دانستی ها

معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی

لیست گیاهان سمی

برخی از گیاهان سمی هستند و نمی‌توان آنها را لمس کرد یا خورد. به همین دلیل می‌توانیم با شناخت و افزایش اطلاعاتمان این گیاهان سمی را شناخته و دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار دهیم. با این کار می‌توانیم از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماییم.

 

تصویر گیاه نام علمی نام رایج توضیحات
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Abrus precatorius

چشم خرچنگی، چشم خروس، شیرین بیان آمریکایی

دانه‌های گیاه چشم خرچنگی برخلاف ظاهر جذاب و فریبنده بسیار سمی می‌باشند و در صورت بلع، کشنده هستند. متاسفانه شباهت بسیار دانه‌های این گیاه به کفشدوزک سبب جلب توجه کودکان می‌شود. از جمله علائم مسمومیت با این دانه‌ها تهوع، استفراغ، تشنج، نارسایی کبد و در صورت خوردن این دانه‌ها، موجب مرگ شخص می‌شود. گرد و غبار استنشاقی آن نیز سمی است و باعث خارش و اگزمای پوستی می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Aconitum spp آقونيطون  همه قسمت‌های گیاه اقونیطون، سمی می‌باشد و حاوی آلکالوئیدی به نام آکونیتین هستند که اعصاب را از کار می‌اندازد. سم این گیاه فشار خون را کاهش می‌دهد و می‌تواند قلب را از کار بیندازد. حتی تماس پوست با گیاه می‌تواند موجب بروز حساسیت شود. علائم مسمومیت شامل بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و بی‌نظمی ضربان قلب می‌باشد. اغلب باعث سوزش، گزگز و بی‌حسی در دهان و به دنبال آن استفراغ و هیجان عصبی نیز می‌شود. این گیاه یک سم سریع‌الاثر است و در گذشته برای کشتن گرگ‌ها استفاده می‌شده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Actaea pachypoda چشم عروسک تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند؛ به خصوص میوه‌های گیاه که به شکل توت می‌باشند. مصرف میوه گیاه چشم عروسک، اثر آرام بخش بر بافت ماهیچه‌های قلب دارد ولی استفاده بی رویه آن می‌تواند باعث ایست قلبی شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Adenium obesum آدنیوم  آدنیوم شیره بسیار سمی دارد که به همین دلیل شکارچیان درمنطقه تانزانیا برای شکار، از این سم در نوک پیکان‌های خود استفاده می‌کردند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Adonis vernalis

آدونیس، چشم قرقاول

این گیاه بسیار سمی بوده و حاوی ترکیبات محرک قلب مانند آدونیدین و اسید آکونیتیک است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Aesculus hippocastanum

شاه‌بلوط هندی

تمام قسمت‌های گیاه سمی می‌باشد. مسمومیت با آن باعث تهوع، انقباضات عضلانی و گاهی فلج می شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Agave spp.

آگاوه

آب چندین گونه از گیاه آگاوه باعث ایجاد درماتیت (اصطلاحی عمومی برای التهاب پوست) تماسی حاد می شود که بهبود تاولِ ناشی از این سم چند هفته طول می‌کشد و گاها چندین سال پس از مسمومیت خارش آن عود می‌کند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Ageratina altissima

 زرآوند سفید

گل مار سفید

تمام بخش‌های این گیاه حاوی روغن سمی به نام ترمتول هستند که باعث تهوع و استفراغ می‌شود و در برخی موارد کشنده است. بیماری شیر، ناشی از نوشیدن شیر گاوهایی است که از این گیاه تغذیه کرده‌اند که می‌تواند انسان را بیمار کند یا در برخی موارد باعث مرگ نیز می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Agrostemma githago علف چنگ،
علف هرز سیاهدانه
گیاه علف چنگ حاوی ساپونین گیتاگین و آگروستمیک اسید است. طبق بررسی‌ها تمام بخش‌های این گیاه سمی می‌باشند و ممکن است مسمومیت‌های مزمن یا حاد و بالقوه کشنده ایجاد کنند. اگر چه در طب عامیانه برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، از انگل گرفته تا سرطان، مورد استفاده قرار گرفته. دوزهای بالاتر از 3 گرم (از دانه‌ها) سمی در نظر گرفته می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Anemone nemorosa آنمون،
شقایق نعمان آمریکایی
این گیاه حاوی مواد شیمیایی است که برای موجودات از جمله انسان سمی می‌باشد. اما از آن به عنوان دارو نیز استفاده می‌شود. تمام قسمت های گیاه شقایق نعمان آمریکایی حاوی پروتوآنمونین است که می‌تواند باعث تحریک شدید پوست و دستگاه گوارش شود. همچنین  طعم تلخ این گیاه باعث ایجاد سوزش در دهان و گلو، زخم‌های دهان، تهوع، استفراغ، اسهال و هماتمز می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Anthurium spp. آنتوریوم گیاهان آنتوریوم به دلیل داشتن کریستال‌های اگزالات کلسیم سمی هستند. شیره آن برای پوست و چشم بسیار تحریک کننده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Aquilegia spp. تاج الملوک دانه‌ها و ریشه گیاه تاج‌الملوک سمی هستند. در صورت مصرف باعث گاستروانتریت (التهاب معده و روده) شدید و تپش قلب می‌شود. گل‌های گونه‌های مختلف اگر در مقادیر کم مصرف شوند بسیار شیرین و بی‌خطر هستند. بومیان آمریکا از مقادیر بسیار کمی از ریشه این گیاه، به عنوان یک درمان موثر برای زخم معده استفاده می‌کردند. با این حال، استفاده پزشکی از این گیاه به دلیل سمیت زیاد آن ریسک پذیر می‌باشد. مسمومیت‌های شدید این گیاه کشنده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Areca catechu فوفل کاتچو،
نخل اریکا
میوه گیاه فوفل کاتچو حاوی آرکولین می‌باشد. این آلکالوئید مرتبط با نیکوتین، بسیار اعتیاد آور است. خوردن این میوه باعث ترشح بزاق قرمز می‌شود که نمی‌توان آن را قورت داد؛ زیرا باعث تهوع می‌گردد. قطع مصرف آن نیز باعث سردرد و تعریق می‌شود. مصرف دانه‌های این گیاه با سرطان دهان و تا حدودی آسم و بیماری قلبی مرتبط می‌باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Argemone mexicana شقایق مکزیکی دانه‌های این گیاه حاوی 22 تا 36 درصد روغن غیر خوراکی زرد کم رنگ به نام روغن آرژمون یا روغن کاتکار است که حاوی آلکالوئیدهای سمی سانگوینارین و دی هیدروسانگوینارین است. مسمومیت با روغن کاتکار باعث آبریزش همه گیر با علائمی از جمله تورم شدید، به ویژه در پاها می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Arnica montana همیشه بهار کوهی این گیاه حاوی سم هلنالین است که اگر مقدار زیادی از آن خورده شود می‌تواند سمی باشد. مصرف این گیاه می‌تواند باعث گاستروانتریت (التهاب معده و روده) شدید، خونریزی داخلی دستگاه گوارش، افزایش آنزیم‌های کبدی، تحریک اعصاب، تسریع ضربان قلب، ضعف عضلانی و مرگ در صورت مصرف بیش از حد شود. تماس با گیاه نیز می‌تواند باعث تحریک پوست گردد. سمی بودن این گیاه باعث شده است که USFDA رسماً آن را ناامن اعلام کند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Arum maculatum شیپوری وحشی تمام قسمت‌های گیاه می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. توت قرمز آن حاوی اگزالات ساپونین است و می‌تواند باعث تحریک پوست، دهان و گلو شود و در نتیجه تورم، درد، سوزش، مشکلات تنفسی و ناراحتی معده ایجاد کند. مسمومیت با این گیاه، یکی از شایع‌ترین آمار مشاهده شده‌ی مسمومیت گیاهان است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Atropa belladonna شابیزک شابیزک یکی از سمی‌ترین گیاهانی است که در نیمکره غربی یافت می‌شود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی می‌باشند. علائم مسمومیت با این گیاه شامل گشاد شدن مردمک چشم، حساسیت به نور، تاری دید، تاکی کاردی (ضربان قلب بالا در حالت استراحت)، از دست دادن تعادل، تلو‌تلو خوردن، سردرد، برافروختگی، خشکی دهان و گلو، احتباس ادرار، یبوست، گیجی، توهم، هذیان، و تشنج می‌باشد. ریشه گیاه به طور کلی سمی‌ترین قسمت است. خوردن یک برگ گیاه می‌تواند برای یک فرد بالغ کشنده باشد. تماس اتفاقی با برگ‌ها نیز باعث ایجاد جوش‌های پوستی می‌شود. توت‌ها بیشترین خطر را برای کودکان به همراه دارند، زیرا جذاب به نظر می‌رسند و طعم کمی شیرین دارند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Brugmansia spp تاتوره معطر تمام قسمت‌های گیاهان این جنس، حاوی آلکالوئیدهای تروپان اسکوپولامین و آتروپین می‌باشند. علائم بلع ممکن است شامل از دست دادن ارتباط با واقعیت و توهم شود. یک مورد ناگوار در ادبیات علوم اعصاب در مورد مرد جوانی گزارش شده‌است که پس از خوردن عمدی چای بروگمانزیا، که فقط از دو گل درست شده بود، با قیچی هرس، خود را کشت.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Caladium spp. کالادیوم،
گوش فیل
 

تمام قسمت‌های این گونه سمی هستند. علائم مسمومیت معمولاً تحریک، درد و تورم بافت‌ها می‌باشد. در صورت بلع، دهان یا زبان متورم شده و ممکن است تنفس مسدود گشته و موجب مرگ فرد شود.

معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Calla palustris گل شیپوری وحشی این گیاه به دلیل اسید اگزالیک بالا در صورت تازه بودن بسیار سمی است؛ اما ریزوم آن پس از خشک شدن، آسیاب کردن، شسته شدن و جوشاندن قابل خوردن است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Caltha palustris خرغوس این گیاه حاوی چندین ماده فعال است که مهمترین آنها از نظر سم‌شناسی پروتوآنمونین می‌باشد. مصرف مقادیر زیاد گیاه خرغوس ممکن است باعث تشنج، سوزش گلو، استفراغ، اسهال خونی، سرگیجه و غش شود. تماس پوست یا غشاهای مخاطی با آب میوه‌ها می‌تواند باعث ایجاد تاول یا التهاب گردد. به نظر می‌رسد قسمت‌های جوان‌تر حاوی غلظت کمتری از سم هستند و گرما باعث تجزیه این مواد می‌شود. مقادیر کم کالتا هنگام تغذیه دام مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مقادیر بیشتر می‌تواند منجر به بیماری معده آنها شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Cascabela thevetia اولیاندر زرد تمام قسمت‌های گیاه اولیاندر زرد برای اکثر مهره‌داران سمی می‌باشد؛ زیرا حاوی گلیکوزیدهای قلبی هستند. موارد زیادی از مسمومیت عمدی و سهوی انسان در رابطه با این گیاه شناسایی شده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Cephalanthus occidentalis سابقه تاریخی از آن به عنوان دارو موجود است. اما به دلیل وجود سفالاتین سمی است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Cerbera odollam درخت خودکشی دانه‌های این گیاه حاوی سربرین است که سمی بسیار قوی می‌باشد. این سم  باعث اختلال در ضربان قلب می‌شود. خوردن حتی یک  دانه از آن نیز کشنده می‌باشد. در سال 2004، تیم آزمایشگاهی سم شناسی تحلیلی در فرانسه، بیش از 500 مورد مسمومیت کشنده سربرا را بین سال‌های 1989 و 1999 در کرالا ثبت کردند. تشخیص مسمومیت با این سم در کالبد شکافی نیز دشوار می‌باشد و اغلب برای خودکشی از آن استفاده می‌گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Chelidonium majus گیاه مامیران تمام بخش‌های گیاه مامیران حتی در دوزهای متوسط نیز ​​سمی می‌باشد؛ اما ادعا می‌شود که در صورت استفاده در دوز صحیح، کاربردهای درمانی دارد. مصرف گیاه جوان و دوز مناسب آن ضددرد، کولاگوژیک، ضد میکروبی و انکوستاتیک است. همچنین به عنوان آرام‌بخش سیستم عصبی مرکزی نیز عمل می‌کند. لاتکس موجود در این گیاه موجب درماتیت تماسی و سوزش چشم می‌گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Cicuta spp. شوکران آبی ریشه‌های تازه این گیاه حاویه سیکوتوکسین می‌باشند. این سم محرک سیستم عصبی است و باعث تشنج می‌شود. هنگامی که ریشه خشک می‌شود، اثر سمی آن کاهش می‌یابد. گاهی اوقات گل‌های این گیاه به خاطر زیبایشان چیده می‌شود، اما شیره گل‌ها نیز سمی بوده و امکان دارد علائم مسمومیت ایجاد نمایند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Cleistanthus collinus برگ‌های این گیاه بسیار سمی می‌باشند. خوردن برگ‌های این گیاه و حتی جوشاندن برگ‌های آن باعث هیپوکالمی (کالیورز و آریتمی‌های قلبی)، اسیدوز متابولیک، افت فشار خون و هیپوکسی می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Clivia miniata سوسن ناتال گیاه سوسن ناتال حاوی مقادیر کمی لیکورین است که آن را سمی می‌کند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Codiaeum variegatum کروتون شیره گیاه کروتون می‌تواند در برخی از افراد باعث ایجاد اگزمای پوستی شود. شیره، ریشه، لاتکس و برگ‌های این گیاه، همگی سمی می‌باشند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Colchicum autumnale زعفران خزان پیازهای این گیاه حاوی کلشی‌سین هستند. علائم مسمومیت با کلشی‌سین با مسمومیت با آرسنیک مشابه است. نشانه‌های مسمومیت معمولاً دو تا پنج ساعت پس از مصرف دوز سمی شروع می‌شود، اما ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا ظاهر شود که شامل سوزش در دهان و گلو، تب، استفراغ، اسهال، درد شکم و نارسایی کلیه می‌‌باشد. تاکنون پادزهر خاصی برای مسمومیت با کلشی‌سین یافت نشده؛ اگرچه درمان‌های مختلفی وجود دارد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Conium maculatum شوکران تمام قسمت‌های گیاه شوکران حاوی آلکالوئید کونیین است که باعث درد معده، استفراغ و فلج پیشرونده سیستم عصبی مرکزی می‌شود. می‌تواند کشنده نیز باشد. اغلب این گیاه با درخت شوکران اشتباه گرفته می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Consolida spp. گل خرطومی گل و دانه‌های جوان این گیاه بسیار سمی هستند و باعث تهوع، پرش عضلانی و فلج می‌شوند. سم اغلب گونه‌های این گیاه کشنده می‌باشد و معمولاً به آنها لارکسپور می‌گویند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Convallaria majalis موگه، زنبق دره این گیاه حاوی 38 گلیکوزید قلبی مختلف است. که همین امر آن را در دسته گیاهان سمی قرار می‌دهد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Coriaria myrtifolia معما این گیاهی مدیترانه‌ای حاوی سم کوریامیرتین است که بلعیدن آن مشکلات گوارشی، عصبی و تنفسی ایجاد می‌کند. میوه‌های سمی ظاهراً شبیه توت سیاه هستند و ممکن است به اشتباه به عنوان میوه خورده شوند. می‌تواند در کودکان کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Cytisus scoparius جارو معمولی این گیاه حاوی آلکالوئیدهای سمی است؛ که قلب و سیستم عصبی را تحت فشار قرار می دهد. موجب مسمومیت می شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Daphne spp. دافنه توت‌های این گیاه (چه قرمز یا زرد) سمی هستند و باعث سوختگی در دهان و دستگاه گوارش و به دنبال آن موجب رفتن فرد به کما می‌شوند. اغلب سم موجود در این توت‌ها کشنده می‌باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Datura spp. داتوره این گیاهان حاوی آلکالوئیدهای تروپان اسکوپولامین، هیوسیامین و آتروپین هستند و تمام قسمت‌های این گیاهان سمی هستند به ویژه دانه‌ها و گل‌ها. بلع  این گیاه باعث تشنگی غیرطبیعی، هیپرترمی، هذیان و عدم انسجام شدید، انحرافات بینایی، رفتارهای عجیب و احتمالاً خشونت آمیز، از دست دادن حافظه، کما و اغلب مرگ می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Daucus carota هویج وحشی این گیاه می‌تواند به طور خطرناکی برای انسان سمی باشد. گزارش‌های رسیده نشان داده که داوکوس کاروتا حاوی استون، آسارون، کولین، اتانول، اسید‌فرمیک، HCN، اسید ایزوبوتیریک، لیمونن، اسید‌مالیک، مالتوز، اسید‌اگزالیک، اسید پالمیتیک، پیرولیدین و اسید کوینیک است. هنگام تماس با Daucus carota مرطوب، ممکن است تحریک پوست و تاول ایجاد شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Deathcamas کاماس مرگبار تمام قسمت‌های این گیاهان به دلیل وجود آلکالوئیدها سمی می‌باشد. حیوانات در حال چرا، مانند گوسفند و گاو، ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. تلفات انسانی نیز رخ دهد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور

Larkspur

اردک ماهی این گیاه حاوی آلکالوئید دلزولین است. گیاهان و دانه‌های جوان سمی هستند و باعث حالت تهوع، انقباض عضلانی، فلج و اغلب مرگ می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Dendrocnide moroides درخت نیشدار سم این گیاه قادر به ایجاد نیش دردناک در هنگام لمس است. درد گزش ممکن است چند روز طول بکشد و با لمس کردن، مالش و دمای سرد تشدید می‌شود. همچنین می‌تواند کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Dicentra cucullaria شب‌بوی زرد، گل قلب مریم برگ‌ها و ریشه‌های این گیاه سمی هستند و باعث تشنج و سایر علائم عصبی می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Dichapetalum cymosum برگ سمی این گیاه که در آفریقای جنوبی به عنوان سم دام شناخته می‌شود، حاوی سم متابولیک اسید فلورواستیک است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Dieffenbachia spp. دیفن باخیا همه قسمت‌ها دیفین‌باخیا سمی هستند. مقصر کریستال‌های سوزنی شکل اگزالات کلسیم به نام رافید هستند که در صورت بلعیدن می‌توانند باعث سوزش شدید، قرمزی پوست، تحریک و بی‌حرکتی زبان، دهان و گلو شوند. تورم می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که تنفس را مسدود کند و منجر به مرگ شود. اگرچه این اتفاق نادر است. در بیشتر موارد، علائم خفیف هستند و می‌توان با مسکن‌های اولیه، آنتی‌هیستامین‌ها یا زغال چوب با موفقیت درمان شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Digitalis purpurea انگشتانه برگ‌ها، دانه‌ها و گل‌های این گیاه سمی می‌باشند. سم آن حاوی گلیکوزیدهای قلبی یا سایر استروئیدها است. مسمومیت با این سم باعث بروز علائمی چون ضربان قلب نامنظم، ناراحتی عمومی گوارشی و گیجی شوند. همچنین می‌تواند کشنده نیز باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Dioscorea communis نیلوفر صحرایی تمام اجزای این گیاه، از جمله غده‌ها، به دلیل محتوای ساپونین سمی هستند. بنابراین معمولاً به صورت خوراکی استفاده نمی‌شوند. اما از آن به عنوان ضماد برای کبودی و مفاصل ملتهب استفاده می‌شده است. به دلیل تمایل گیاه به ایجاد تاول‌های دردناک توصیه شده است که نیلوفر صحرایی به صورت موضعی با احتیاط استفاده شود. مطالعات رسوبات اگزالات کلسیم و هیستامین‌ها را در آب توت و ریزوم‌ها جدا کرده‌اند که ممکن است به تحریک پوست و درماتیت تماسی کمک کند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Duranta erecta شبنم طلایی برگ‌ها و توت‌های این گیاه سمی هستند. مرگ کودکان، سگ‌ها و گربه‌ها در اثر مسمومیت با این گیاه تایید شده‌اند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Erysimum cheiri شب‌بوی خیری این گیاه حاوی ترکیباتی است که ممکن است بر قلب تأثیر بگذارد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Euonymus europaeus شمشاد اروپایی، گوشوارک  میوه‌های این گیاه سمی می‌باشد. میوه‌ها حاوی آلکالوئیدهای تئوبرومین و کافئین و همچنین ترپن بسیار تلخ هستند. مسمومیت‌ها در کودکان خردسال که فریفته میوه‌های رنگارنگ هستند، بیشتر است. بلعیدن می‌تواند منجر به آسیب کبد و کلیه و حتی مرگ شود. گونه‌های بسیار دیگری از Euonymus وجود دارد که بسیاری از آنها نیز سمی هستند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Euphorbia pulcherrima گل کریسمس لاتکس موجود در این گیاه می‌تواند باعث واکنش آلرژیک در افراد حساس شود. همچنین برای پوست یا معده به شکل خفیفی تحریک کننده است و گاهی ممکن است در صورت خوردن باعث اسهال و استفراغ شود. شیره وارد شده به چشم انسان ممکن است باعث کوری موقت شود. برای گربه‌ها، سگ‌ها و اسب‌ها سمی خفیف شناخته شده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Excoecaria agallocha درخت سمی رودخانه تماس با لاتکس موجود در این گیاه می‌تواند باعث تحریک پوست و ایجاد تاول شود. تماس چشمی می‌تواند باعث کوری موقت گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Galanthus nivalis گل برفی این گیاه حاوی یک لکتین یا آگلوتینین فعال به نام GNA برای آگلوتینین Galanthus nivalis است که سمی است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Gelsemium sempervirens یاس زرد همه قسمت‌های این گیاه سمی هستند و باعث تهوع و استفراغ می‌شوند. سم این گیاه اغلب کشنده می‌باشد. با خوردن عسل تهیه شده از شهد یاس ممکن است بیمار شوید.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Gloriosa superba سوسن آتشین این گیاه به اندازه‌ای سمی است که در صورت بلعیدن باعث مرگ انسان و حیوان می‌شود. این گیاه حاوی سطوح بالایی از کلشی‌سین، یک آلکالوئید سمی است. در عرض چند ساعت پس از مصرف مقدار کمی از این گیاه، قربانی ممکن است حالت تهوع، استفراغ، بی‌حسی و گزگز اطراف دهان، سوزش در گلو، درد شکم و اسهال خونی را تجربه کند. با پیشرفت سندرم سمی، رابدومیولیز، ایلئوس، افسردگی تنفسی، افت فشار خون، انعقاد خون، هماچوری، تغییر وضعیت ذهنی، تشنج، کما و پلی نوروپاتی صعودی ممکن است رخ دهد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Grevillea spp. گل عنکبوتی گونه‌های کمی از این گیاه سمی هستند و می‌توانند باعث درماتیت تماسی شدید شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور  Hedera helix پاپیتال برگ و توت‌های این گیاه سمی می‌باشند. در صورت بلع ممکن است باعث درد معده، تنفس سخت و احتمال رفتن به کما شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Heliotropium indicum هلیوتروپ هندی این گیاه حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین تومورزا است. درنتیجه بسیار سمی می‌باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Helleborus niger خربق سیاه، رز نوئل این گیاه حاوی پروتوآنمونین یا رانکولین است که طعم تند دارد و می‌تواند باعث سوزش چشم، دهان و گلو، زخم دهان، گاستروانتریت (التهاب معده و روده)  و هماتمز شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Heracleum mantegazzianum گلپر شیره این گیاه حاوی فتوتوکسیک است. هنگام تماس با پوست آسیب‌دیده در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، باعث فیتوفتودرماتیت (التهاب های شدید پوست) می‌شود. در ابتدا پوست قرمز می‌شود و شروع به خارش می‌کند. سپس با ادامه واکنش به مدت 48 ساعت، تاول‌ها تشکیل می‌شوند. آنها زخم‌های سیاه یا ارغوانی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند چندین سال باقی بماند. بستری شدن در بیمارستان ممکن است ضروری شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Heracleum sosnowskyi این گیاه دارای شیره سمی است و در هنگام تماس باعث التهاب پوست می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Hippomane mancinella سیبچه مرگ، انجیر زهری تمام قسمت‌های این درخت، از جمله میوه، حاوی استرهای سمی است. تماس با لاتکس سفید شیری باعث ایجاد درماتیت آلرژیک قوی می‌شود. ایستادن زیر درخت در هنگام بارندگی باعث ایجاد تاول در پوست در اثر تماس خفیف با این مایع می‌شود (حتی یک قطره کوچک باران با ماده شیری موجود در آن باعث تاول زدن پوست می‌شود). این میوه نیز در صورت خوردن می‌تواند کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Hyacinthus orientalis سنبل گل‌های این گیاه سمی هستند و باعث تهوع، استفراغ، نفس نفس زدن، تشنج و احتمالاً مرگ می‌شوند. حتی دست زدن به گل‌ها نیز می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Hydrangea spp. ادریسی تمام قسمت‌های این گیاه حاوی گلیکوزیدهای سیانوژنیک می‌باشد. ادریسی اگر خورده شود نسبتاً سمی است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Hyoscyamus niger بذرالبنج، بنگ دانه دانه‌ها، شاخ و برگ‌ها حاوی هیوسیامین، اسکوپولامین و سایر آلکالوئیدهای تروپان هستند. مسمومیت در اثر مصرف این گیاه می‌تواند باعث گشاد شدن مردمک‌ها، توهم، افزایش ضربان قلب، تشنج، استفراغ، فشار خون بالا و آتاکسی شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Ilex aquifolium خاس کریسمس بلعیدن توتهای این گیاه باعث ایجاد گاستروانتریت (التهاب معده و روده) و در نتیجه حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Iris sibirica زنبق سیبری بیشتر قسمت‌های این گیاه سمی هستند. اگر به اشتباه بلعیده شوند، باعث درد معده و استفراغ می‌شوند. همچنین دست زدن به گیاه ممکن است باعث تحریک پوست یا واکنش آلرژیک شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Jacobaea vulgaris جاکوبه ولگاریس، راگورت این گیاه برای دام‌ها سمی است. به همین جهت موجب نگرانی دامداران می‌باشد. اگر به مقدار دوز سمی مصرف شود، می‌تواند سیروز کبدی برگشت‌ناپذیر ایجاد نماید. علائم مسمومیت عبارتند از: مخاط زرد رنگ، افسردگی و عدم هماهنگی. از نظر تئوری برای انسان نیز سمی است. ممکن است پس از دست زدن به گیاه فرد دچار واکنش آلرژیک پوستی شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Kalanchoe delagoensis گیاه چلچراغ، برایوفیلوم دلاگونزیس سم این گیاه حاوی گلیکوزیدهای قلبی بوفادیانولید می‌باشد که می‌تواند باعث مسمومیت قلبی، به ویژه در حیوانات گردد. در طول سال 1997، 125 راس گاو پس از خوردن این گیاه سمی در نزدیکی نیوساوت‌ولز استرالیا مردند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Kalmia latifolia کالمیا لاتیفولیا این گیاه حاوی آندرومدوتوکسین و آربوتین است. قسمت‌های سبز گیاه، گل‌ها، شاخه‌ها و گرده‌ها همگی سمی می‌باشند. علائم مسمومیت حدود شش ساعت پس از مصرف ظاهر می‌‌گرددد. مسمومیت باعث بی‌اشتهایی، بلع مکرر، ترشح زیاد بزاق، افسردگی، عدم هماهنگی، استفراغ، دفع مکرر مدفوع، آبریزش چشم‌ها، تنفس نامنظم یا دشوار، ضعف، ناراحتی قلبی، تشنج، کما و در نهایت مرگ می‌شود. کالبد شکافی، تحریک و خونریزی گوارشی را نشان خواهد داد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Laburnum spp. درخت پروانه، زنجیر طلایی تمام قسمت‌های گیاه و به خصوص دانه‌های  آن سمی هستند.  در صورت مصرف زیاد، سم این گیاه می‌توانند کشنده باشند. علائم مسمومیت ممکن است شامل خواب‌آلودگی شدید، استفراغ، اسهال شدید، هیجان، تلوتلو، حرکات تشنجی، کف کردن خفیف در دهان و گشاد نشدن مردمک چشم‌ها شود. همچنین در شرایط حاد باعث به کما رفتن و مرگ گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Lamprocapnos spectabilis قلب خونین تماس با این گیاه به دلیل وجود آلکالوئیدهای شبه ایزوکینولین، می‌تواند در برخی افراد باعث تحریک پوستی گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Lantana camara شاهپسند گزارشی از ایجاد مسمومیت انسان توسط این گیاه دریافت نشده است. اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند که خوردن توت‌های نارس می‌تواند برای انسان سمی باشد. مطالعات تکمیلی شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد مصرف میوه آن هیچ خطری برای انسان ندارد و در زمان رسیدن قابل خوردن هستند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Ligustrum spp. برگ نو توت و برگ‌های این گیاه سمی هستند. توت‌ها حاوی سیرینگین می‌باشند که باعث ایجاد اختلالات گوارشی و علائم عصبی می‌گردد. سم این گیاه می‌تواند کشنده باشد. برگ‌نو یکی از چندین گیاهی است که برای اسب سمی است. گرده گل برگ نو عامل ایجاد آسم و اگزما در بیماران شناخته شده‌است. فروش و کشت آن در نیوزلند به دلیل اثرات گرده آن بر افراد مبتلا به آسم ممنوع است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Lilium spp. لیلیوم سم این گیاه در تمام بخش‌های گیاه وجود دارد. این گیاه برای گربه‌ها بسیار جذاب و البته سمی است. سم آن می‌تواند باعث نارسایی حاد کلیه می‌شود. دو گلبرگ این گل می‌تواند کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Lolium temulentum چچم، گیج‌دانه  دانه‌ها و سر بذر این علف هرز، حاوی آلکالوئیدهای تمولین و لولین می‌باشد. برخی از کارشناسان معتقدند نوعی قارچ به نام قارچ ارگوت روی سر بذر علف‌های چچم رشد می‌کنند. همین امر موجب افزایش میزان سم این گیاه می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Lupinus spp. لوپین برخی از گونه‌های این گیاه، دارای دانه‌های خوراکی هستند. لوپین‌های شیرین کمتر و لوپین‌های تلخ بیشتر از آلکالوئیدهای سمی لوپینین و اسپارتئین دارند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Malus florentina سیب ژاپنی همه اعضای خانواده این گیاه، حاوی سم هیدروژن‌سیانید در دانه‌ها و احتمالاً در برگ‌هایشان هستند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Mandragora officinarum تفاح الجن،
مهر گیاه،
ترنجبین
آلکالوئیدهای موجود در گیاه تازه یا ریشه خشک شده موجب سمی شدن این گیاه شده‌اند. آلکالوئیدها از طریق اثرات آنتی کولینرژیک، توهم‌زا و خواب آور گیاه، به ویژه ریشه و برگ‌ها را سمی می‌کنند. خواص آنتی کولینرژیک می‌تواند منجر به  نیز خفگی شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Melia azedarach درخت توت
سیرنگا،
زیتون تلخ
میوه‌های گیاه اگر به مقدار زیاد خورده شوند؛ برای انسان سمی هستند. این سموم نوروتوکسین‌ها و رزین‌های ناشناس می‌باشند که عمدتا در میوه‌ها یافت می‌شوند. اولین علائم مسمومیت چند ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود. این علائم ممکن است شامل از دست دادن اشتها، استفراغ، یبوست یا اسهال، مدفوع خونی، درد معده، احتقان ریوی، ایست قلبی، سفتی، عدم هماهنگی و ضعف عمومی باشند. مرگ ممکن است پس از حدود 24 ساعت اتفاق بیفتد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Melianthus major بوته عسل تمام قسمت‌های گیاه سمی هستند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Menispermum spp. دانه ماه،
کوراری
میوه و دانه‌های این گیاه سمی هستند و باعث تهوع و استفراغ می‌شوند. اغلب خوردن میوه‌های آن کشنده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Mentha pulegium پونه این گیاه برای انسان سمی است و بسته به حجم و غلظت مصرفی اثرات متفاوتی دارد. غلیظ‌ترین و سمی‌ترین شکل گیاه پونه، روغن آن است. در افرادی که آن را می‌خورند، بیماری‌های مختلفی ایجاد می‌کند. علائمی که ممکن است پس از مصرف دوز کوچک (کمتر از 10 میلی لیتر) روغن پونه باقی بماند: حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و سرگیجه است. حجم زیادتر ممکن است منجر به نارسایی چند عضوی شود که درنهایت منجر به مرگ می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Narcissus spp. نرگس پیازهای گل نرگس سمی هستند و باعث تهوع، استفراغ و اسهال می‌گردند. همچنین سم این گیاه می‌تواند کشنده باشد. سم موجود در ساقه‌ها می‌تواند باعث ایجاد سردرد، استفراغ و تاری دید شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Nerium oleander خرزهره همه قسمت‌های این گیاه به ویژه برگ‌ها و ساقه چوبی سمی هستند. سم آن حاوی نریوزید، اولاندروسید، ساپونین و گلیکوزیدهای قلبی می‌باشد که باعث ناراحتی شدید گوارشی، ناراحتی قلبی و درماتیت تماسی می‌گردد. دود حاصل از سوزاندن خرزهره می‌تواند واکنش‌هایی در ریه‌ها ایجاد کند که کشنده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Nicandra physalodes سیب پرویی گفته می‌شود که تمام قسمت‌های این گیاه سمی است (به گفته برخی منابع بسیار سمی). این گیاه به عنوان آرام‌بخش و داروی سرفه استفاده می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Nicotiana glauca تنباکو درختی، توتون درختچه‌ای این گیاه حاوی آلکالوئید سمی آنابازین است. خوردن برگ‌های آن می‌تواند کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Oenanthe crocata آب‌چکان،
انگشتان مرد مُرده
ساقه‌ها و به‌خصوص ریشه‌های این گیاه مقدار زیادی کربوهیدرات بسیار سمی دارند. خوردن یک ریشه برای کشتن یک گاو کافی است. این گیاه همچنین می‌تواند باعث از دست رفتن هوشیار ی انسان و مرگ فرد شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Paris quadrifolia گیاه علف پاریس تمام بافت‌های این گیاه سمی است. مسمومیت با کوادریفولیا پاریس نادر است، زیرا توت منفرد این گیاه و طعم زننده میوه‌اش سبب شده تا با میوه زغال اخته اشتباه گرفته نشود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Passiflora caerulea گل پیچ ساعتی برگ‌های این گیاه، حاوی گلیکوزید سیانوژنیک هستند که به سیانید تجزیه می‌شود و موجب سمی شدن این گیاه می‌گردند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Peucedanum galbanum زخم تاول زده، ساقه گوجه‌فرنگی همه قسمت‌های این گیاه سمی هستند. در صورت تماس با آن، باعث ایجاد تاول‌های دردناکی می‌شود. این تاول‌ها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشدید می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Physostigma venenosum لوبیا کالابر سم موجود در دانه‌های این گیاه، آلکالوئید پاراسمپاتومیمتیک فیزوستیگمین می‌باشد. علائم مسمومیت شامل بزاق زیاد، تهوع، استفراغ، اسهال، بی‌اشتهایی، سرگیجه، سردرد، درد معده، تعریق، سوء‌هاضمه و تشنج است. همچنین این سم می‌تواند منجر به سندرم کولینرژیک یا “سندرم SLUDGE” شود. این گیاه در دوزهای صحیح کاربردهای دارویی نیز دارد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Phytolacca spp. پوک وید،سرخاب کولی برگ، ریشه و توت‌های این گیاه، حاوی فیتولاکاتوکسین و فیتولاکسیژنین می‌باشند. سمیت برگ‌های جوان را می‌توان با جوشاندن و زهکشی مکرر کاهش داد. بلع قسمت‌های سمی گیاه ممکن است باعث گرفتگی شدید معده، اسهال مداوم، حالت تهوع، استفراغ (گاهی خونی)، تنفس کند و دشوار، ضعف، اسپاسم، فشار خون بالا، تشنج شدید و درنهایت مرگ شود. گیاهان بالغ سمی‌تر هستند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Pieris japonica خلنگ ژاپنی،
آندرومدا
این گیاه اگر توسط انسان یا حیوانات بلعیده شود، سمی است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Plumeria spp. پلومریا،
فرانجی‌پانی
تماس با لاتکس این گیاه، می‌تواند موجب تحریک چشم و پوست گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Podophyllum peltatum

پودوفیلوم،
لیمو زمینی

قسمت‌های سبز گیاه، میوه نارس و به ویژه ریزوم آن، حاوی سم غیر آلکالوئیدی است که باعث اسهال و ناراحتی شدید گوارشی می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Prunus laurocerasus گیلاس لورل،
درخت جل
برگ‌ها، میوه‌ها و دانه‌ها در صورت بلعیده شدن، ممکن است برای انسان ناراحتی شدید ایجاد نماید. دانه‌های این گیاه حاوی گلیکوزیدهای سیانوژن و آمیگدالین می‌باشند که سمی است. این ترکیب شیمیایی باعث می‌شود زمان له شدن برگ، بوی بادام ایجاد نماید. همان چیزی است که هنگام له شدن برگ‌ها بوی بادام می‌دهد. آب لورل و تقطیر حاصل از این گیاه، حاوی اسیدپروسیک و سایر ترکیبات است و بسیار سمی است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Prunus padus گیلاس پرنده این گیاه حاوی گلیکوزیدهای پرولاوراسین و آمیگدالین است که می‌توانند مسمومیت ایجاد نمایند. برخی از قسمت‌های گیاه، از جمله برگ‌، ساقه‌ و میوه‌ها سمی هستند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Pteridium aquilinum سرخس عقابی، کرف، براکن در صورت بلعیدن این گیاه برای انسان و حیواناتی مانند موش، اسب و گاو سرطان‌زا است. این ترکیب سرطان‌زا می‌تواند در اثر باران و آب جاری از روی گیاه شسته‌شده و وارد آب گردد و منابع آب را آلوده نماید.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Pulsatilla cernua شقایق علفزار این گیاه بسیار سمی است. سموم قلبی و اکسی‌توکسین تولید می‌کند که ضربان قلب را در انسان کند می‌نماید. استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به اسهال، استفراغ و تشنج، افت فشار خون و د رنهایت موجب به کما رفتن فرد شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Quercus spp. بلوط برگ‌ و بلوط‌های این گیاه به مقدار زیادی برای انسان و دام از جمله گاو، اسب، گوسفند و بز سمی می‌باشند. مسمومیت توسط سم تانیک‌اسید موجود در این گیاه ایجاد می‌گردد. علائم مسمومیت شامل گاستروانتریت (التهاب معده و روده)، ناراحتی قلبی، درماتیت تماسی و آسیب کلیه می‌شود. همچنین بروز علائمی چون بی‌اشتهایی، افسردگی، یبوست، اسهال (که ممکن است حاوی خون باشد)، خون در ادرار، و قولنج نیز مشاهده شده است. سم این گیاه به ندرت کشنده می‌باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Rhamnus cathartica سیاه تنگرس طبی، اشنگور دانه‌ها و برگ‌های این گیاه برای انسان‌ها و حیوانات مسمومیت خفیفی ایجاد می‌نماید. اما پرندگان به راحتی از آن تغذیه می‌نمایند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Rhododendron spp. آزالیا همه قسمت‌های این گیاه سمی هستند. سم آن باعث بروز علائمی مانند تهوع، استفراغ، افسردگی، مشکلات تنفسی و رفتن به کما می‌شود. البته این گیاه به ندرت کشنده می‌باشد. عسل ساخته‌شده از شهد گیاهان رودودندرون ممکن است حاوی غلظت‌های خطرناکی از گرایانوتوکسین باشد و در طول تاریخ به عنوان سم استفاده گردیده.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Rhododendron ferrugineum گل رز برفی این گیاه حاوی آربوتین، آرکولین و رودوکسانتین است. به همین دلیل نسبتاً سمی می‌باشد. سم این گیاه می‌تواند باعث استفراغ و مشکلات سیستم گوارشی، عصبی، تنفسی و گردش خون شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Rhododendron luteum خرزهره هندی علی‌رغم عطر شیرین گل‌ها، شهد این گیاه سمی می‌باشد و حاوی گریانوتوکسین است. خوردن شهد و عسل این گیاه موجب ایجاد مسمومیت می‌گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Rhododendron tomentosum اکلیل کوهی وحشی تمام قسمت‌های گیاه حاوی ترپن‌های سمی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. اولین علائم مسمومیت با این گیاه، سرگیجه و اختلال در حرکت و به دنبال آن اسپاسم، حالت تهوع و بیهوشی است. استشمام عطر این گیاه ممکن است برای برخی افراد سردرد ایجاد کند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Rhus spp. سماق آفریقایی تمام قسمت‌های این درخت، حاوی مقادیر کمی روغن بسیار تحریک‌کننده با اوروشیول است. در اثر تماس واکنش‌های پوستی شامل تاول و بثورات ایجاد می‌گردد. همچنین در اثر  خاراندن ممکن است عفونت ایجاد شود. از آنجایی که اوروشیول یک سم نیست، بلکه یک آلرژن است و در همه افراد واکنش آلرژی‌زا ایجاد نمی‌کند. دود ناشی از سوزاندن این گیاه، می‌تواند در ریه‌ها واکنش‌هایی ایجاد کند و کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Ricinus communis کرچک دانه‌های این گیاه بسیار سمی می‌باشد. سایر قسمت‌های گیاه کرچک با غلظت کمتری سمی هستند. مسمومیت از طریق تزریق و یا استنشاق دود این گیاه، شدیدتر از زمان بلع است؛ چرا که فعالیت گوارشی میزان اثرگذاری سم را کاهش می‌دهند. علائم مسمومیت شامل احساس سوزش در دهان و گلو، درد شکم و اسهال خونی است. در طی چند روز کم آبی شدید، افت فشار خون و کاهش ادرار مشاهده می‌شود. اگر درمان نشود، می‌تواند در عرض 3 تا 5 روز موجب مرگ شخص گردد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Robinia spp. اقاقیا تمام گونه‌های این گیاه لکتین‌های سمی تولید می‌کنند. بیشترین غلظت سم به ترتیب در میوه و دانه‌ها، به دنبال آن پوست، ریشه و گل‌ها می‌باشد. نسبت به تمام قسمت‌های گیاه، برگ‌ها میزان سم کمتری دارند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Sambucus spp. آقطی، انگور کولی ریشه، شاخه، برگ و میوه نارس این گیاه سمی محسوب می‌شود. بلع آن باعث تهوع و ناراحتی گوارشی می‌گردد. توت‌های رسیده این گیاه باید قبل از مصرف پخته شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Sanguinaria canadensis سرخ‌بن،
ریشه خونی
ریزوم حاوی آلکالوئیدهای بنزیلیزوکینولین شبیه مورفین است که در درجه اول سم سانگوینارین است. در نتیجه، استفاده از این گیاه روی پوست ممکن است بافت را از بین ببرد و منجر به تشکیل اسکار شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Scopolia carniolica اسکوپولیای اروپایی سمیت این گیاه به دلیل وجود سطح بالای آلکالوئیدهای تروپان، به ویژه آتروپینمی باشد. بیشترین مقدار آتروپین در ریشه است. در نتیجه سمی‌ترین بخش این گیاه نیز ریشه آن می‌باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Solanum dulcamara تلخ و شیرین همه بخش‌های این گیاه سمی می‌باشد و حاوی سولانین هستند. مسمومیت با این گیاه باعث ایجاد خستگی، فلج، تشنج و اسهال می‌گردد. البته سم آن به ندرت کشنده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Solanum nigrum تاجریزی سیاه، روپاس تمام قسمت‌های گیاه به جز میوه رسیده، سمی می‌باشد. مسمومیت با سولانین در درجه اول توسط اختلالات گوارشی و عصبی نشان داده می‌شود. علائم مسمومیت با این گیاه شامل تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی معده، سوزش گلو، دیس‌ریتمی قلبی، سردرد و سرگیجه است. در موارد شدیدتر، توهم، از دست دادن حس، فلج، تب، یرقان، گشاد شدن مردمک چشم و هیپوترمی مشاهده می‌گردد. در مقادیر زیاد، مسمومیت با سولانین می‌تواند کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Solanum pseudocapsicum گیلاس مجلسی،گیلاس اورشلیم همه قسمت‌ها به خصوص توت‌ها سمی هستند و باعث تهوع و استفراغ می‌شوند. گاهی اوقات به خصوص برای کودکان کشنده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Sophora secundiflora تلخ بیان،لوبیا مسکال
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Strophanthus gratus اِسْتروفانتوس  دانه‌های رسیده این گیاه آفریقایی حاوی یک گلیکوزید قلبی قوی است که امکان دارد موجب  ایست قلبی گردد. همچنین می‌تواند انقباض سلول‌های عضله قلب را به شدت کاهش دهد. از این گیاه در دوزهای کوچک برای درمان نارسایی احتقانی قلب و سایر بیماری‌های قلبی استفاده می شد؛ اما تا حد زیادی با دیگوکسین مرتبط با ساختار جایگزین شده‌است. اگر غلظت آن به اندازه کافی بالا باشد، یک تیر مسموم با اواباین می‌تواند یک اسب آبی بالغ را بکشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Strychnos nux-vomica درخت استریکنین،کچوله، جوزالقی دانه‌های این گیاه، حاوی حدود 1.5 درصد استریکنین می‌باشند. این آلکالوئید بسیار تلخ و کشنده است. این ماده انسان را دچار تشنج شدید عضلانی می‌کند و معمولاً در عرض سه ساعت می‌کُشد. پوست درخت ممکن است حاوی بروسین باشد که یک ماده شیمیایی خطرناک است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Taxus baccata,
English Yew
درخت قبرستان، سُرخدار، زرنب تمام قسمت‌های این گیاه، حاوی تاکسان‌های سمی می‌باشند (به جز آریل قرمز، گوشتی و کمی شیرین که دانه‌های سمی را احاطه کرده). دانه‌های این گیاه در صورت جویده شدن، سمی هستند. چندین نفر با خوردن برگ و دانه‌های این گیاه خودکشی کرده‌اند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Toxicodendron spp. پیچک سمی امریکایی  تمام قسمت‌های این گیاهان حاوی سم تحریک‌کننده می‌باشد. واکنش‌های پوستی در برخورد با این گیاه می‌تواند شامل تاول و بثورات باشد. همچنین در صورت خارش محل تاول‌های پوستی امکان دارد عفونت نیز ایجاد کند. سوزاندن این پیچک سمی می‌تواند در ریه‌ها واکنش سمی ایجاد کند و کشنده باشد. بیش از 70 درصد از جمعیت انسان در اثر تماس با این گیاه دچار واکنش آلرژیک می‌شوند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Urtica ferox گزنه،اونگاونگا برخورد هرچند سطحی با این گیاه نیز موجب گزش می‌شود. گزش‌های آن بسیار دردناک هستند و همچنین بهبود دردشان ممکن است چندین روز طول بکشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Veratrum spp. خربق تمام قسمت های  این گیاه سمی است و ریشه و ریزوم آن سمی‌ترین است. چندین گونه  از این گیاه بسیار سمی می‌باشند و در صورت مصرف باعث نارسایی سریع قلبی و مرگ می‌شوند. علائم مسمومیت با این گیاه معمولاً بین 30 دقیقه تا 4 ساعت پس از مصرف رخ می‌دهد و شامل تهوع و استفراغ، درد شکم، بی‌حسی، سردرد، تعریق، ضعف عضلانی، افت فشار خون، آریتمی قلبی، و تشنج می‌باشد. در سنت ملل مختلف از این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Vernicia fordii درخت جلا،درخت تونگ این گیاه در تمام قسمت‌های آن از جمله میوه و دانه سمی است، البته برخی از قسمت‌های درخت در گذشته برای مصارف دارویی استفاده می‌شده است. علائم دیگر ممکن است شامل استفراغ، اسهال و کندی تنفس باشد. برگ‌ها نیز می‌توانند راش‌هایی شبیه بثورات پیچک سمی ایجاد کنند.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Viscum spp. دارواش این گیاه، یک نیمه انگل رایج در درختان و درختچه‌ها است. سمیت آن در گونه‌های مختلف، متفاوت می‌باشد. تمام قسمت‌های گیاه، به ویژه برگ‌ها و توت‌ها، حاوی مجموعه‌ای از مواد شیمیایی سمی است. در صورت مسمومیت امکان دارد علائمی شامل ناراحتی حاد گوارشی، اسهال، نبض ضعیف و/یا ضربان قلب کند و حتی تشنج مشاهده شود. سم این گیاه، به ندرت برای انسان بالغ کشنده است.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Voacanga africana سیب‌زمینی آفریقایی پوست و دانه‌های این درخت گرمسیری حاوی مخلوط پیچیده‌ای از آلکالوئیدهای ایبوگا است. از این ترکیبات به عنوان محرک داروهای روان‌گردان و سم استفاده می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Wisteria sinensis پیچ گلیسین،
ویستریا چینی
تمام قسمت‌های گیاه حاوی گلیکوزیدی به نام ویسترین می‌باشد. در صورت بلع، این گیاه سمی است. علائم مسمومیت با این گیاه شامل تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال می‌باشد. ویستریا در کودکان بسیاری از کشورها مسمومیت ایجاد کرده است و باعث ایجاد گاستروانتریت (التهاب معده و روده) خفیف تا شدید می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Xanthium spp. زردینه،
کاکلبور
کاکلبور می‌تواند برای دام ها از جمله اسب، گاو و گوسفند سمی باشد. اغلب حیوانات اهلی در صورت وجود علوفه دیگر از مصرف این گیاه خودداری می کنند. اما حیواناتی مانند خوک، با مصرف این گیاه، بیمار می‌شوند و می‌میرند. سمی‌ترین قسمت‌های گیاه ساقه و دانه‌ها می‌باشند. علائم  مسمومیت با این گیاه معمولاً در عرض چند ساعت رخ می‌دهد و باعث بی‌ثباتی و ضعف، افسردگی، تهوع و استفراغ، پیچ خوردگی عضلات گردن، نبض سریع و ضعیف، مشکل در تنفس و در نهایت مرگ می‌شود.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Zantedeschia aethiopica گل شیپوری تمام بخش‌های این گیاه سمی است. سم این گیاه حاوی اگزالات کلسیم می‌باشد که در صورت بلع، باعث تحریک و تورم دهان و گلو، استفراغ حاد و اسهال می‌شود. سم این گیاه می‌تواند کشنده باشد.
معرفی بیش از 120 گل و گیاه سمی - انگور Zigadenus glaberrimus دوربین مرگ تمام قسمت‌های این گیاه به دلیل وجود آلکالوئیدها سمی می‌باشند. این گونه یا گونه‌های مرتبط با آن باعث مرگ و تلفات انسانی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *