مشکلات و بیماری‌ها

مشکلات و بیماری های گیاه سانسوریا + علت و راه درمان

مشکلات و بیماری های گیاه سانسوریا + علت و راه درمان - انگور

گیاه سانسوریا جزو گیاهان مقاوم و سخت معرفی می‌شود که در صورت فراهم نکردن شرایط نگهداری می‌تواند مشکلات زیادی داشته باشد. از مشکلات رایج سانسوریا می‌توان به زرد شدن برگ سانسوریا، سوختگی برگ، افتادگی و خم شدن برگ‌های سانسوریا، رشد کند سانسوریا و … اشاره کرد. در ادامه 22 سوالی که خیلی از افراد در مورد سانسوریا دارند را بیان می‌کنیم. این مقاله تحت عنوان مشکلات سانسوریا و نحوه درمان آن به صورت ویدیویی و متن برای شما آماده شده است.

 

1- انواع سانسوریا کدام است؟

سانسوریا حدود 60 گونه دارد اما گونه های پرطرفدار آن در ایران شامل سانسوریای سبز، ابلق (آمریکن)، بونسل، نیزه ای، پاکوتاه ( سبز یا ابلق ) و کرواتی است.

 

2- آیا تفاوتی در نگهداری یا درمان انواع سانسوریا وجود دارد؟

اکثر نکات نگهداری و درمان در انواع سانسوریا مشابه است. اگر سانسوریای مهتابی یا ابلق داشتید، این نکته را فراموش نکنید که این گونه ها نسبت به گونه های سبز نور بیشتری لازم دارند.

 

3- چه گلدانی برای سانسوریا مناسب است؟

جنس گلدان جزو معیارهای مهم هنگام خرید گلدان مناسب برای سانسوریا نیست. فقط ممکن است زمان آبیاری را تغییر دهد. نکته مهم ارتفاع گلدان است که نباید بیشتر از ارتفاع خود گیاه باشد و اگر بیشتر است باید این اختلاف ارتفاع را با ریختن پوکه خنثی کنیم.

 

4- علت رشد نکردن گیاه سانسوریا چیست؟

اکثر اوقات گیاهانی که از گلخانه تهیه می‌کنیم ریشه پر هستند؛ یعنی بعد از چند هفته باید سایز گلدان آنها بزرگتر شود. پس اولین علت رشد کم، کوچک بودن گلدان سانسوریا است. علت دوم کمبود مواد مغذی است که با کوددهی درست در فصل های رشد مشکل رفع می‌شود. مورد آخر هم آبیاری نامنظم گلدان است که بهتر است اصلاح شود.

 

5- علت قهوه ای شدن و سوختگی نوک برگ سانسوریا چیست؟

اگر در مدت اخیر در آبیاری منظم کوتاهی کردید، علت این اتفاق خشکی خاک است. گذاشتن گلدان جلوی آفتاب شدید یا دمای بالای محیط نیر می‌تواند باعث این اتفاق شود.

 

6- علت زرد شدن برگهای سانسوریا چیست؟

قبل از هرچیز باید میزان آبیاری را بررسی کنیم. آبیاری زیاد از حد یا خلی کم می‌تواند باعث این اتفاق بشود. اگر در این مدت کوددهی زیاد هم کرده باشید ممکن است برگها زرد شوند.

 

7- علت خشک شدن برگهای سانسوریا چیست؟

اگر برگهای سانسوریا بعد از زرد شدن رو به خشکی رفت؛ به این معنی است که نور محیط زیاد از حد یا خیلی کم بوده است. پس اولین کاری که باید انجام دهیم جابجایی گلدان به محل مناسب است. بعد از این کار آبیاری و کوددهی را بررسی کنید. در صورت کم بودن آبیاری یا مواد غذایی این اتفاق می‌افتد.

 

8- علت افتادگی و خم شدن برگهای سانسوریا چیست؟

این اتفاق رایج در اثر چهار مورد از اشتباهات رایج نگهداری ایجاد می‌شود! اولین مورد کوددهی زیاد از حد است که وقتی با دست و دلبازی کوددهی می‌کنیم، باعث افتادگی برگهای گیاهمان می‌شود. مناسب نبودن عمق کاشت دومین موردی است که افتادگی برگها را در پی دارد. عمق مناسب کاشت برای سانسوریا جایی است که قسمت بالای ریشه که به آن طوقه میگوییم، زیر خاک باشد. علت سوم گذاشتن گلدان زیر کولر یا کنار پنجره در فصل گرم و کنار منبع گرمایی یا پنجره در فصل سرد است. علت نهایی که باعث بسیاری از بیماری ها در سانسوریا می‌شود، آبیاری زیاد است.

 

9- چگونه متوجه پوسیدگی ریشه شویم؟

وقتی احساس می‌کنید گیاهتان دچار پوسیدگی ریشه شده، نباید اولین کاری که میکنید بیرون کشیدن آن از داخل خاک باشد. بهتر است قبل از هرکاری نشانه‌های پوسیدگی روی خاک و گیاه بررسی شود. علائم زرد شدگی و رنگ پریدگی برگها، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ، خراب شدن گیاه از قسمت های نزدیک خاک، بوی نامطبوع در آن قسمت و خشک نشدن خاک حتی وقتی مدت زیادی از آبیاری می‌گذرد، نشان‌دهنده پوسیدگی ریشه است. باید فسمت‌های خراب شده را حذف کنیم، به ریشه محلول قارچکش اسپری کنیم و آن را درون خاکی تمیز و خشک بکاریم.

 

10- علت قهوه ای شدن لبه‌های برگ سانسوریا چیست؟

این نوع لکه‌ها که بجای نوک از سمت لبه ها توسعه پیدا می‌کنند، در اثر سرما یا گرمای زیاد بوجود می‌آیند.

 

11- علت سیاه شدن لبه‌های برگ سانسوریا چیست؟

مثل لکه های قبلی عامل آن سرما یا گرمای زیاد است. اما علاوه بر این اگر آبیاری شما زیاد از حد نیز باشد این اتفاق می افتد.

 

12- علت سیاه شدن و لهیدگی برگ سانسوریا چیست؟

برای پیدا کردن عامل این اتفاق خاک را بررسی کنید . باتلاقی شدن خاک در اثر نبود زهکش ، مناسب نبودن جنس خاک و یا آبیاری زیاد گیاه شما را خراب کرده است.

 

13- علت زرد شدن و لهیدگی در برگهای سانسوریا چیست؟

دقت کنید که تفاوت این سوال با سوال قبلی در رنگ برگهای لهیده است. اگر برگها زرد و لهیده شدند علاوه بر آبیاری زیاد، کمبود نور و کوددهی بیش از اندازه نیز می‌تواند علت این اتفاق باشد.

 

14- علت باریک شدن برگهای سانسوریا چیست؟

برگهای باریک شده را می‌شود به دو دسته تقسیم کرد: برگهایی که از اول باریک بوده اند و برگهایی که ابتدا پهن رشد کرده است ولی به تازگی باریک شده‌اند. اگر باریک شدن برگ سانسوریای شما از دسته اول است، کمبود مواد مغذی و نور کم علت آن است. اگر از دسته دوم هستید محل نگهداری گیاه شما خیلی سرد یا خیلی گرم است.

 

15- علت لول شدن برگ سانسوریا چیست؟

در هر گلدان سانسوریا حداقل یک برگ لول شده و پیچ خورده وجود دارد که بر اثر عوامل بسیار زیادی دچار این عارضه شده است. اگر بخواهیم چند مورد از علتهای اصلی این اتفاق را بررسی کنیم تغییرات دمایی، نور زیاد، آبیاری نامنظم و وجود حشرات آفت از جمله آنها هستند.

 

16- علت ایجاد لکه‌های قرمز آبدار روی برگ به همراه زرد شدن حاشیه برگ چیست؟

این علائم نشان دهنده بیماری قارچی است که در اثر خیس بودن برگها در مدت طولانی (اسپری آب در هوای سرد) و تهویه نامناسب هوا اتفاق افتاده است. برای درمان گیاهتان اگر در منزل کودک یا حیوان خانگی دارید، می‌توانید از سموم ارگانیک مثل کالیبان استفاده کنید. اگر قصد دارید زودتر نتیجه بگیرید سموم شیمیایی مثل مانکوزب و کاربندازیم گزینه های مناسبی هستند.

 

17- علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و سوخته روی برگ سانسوریا چیست؟

اگر این لکه‌ها در گیاه پراکنده نبودند، کمبود مواد مغذی، اسپری آب در آفتاب و استفاده از مواد براق کننده عامل این عارضه است. اما اگر این لکه‌ها بهم پیوسته، نامنظم و پراکنده بود، علت بیماری قارچی است. برای درمان گیاهتان اگر در منزل کودک یا حیوان خانگی دارید، میتوانید از سموم ارگانیک مثل کالیبان استفاده کنید. اگر قصد دارید زودتر نتیجه بگیرید سموم شیمیایی مثل مانکوزب و کاربندازیم گزینه‌های مناسبی هستند.

 

18- علت جویده شدن برگ سانسوریا چیست؟

وقتی برگ حالت جویده شده پیدا می‌کند، یعنی آن اطراف حشره گرسنه‌ای بوده و از برگ سانسوریای شما تغذیه کرده! اگر هنوز خود حشره را که نوعی سوسک است روی برگها یا خاک میبینید، از سم دیازینون برای از بین بردن آن استفاده کنید. اگر گلدان را زیر و رو کردید و آفتی پیدا نشد، کاری از دستتان بر نمی‌آید.  می‌توانید برگ را با قیم نگه دارید تا دچار افتادگی نشود.

 

19- علت ایجاد لکه‌های سفید پودری روی برگ‌های سانسوریا چیست؟

شپشک های آردآلود همان نقاط سفید رنگ روی برگ سانسوریا است. برای مبارزه با آن اگر در منزل کودک یا حیوان خانگی دارید، می‌توانید از سموم ارگانیک مثل پالیزین استفاده کنید و اگر قصد دارید زودتر نتیجه بگیرید سموم شیمیایی مثل مالاتیون و دیازینون گزینه‌های مناسبی هستند.

 

20- علت ایجاد لکه‌های خاکستری روی برگ به همراه چروک شدن برگ سانسوریا چیست؟

احتمال ایجاد این عارضه بسیار کم است. اما اگر این اتفاق برای گل شما افتاد، حشره ای بنام تریپس این خسارت را بوجود آورده است. روند درمان گیاه ممکن است کند باشد و صبر و حوصله زیادی می طلبد. روش درمان آن استفاده از سموم حشره کش مخصوص تریپس است.

 

21- علت وجود پشه‌های ریز در خاک چیست؟

اگر بخواهیم راجب علت بوجود آمدن این پشه ها صحبت کنیم، هزار و یک دلیل میتوان آورد. ولی حالا که خاک سانسوریای شما پشه دارد، بهتر است درباره درمان آن صحبت کنیم. اگر قصد دارید زودتر از دست آنها راحت شوید، از سم شیمیایی دیازینون استفاده کنید. اگر نگران سلامتی اعضای خانواده هستید، از روش های خانگی مثل ریختن سنگریزه یا تفاله خشک شده دمنوش بابونه استفاده کنید.

 

22- بهترین فصل قلمه‌زنی گیاه سانسوریا چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تکثیر اواخر زمستان و فصل بهار است. اگر قصد قلمه‌زنی از سانسوریای لب طلایی را دارید، وجود پاجوش‌های سبز از قلمه‌های سانسوریای لب طلایی طبیعی است و نباید از لب طلایی نبودن پاجوش ها متعجب شوید.

 

بنر مشاوره انگور

 

نگهداری گیاه سانسوریا:

آبیاری: تقریبا هر دو هقته یکبار

نور: گونه های ابلق نسبت به گونه های سبز نور بیشتری لازم دارد . اما در کل این گیاه به نور کم مقاوم است.

رطوبت: یکبار در هفته اسپری آب ولرم و بدون کلر لازم دارد.

کوددهی: یکبار درماه با کود مخصوص گیاهان سبز و در فصول رشد

 

2 دیدگاه در “مشکلات و بیماری های گیاه سانسوریا + علت و راه درمان

  1. Atefeh گفت:

    سلام. من خیلی نگرانم خواهش میکنم به من بگید آیا شپشک آردآلود گیاهان به انسان هم منتقل میشه؟خطری برای ما انسانا که نداره؟
    😭😰

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر نه اصلا خطری برای انسان نداره نگران نباشید و جزو افات مخصوص گیاهه و فقط از شیره گیاهی تغذیه میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *