نگهداری گیاهان

نکات مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان

نکات مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان

در فصل بهار به دلیل روزهای طولانی‌تر، دریافت نور بیشتر و دمای گرم‌تر شاهد رشد جدیدی در گیاهان آپارتمانی خود بوده‌اید. اکنون که تابستان فرا رسیده است، انتظار نداشته باشید که رشد گیاهان به این زودی کند شود!

در ادامه، نکات مهم مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان را به اشتراک می‌گذاریم تا شما را در زمینه پرورش این رویش‌های جدید راهنمایی کنیم.

 

نکته اول: برنامه روزانه خود را بررسی کنید.

در طی چند ماه گذشته، احتمالاً متوجه تغییر بزرگی در روش مراقبتی خود از گیاهان آپارتمانی شده‌اید! گیاهان به طور طبیعی به محیط پیرامون خود پاسخ می‌دهند. با نزدیک شدن به فصل تابستان، روزها طولانی‌تر از هر زمان دیگری از سال می‌شوند. دریافت نور بیشتر به همراه دمای بالاتر و رطوبت افزایش یافته، محیطی عالی برای رشد گیاهان ایجاد می‌کند. لذا با این شرایط، شما باید تغییرانی در برنامه روزانه خود ایجاد کنید:

برای این منظور، گیاهان را بیشتر آبیاری کنید: به عبارت ساده‌تر، گیاهانی که سریع‌تر رشد می‌کنند، آب بیشتری مصرف می‌کنند. در صورتی که سطح خاک گیاه به اندازه یک سوم ارتفاع گلدان خشک شد، گیاهان را آبیاری کنید. با آگاهی از نشانه‌های رایج آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز، مشکلات برنامه آبیاری خود را برطرف کنید.

تغییرات فصلی نور را تنظیم کنید: پرتوهای شدید آفتاب در تابستان می‌توانند منجر به آفتاب‌سوختگی گیاهان آپارتمانی شوند. برگ‌های آسیب‌دیده ممکن است بی رنگ و نازک شود. در صورت مشاهده چنین علایمی، گیاه خود را از پنجره دور کنید و برگ‌های آسیب دیده آن را برش دهید، چرا که بهبود نخواهند یافت.

 

نکته دوم: گیاهان را هرس کنید.

هرس کردن گیاهان فواید زیادی دارد:

نکات مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان - انگور

کنترل اندازه:

گیاه در اثر رشد ناگهانی به سرعت بزرگ‌تر می‌شود! شاخه‌های خارج از کنترل را با یک قیچی تیز هرس کنید، توجه داشته باشید که نباید برگ‌ها را بیش از 25 درصد حذف نکنید.

 

شکل‌دهی:

همچنین رشد ناگهانی می‌تواند منجر به ظاهری نامنظم و درهم در گیاه شود. می‌توانید با استفاده از یک قیچی تیز و استریل شکل گیاه را به آسانی اصلاح کنید.

 

جوان‌سازی:

در صورتی که گیاه شما، تنک و دارای ساقه‌های بلند و برگ‌های دور از هم شده باشد، زمان آن فرا رسیده است که از طریق هرس منجر به جوان‌سازی آن شوید! در این روش می‌توانید بیشتر و یا تمامی برگ‌ها را برای داشتن رشد جدید حذف کنید.

 

شکوفایی مجدد:

در گیاهان آپارتمانی گل‌دار، حذف گل‌های قدیمی پس از پژمرده شدن آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. این کار به گیاه اجازه می‌دهد تا انرژی خود رابه جای تولید بذر صرف شکوفه‌های جدید کند.

 

نکته سوم: گیاهان را تغذیه کنید.

کوددهی نیز در مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان بی تاثیر نیست. کود دادن به گیاهان برای کمک به رشد آن‌ها ضروری است. این امر به ویژه در زمان رشد فعال مهم است، چرا که مخلوط گلدان می‌تواند دچار فقدان مواد مغذی ضروری شود.

نکات مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان - انگور

در ادامه چند نکته کلیدی ارائه می‌شود:

  • اکثر گیاهان آپارتمانی از مصرف کود یک یا دوبار در ماه استقبال می‌کنند.
  • کوددهی آسان است. آن را با آب مخلوط کنید و در حین آبیاری گیاه را تفذیه کنید.
  • هرگز به خاک خشک کود ندهید. توصیه می‌شود که یک تا دو روز قبل از کوددهی گیاه را به طور کامل آبیاری کنید.

 

انواع مختلف کود

کود همه منظوره دارای نسبت مساوی از درشت مغذی‌ها بوده و برای اکثر گیاهان آپارتمانی عالی است. در صورت پرورش گیاهان با هدف گل‌دهی یا میوه‌دهی، از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی که سرشار از فسفر است استفاده کنید. کودهای ویژه‌ی زیادی وجود دارد، مانند کود خرما با پتاسیم بالا یا کود گیاهان هوازی که باید روی شاخ و برگ اسپری شود.

 

نکته چهارم: مشکلات را بررسی کنید.

گیاهان آپارتمانی ممکن است در معرض حمله آفات و بیماری‌ها قرار گیرند. در صورت توجه بیشتر، امکان مهار کردن آن وجود خواهد داشت. این کار درمان مشکل را سریع‌تر و مؤثرتر می‌کند.

 

آفات

آفات می‌توانند از طریق پنجره‌های باز، حیوانات خانگی و یا افراد وارد محیط داخلی خانه شوند. حمله آفات یک مسئله کاملاً طبیعی در گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. آن‌ها به راحتی قابل کنترل هستند، به خصوص اگر زودتر تشخیص داده شوند.

آفات رایج گیاهان آپارتمانی شامل کنه‌ عنکبوتی، شپشک‌ آردآلود، شته‌ها، مگس سفید و تریپس هستند.  هزارپا نیز جزء آفات خاکزی رایج می‌باشند. از آن‌جایی که، این آفات رطوبت دوست هستند، حضور آن‌ها ممکن است نشان‌دهنده آبیاری بیش از حد گیاه باشد. حشرات سپردار یکی دیگر از آفات رایج و زیرک است. حشرات بالغ حرکت نمی‌کنند و معمولاً به صورت برجستگی‌های قهوه‌ای رنگ روی ساقه یا برگ گیاه به نظر می‌رسند.

بیماری‌ها

مشکلات قارچی در گیاهان به دلیل گرما و دمای زیاد در تابستان شایع است. تهویه هوا رطوبت را پایین نگه می‎‌دارد. در صورت بالا بودن رطوبت در داخل خانه، می‌توانید با برقراری جریان هوای ملایم و خشک نگه داشتن برگ‌ها کمک زیادی به جلوگیری از این مشکلات کنید. گیاه خود را نزدیک پنجره باز یا در معرض جریان هوا قرار دهید و از غبارپاشی برگ‌های آن خودداری کنید. توصیه می‌شود که برای درمان حشرات، از سموم شیمیایی و ارگانیک و برای مشکلات قارچی از قارچ کش مسی استفاده کنید.

 

 

نکته پنجم: قرار دادن گیاهان در فضای باز را در نظر بگیرید.

در فصل تابستان، قرار دادن گیاهان آپارتمانی مقاوم در فضای خارج از خانه یک روش مؤثر برای تشویق رشد است. دمای گرم همراه با رطوبت بالا شرایطی ایده‌آل برای گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. با این حال، ممکن است گیاهان در خارج از خانه بیشتر در معرض آفات و بیماری‌ها قرار گیرند. یک گیاه سالم و شکوفا کمتر مستعد آسیب است.

 

گیاهان در فضای باز به آب بیشتری نیاز دارند:

قرار گرفتن در معرض جریان هوا و دمای بالاتر باعث می‌شود، گیاهانی که در بیرون از خانه در گلدان رشد می‌کنند به آبیاری بیشتری نیاز پیدا کنند.

 

گیاهان آپارتمانی در فضای باز نیاز به محافظت دارند:

توصیه می‌شود که برای نگهداری گیاهان در فضای باز از یک منطقه تحت سایه و محافظت شده استفاده کنید. برای اکثر گیاهان آپارتمانی، دریافت تابش مستقیم نور خورشید را صرفاً به ساعات صبح یا عصر محدود کنید. در نهایت، گیاهان را در برابر وزش بادهای قوی که می‌تواند منجر به آسیب و شکستن گیاهان شود، محافظت کنید.

با مراقبت درست از گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان، آن ها را برای فصول سردتر آماده‌تر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *