نگهداری گیاهان

انواع روش‌های تکثیر پپرومیا

روش های تکثیر پپرومیا

پپرومیا که با نام گیاه رادیاتور نیز شناخته می‌شود، سرده‌ای از اپی‌فیت‌های چندساله و بومی مناطق گرمسیری در سراسر جهان است. صدها گونه مختلف Peperomia وجود دارد که ظاهر و نگهداری مشابهی دارند. برگ‌ها و ساقه‌ها عموماً ضخیم و گوشتی هستند و گل‌ها روی خوشه‌های کوچکی از زرد تا قهوه‌ای دیده می‌شوند. این گیاه کوچک در ساختارهای بوته مانند رشد کرده و به ندرت اندازه آن به بیش‌ از 30سانتی‌متر می‌رسد.

اندازه کوچک و مقاومت بالای پپرومیا باعث پرطرفدار شدن آن به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی در بسیاری از نقاط جهان شده‌است. تکثیر گیاه پپرومیا چه از طریق خاک، آب یا سایر روش‌ها ساده است، افزایش تعداد گلدان و هدیه دادن آنها به دوستان و خانواده را آسان می‌کند!

انواع روش‌های تکثیر پپرومیا - انگور

 

تهیه قلمه از پپرومیا در خاک

رشد پپرومیا از طریق تهیه قلمه ساده‌ترین روش است. اکثر پپرومیاهایی که در گلفروشی پیدا می‌کنید نیز از این روش بدست آمده‌اند. قلمه‌گیری سریع‌تر و مطمئن‌تر از کاشت‌ بذر است. گیاهان تکثیر شده شبیه به گیاه مادری رشد می‌کنند. بنابراین همیشه سالم‌ترین و زیباترین پپرومیا را انتخاب کنید تا از آن قلمه بگیرید. جالب است بدانید این روش را شبیه‌سازی نیز می‌گویند. گیاهان جدید همان ژنتیک گیاه مادری خود را دارند و اساساً یک کلون می‌سازد.

هنگامی که گیاه پپرومیا قطع می‌شود، پوشش گیاهی با تشکیل یک پینه محل زخم را مسدود می‌کند. پینه خانه انبوهی از سلول‌های غیرتخصصی است که با گذشت زمان، مراقبت و البته کمی شانس باید «تخصصی» شوند و ریشه‌های جدید و در نهایت یک گیاه کاملاً جدید تشکیل دهند.

قلمه‌های پپرومیا را می‌توان به دو صورت قلمه ساقه و برگ تهیه کرد. برش ساقه رایج‌ترین روش است. قلمه‌گیری از ساقه با تمام گونه‌های پپرومیا قابل انجام است. برای این کار ساقه‌های شاداب و سالم را انتخاب کنید. برگ‌های نازک‌ و ضعیف‌تر ممکن است قبل از اینکه بتوانند گیاه جدیدی تولید کنند، ازبین بروند.

انواع روش‌های تکثیر پپرومیا - انگور

 

قلمه‌های ساقه پپرومیا:

با استفاده از یک چاقوی تیز استریل شده یا قیچی هرس، قلمه ساقه را درست بالای گره (محل جداشدن از بوته) بگیرید. پپرومیا در هفته‌های آینده از محل برش، ریشه‌ می‌دهد. قلمه ساقه شما اکنون آماده تکثیر است!

قلمه برگ پپرومیا:

تکثیر از طریق قلمه برگ از طریق برگهای سفت و مقاوم پپرومیا بیشتر نتیجه می‌دهد. سعی کنید برگ‌های پهن و سالم را انتخاب کنید. از برگ‌های کوچک و جوان‌تر می‌توانید برای قلمه‌گیری استفاده کنید اما احتمال جوانه‌زنی در این برگها کمتر است. درست زیر برگ را با قیچی استریل برش دهید و کمی ساقه باقی بگذارید.

انتخاب خاک مناسب برای کاشت قلمه‌ها مهم‌ترین قسمت این کار است. باکمی دقت و صرف زمان (حدود20دقیقه) می‌توانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید.

مواد لازم:

  • کوکوپیت
  • خاک بستر کشت آماده
  • پودر هورمون ریشه‌زایی (برای کاشت در خاک)

مواد ذکر شده یک بستر عالی برای ریشه‌زایی پپرومیا است، زیرا رطوبت را در خود نگه می‌دارد و در طی رشد گیاه به آرامی موادغذایی را در اختیار آن قرار می‌دهد.

برای کاشت از گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید. ترکیب پرلیت یا ورمیکولیت در خاک گلدان می‌تواند به بهبود زهکشی خاک کمک کند.

اگر خاک گلدان‌ها به سرعت خشک می‌شود، افزودن پیت‌ماس به خاک گلدان می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. از آنجایی که پیت ماس از منبع تجدیدناپذیر زغال سنگ حاصل می‌شود، بهتر است که آن را با کوکوپیت و پوسته درخت کاج جایگزین کنید.

بعد از آماده‌سازی خاک و گلدان می‌توانید سراغ ادامه مراحل کاشت بروید:

  1. قلمه را از گیاه مادری با روش های گفته شده تهیه کنید.
  2. محل برش را در پودر ریشه‌زایی فرو کنید. این مرحله کاملا اختیاری است و می‌تواند باعث تسریع در ریشه‌دهی گیاه شود.
  3. کمی به قلمه‌ها زمان بدهید تا در محل زخم پینه تشکیل شود.
  4. انتهای محل برش را در خاک فرو کرده و بلافاصله آبیاری انجام دهید (در این مرحله اگر آب روی خاک باقی ماند، از باز بودن سوراخ گلدان و مناسب بودن زهکش مطمئن شوید).
  5. روی گلدان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا محیطی مرطوب شبیه به شرایط گلخانه‌ای برای گیاه فراهم شود. حتما روی کیسه چند سوراخ برای تهویه هوا ایجاد کنید.
  6. گیاه را در محلی با نور غیرمستقیم قرار داده و منتظر ظهور ریشه‌ها باشید. ریشه‌دهی قلمه‌ها بین 1 تا 3 هفته زمان نیاز دارد.

انواع روش‌های تکثیر پپرومیا - انگور

 

تهیه قلمه از پپرومیا در آب:

برای تکثیر پپرومیا در آب بهتر است از قلمه ساقه استفاده کنید. قلمه‌گیری از ساقه با توجه به ثابت ماندن در ظرف آب و احتمال پوسیدگی کم گزینه مناسب‌تری نسبت به قلمه برگ است.

برای تکثیر این گیاه دوست‌داشتنی در آب مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از گیاه مادری یک قلمه سالم جدا کنید.
  2. یک ظرف شیشه‌ای (ترجیحا شفاف) انتخاب کرده و با آب لوله‌کشی آن را پر کنید.
  3. انتهای قلمه تهیه شده را در پودر هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. این کار می‌تواند شما را از هفته‌ها انتظار طولانی نجات دهد!
  4. اجازه دهید تا در محل برش پینه تشکیل شود.
  5. انتهای قسمت بریده شده را درون آب قرار داده و روی گیاه را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید. ایجاد چند سوراخ روی پلاستیک به تهویه هوا کمک میکند.
  6. حالا باید چند هقته صبر کنید تا ریشه‌ها تشکیل شوند. بعد از پایین آمدن سطح آب ظرف، کمی آب به آن اضافه کنید.

تکثیر پپرومیا در آب

 

کاشت قلمه‌ها در گلدان جدید

هنگامی که قلمه‌های پپرومیا اولین نشانه رشد و ریشه‌های جدید را نشان دادند، می‌توانید آنها را به گلدان‌ جدید انتقال دهید. اندازه ظرف شما بسته به اهداف شما متفاوت خواهد بود. اگر این گلدان نهایی باشد، می‌توانید گلدانی با قطر حدود 20 سانتی‌متر انتخاب کنید. در غیر این صورت، هر ظرفی تا زمانی که سوراخ های زهکشی در پایین داشته باشد، مناسب خواهد بود.

انواع روش‌های تکثیر پپرومیا - انگور

 

نتیجه گیری

در قلمه‌گیری از پپرومیا ممکن است بارها ناموفق شوید اما ناامید نباشید! من هم مثل شما چندین بار اینکار را امتحان کرده‌ام. در بین انواع پپرومیا، پپرومیا هندوانه‌ای (Peperomia watermelon) حساس‌ترین گونه نسبت به رطوبت و پوسیدگی بود. پپرومیا چروک (Peperomia ripple) کمتر دچار پوسیدگی برگ می‌شود اما آمار پوسیدگی ساقه در آن بسیار بالاست.

در نهایت باتوجه به قلمه‌گیری‌های اخیری که از گیاه پپرومیا انجام داده‌ام، میتوانم به جرئت بگویم که قلمه‌گیری در آب بسیار ساده‌ و کم‌ریسک‌تر از قلمه‌گیری در خاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *