دانستی ها

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه با آلوئه ورا

عرق آلوئه‌ورا، شربت آلوئه‌ورا، معجون آلوئه‌ورا، آب آلوئه‌ورا، ژل آلوئه‌ورا یا نوشیدنی آلوئه‌ورا هر‌ آنچه اسمش را می‌گذارید!

شربت خانگی آلوئه‌ورا نه‌تنها خوش‌طعم و با طراوت است بلکه فواید بی‌نظیری برای سلامتی دارد. آلوئه‌ورا از معدود گیاهان آپارتمانی است که قابل خوردن‌ و‌ آشامیدن است‌. در واقع می‌توان اسم دیگر آن را گیاه همه‌کاره نامید. شما می‌توانید نوشیدنی آلوئه‌ورا را در طعم‌های مختلف و متناسب با رژیم غذایی و ذائقه خود درست کنید. در واقع شربت آلوئه‌ورا برای هر سنی متناسب با هر سلیقه‌ای قابل استفاده است.

آلوئه‌ورا گیاهی آبدار از ساکولنت‌ها از خانواده لیلیاسه است و به‌عنوان یک درمان‌گر معجزه‌آسا برای بدن، پوست و بقیه اندام‌ها شناخته‌ شده‌است. نگهداری آلوئه‌ورا که از گیاهان پرفروش آپارتمانی هست در داخل و حتی خارج خانه میسر است. محصولات این گیاه آپارتمانی احتمالاً در بین وسایل بهداشتی شما هستند تا به درمان آفتاب‌سوختگی تابستانی کمک کنند. طرز تهیه نوشیدنی آلوئه‌ورا را با این دستور آشپزی ساده بیاموزید.

طرز تهیه شربت‌آلوئه‌ورا

شربت آلوئه‌ورا از ژل آلوئه‌ورا و آب یا آب‌میوه برای خوش‌طعم‌تر شدن بدست می‌آید. شما به‌سادگی می‌توانید آلوئه‌ورا را تهیه کرده و نوشیدنی آلوئه‌ورا خود را در خانه با طعم‌های مختلف بدون صرف هزینه‌ی اضافی درست کنید. همینطور می‌توانید آب‌میوه مورد علاقه خود مانند آب‌هندوانه، آب‌انبه، آب‌پرتقال و لیموناد را بنابه سلیقه خود انتخاب کرده و ژل‌ آلوئه خانگی خود را با آن مخلوط کنید. مطمئناً از طعم خوشمزه آن شگفت‌زده خواهید‌شد.

در اولین مرحله برای تهیه شربت‌آلوئه‌ورا باید یک گیاه بالغ آلوئه‌ورا را تهیه کرده و با چاقوی تیز از سطح نزدیک به تنه جدا کنید. دقت کنید که برگ انتخابی شما صاف، ضخیم و بزرگ بوده و نوک برگ آن، رنگی سرخ داشته‌باشد .اما اگر می‌خواهید مرتباً از یک گیاه آلوئه زنده استفاده کنید می‌توانید در ابتدا ۵ سانتی‌متر از نوک برگ آن را جدا کرده و دور بریزید و ۵ سانتی‌متر دیگر جدا کرده و استفاده کنید. برای بار دوم از همان برگ می‌توانید ۷.۵ سانتی‌متر را جدا کنید. برای دفعات بعدی باید یک قطعه ۱.۵ سانتی‌متری را دور بریزید.

اکسیداسیون (واکنش با اکسیژن هوا) را بوسیله پوشاندن محل برش به حداقل برسانید، زیرا پس از آماده‌شدن ژل‌آلوئه‌ورا ممکن است با قرار‌گرفتن در معرض هوا شروع به اکسید شدن کند و برخی از فواید و املاح آن از بین برود.

اگر هر‌بار امکان جدا‌کردن برگ از گیاه زنده وجود ندارد، می‌توانید کل برگ را در یخچال نگهداری کنید و هر بار که به ژل نیاز داشتید، فقط 2.۵ سانتی‌متر از آن را برش دهید. این کار را خود من هم در خانه انجام می‌دهم.

 

مراحل تهیه نوشیدنی آلوئه‌ورا به صورت گام‌به‌گام

در ابتدا مقداری سرکه را به برگ آلوئه اسپری کنید و با برس به برگ مالش دهید. سپس برگ را به خوبی زیر آب بشویید و خشک کنید. حتما دستان خود را شسته و از آلودگی پاک کنید.

برخی از افراد به لاتکس آلوئه‌ (همان آلوئین شیره‌ی زرد‌رنگ تلخ) حساس هستند. این ماده می‌تواند باعث تحریک پوست و ایجاد بثورات و خارش شود.  پس لطفا دستکش بپوشید.

برگ را به‌صورت صاف روی تخته برش قرار دهید و قسمت سفید ضخیم پایین را مانند تصویر زیر جدا کنید.

طرز درست کردن نوشیدنی آلوئه ورا - نحوه برش برگ آلوئه ورا

 

سپس قسمت بریده شده را روی یک کاسه به سمت پایین نگه‌دارید یا آن را در یک ظرف بلند به سمت پایین قرار دهید تا برگ آلوئه‌ورا در حالت عمودی قرار گیرد.  این عمل اجازه می‌دهد تا آلوئین، که به صورت شیره‌ زرد‌رنگی ظاهر می‌شود، تخلیه شود زیرا حذف آن شما را از شر طعم‌های‌تلخ احتمالی و ناراحتی معده خلاص می‌کند. برگ آلوئه‌ورا را به مدت ده دقیقه به صورت عمودی نگه دارید.

تخلیه آلوئین از برگ آلوئه ورا - طرز نوشیدنی آلوورا

 

در ادامه شما مقداری لاتکس مانند عکس مشاهده خواهید‌‌ کرد. این ماده به صورت مستقیم مصرف خوراکی ندارد. از آن به‌عنوان فراورده دارویی به نام ملین برای رفع یبوست استفاده می‌شود. آن را دور بریزید.

لاتکس خارج شده از برگ آلوئه ورا

 

می توانید کل برگ را برای نوشیدنی آلوئه‌ورا استفاده کنید یا 1 قسمت‌کوچک از برگ آن را بریده و هر‌‌بار استفاده کنید. اگر می‌خواهید کل ژل آلوئه‌ورا را برداشته و ذخیره کنید، مانند شکل زیر برگ‌آلوئه‌ورا را به قطعات ۵ سانتی‌متری برش داده و انتهای بالای آن را دور بریزید.

برش برگ آلوئه ورا برای تهیه شربت و نوشیدنی آلوورا

 

آلوئه‌ورا را به یک کاسه‌ بزرگ آب اضافه کنید و ۱ تا 2 دقیقه استراحت دهید.  اگر می‌خواهید کل ژل آلوئه‌ورا را از برگ خالی کنید می‌توانید آن را زیر آب جاری بشویید. وقتی آلوئین‌ (شیره‌زرد‌ رنگ) را با آب تمیز کردید آن را برداشته و کاسه آن را با آب تمیز کنید سپس دوباره کاسه را با آب تازه پرکنید و دوباره آن‌ها را بشویید و آب آن را خالی کنید.

تکه های آلوورا در آب

 

سپس یک تکه از برگ را با دستمال خشک کنید.

خشک کردن برگ آلوئه ورا با دستمال بعد از برش

 

آلوئه را صاف روی تخته برش قرار دهید و لبه‌های خاردار‌ برگ آلوئه را با یک چاقوی تیز جدا کنید.

برش لبه های خاردار برگ آلوئه ورا

 

اگر برگ شما خیلی بزرگ است، می‌توانید دوباره هر کدام را به دو‌ قسمت برش داده و روی آن‌ها کار انجام دهید.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا - انگور

 

خارج کردن ژل‌آلوئه‌ورا برای تهیه نوشیدنی‌آلوئه‌ورا

برای جدا کردن پوست‌ سبز رویی برگ، چاقوی خود را چند میلی‌متر زیر‌پوست فرو کنید و چاقو را در طول برگ بکشید.  اطمینان حاصل کنید که کمی از لایه سفید داخلی برگ آلوئه‌ورا و همچنین لایه سبز را بردارید.

خارج کردن ژل آلوورا از برگ

 

در‌حال‌حاضر شما باید مقداری ژل آلوئه شفاف داشته باشید که پوست‌پایینی آن را جدا نکرده‌اید. می‌توانید ژل را با قاشق از پوست زیرین جدا کرده یا با چاقو اینکار‌ را انجام دهید. برای برگ‌های جوان بهتر است از قاشق استفاده کنید. سپس اطمینان حاصل کنید که هیچ لاتکس زرد‌‌رنگ یا پوست سبز در ژل‌آلوئه‌ورا باقی نمانده‌است.  اگر موردی پیدا کردید، آن‌ها را به آرامی با یک چاقوی کوچک بتراشید.

جداکردن لاتکس یا پوست زرد از ژل آلوئه ورا

 

ژله‌ها باید مانند کریستال شفاف باشد.

کریستالهای ژله ای آلوئه ورا

 

ژل آلوئه‌ورا‌ خود را برای آماده کردن نوشیدنی آلوئه‌ورا شسته، آبکش کرده و سپس خشک کنید.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا - انگور

 

  • برای نگهداری‌ ژل آلوئه‌ورا می‌توانید آن را در یک شیشه استریل نگهداری کنید و در یخچال قرار دهید  یا آن را در قالب یخ در قسمت‌های جداگانه منجمد کنید یا آن را با عسل یا ویتامین C ترکیب کنید تا مدت بیشتری ژل‌آلوئه‌ورا را حفظ کند. البته پیشنهاد من این است: برای جلوگیری بیشتر از اکسیداسیون هر بار ۵ سانتی‌متر از برگ را جدا کرده و شربت آلوئه‌ورا را درست کنید که پنج‌دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد. پس برای درست‌کردن شربت آلوئه‌ورا ۵سانتی‌متر از ژل‌آلوئه‌ورا را با ۱.۵ فنجان آب‌سرد یا نوشیدنی‌ خنک مخلوط کنید. این مقدار برای دو‌ نفر کافی است . اگر ترجیح می‌دهید کل ژل‌آلوئه‌ورا را در یک زمان درست کنید می‌توانید آن را ترکیب کرده و باقی را نگه دارید.

به مدت 30 تا 60 ثانیه مواد را در مخلوط‌‌کن هم‌ بزنید تا ژل آلوئه‌ورا کاملا له شود. از مخلوط‌کردن بیش‌از‌حد بپرهیزید زیرا دمای ژل را بالا می‌برد.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا - انگور

 

سپس ژل آلوئه‌ورا را از صافی عبور دهید و آن را با قاشق فشار داده تا بیشتر ژل از صافی عبور کند‌. در‌مرحله‌ی بعد به مقدار بیشتری آب یا نوشیدنی احتیاج داریم تا ژل باقی‌مانده و چسبیده به صافی از‌ آن رد شود. گاهی اوقات ممکن است ذرات سبز رنگ بسیار نازکی را در صافی مشاهده کنید  که می توانید آن را دور بریزید.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا - انگور

 

نوشیدنی آلوئه‌ورا را به 2‌ فنجان تقسیم کنید و روی آن مقدار بیشتری آب یا آبمیوه اضافه کنید. اگر‌ از‌‌ آب استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری آب‌لیمو به نوشیدنی خود‌ اضافه کنید. برای شیرین شدن آن مقداری عسل یا هر ‌شیرین‌کننده دیگری را به‌دلخواه خود اضافه کنید.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا - انگور

 

نوشیدنی آلوئه‌ورا را می‌توانید در طعم‌های مختلف درست کنید. می‌توانید مقداری ژل آلوئه‌ورا را در فنجان‌ ریخته و سپس آب‌پرتقال را در‌یک فنجان بریزید و مقداری تکه‌های انبه‌یخ‌زده را به فنجان دیگر اضافه کنید و سپس روی آن مقداری آب‌سرد اضافه کنید. شما می‌توانید هر‌آنچه را که دوست دارید و فکر می‌‌کنید خوشمزه است را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه نوشیدنی خوشمزه و مفید با آلوئه‌ورا - انگور

 

نوشیدنی آلوئه‌ورا برای بدن طبع بسیار خنکی دارد. بنابراین بسیاری از مردم هند آن را با زردچوبه استفاده می‌کنند. گفته می‌شود این ترکیب به آرتریت و درد زانو کمک می‌کند‌.‌ همچنین برخی از ترکیبات می‌تواند باعث مشکلات معده شود. بنابراین سعی کنید ترکیبات معقول را انتخاب کنید. نوشیدنی آلوئه‌ورا را می‌توانید با آب‌انار، آب‌هویج، آب‌پرتقال، آب‌گلابی یا آب‌سیب امتحان کنید. همه این‌ها طعم خوبی دارند.

 

فواید شربت‌آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا حاوی بیش از 200 ترکیب فعال بیولوژیکی از جمله آنزیم‌ها، 18 اسید‌‌آمینه، ویتامین‌های A ،B1 ،B3 ،B6‌ ،C و E است. همچنین حاوی مواد‌‌معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و کلرید است. گفته می‌شود که برگ آلوئه‌ورا پر‌مصرف‌ترین گیاه دارویی در جهان است.

مهم‌ترین ترکیب آلوئه‌ورا، پلی‌ساکارید‌های آن است (زنجیره‌های مولکولی) که 6 تا 15 درصد گیاه را تشکیل می‌دهند.

 

  • فواید برای دهان‌ و‌ دندان

مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضد‌التهابی آلوئه‌ورا ممکن است التهاب لثه و پریودنتیت را کاهش دهد. به علاوه ترکیبات موجود در آلوئه‌ورا به نام آنتراکینون‌ها (ترکیبی‌مولکولی)‌ به بهبود کرم‌خوردگی دندان کمک می‌کند.

 

  • فواید برای پوست

آلوئه‌ورا، مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده است و به جلوگیری از آکنه و درماتیت کمک می‌کند. علاوه‌براین با‌ وجود ویتامین‌ها، مواد‌معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب سلولی و پیری زودرس نیز کمک کند. همچنین، تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی که در آلوئه‌ورا به نام جیبرلین یافت می‌شوند، باعث تشکیل کلاژن و آلاستین (ماده لیفت‌کننده و جوان‌کننده پوست) می‌شوند.

 

  • فواید برای مشکلات‌روده

شربت‌ آلوئه در سرتا‌سر دنیا برای مشکلات مختلف گوارشی استفاده می‌شود.  یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های آب‌ آلوئه‌ورا، درمان IBS و یبوست است.  ترکیبات ملین (ترکیب مسهل‌کننده روده) موجود در آلوئه‌ورا که آنتراکینون نام‌دارد باعث کاهش جذب آب در روده می‌شود. این ترکیب در لاتکس گیاه (شیره‌زرد رنگ تلخ) یافت می‌شود.

 

  • فواید برای کاهش التهاب

ژل‌آلوئه‌ورا حاوی آنتراکینون‌هایی با خواص ضد‌التهابی قوی است. در یک پژوهش، عصاره‌ آلوئه‌ورا التهاب را در موش‌های مبتلا به آرتروز تا 48‌‌ درصد کاهش داد.

 

  • فواید برای کاهش چربی، بهبود وضعیت کبد و لاغری

نوشیدنی آلوئه‌ورا مانند سایر نوشیدنی‌های سم‌زدا باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که شربت‌ آلوئه‌ورا وضعیت کبد‌ چرب ناشی از مصرف مواد پر‌کالری یا مشروبات‌ الکلی را بهبود می‌بخشد.

آلوئه‌یخ‌زده تا یک سال دوام دارد ولی آلوئه‌ورا‌ی ساده بدون ترکیب با عسل و یا ویتامین c یک هفته دوام داشته و زود اکسید می‌شود.

برای انتخاب برگ‌ آلوئه‌ورا مناسب باید حتما آن را از جای معتبر خریداری کنید که حاوی موادی که باعث به خطر‌افتادن سلامتی شما می‌شود، نباشد.

 

اثرات‌سوء مصرف آلوئه‌ورا

بسیاری از افراد ممکن است به آلوئه‌ورا حساسیت داشته باشند.  خیلی اوقات ما نمی‌دانیم به چه چیزی حساسیت داریم. بنابراین باید قبل از مصرف آن با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. سپس با مصرف تنها نصف قاشق چای‌خوری از ژل استخراج‌شده مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید.  این کار‌ را برای 2 تا 3 روز تکرار کنید. در چند روز آینده، نباید هیچ علامتی داشته باشید.

برخی گزارش‌ها بیان می‌کنند که مصرف طولانی مدت از آلوئه‌ورا خوراکی می‌تواند باعث آسیب کبدی شود، در‌حالیکه لاتکس (ماده‌زرد رنگ تلخ) به دلیل اثرات ملین (ترکیب مسهل‌کننده) می‌تواند باعث درد‌شکم، اسهال و گرفتگی عضلات شود.  مرکز ملی سلامت در ایالات متحده به ارتباط بین مصرف خوراکی عصاره برگ آلوئه‌ورا و سرطان دستگاه گوارش در موش‌ها اشاره کرده است. اگرچه این عوارض جانبی برای عصاره‌ها و مکمل‌های تجاری است، اما باید مراقب باشید که لاتکس آلوئه را در نوشیدنی آلوئه‌ورا خود وارد نکنید. همیشه قبل از استفاده از ترکیب‌های جدید با شربت آلوئه‌ورا با پزشک خود صحبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *