مشکلات و بیماری‌ها

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

اسپاتی فیلوم‌ها گیاهانی زیبا و باشکوه که به دلیل برگ‌های براق و سبزشان در کنار گل‌های سفید ظریف بسیار محبوب هستند. آنها بومی آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و در شرایط آب و هوایی دیگر، بیشتر به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می‌کنند. محبوبیت اسپاتی فیلوم‌ها جای تعجب ندارد. آن‌ها نور کم را تحمل کرده و به ندرت قربانی آفات و بیماری‌ها می‌شوند. علاوه بر این، نگهداری از آنها بسیار آسان بوده و نقطه شروعی عالی برای صاحبان تازه کار گیاهان آپارتمانی هستند. با وجود نگهداری ساده، اما همچنان مستعد ابتلا به چند مشکل خاص می‌باشند که قابل توجه ترین آنها، زرد شدن برگ‌ها است. در این مقاله به رایج‌رین دلایل زردی برگ‌های اسپاتی فیلوم و چگونگی رفع این مشکل می‌پردازیم.

برگ‌های سوسن صلح ممکن است به دلیل عوامل محیطی مختلف زرد شوند، اما شایع‌ترین دلیل، آبیاری بیش از حد یا کم آبی است. علل دیگر شامل کیفیت پایین آب، پیری شاخ و برگ یا کمبود مواد مغذی در خاک می‌باشد. نور نامناسب، تغییر دما و رطوبت کم نیز می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها شود. در این مقاله، ما 10 دلیل اصلی تغییر رنگ برگ در اسپاتی فیلوم‌ها و راه حل درمان یا کاهش مشکل ایجاد کننده آن را پوشش خواهیم داد.

 

10 دلیل رایج برای زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم

💧آبیاری بیش از حد

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم می‌تواند یکی از نشانه‌های اصلی آبیاری بیش از حد گیاه باشد. علاوه بر زرد شدن برگ‌ها، علائم دیگر آبیاری بیش از حد شامل قهوه‌ای شدن برگ‌ها و پژمرده شدن شاخ و برگ است. همچنین آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند پوسیدگی ریشه یا بیماری‌های قارچی و آفات شود. اگر خاک دائما خیس باشد، ریشه‌ها نمی‌توانند به مواد مغذی و اکسیژن موجود در خاک دسترسی پیدا کنند و درنهایت از بین می‌روند.

 

✅راه‌حل:

برای جلوگیری از مشکلاتی مانند آبیاری بیش از حد، بعد از خشک شدن یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک آبیاری را انجام دهید. سپس اجازه دهید سطح خاک بین هر بار آبیاری خشک شود. علاوه بر این گلدان شما باید سوراخ زهکشی داشته باشد تا آب را در خود نگه ندارد؛ زیرا اشباع خاک می‌تواند به دلیل عدم وجود سوراخ‌های زهکشی در گلدان ایجاد شود. البته جمع شدن آب در نعلبکی‌ها و سینی‌های زیر گلدان اسپاتی فیلوم هم خاک باتلاقی ایجاد می‌کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که اسپاتی فیلوم در گلدانی با سوراخ زهکشی کاشته شده است و هر نعلبکی و سینی زیر گلدان را به طور مرتب از آب اضافی خالی کنید.

همچنین اسپاتی فیلوم‌ها خاک مرطوب اما با زهکشی خوب را دوست دارند و باید در مخلوط خاک سبک کاشته شوند. شما به راحتی می‌توانید با افزودن مقداری پوسته نارگیل (بهترین جایگزین ارگانیک برای پیت ماس) و پرلیت، زهکشی خاک خود را افزایش دهید. تقریباً 80 درصد خاک گلدان و 20 درصد پرلیت تعادل خوبی بین حفظ رطوبت و زهکشی ایجاد می‌کند.

 

❗کم آبی

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

تنش خشکی معمولاً علت پژمرده شدن و زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم است. اگرچه اسپاتی فیلوم‌ها از غرق شدن در آب خوششان نمی‌آید، اما خاک خشک را نیز تحمل نمی‌کنند. در واقع این گیاهان از روی برگ‌های زرد و آویزان خود به شما اطلاع می‌دهند که مدت زمان زیادی آبیاری نکرده‌ اید. همچنین اگر خیلی کم آبیاری شوند، فقط چند سانتی‌متر از بالای خاک مرطوب می‌شود و ریشه‌ها نمی‌توانند به آب مورد نیاز دسترسی پیدا کنند و باعث می‌شود برگ‌ها افتاده و زرد شوند.

 

✅راه‌حل:

با مرطوب نگه داشتن خاک از این مشکل جلوگیری کنید و هر زمان که یک سوم از ارتفاع گلدان خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. آنها معمولاً بهبود می‌یابند، اما در برخی مواقع گیاهان به طور دائمی پژمرده، برگ‌ها زرد می‌شوند و لبه‌های برگ شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند. سعی کنید درست قبل از پژمرده شدن برگ‌ها گیاه را  آبیاری کنید.

 

🔍کیفیت آب

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

هنگام آبیاری گیاهان آپارتمانی از جمله اسپاتی فیلوم‌ها، اطمینان از کیفیت آب مهم است. استفاده از آب لوله کشی می‌تواند مشکلاتی مانند زرد شدن برگ‌ها را ایجاد کند. این موضوع به دلیل وجود مواد شیمیایی در آب لوله کشی مانند کلر است. اگر برگ‌های اسپاتی فیلوم شما در حال زرد شدن است، به خاک نگاه کنید. اگر نقاط سفیدی را مشاهده کردید که در سرتاسر خاک پاشیده شده‌اند، می‌تواند تجمع نمک به دلیل کیفیت کم آب باشد.

 

✅راه‌حل:

برای رفع این مشکل، در صورت امکان از آب مقطر یا باران استفاده کنید. اگر این امکان پذیر نیست، می‌توانید مقداری آب لوله‌کشی را در طول شب بیرون بگذارید تا غلظت مواد افزودنی کاهش یابد یا قبل از استفاده جوشیده و خنک شود. همچنین می‌توانید از آب تصفیه شده هم استفاده کنید.

 

🍂برگ های زرد

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

برگ‌های گیاه برای همیشه ماندگار نیستند. اگر فقط یک یا دو برگ زیرین اسپاتی فیلوم شما زرد می‌شود، معمولاً جای نگرانی نیست. با افزایش سن این گیاهان، شاخ و برگ‌های مسن‌تر به طور طبیعی زرد شده و می‌ریزند. هنگام ریزش برگ‌های قدیمی، اسپاتی فیلوم می‌تواند روی رشد برگ‌های جدید تمرکز کند. در واقع برگ‌های جوان و جدید به طور مداوم در حال تشکیل و جایگزینی شاخ و برگ‌های قدیمی در گیاهان سالم هستند.

 

✅راه‌حل:

پس اگر برگ‌های قدیمی شروع به زرد شدن و پژمرده شدن کردند، به سادگی آن‌ها را بردارید. از قیچی هرس تمیز برای بریدن این برگ‌های زرد در پایه ساقه جایی که با گیاه اصلی برخورد می‌کند، استفاده کنید یا منتظر بمانید تا گیاه به طور طبیعی آنها را بیاندازد. اگر این برگ‌های زرد پیر روی خاک افتادند، آن‌ها را بردارید تا از ابتلا به آفات و بیماری‌ها جلوگیری کنید.

 

🌞سطوح نور نادرست

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

اسپاتی فیلوم نور مستقیم خورشید را دوست ندارد. در صورت تابش آفتاب مستقیم، لبه برگ‌ها قهوه‌ای یا به طور کلی زرد با رگبرگ‌های سبز می‌شود. در طرف مقابل، نگهداری اسپاتی فیلوم در مکان تاریک باعث کمرنگ شدن برگ می‌شود. در این وضعیت، بر خلاف زمانی که نور زیادی دریافت می‌کنند، لبه‌ها و نوک‌های قهوه‌ای رنگ را نخواهید دید. اسپاتی فیلوم در چنین شرایطی توانایی تولید اسپات و گل ندارد.

 

✅راه‌حل:

در هر صورت، گیاه را به منطقه‌ای با نور مناسب منتقل کنید. شش تا هشت ساعت در روز نور روشن، غیر مستقیم یا فیلتر شده ایده آل است. اتاق‌های رو به شمال یا شرق مکان‌های ایده آل برای این گیاهان هستند.

 

🌡نوسانات دما

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

اسپاتی فیلوم‌ها با نوسان دما می‌توانند برگ‌های زرد ایجاد کنند. گیاهان اسپاتی فیلوم دمایی را ترجیح می‌دهند که در محدوده 20 تا 30 درجه سانتیگراد باقی بماند. بنابراین اگر دما به زیر 18 درجه سانتیگراد برسد، می‌تواند باعث زردی شود. گرمای شدید هم نیز می‌تواند اثرات منفی مشابهی داشته باشد که معمولاً با پژمردگی همراه است.

 

✅راه‌حل:

گیاهان اسپاتی فیلوم هوای سرد یا گرم از دریچه‌های هوا، پنجره‌ها یا رادیاتورها را دوست ندارند. آنها شرایط گرم را دوست دارند و در دمای اتاق به خوبی رشد می‌کنند، اما مهم است که اسپاتی فیلوم را در مکانی نگهداری کنید که مستقیماً در کنار منبع گرمایش داخلی نباشد، به خصوص در شب، زیرا اسپاتی فیلوم‌ها به دمای خنک‌تر در شب نیاز دارند. پس اسپاتی فیلوم خود را در گرمترین اتاق خانه خود بخصوص در زمستان قرار دهید. گلدان را از پنجره‌ها دور نگه دارید و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

 

☔کمبود رطوبت

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

گیاهان اسپاتی فیلوم به عنوان بومی جنگل‌های استوایی، در شرایط مرطوب رشد می‌کنند. سطح رطوبت متوسط حدود 60 درصد برای اسپاتی فیلوم‌ها هنگامی که در داخل خانه رشد می‌کنند ایده آل است.

 

✅راه‌حل:

یکی از ساده‌ترین روش ها این است که گیاهان را در یک مکان قرار دهید. تجمع گیاهان، رطوبت را در آن منطقه افزایش می‌دهد. همچنین می‌توانید اسپاتی فیلوم خود را روی سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید، یا می‌توانید هر چند روز یک‌ بار برگ‌های اسپاتی فیلوم را مه پاشی کنید. مه‌پاشی برگ‌ها یک میکرو اقلیم (مجموعه‌ای محلی از شرایط جوی است که با شرایط جوی اطراف متفاوت است، اغلب با تفاوت جزئی اما گاهی با یک تفاوت قابل توجه) مرطوب ایجاد می‌کند که شبیه شرایط مرطوب و گرمسیری محیط بومی اسپاتی فیلوم در آمریکای جنوبی است. علاوه بر این رطوبت زیاد باعث ایجاد بیماری می‌شود، پس مراقب تغییر سطوح رطوبت باشید.

 

🌱کمبود مواد مغذی

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

مانند همه گیاهان، اسپاتی فیلوم‌ها به سطوح مواد مغذی مناسبی در خاک خود نیاز دارند تا به خوبی رشد کنند. برگ‌های زرد نشان دهنده این است که گیاه شما مواد مغذی کافی را دریافت نمی‌کند. این موضوع معمولاً به دلیل کمبود نیتروژن در خاک است. اسپاتی فیلوم‌ها با کمبود مواد مغذی اغلب برگ‌های زرد یا پژمرده و رشد ضعیفی دارند. علاوه بر این نوک برگ اسپاتی فیلوم نیز می‌تواند در واکنش به کود زیاد هم زرد یا قهوه‌ای شود. آنها به کود بسیار حساس هستند، بنابراین اگر به دفعات زیاد یا در غلظت زیاد کوددهی انجام شود، نوک برگ‌ها می‌تواند زرد یا قهوه‌ای شود.

 

✅راه‌حل:

برای تقویت مواد مغذی در خاک، هر شش تا هشت هفته یکبار از کود گیاهان آپارتمانی رقیق شده استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید مقداری از محیط رشد را با ترکیبی تازه عوض کنید تا سطح مواد مغذی را افزایش دهید. همچنین در طول فصل رشد (بهار و تابستان) فقط از کود گیاه آپارتمانی استفاده کنید و در زمستان از کود دادن خودداری کنید (کود زیاد می تواند از گلدهی جلوگیری کند).

 

🥀شوک تعویض گلدان

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

اگر گیاهان اسپاتی فیلوم اخیراً  تعویض گلدان شده باشند، سازگاری آنها زمان‌بر است. این موضوع می‌تواند باعث زرد شدن برخی از برگ‌ها شود. علاوه بر این دلیل زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم پس از تعویض گلدان معمولاً به این دلیل است که گل اسپاتی فیلوم به گلدانی بسیار بزرگتر منتقل می‌شود که حاوی خاک بیشتری است و بنابراین پس از آبیاری خاک با سرعت کمتری خشک می‌شود و شرایط بیش از حد مرطوب ایجاد می‌کند. اگر خاک خیلی مرطوب باشد، برگ‌های این گیاه به دلیل پوسیدگی ریشه زرد می‌شوند.

 

✅راه‌حل:

به طور کلی، اسپاتی فیلوم‌ها فقط یک بار در سال نیاز به تعویض گلدان دارند؛ زیرا نسبتاً کند رشد می‌کنند. گیاه را همانطور که معمولا آبیاری می‌کنید، اما آن را در سایه‌ای جزئی نگه دارید تا زمانی که بهبود یابد. همچنین بهتر است از کود دادن به گیاه تا زمان بهبودی خودداری کنید و فقط اسپاتی فیلوم‌ها را در یک گلدان یک اندازه بزرگتر از گلدان قبلی قرار دهید. زیرا گلدان‌های بزرگتر ظرفیت بیشتری برای خاک دارند و بنابراین ظرفیت بیشتری برای نگهداری رطوبت دارند که باعث می‌شود خاک خیلی دیرتر خشک شود.

 

🐛بیماری‌ها یا آفات

زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم - انگور

 

گیاهان ضعیف یا تحت تنش بیشتر مستعد هجوم آفات و بیماری‌ها هستند. آفات اغلب اسپاتی فیلوم‌ها را آزار نمی‌دهند، اما گاهی ممکن است مجبور شوید با حشرات مکنده از جمله شته‌ها و کنه‌های تار عنکبوتی مقابله کنید به خصوص اگر اسپاتی فیلوم شما در داخل خانه است. این آفات با جذب شیره گیاهی منجر به زرد شدن برگ‌ها می‌شوند. علاوه براین برگ‌های زرد می‌تواند نشان دهنده قارچی شدن گیاه باشد.

 

✅راه‌حل:

برای از بین بردن آفات، از محلول آب و صابون استفاده کنید. در رابطه با بیماری‌های قارچی بهتر است هر برگ آسیب دیده را هرس کنید. برای اینکه این بیماری به بقیه قسمت‌های گیاه سرایت نکند، بین هر آبیاری اجازه دهید تا خاک خشک شود. این کار باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری می‌شود.

 

نتیجه گیری:

اسپاتی فیلوم‌ها، گیاهان آپارتمانی گرمسیری با نگهداری بسیار آسان هستند. اما زرد شدن برگ‌ها گاهی اوقات می‌تواند درخشش اسپاتی فیلوم را از بین ببرد. متاسفانه، برگ‌های زرد شده هرگز به شکوه سبز سابق خود باز نمی‌گردند. برای نجات یک اسپاتی فیلوم با برگ‌های زرد، شرایط محیط بومی آن را با آبیاری هر 7 تا 10 روز یکبار، مه پاش کردن برگ‌ها برای افزایش رطوبت، قرار دادن گیاه در نور غیر مستقیم روشن بازسازی کنید. همیشه سعی کنید قبل از شدت یافتن بیماری، مشکل را حل کنید.😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *