نگهداری گیاهان

راهنمای مراقبت از گل کوکب: نحوه مراقبت از گل کوکب همراه با نکات رشد

گل‌ کوکب نمادی از لطف و مهربانی است که می‌توان از آن به عنوان گل مناسبتی استفاده کرد. این گل به زیباییِ هر باغ یا خانه‌ای می‌افزاید. انواع مختلفی از گل کوکب وجود دارد، بنابراین گلی را انتخاب کنید که مورد علاقه‌ی شما باشد. با در نظر گرفتن چند نکته‌ی ساده، می‌توانید از این گل‌های بهاری بی‌نظیر، مخصوصاً در تابستان نگهداری کنید!

در بخش زیر، نکات مربوط به مراقبت از گل کوکب، از جمله آفتاب، آب، دما و سایر نیازهای مراقبتی را پوشش خواهیم داد. بنابراین می‌توانید شروع به پرورش گل کوکب کنید. همچنین انواع مختلفی از گل کوکب، برخی از سوالات متداول مربوط به مراقبت از گل کوکب و نحوه مراقبت از دسته گل کوکب را ارائه داده‌ایم.

بررسی اجمالی گل کوکب

گل کوکب

گل کوکب (Dahlia) برای اولین بار توسط غربی‌ها در سال 1615 ثبت شد و در ابتدا با نام مکزیکیِ Acoctli خوانده می‌شد. این گل‌ها بومیِ بسیاری از مناطق مکزیک و آمریکای مرکزی هستند، بنابراین غیر معمول نیست که آنها را در آب و هوای گرمتر ببینیم. این گل‌ها در اواسط تا اواخر فصل بهار شکوفه می‌دهند و بین تابستان تا کمی قبل از اولین سرمای سال، شکوفه‌دهی آنها به اوج خود می‌رسد.

42 نوع گل کوکب در 14 گروه وجود دارد که همه از نظر شکل و اندازه با یکدیگر فرق دارند. بسیاری از گل‌های کوکب دارای یک گل یا دو گل هستند. شکوفه‌های منفرد یک مرکز مشخص دارند که فقط با چند ردیف گلبرگ خارجی محدود می‌شود. از طرف دیگر، انواعِ دو گله، چندین ردیف گلبرگ دارند و هیچ مرکز قابل مشاهده‌ای ندارند.

گل کوکب که به دلیل گلبرگ‌های منحصر به فرد خود شناخته می‌شود یکی از مناسب‌ترین محصولات برای  گل روز زن و روز مادر جهت هدیه دادن می باشد، به همین منظور از نظر بسیاری از باغبانان حرفه‌ای یکی از جذاب‌ترین و پردرخواست‌ترین گل‌ها است. در حقیقت، زیبایی این گل از لحاظ تاریخی به دوران زندگی ملکه ویکتوریا برمی‌گردد که ادعا می‌کرد گل کوکب یکی از گل‌های مورد علاقه‌ی او در کنار گل بنفشه است.

انواع کوکب

بیش از 42 نوع و گونه از گل کوکب وجود دارد که از نظر اندازه، رنگ و بافت با هم فرق دارند. گرچه این گل‌ها به دلیل رنگ‌های زنده و گلبرگ‌های کاملاً دسته بندی شده‌شان مشهور شده‌اند. اما گونه‌هایی از آنها وجود دارد که اشکال متفاوت و منحصر به فردی دارند که به هر باغی زیبایی می‌بخشند. در بخش زیر برخی از محبوب‌ترین انواع گل کوکب را توضیح می‌دهیم.

  • تزئینی

به عنوان بزرگترین گروه گل کوکب، تعجب آور نیست که این شکوفه‌های شکوهمند را می‌توان در انواع مختلفی از شکل‌ها و رنگ‌ها یافت. گل‌های کوکب تزئینی می‌توانند رسمی یا غیررسمی باشند. گل‌های رسمی دارای گلبرگ‌هایی یکنواخت هستند، در حالی که گل‌های غیررسمی گلبرگ‌های مسطحی دارند که به طور نامنظم قرار گرفته‌اند.

راهنمای مراقبت از گل کوکب: نحوه مراقبت از گل کوکب همراه با نکات رشد - انگور

 

  • گل کوکب پامپون (داوودی)

گل کوکب پامپون (داوودی) منظره‌ای زیبا و منحصر به فرد را ایجاد می‌کند. این گل‌های کُره مانند گلبرگ‌های کوچکی دارند که معمولاً نوک آن کمی گرد است و کاملاً دور ساقه چیده شده‌اند. قطر این شکوفه‌های ظریف حداکثر به دو اینچ می‌رسد.

راهنمای مراقبت از گل کوکب: نحوه مراقبت از گل کوکب همراه با نکات رشد - انگور

 

  • گل کوکب کاکتوسی

این گل‌های چشمگیر و خیره‌کننده به دلیل گلبرگ‌های تند و تیزشان از یک مایل دورتر دیده می‌شوند! گل کوکب کاکتوسی دو گُله است و در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. گلبرگ‌های بلند و غلتکی این گل برای کسی که می‌خواهد یک گل چشم‌نواز در باغ خود داشته باشد بسیار مناسب است.

راهنمای مراقبت از گل کوکب: نحوه مراقبت از گل کوکب همراه با نکات رشد - انگور

 

  • Collarettes

این شکوفه‌های متمایز، گلبرگ‌های بزرگ و مسطحی دارند که حلقه‌ای از گلبرگ‌های کوتاهتر را احاطه کرده‌اند. گلبرگ‌های کوچکتر غالباً رنگ متفاوتی دارند و در وسط شکوفه یک یقه‌ ایجاد می‌کنند و به زیباییِ یک باغ می‌افزایند.

راهنمای مراقبت از گل کوکب: نحوه مراقبت از گل کوکب همراه با نکات رشد - انگور

 

چند نوع محبوبِ دیگر از خانواده کوکب عبارت است از:

گل صد تومانی (پپیونی): این شکوفه‌های تک گل مراکز باز دارند و در رنگ‌های متنوعی موجود هستند. گلبرگ‌ها اغلب به طور نامنظم تشکیل می‌شوند و ظاهری کرکی و بافت‌دار به شکوفه می‌دهند.

ارکیده: برخلاف گل ارکیده، این نوع گل کوکب دارای یک مرکز باز و گلبرگ‌های بلند است. این گل می‌تواند یک ارکیده‌ی منفرد باشد شامل یک ردیف گلبرگ یا یک ارکیده دوتایی، با دو ردیف گلبرگ.

گل شقایق: این شکوفه‌های خیره‌کننده دارای یک حلقه بیرونی از گلبرگ‌های تخت هستند که با یک گروه متراکم از گلبرگ‌های بلند و لوله‌ای احاطه شده‌اند. آنها در رنگ‌های روشن و زنده وجود دارند که به گزینه‌ای مناسب برای یک دسته گل تبدیل می‌شوند.

نیلوفر آبی: این گل‌های صورتی دارای شکوفه‌های دوتایی هستند که از گلبرگ‌های پهن و پراکنده تشکیل شده‌اند. آنها به خاطر رنگ‌ها و الگوهای چشمگیر خود شناخته شده‌اند و بسیار چشم نواز هستند!

 

چگونه از گل کوکب مراقبت کنیم؟

مراقبت و نگهداری از گل کوکب

گل‌های کوکب در واقع گل‌های دوست داشتنی بهاری و تابستانی هستند که رشد آنها نسبتاً آسان است و برای کسانی که می‌خواهند یک رنگ دیگر به باغ خود اضافه کنند مناسب هستند. با این حال، آنها به درجه حرارت سرد حساس هستند و به نور آفتاب کامل نیاز دارند، بنابراین مهم است که از آنها مراقبت کنید، به ویژه در مراحل اولیه‌ی رشد.

  • نور خورشید

گل کوکب حداقل به شش تا هشت ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. اگر در آب و هوای گرمتری زندگی می‌کنید، حتماً آنها را در ساعات اوج ظهر در محلی نیمه سایه قرار دهید تا از سوختن گیاه جلوگیری شود.

  • آب

گل کوکب، برخلاف بسیاری از گل‌های دیگر، به آب زیادی احتیاج ندارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در تابستان باران می‌بارد، معمولاً برای زنده ماندن گیاه کافی است. در غیر این صورت، هفته‌ای یک یا دو بار عمیقاً به آن آب بدهید. باید اطمینان حاصل کنید که خاک همیشه مرطوب است. اگر متوجه شدید که لایه بالایی خاک خشک شده است، این یعنی گیاه به آب نیاز دارد.

  • درجه حرارت

دمای خاک کلید اصلی رشد سالم گل کوکب است. حتماً این گل‌ها را در دمای زمین 60 درجه فارنهایت یا گرمتر بکارید (می‌توانید با دماسنج فلزی این اندازه‌گیریِ دما را انجام دهید). به خاطر داشته باشید که گل کوکب در خاک سرد (کمتر از 50 درجه فارنهایت) تقلا می‌کند، بنابراین برای کاشت آن باید تا بهار یا اوایل تابستان صبر کنید.

  • مسمومیت

اگرچه گل کوکب برای حیوانات خانگی چندان سمی نیست، اما شما هنوز هم باید این شکوفه‌ها را از دوستان خزدار خود دور نگه دارید زیرا می‌توانند علائم ناخوشایندی مانند استفراغ و اسهال ایجاد کنند. اگر قصد دارید گل کوکب خود را در باغچه بکارید یا آن را در گلدان نگهداری کنید، در صورتِ داشتنِ حیوان خانگی کنجکاو در خانه، در مورد محل قرار دادن این گل محتاط باشید.

  • آفات و مشکلات

آفات: گل کوکب مستعدِ گوش خیزک، تریپس و کاترپیلار است. این گل‌ها همچنین نوعی غذای لذیذ برای حلزون‌ها هستند که دوست دارند وقتی گیاه کوکب جوان و کوچک است از آن تغذیه کنند. اگر مشکل حلزون دارید، باید در مورد کاشت گل کوکب تجدید نظر کنید یا یک نقطه جدید برای آنها پیدا کنید که فاقد حلزون باشد.

آفات و بیماری های گل کوکب

مشکلات: مانند بسیاری از گیاهان، گل کوکب نیز مستعد بیماری‌های قارچی است، از جمله کپک پودری که در مناطق گرم و خشک رایج است. وقتی گیاه شما لکه‌های سفید و غبارآلودی روی برگ‌هایش داشته باشد، می‌توان این قارچ را تشخیص داد. برای درمان این بیماری، می‌توانید یکی از این دو کار را انجام دهید: قسمت‌های آلوده‌ی گیاه را ببُرید یا از قارچ‌کش استفاده کنید.

  • کاشت در گلدان بزرگتر و تکثیر

کاشت در گلدان بزرگتر: کاشت غده‌های گل کوکب (قسمت ضخیم شده و زیرزمینی ساقه) باید در اوایل بهار، حدود هشت هفته قبل از آخرین سرما انجام شود. این امر باعث شروع تازه‌ی گیاه می‌شود و به آن امکان می‌دهد تا در فصل تابستان شکوفه‌های کامل و سالمی ایجاد کند.

تکثیر: گل کوکب را می‌توان از دانه‌ها، غده‌ها یا قلمه‌ها تکثیر کرد. اگر تکثیر با قلمه را انتخاب کردید، حتماً کمترین مجموعه برگ را ببُرید و در گلدان خاک با زهکشی خوب قرار دهید. گلدان را گرم و مرطوب نگه دارید تا شاهد ریشه زدن قلمه در عرض چند هفته باشید.

اکنون که اصول را می‌دانید، وقت آن است که به چند نکته و سوال دیگر بپردازیم که روند رشد گل را آسان‌تر می‌کند!

 

سوالات متداول مربوط به گل کوکب

در حالی که مراقبت از گل کوکب نسبتاً آسان است، اما هنوز هم ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید یا در مورد نحوه‌ی پرورش آن سوال داشته باشید. در بخش زیر چند سوال معمول در مورد مراقبت از گل کوکب و چرخه زندگی آن را ارائه می‌دهیم.

  • آیا می‌توانید گل کوکب را در فصل زمستان درون زمین رها کنید؟

از آنجا که گل کوکب یک گیاه مختص آب و هوای گرم است، نمی‌تواند سرما را تحمل کند. با این حال، هرچند ممکن است در زمستان همه چیز در بالای سطح زمین بمیرد، اما لامپ‌ها در زیر زمین گرم و روشن می‌مانند. اگر در هوای زیر 20 درجه فارنهایت زندگی می‌کنید، می‌توانید غده‌ها را در زمین رها کنید – فقط حتماً گیاهان را چندین سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک ببُرید. اگر در آب و هوایی زندگی می‌کنید که دمای زمستان‌های آن بالاتر از 20 درجه فارنهایت است، ممکن است گل‌های کوکب شما با مراقبت‌های مناسب بتوانند در فصل زمستان دوام بیاورند.

  • چگونه کمک کنیم گل کوکب شکوفه دهد؟

نگه داشتن گل کوکب در محلی که کاملاً آفتاب بگیرد بسیار ایده‌‌آل است، اگرچه نقاطی که سایه دارند نیز می‌توانند به شکوفه‌دهیِ گل کوکب کمک کنند. این گل‌ها خاک غنی و زهکشی شده را ترجیح می‌دهند، با این حال، به خاطر داشته باشید که خاک باید به طور یکنواخت مرطوب باشد، اما بیش از حد مرطوب نباشد چون در این صورت ممکن است ریشه‌ها پوسیده شوند.

  • آیا گل کوکب سال به سال جوانه می‌زند؟

بله، از آنجا که گل کوکب چند ساله است، می‌تواند هر ساله از غده‌های زیرزمینی خود شکوفا شود و در فصل تابستان شکوفه دهد. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، احتمال بازگشت و جوانه زدنِ گل کوکب حتی بیشتر است.

 

نکات مراقبت از دسته گل کوکب

گل کوکب نه تنها به هر باغچه زیباییِ فوق‌العاده‌ای می‌بخشد، بلکه دسته گل‌های زیبایی نیز در بهار و تابستان ایجاد می‌کند! در بخش زیر به چند نکته در مورد گل‌آرایی زیبا اشاره شده است.

  • ساقه‌ها را مرتب کنید

بعد از اینکه گل کوکب تازه را از باغچه‌ی خود بریدید، یک قیچی تیز یا یک چاقو تهیه کنید و یک سانتی‌متر از ساقه‌ی آنها را جدا کنید. این برش را حتماً به صورت زاویه‌دار انجام دهید، زیرا این کار باعث می‌شود گیاه آب بیشتری جذب کند.

  • گل‌های کوکب را در یک گلدان مرتب کنید

هنگامی که ساقه‌ها را اصلاح کردید، گل‌ها را درون گلدان مورد نظر خود که پر از آب گرم شده (حدود 110 درجه فارنهایت) قرار دهید. این کار باعث افزایش طول عمر گل‌ها می‌شود و آب سریعتر در ساقه‌ها جریان پیدا می‌کند. فراموش نکنید که هر برگ یا جوانه‌ای را که در زیر آب غوطه‌ور می شود کوتاه کنید زیرا این امر می‌تواند عمر دسته گل کوکب را کوتاه کند.

  • گل‌ها را خنک نگه دارید

قبل از اینکه گل‌ها را برای تماشای همگان به نمایش بگذارید، باید آنها را برای یک یا دو ساعت در یک مکان خنک نگه دارید. دمای سردتر به گل‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت آب و هرگونه مواد نگهدارنده‌ی گل را بدون نور خورشیدِ شدید جذب كنند.

  • آبِ گلدان را عوض کنید

آب را مرتباً چک کنید (حدود یک بار در روز) و در صورت نیاز آن را عوض کنید. به خاطر داشته باشید که ساقه‌ها را هر دو تا سه روز یک بار به صورت زاویه‌دار دوباره ببُرید تا مطمئن شوید که گل‌ها آب کافی را جذب می‌کنند.

چه گل کوکب تزئینی را ترجیح دهید، چه گل پامپون، مطمئناً به این گل بهاری زیبا علاقمند خواهید شد. گل کوکب در هر باغی یک امر ضروری است و برای هر سطحی از تجربه مناسب است. با به خاطر سپردن چند مورد از این نکات، بر اصول مراقبت از گل کوکب تسلط خواهید یافت و در کمترین زمان به یک متخصص تبدیل خواهید شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *