گلدان جدید با یک اندازه بزرگتر (تقریباً 2.5 سانتی‌متر بزرگتر در قطر) قرار دهید یا آن را از طریق تقسیم تکثیر کنید.

 

نظافت و نگهداری

آنتوریوم‌ها را می‌توانید هر چند وقت یکبار هرس کنید. اگر چه هرس کردن برای این گیاهان یک امر حیاتی محسوب نمی‌شود. با استفاده از قیچی استریل، از بالا به پایین، برگ‌های آسیب دیده یا بیمار را هرس کنید و گل‌های خشک شده را از پایه‌ی ساقه جدا کنید.

 

نحوه تکثیر آنتوریوم

تکثیر این گیاه نسبتاً آسان است و با چندین روش مختلف می‌توان این کار را انجام داد. تکثیر آنتوریوم از طریق قلمه زدن و تقسیم ساقه جزء رایج‌ترین روش‌ها می‌باشد. با این حال، می‌توانید برای تکثیر، ریشه‌های هوایی را از گیاهان ریشه‌دار جدا کنید. در نهایت، بذر روش دیگری است اما ممکن است گزینه مناسبی برای تکثیر برخی از گونه‌ها نباشد.

برای تکثیر گیاه آنتوریوم می‌توانید به هنگام تعویض گلدان، بوته‌ها را از هم جدا کرده و هر یک را در گلدانی بکارید.

راهنمای عمومی: نحوه مراقبت و نگهداری از آنتوریوم‌ها - انگور

 

آفات یا بیماری‌های آنتوریوم

آنتوریوم‌ها در برابر آفات رایج مانند شپشک آردآلود، حشرات فلس‌دار، کنه عنکبوتی و مگس سفید آسیب‌پذیر هستند. شپشک آردآلود منجر به ایجاد زخم‌های سفید بر روی برگ و ساقه این گیاه می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید هر دو هفته یکبار آن را با سم حشره‌کش سم‌پاشی کنید.

کنه عنکبوتی، زخم های تار عنکبوتی در سطح زیرین برگ‌ها ایجاد می‌کند. برای از بین بردن این آفت، گیاه را با سم کنه‌کش سم‌پاشی کنید. تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه نیز در جهت کاهش این آفت مؤثر خواهد بود.

پوسیدگی ریشه تهدید اصلی برای این گیاهان محسوب می‌شود. اگرچه ممکن است دچار سوختگی نیز شوند. در صورتی که گیاه به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، لکه‌های سوختگی در سطح برگ‌های آن ظاهر می‌شوند. سوختن نوک برگ‌ها نیز می‌تواند به علت کمبود رطوبت یا استفاده از آب املاح‌دار باشد. پس سعی کنید که رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید و برای آبیاری آن از آب جوشیده و بدون کلر استفاده کنید.

سرما و رطوبت بیش از اندازه، باعث زرد شدن برگ‌های آنتوریوم خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، آن را به مکان گرم‌تری منتقل کنید و آب کمتری به آن بدهید.

 

آیا آنتوریوم سمی است؟

آنتوریوم‌ها حاوی مقادیر زیادی کریستال کلسیم اگزالات هستند که خوردن این کریستال‌ها می تواند باعث سنگ کلیه، تحریک دهان، سوء هاضمه و سایر علائم شود. در نتیجه، این گیاهان هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی در نظر گرفته می‌شوند.

درماتیت تماسی در بین افراد حساس شایع است. بنابراین هنگام دست زدن به این گیاهان توصیه می‌شود از دستکش استفاده کنید.

 

بهترین موارد استفاده از آنتوریوم چیست؟

گیاه آنتوریوم یک گیاه آپارتمانی با ماندگاری بالا می‌باشد که به نگهداری کمی برای ادامه زندگی خود نیاز دارد.

آنتوریوم، یکی از گیاهان منتخب ناسا در زمینه تصفیه‌کنندگی هواست. یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توانند هوای درون خانه را تصفیه کرده و به افزایش کیفیت آن کمک کنند. برگ‌های بزرگ و سبزرنگ آنتوریوم، آمونیاک، فرمالدهید، تولوئن و زایلن موجود در هوا را از بین می‌برد.

این گیاهان به دلیل ماندگاری طولانی مدت می‌توانند برای دکوراسیون قسمت‌های مرکزی، روی میزها و سایر جلوه‌ها عالی باشند. اگر به دنبال گیاهی مسحور کننده و زیبا هستید که گل‌های آن چشم هر بییننده‌ای را به خود خیره کند، انتخاب آنتوریوم یک گزینه عالی خواهد بود.

همچنین با توجه به گلهای بادوام آنتوریوم در انواع گل آرایی به صورت دسته گل، تاج گل، باکس گل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خرید گیاه آپارتمانی آنتوریوم از گلفروشی آنلاین انگور

4 دیدگاه در “راهنمای عمومی: نحوه مراقبت و نگهداری از آنتوریوم‌ها

  1. کوثر طب گفت:

    بهترین مقاله که در مورد آنتوریوم خوندم این مقاله بود. عالی

  2. مالالیز گفت:

    چقدر خوب در مورد آنتوریوم توضیح دادید ممنونم

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      ممنون از شما
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه

  3. آرتان گفت:

    سلام ؛ یک سالی هست که آنتوریوم در گلدان دارم و همش توی اینترنت مقالات انگلیسی در موردش می خوندم. ممنون که یه مقاله فارسی کامل در موردش نوشتید.

  4. محمودی گفت:

    سلام ممنون از توضیحات کامل تون امروز گلدان با ۴ گل از اصفهان خریدم ۲۳۰.۰۰۰ تومان

  5. سلام. اگه اشتباه نکنم گیاه انتوریوم اندرانوم با نام علمی Anthurium andreanum گیاهی اپارتمانی است. با تشکر از مقاله جامع و خوب شما

  6. مهتاب گفت:

    سلام. من شنیده بودم که آنتوریوم سمی است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *