دسته بندی نشده

با انواع سم و روش سمپاشی گیاهان آپارتمانی آشنا شوید!

محمد حسنی

نگهداری از گیاهان در محیط خانه می تواند با تجارب لذت‌بخشی همراه باشد. اما به هرحال نگهداری گیاهان هم چالش هایی دارد. مثلا ممکن است بعضی از گیاهان شما به آفت مبتلا شوند. در این صورت اگر روش های مبارزه فیزیکی با آفات کارساز نبود باید دست به مبارزه شیمیایی زد. این مبارزه شیمیایی همان سمپاشی گیاهان آپارتمانی است. در این خصوص لایو مشترکی با خانم الیکایی؛ گیاه پزشک مجموعه گل و گیاه انگور داشته‌ایم تا به بخشی از پر‌تکرارترین سوالات شما پاسخ دهیم.

در این مقاله با انواع سم برای گیاهان آپارتمانی مثل دیازینون، کونفیدور و … آشنا می شویم و به شما می‌گوییم بهترین سم برای گیاهان آپارتمانی و هر آفت چیست؟ با ما همراه باشید.

با انواع سم و روش سمپاشی گیاهان آپارتمانی آشنا شوید! - انگور

چند نوع سم وجود دارد؟

درکل دو دسته سم داریم که تقسیم بندی آنها بر اساس نوع آفتی که میخواهیم با آن مبارزه کنیم، شکل گرفته است. نوع اول سم ها سموم تماسی هستند که از طریق پوست حشرات وارد بدن آنها می‌شوند. اگر آفت مورد نظر ما شته باشد، این دسته سموم برای آنها مناسب است. نحوه استفاده از آنها به شکل اسپری کردن روی شاخه و برگ گیاه می‌باشد. سموم دیازینون و مالاتیون جزو دسته اول هستند.

دسته دوم سموم سیستماتیک هستند. این سموم برای آفاتی که روی بدنشان پوشش محافظتی وجود دارد، استفاده می‌شوند. روش استفاده از این سموم همراه آب به هنگام آبیاری گیاه است. سم‌های سیستماتیک وارد گیاه شده و هنگامی که حشره از بافت گیاه تغذیه می‌کند، مسموم شده و از بین میرود. شپشک آردالود، تریپس، کنه قرمز و سپرداران آفاتی هستند که نیاز به سم پاشی با سموم سیستماتیک دارند. سم کنفیدور جزو رایج ترین سموم سیستماتیک است.

 

آیا می‌توان از سموم برای پیشگیری از بیمار شدن گیاه استفاده کرد؟

وقتی نوعی سم برای گیاهِ بیمار تهیه می‌کنیم، دلمان نمی‌آید که برای همه گیاهان استفاده نکنیم! بهتر است بدانید که ماندگاری هر نوع سم نهایتا 3 الی 4 روز است و تضمین کننده بیمار نشدن گیاه شما نیست. سم پاشی به گیاه سالم مثل مصرف دارو برای انسان سالم است.

 

 

آیا میتوان بجای سم از روش های دیگری برای مبارزه با آفات استفاده کرد؟

اگر تعداد حشرات موجود روی گیاه کم و قابل مشاهده باشد، می‌توانید از روش های امتحان شده خانگی به دفعات استفاده کنید. اما اگر تعداد آفت زیاد است، استفاده از روش های طبیعی تنها تلف کردن وقت است.

 

 

بهترین فصل برای سم‌پاشی گیاهان آپارتمانی چه زمانی است؟

اگر قصد سم‌پاشی به گیاهی را دارید که در آپارتمان نگهداری می‌کنید و تغییر فصول را متوجه نمی‌شود، هر زمان که آفت روی گیاه مشاهده کردید، سم‌پاشی را انجام دهید. اما اگر گیاه شما در معرض تغییرات آب و هوایی است، آفات در اوایل بهار و تابستان ظهور پیدا می‌کنند و همان موقع بهترین زمان برای سم‌پاشی است.

 

 

چگونه بهترین سم را انتخاب کنیم؟

بهترین سم، مناسب ترین سم برای برای از بین بردن آفت گیاه شماست که باید توسط متخصص گیاه پزشک به شما توصیه شود. اما در فرآیند خرید سم توجه به تاریخ تولید، انقضا و معتبر بودن برند مهم‌ترین نکاتی است که در خرید سم باید به آن دقت کنید.

 

 

بهترین زمان برای سم پاشی در طول روز چه زمانی است؟

سم پاشی درست مثل اسپری آب نباید در آفتاب و هوای گرم انجام شود. بهترین زمان برای سم‌پاشی ساعاتی از روز است که آفتاب شدید نباشد، مثل صبح و عصر.

 

 

آیا سم برای گیاهان مضر است؟

سم‌های شیمیایی برای درمان بیماری‌های گیاهی تهیه شده‌اند. پس در صورتی که به اندازه کافی و در فاصله زمانی درست استفاده شوند، مشکلی برای گیاه شما ایجاد نخواهد شد. بهترین مقدار مصرفی سموم به اندازه نصف مقدار نوشته شده روی بسته‌بندی آن‌ها است.

 

 

بهترین نحوه سم‌پاشی چگونه است؟

بسته به نوع سم (سیستماتیک یا تماسی) نحوه استفاده از سم متفاوت است. اگر سم تماسی استفاده می‌کنید، مناسب‌ترین شکل مصرف زمانی است که جریان هوا وجود نداشته باشد و همه قسمت‌های گیاه سم پاشی شود. در مورد سم‌های سیستماتیک تنها نکته‌ای که وجود دارد آبیاری کل قسمت‌های خاک با سم است.

 

 

آیا سمی وجود دارد که برای انواع آفات مناسب باشد؟

نمیتوان یکی سم را بعنوان روش مبارزه برای انواع آفات توصیه کرد. اما در کل سم کنفیدور (سیستماتیک) و دیازینون (تماسی) برای مبارزه با اکثر آفات مناسب هستند. سم ارگانیک پالیزین هم برای مبارزه آفات تا حدودی موثر است.

 

 

سخن آخر:

بهتر است که به سادگی سراغ سم پاشی نرویم و ابتدا از روش های پیشگیری استفاده کنیم. برای مثال با تامین رطوبت می‌توانیم از ظهور کنه قرمز جلوگیری کنیم. گیاهانی که به تازگی خریداری کرده ایم را یک هفته قرنطینه کنیم و با کنترل رطوبت از حضور شپشک‌ها جلوگیری کنیم.

بعد از باز شدن درب سموم شیمیایی، تاریخ انقضای آن به مدت 6 ماه جلو می‌افتد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *