نگهداری گیاهان

همه چیز درباره‌ی کوددهی آگلونما

کود مناسب برای رشد آگلونما

با اطمینان به شما می‌گویم که هیچ گیاهی با زیبایی و راحتی در نگهداری مانند آگلونما پیدا نخواهید کرد!

این گیاه زیبا با خصوصیات بی‌نظیر خود از طرح‌های رنگی مانند صورتی و سبز گرفته تا رنگ‌های سفید و قرمز نئون همه‌ی نگاه‌ها را مجذوب خود می‌کند. همچنین شرایط نگهداری آگلونما بسیار آسان است، در نتیجه اگر زمان رسیدگی به گیاه خود را فراموش کردید، نگران نباشید. زیرا آگلونما تا حدی تحمل شرایط سخت را دارد. همینطور تکثیر آن فوق‌العاده آسان بوده و برای افراد شاغل یا پر‌‌‌‌مشغله به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی گزینه‌ی مناسبی می‌باشد‌.

اما متاسفانه زمان‌هایی هستند که رشد گیاه آگلونما متوقف شده یا ظاهری پژمرده به خود می‌گیرد و این اتفاق می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. بسیاری از دلایل برای این اتفاق وجود دارند که یکی از آن‌ها، کمبود تغذیه می‌باشد و با کود‌دهی منظم و دقیق برطرف می‌شود.

این مقاله تمام نکاتی که باید در مورد زمان و نحوه‌ی کوددهی مناسب آگلونما بدانید را به شما می‌گوید. پس با دقت بخوانید!

همه چیز درباره‌ی کوددهی آگلونما - انگور

مواد مورد نیاز گیاهان

وقتی صحبت از گیاهان آپارتمانی می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که مقدار مواد مغذی در خاک محدود است. پس‌ به مرور زمان گیاه از مواد مغذی موجود استفاده کرده و وقتی چیزی باقی نماند، رشد گیاه متوقف می‌شود. در این مرحله است که کود‌ها وارد عمل می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید وجود بسیاری از مواد مغذی برای سلامت گیاهان حیاتی هستند و وجود این املاح شرایط رشد کافی را برای آن مهیا می‌سازد. دو مورد از نیاز‌‌های گیاهان آپارتمانی که بیشتر درمورد آن صحبت می‌شود، آب و نور هستند و مواد مغذی که گیاه برای ساخت و نگهداری سلول‌های خود نیاز دارد اغلب توسط پرورش‌دهندگان گیاه نادیده گرفته می‌شود.

مواد مغذی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: درشت مغذی‌ها، مواد مغذی ثانویه و ریز مغذی‌ها.

  • درشت مغذی‌ها

عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم. احتمالا این موارد را با نام اختصاری NPK در بسته بندی کود بشناسید. این مواد مغذی تقریبا بیشترین مقدار را در کود‌ها تشکیل داده و تا‌حدی هدف‌های مشابهی دارند. در کل با یکدیگر همکاری کرده تا رشد گیاه را تحریک کنند و آن را زنده نگه‌دارند.

  • مواد مغذی ثانویه

این مواد مغذی نیز کمتر از درشت مغذی‌ها اما به مقدار زیاد مورد نیاز هستند. از‌جمله عناصری مانند کلسیم و گوگرد را شامل شده و وظیفه‌ی آن مراقبت از گیاه می‌باشد.

  • ریز مغذی‌ها

ریزمغذی‌ها که در مقادیر بسیار کمتر مورد نیاز هستند، شامل مواردی مانند آهن و بور می‌باشند و گیاه شما احتمالا فقط به یک قطره کوچک از این مواد مغذی نیاز دارد. اما کمبود آنها می‌تواند عواقب شدیدی برای سلامت کلی گیاه داشته باشد.

این مواد مغذی در خاک وجود دارد. توسط ریشه‌ها از طریق آب جذب می‌شوند و به جایی که مورد نیاز گیاه است، منتقل می‌شود.

 

کوددهی برای رشد بهتر برگ گیاه آگلونما

همه چیز درباره‌ی کوددهی آگلونما - انگور

گیاه آگلونمای پرطراوت خود را با یک کود متعادل با NPK برابر یا مقدار کمی نیتروژن بیشتر تغذیه کنید. همچنین می‌توانید از کود‌های انتشار آهسته مثل کودهای قلمی ( مقدار بیشتری در خاک می‌مانند) یک بار در فصل استفاد کنید.

نکته: برای جلوگیری از کوددهی بیش‌از حد و آسیب به ریشه‌ها و برگ‌ها به مقدار توصیه شده کوددهی کنید.

 

نشانه‌های کمبود مواد مغذی در گیاه‌ آگلونما

نشانه های کمبود مواد مغذی در آگلونما

هنگام بررسی کمبود مواد مغذی در نگهداری گیاه آگلونما، باید به چندین نشانه در گیاه مانند توقف یا کاهش رشد و تغییر رنگ توجه کنید. البته این علائم نشان‌دهنده سایر مسائل رایج‌تر مانند کمبود نور خورشید یا آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند باشد.

اگر مکان گیاه آگلونما‌ی خود را مرتباً (هر 1 تا 2 سال یک‌بار) عوض کنید و در گلدان دیگر قرار دهید، احتمالا با کمبود مواد مغذی گیاه مواجه نمی‌شوید. با این وجود، اگر گیاه خود را چندین سال بدون تعویض خاک در یک گلدان نگهداری کرده‌اید، قطعا باید به این علائم توجه کنید.

  • عدم وجود برگ‌های جدید

گیاه آگلونمای سالم باید در طول فصول بهار و تابستان برگ‌های نو و براق تولید کند. گیاه آگلونما ممکن است بسته به سن، نور و شرایط محیطی آهسته‌تر رشد کند ولی به هر‌حال شما باید جوانه‌زنی برگ‌های جدید را مشاهده کنید.

اگر گیاه همیشه سبز چینی شما به هر دلیلی برگ‌های جدید تولید نمی‌کند و ضعیف به نظر می‌رسد، این هشداری برای شما می‌باشد که گیاه دچار کمبود مواد مغذی شده‌است.

  • توقف رشد

در حالی که گیاه آگلونما در‌حال تولید برگ‌های تازه است، شما باید رشد کلی آگلونما را نیز نظاره‌گر باشید. بدین ترتیب باید دقت کنید که ساقه‌های جدید به مرور زمان رشد کرده و ریشه نیز به‌طور مداوم در گیاه تولید شود.

اگر در طول فصل رشد، گیاه شما هیچ رشدی نداشته باشد، معمولاً می‌تواند به دلیل کمبود فضای گلدان باشد، اما کمبود مواد مغذی نیز ممکن‌ است از دلایل آن باشد.

  • پژمرده شدن

مواد مغذی و آب بخش بزرگی از محیط سلولی گیاه را تشکیل می‌دهند و همین‌طور به رشد و سلامت ریشه و استحکام ساقه کمک می‌کنند. زمانی که گیاه شما فاقد مواد مغذی باشد، برگ‌ها و ساقه‌ها به‌خوبی نمی‌توانند خود را صاف نگه‌دارند و در نتیجه پژمرده می‌شوند. با این حال، بسیاری از دلایل دیگر نیز برای این موضوع وجود دارد. برای مثال آبیاری بیش‌از اندازه که باید قبل از کوددهی در نظر گرفته شود.

  • زرد شدن برگ‌ها

زرد شدن برگ‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی بوده و به احتمال زیاد نشان‌دهنده کمبود مواد مغذی می‌باشد. معمولا خود را به صورت لکه‌هایی نامنظم نشان می‌دهد. لکه‌ها از برگ‌های مسن‌تر شروع می‌شود و تا برگ‌های جدیدتر ادامه می‌یابد. این روند تا زمانی که کل گیاه زرد شود ادامه دارد. این مشکل معمولا نشان‌دهنده کمبود نیتروژن در گیاه است که باید نیاز گیاه را برطرف کرد.

 

فصل مناسب کود‌دهی آگلونما

زمان مناسب کوددهی آگلونما

 

بیشتر گیاهان گرمسیری آپارتمانی، فقط باید در طول فصول خود یعنی بهار و تابستان کوددهی شوند. در طول فصل‌های پاییز و زمستان، با کاهش دما رشد گیاه کم می‌شود و کوددهی نه‌ تنها فایده‌ای نداشته، بلکه باعث بیشتر شدن رشد گیاه و افزایش آسیب پذیری آن در فصول سرد بر اثر کاهش دما می‌شود.

از آنجایی که بیشتر کود‌‌های مایع گیاهان آپارتمانی رقیق می‌شوند و مواد مغذی بلافاصله در دسترس گیاهان قرار می‌گیرند، نیازی به کود‌دهی در اواخر زمستان برای آماده کردن گیاه آگلونما نیست. هنگامی که دما افزایش یافت و خاک گلدان در فضای باز گرم شد، مناسب‌ترین زمان برای شروع کوددهی در فضای خانه می‌باشد.

 

فواصل زمانی کود‌دهی به آگلونما

بیشتر کود‌‌های مایع گیاهان آپارتمانی هر 4 تا 6 هفته یکبار استفاده می‌شوند، اما در گیاهانی که سایه ‌دوست هستند کوددهی معمولا تا 8 هفته یکبار نیز انجام می‌شود. همچنین نحوه‌ی استفاده از کودهای انتشار آهسته کمی فرق می‌کند، زیرا در طول زمان در خاک حل می‌شوند و فقط یکبار در هر فصل استفاده می‌شود.

نکته: زمان دقیق کوددهی به محصول انتخابی شما و غلظت کود شما بستگی دارد. برخی از کود‌های کم غلظت را می‌توانید هر ۲ هفته یکبار به گیاه خود منتقل کنید. در حالی که در برخی موارد دیگر برای جلوگیری از تجمع نمک در خاک به‌ فاصله زمانی بیشتری نیاز است.

 

کو‌د مناسب برای آگلونما

بهترین کود برای گیاه آگلونما یک کود متعادل با مقدار NPK برابر بوده و به سلامتی گیاه آگلونمای جذاب شما کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید برای برگ‌ها ‌و ساقه‌های سالم از کود با کمی نیتروژن بیشتر یا هر نوع کود مخصوص گیاهان آپارتمانی که برای باغ‌‌های داخلی طراحی شده است، استفاده کنید.

همه چیز درباره‌ی کوددهی آگلونما - انگور

 

نحوه‌‌ی استفاده از کود:

بیشتر کودهای گیاهان آپارتمانی معمولا قبل از اضافه شدن به خاک، در آب رقیق می‌شوند. اما دقت داشته‌ باشید که آن را روی برگ‌ها نریزید؛ زیرا باعث سوختن برگ‌های گیاه می‌شود. همیشه طبق دستورالعمل بسته بندی، رقیق کردن را انجام دهید.

شاید متعجب شوید اما کودهای انتشار آهسته برای گیاهان آپارتمانی به شکل چوبی نیز موجود است که در داخل خاک گیاه قرار می‌گیرد. در زمان آبدهی، این چوب‌ها به آرامی تجزیه می‌شوند و مواد مغذی را در مدت زمان طولانی‌تری در خاک آزاد می‌کنند.

 محصول انتخابی شما باید طبق دستورالعمل خاص خود کوددهی شود. استفاده نادرست از کود می‌تواند باعث سوختن برگ‌ها و ریشه‌های گیاه شما شود، بنابراین رعایت دقیق این موارد ضروری است.

 

نکات کلیدی کوددهی گیاه آگلونما

نکات لازم برای کوددهی آگلونما

مشکل اصلی و شایع در آگلونما این است که متاسفانه باغداران در زمان بروز مشکل یا برای تحریک رشد گیاه به سراغ کود‌دهی می‌روند. اما باید توجه داشت که استفاده بیش‌ از حد و نامناسب از کود آسیب جدی یا حتی جبران ناپذیر به گیاه وارد می‌کند. کوددهی بیش‌ از اندازه باعث تجمع نمک در خاک و سوزاندن ریشه‌ها و برگ‌ها می‌شود‌. اگر به سرعت متوجه این موضوع نشوید و خاک گلدان را از نمک پاک نکنید، این روند تا جایی ادامه می‌یابد که منجر به مرگ گیاه می‌شود.

اگر بلافاصه پس از کود‌دهی، چنین علائمی را مشاهده کردید، بهتر است خاک را بشویید. بدین صورت که آب را از داخل گلدان عبور دهید تا کاملاً شفاف شود و تمام آب اضافی را از سوراخ‌های زهکشی خارج کنید‌. سپس کوددهی را برای مدتی متوقف کنید و به گیاه آگلونما فرصت دهید تا بهبود یابد.

نتیجه

اگر می‌خواهید گیاه آگلونما‌ی شما مانند روزی که آن را خریداری کردید، سرحال و سر‌زنده به‌نظر برسد، از کود استفاده کنید اما مطمئن شوید که مقدار مناسب کود را در زمان مناسب برای حاصل شدن بهترین نتیجه استفاده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *