مشکلات و بیماری‌ها

مشکلات و بیماری های گیاه زاموفیلیا + علت و راه درمان

مشکلات و بیماری های گیاه زاموفیلیا + علت و راه درمان - انگور

گیاه زاموفیلیا جزو گیاهان مقاوم و سخت معرفی می‌شود که در صورت فراهم نکردن شرایط نگهداری می‌تواند مشکلات زیادی داشته باشد. از مشکلات رایج زامیفولیا می‌توان به زرد شدن برگ زاموفیلیا، سوختگی برگ، وجود لکه های سیاه روی ساقه زاموفیلیا، رشد کند زاموفیلیا اشاره کرد. در ادامه 17 سوالی که خیلی از افراد در مورد زاموفیلیا دارند را بیان می‌کنیم. این مقاله تحت عنوان مشکلات زاموفیلیا و نحوه درمان آن به صورت ویدیویی و متن برای شما آماده شده است.

 

 

1- تفاوت زاموفیلیای سبز و بلک چیست ؟

از لحاظ ظاهری زاموفیلیای سبز نسبت به زاموفیلیای بلک رنگ روشن تری دارد و تنها تفاوت آنها از لحاظ شرایط نگهداری نیاز نوری بیشتر زاموفیلیای بلک به نور است. بیماری ها و روش های درمانی برای این دو گونه ی زاموفیلیا یکسان است.

 

2- علت زرد شدن برگهای زاموفیلیا چیست ؟

بخاطر وجود ریزوم ها، گیاه زاموفیلیا نیاز آبی بسیار کمی دارد. باید بین دو آبیاری اجازه بدهید تا خاک به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان کاملا خشک شود و آب خارج شده از زهکش را از زیرگلدانی تخلیه کنید. اگر این موضوع را رعایت نکرده باشید، نتیجه ی آن زرد شدن برگهای زاموفیلیای شما است. با تغییر روش آبیاری به مرور زمان این مشکل رفع می‌شود.

زرد شدن برگ های زاموفیلیا

زرد شدن برگ های زاموفیلیا

 

3- علت قهوه ای شدن برگ زاموفیلیا چیست ؟

قبل از هر چیز باید بررسی کنید که قبل از زرد شدن آن برگ چه رنگی بوده است و اگر اول زرد و بعد قهوه ای شده است پاسخ شما در سوال قبل آمده و علت، آبیاری زیاد است. اما اگر برگها ناگهانی زرد شده اند، علت آن بیماری قارچی است و باید با قارچکش مانکوزب آن را درمان کنید.

 

4- علت قهوه ای شدن و سوختگی نوک برگ چیست؟

این مشکل وقتی به وجود می آید که رطوبت محیط خیلی کم باشد. برای تامین رطوبت می‌توانید یک ظرف آب کنار گلدان بگذارید و یا دوبار در هفته اسپری آب انجام دهید یا از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

 

5- علت نازک شدن و کمرنگ شدن برگهای زاموفیلیا چیست؟

ممکن است برگهای جدید و یا قدیمی زاموفیلیا کمرنگ و نازک شود. علت این اتفاق ممکن است نور کم باشد. درست است که زاموفیلیا نیاز نوری زیادی ندارد، اما شرایط سایه نیز برای آن مضر است. اگر به گیاه نور کافی میرسد مشکل از کمبود مواد مغذی است که میتواند با استفاده از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی بخصوص کود 12-12-36 آن را رفع کنید.

 

6- آیا می‌توان از لامپ رشد برای تامین نور مورد نیاز زاموفیلیا استقاده کرد؟

اگر توانایی تامین حداقل نور را برای زاموفیلیا ندارید، میتوانید با توجه به سایز گلدان و میزان کمبود نور، لامپ رشد مناسب گیاه را تهیه و استقاده کنید.

 

7- علت سیاه شدن ساقه های زاموفیلیا چیست ؟

اگر روی ساقه مسن ترین شاخه زاموفیلیا لکه های سیاهی مشاهده کردید که حالت نرم شدگی نداشتند، نگران نباشید. این لکه ها شکل عادی گیاه هستند! اما اگر نرم شدگی در محل لکه ها وجود داشت، نشان دهنده آبیاری زیاد است و باید با کم کردن میزان آبیاری و تخلیه آب زیر گلدانی به فکر تغییر در روش آبیاری باشید.

 

8- علت وجود لکه های سیاه روی برگ زاموفیلیا چیست ؟

اگر این لکه ها حالت آبکی داشتند، گیاه شما قارچی شده است. وقت آن است که آبیاری را متوقف کنید و اجازه دهید که سطح خاک کاملا خشک شود و از قارچکش استفاده کنید. علاوه بر این گلدان را جای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار ندهید.

 

9- علت خم شدن ساقه های زاموفیلیا چیست؟

علت اصلی این اتفاق نور کم است که باعث وارفتگی گیاه شما می شود. اگر نور به اندازه کافی وجود دارد به آن معنی است که سایز گلدان برای گیاه شما کوچک شده و باید آن را با گلدان یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

 

10- علت لوله شدن برگ زاموفلیا چیست؟

ابتدا باید بررسی کنید که در مدت اخیر گیاه شما خشکی کشیده و یا آن را در حالت غرقاب نگه داشتید یا خیر؟ اگر این اتفاق نیافتاده، سراغ عوامل میحطی می رویم: مثلا گذاشتن در کنار پنجره در فصل سرما و یا قرار دادن در زیر کولر. اگر این علت هم درباره گیاه شما صدق نکرد باید علائم وجود آفات روی گیاه را بررسی کنید.

 

11- علت رشد کم زاموفیلیا چیست؟

زاموفیلیا جزو گیاهان آپارتمانی کم رشد است. پس نباید توقع داشته باشیم که در 6 ماه آنقدری بزرگ شود که گلدانش را تعویض کنیم! اما اگر یک سال گذشته و هنوز رشدی اتفاق نیوفتاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مثل کود 12-12-36 استفاده کنید.

 

12- علت وجود ماده چسبناک روی برگ و ساقه زاموفیلیا چیست

وجود ماده چسبناک روی ساقه و برگ زاموفیلیا نشان دهنده حضور شته روی گیاه شما است. برای مبارزه با این بیماری اگر در منزل کودک یا حوان خانگی دارید، سموم ارگانیک مثل پالیزین را استفاده کنید. اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید، سموم شیمیایی مالاتیون و دیازینون مناسب این کار هستند. البته دقت داشته باشید که سموم شیمیایی برای شما و اطرافیانتان مضر است.

 

13- علت وجود تارعنکبوت روی شاخه و برگ زاموفیلیا چیست؟

این علائم نشانه حضور کنه قرمز یا کنه عنکبوتی روی گیاه شماست که در اثر کمبود رطوبت بوجود آمده است. برای مبارزه با این بیماری اگر در منزل کودک یا حوان خانگی دارید، سموم ارگانیک مثل پالیزین را استفاده کنید. اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید، سموم شیمیایی مالاتیون و دیازینون مناسب این کار هستند. البته می‌توانید برگها را نیز شست و شو دهید و روی گیاه را پلاستیک بکشید. در محلی پرنور به مدت 2 الی 3 روز بگذارید تا تمام کنه ها از بین برود.

 

14- علت وجود حشرات خاک داخل زاموفیلیا چیست ؟

هرگاه حشره ای داخل خاک مشاهده کردید، بدانید که دو عامل باعث ایجاد این حشرات شده است. اول: آبیاری زیاد، دوم: نامرغوب بودن جنس خاک. برای مبارزه بسته به نوع حشره روش‌های متفاوتی وجود دارد اما رایج‌ترین حشره در خاک زاموفیلیا هزارپا است که بوسیله سم دیازیتون می‌توان آن را از بین برد.

 

15- آیا گیاه زاموفیلیا تصفیه کننده هوا است؟

این گیاه در طول روز جذب فرمالدهید و کربن دی اکسید را انجام می‌دهد و از این جهت برای ساکنین شهرهای بزرگ بسیار توصیه می شود. در شب نیز زاموفیلیا توانایی تولید اکسیژن را دارد و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای اتاق خواب باشد.

 

16- آیا گیاه زاموفیلیا شیره سمی دارد؟

ذهنیت ما از کلمه سمی به معنای چیزی است که نهایتا به مرگ منجر میشود! از این نظر زاموفیلیا سمی نیست اما در کل بهتر است این گل را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داریم.

 

17- موقع خرید زاموفیلیا به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

سه نکته اساسی برای یک خرید موفق زاموفیلیا وجود دارد. نکته اول: ریشه پر بودن گلدان است که با کنار زدن سطح خاک می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. نکته دوم: وجود پاجوش ها است که هر چقدر بیشتر باشند گیاه آینده بهتری دارد. نکته آخر: نبود هیچ گونه سوختگی، سیاه شدگی‌های نرم یا خوردگی روی برگهای زاموفیلیا است.

 

نگهداری زاموفیلیا:

آبیاری: باید به اندازه یک سوم ارتفاغ گلدان از سطح خاک خشک شود و سپس در فواصل منظم آبیاری را انجام دهید.

نور دهی: این گیاه تحمل نور کم را دارد اما بهترین شرایط برای این گیاه محلی با نور متوسط غیر مستقیم است.

رطوبت: بهتر است هفته ای یکبار با اسپری آب ولرم یا بوسیله دستگاه بخور این رطوبت را تامین کنید.

کوددهی: با کودهای کریستال (12-12-36) به فاصله 15 الی 30 روزه گیاه خود را تغذیه کنید.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با زاموفیلیا مقاله نحوه مراقبت و نگهداری از زاموفیلیا را مطالعه کنید.

 

26 دیدگاه در “مشکلات و بیماری های گیاه زاموفیلیا + علت و راه درمان

  1. محمد طه ساکی گفت:

    افتادن برگ

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگه منظورتون زرد شدن و ریزش برگ هستش مورد 2 رو در این مقاله مطالعه کنید

  2. Zh گفت:

    سلام خسته نباشید زاموفیلیا در معرض نور مستقیم خرشید قرار گرفته و برگش چروک شده و بیحال دوتا برگ داره و میشه کاری براش کرد

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگه ریشه سالمه گیاه رو به محلی با نور متوسط منتقل کنید و دمارو بین 21 تا 24 درجه نگه دارید . از کود 12-12-36 برای تقویت گیاه استفاده کنید و بهش زمان بدید تا به مرور زمان به وضعیت قبلی برگرده

  3. راضیه رحیمیان گفت:

    سلان گیاه من پاجوش زو اما رشد پاجوش متوقف شد. بعد دیدم داخلش پوکه و جوانه سیاه و له شده بود ،علتشچی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      علتش سرما و آبیاری زیاد از حد هستش
      حتما اجازه بدید در فواصل دو آبیاری به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدون از سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری رو انجام بدید
      گیاه رو نزدیک منابع سرمایشی نذارید .

  4. غزاله شیرزاده گفت:

    سلام. روزتون بخیر. زامفولیای من، گل داده ولی نمیدونم باید این گل را جدا کنم (جلوگیری از ضعیف شدن گیاه) یا عملی انجام ندم…؟ ممنون میشم بنده را راهنمایی بفرمایید.

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      میتونید تا زمان سرحال بودن گل نگهش دارید اما بعد از اینکه رو به زرد شدن رفت ، جدا کنید

  5. تهمینه_رحمانی گفت:

    سلام وقت بخیر پشت برگهای گیاهم لکه های قهوه ای وجود داره. مشکل کجاست؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگر لکه ها برجسته هستن و روی ساقه هم دیده میشه ممکنه نشان دهنده وجود سپردار باشه . در این صورت گیاهتون نیاز به سمپاشی با کنفیدور داره .
      اگر لکه ها با دست پاک میشه باقیمانده کود آهن داده شده با گیاهه .
      درصورتی که لکه های قهوه ای با حاشیه زرد دارید نشون دهنده قارچی شدن پیاهتونه . سه نوبت قارچکش کاپتان مصرف کنید.

  6. مهشید حسینی گفت:

    سلام وقت بخیر
    گیاه من وقتی ساقه جدیدش رشد میگرد ساقه قدیمیش خشک می شد و کنده میشد
    ممکنه علتش رو بهم بگید

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      علت این عارضه ممکنه کمبود مواد غذایی یا کمبود نور باشه . در این شرایط گیاه فقط توانایی حفظ چند شاخه محدود رو داره . البته زردگی در برگهای قدیمی کاملا طبیعیه

  7. f.bargh گفت:

    سلام من گیاه زاموفیلیام وقتی ساقه جدید رشد می‌کنه درست قبل از باز شدن برگ هایش ساقه می‌شکنه میشه دلیلش رو بگید؟ خیلی ناراحت میشم این صحنه رو میبینم

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      این مورد به علت ضعف ساقه هستش. یکبار در ماه کوددهی انجام بدید . محیط رو کمی پرنور تر کنید . مراقب باشید گیاهتون در معرض رفت وآمد نباشه تا شاخه ها اسیب نبینند . اگه ساقه حالت پوسیدگی و نرم شدگی پیدا کرده مشکل از خاک و نحوه آبیاریتونه . حتما وضعیت سلامت ریشه و ریزوم رو بررسی کنید.

  8. محمد گفت:

    دوست عزیز سلام
    من ۲۰ روز پیش زاموفیلیا را از غده ریشه به دو قسمت جدا کردم و با به دو گلدان منتقل کردم و بعد از یکهفته هر دو گلدان شروع به زرد شدن کرد وزهکشی داره . لطفا راهنمایی کنید . البته غده ای که جدا کردم کامل از هم جدا نشده بود ولی مشخص بود محل جداییش همان نقطه است با یک حرکت دو نیم کردم

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      آبیاری باید ملایم و مداوم باشه . یعنی در هرنوبت در مقدار کم آبیاری کنید ولی دفعات آبیاری رو بالا ببرید . مصرف هیومیک اسید هم میتونه در رشد قلمه ها کمکتون کنه .
      البته دقت داشته باشید که فصل مناسبی رو برای قلمه گیری انتخاب نکردید

      1. محمد گفت:

        سلام روزتون بخیر . از راهنماییتون متشکرم . ساقه ها یکی یکی دارن زرد میشن و از بین میرن . چطوری میتونم الان نجاتش بدم ؟ البته ۱۰ روز پیش بنابه توصیه یک گلفروش خاکهاشون را عوض کردم ایشون گفت خاک هلندی سبک بریز ولی باز هم بعد از توقف یک هفته ای شروع به زردشدن کرد . ضمنا تو خاک گلدانها پر از حشرات ریزه . آیا برای نجاتشون میتونم قلمه بزنم و بزارم داخل آب تا ریشه کنن ؟

        1. الیکایی گفت:

          سلام مجدد
          بله در این مرحله بهترین کاری که میتونید برای گیاهتون انجام بدید خارج کردن از خاک و نگهداری در آب یا خزه اسفاگنوم هستش.
          میتونید از هورمون ریشه زایی در آب گیاه استفاده کنید.

  9. فرهاد گفت:

    سلام یکی از ساقه های ۵۰ سانتی از قسمت ۱۰ سانتی بالا ضربه خورد و شکسته باید چیکار کنم آیا او ساقه رو از دست میدم کلا بهترین کار چیه فعلآ آتل بندی کردم

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگر شکستگی اتفاق افتاده و چیزی بیشتر از یه خراش معمولیه ، شاخه رو با قیچی تیز و استریل از محل شکستگی برش بدید و برگهای پایینی رو حذف کنید . محل برش روی شاخه جدا شده و گیاه مادری با پودر قارچکش بپوشانید . اجازه بدید شاخه جدا شده چند ساعت هوا بخورهه و بعد میتونید هم داخل آب نگهداری کنید و هم داخل بستر کشت گیاه رو بکارید.

    2. عباسی گفت:

      سلام زامیفولیا من برگای پایینش زرد شده و ساقه های جدیدتر شروع به ریزش برگ کرده.علت چیه؟چندروزپیش حشره های خیلی ریزو سفید تو خاکش بود که با سم کنفیدور آراد نابود شدن .ممکنه به خاطر سم باشه؟

      1. الیکایی گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        علت عارضه میتونه مصرف سم در دۡز بالا و نامناسب یا نحوه مصرف غلط باشه .
        علاوه بر کنترل آبیری و بررسی زهکش خاک برگهای گیاه رو شست و شو بدید و د رمحلی با جریان هوای نگهداری کنید.

  10. ... گفت:

    سلام خسته نباشید
    زامیفولیای من ریشه هاش همه کنده شد بدست بچه ها و یعنی گندیده هم بود
    دوباره گذاشتم تو خاک اما الان همه برگاش نازک و لوله شدن امکان داره از ریشه باشه؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بله مشکل از ریشه و نحوه کاشت مجدد گیاه هستش .
      2 نوبت آمینو اسید و سم رورال تی اس برای گیاه استفاده کنید و بعد از خشک شدن کامل خاک آبیاری کنید . باید صبور باشید و به گیاهتون زمان بدید تا بعد از فصل زمستان شروع به برگدهی کنه .
      میتونید گیاه رو از داخل خاک هم خارج کنید و بعد از شست و شوی کامل ریشه و غده ها داخل ظرف آب قرار بدید تا ریشه دهی اتفاق بیوفته و بعد داخل خاک کاشت کنید.

  11. زهرا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه زاموفیلیای من داخل خاکش یکسری حشرات ریز وجود داره ولی روی برگ و ساقه هاش چیزی نیست این حشرات رو هم به تازگی دیدم می خواستم بدونم ممکنه که این حشرات ریز داخل خاک گلدان زامفولیا به گلدانهای دیگمم رسیده باشه؟ و اینکه چه مشکلی برای گلهام ایجاد میکنن این حشرات؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگر گلدانها نزدیک هم نباشند و از ابزار مشترکی برای جابجایی خاک استفاده نکنید و حشرات پروازی نباشند ، جابجایی اتفاق نمیوفته
      بسته به نوع حشره ای که داخل خاکتونه ممکنه خطرناک یا بی خطر باشه.
      میتونید برای از بین بردن حشرات با دو نوبت سموم حشره کش مثل مالاتیون خاکشویی انجام بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *