مشکلات و بیماری‌ها

علت سوختگی و قهوه‌ای رنگ شدن برگ‌های آنتوریوم

علت سوخته شدن و قهوه ای شدن برگ آنتوریوم

آنتوریوم‌ها گیاهان دوست‌داشتنی با برگ‌های پهن و گل‌هایی جذاب می‌باشند. همانطور که می‌دانید شرایط نامناسب و عدم رسیدگی به آنتوریوم‌ها می‌تواند باعث ایجاد برگ‌های قهوه‌ای و در‌نتیجه از بین رفتن ظاهر گیاه شما شود. گیاهان آنتوریوم به‌دلیل ظاهر خیره‌کننده خود معمولاً جزو پرفروش‌ترین گیاهان آپارتمانی نیز به حساب می‌آیند. همچنین نگهداری آنتوریوم بسیار آسان بوده و فضایی با طراوت را به خانه، محل کار و تحصیل شما می‌بخشند.
اگر شما از برگ‌های قهوه‌ای، لکه‌های قهوه‌ای آنتوریوم یا سوراخ‌های روی برگ‌ها رنج می‌برید، بدانید که این موارد نشانه‌هایی هستند که باید چیزی را در روند مراقبت آنتوریوم تغییر دهید.

در این مقاله دلایل رایج برای قهوه‌ای و سوختن برگ‌های آنتوریوم و کارهایی که می‌توانید در مورد آن انجام دهید، آورده شده است. با ما تا انتهای آن همراه شوید.😊

 

۱. آفتاب سوختگی

سوختن برگ آنتوریوم در معرض نور مستقیم خورشید

 

همانطور که می‌دانید آنتوریوم‌‌ها زمانی که در معرض نور غیرمستقیم خورشید قرار بگیرند، بهترین رشد خود را دارند. قرار گرفتن آنتوریوم در معرض نور بیش‌از حد می‌تواند باعث ایجاد آفتاب سوختگی در برگ‌ها شود. اگر در موقعیتی برگ‌های آنتوریوم شما به یک‌باره زرد و یا قهوه‌ای شدند، احتمالا در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته‌اند.

✅راه حل: گیاه خود را به مکانی با آفتاب کمتر در خانه خود منتقل کنید و یا با یک پرده شفاف، مقداری از نور موجود را مسدود کنید.

 

۲. کوددهی بیش‌از حد

سوخته شدن برگ آنتوریوم در اثر کوددهی

 

 

آنتوریوم‌ها مانند هر گیاه آپارتمانی دیگر، برای رشد کافی به مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند. باغبانان نیز برای افزایش رشد گیاه آنتوریوم خود تمایل به استفاده مداوم از کود‌ها دارند. کود‌ها حاوی غلظت بالایی از ترکیبات شیمیایی هستند که می‌تواند به شدت مخلوط PH خاک را تغییر دهند و آن را بیش از حد اسیدی یا قلیایی کنند.

در نتیجه، فعالیت آنزیم در سلول‌های گیاهی آسیب می‌بیند و برگ‌ها به مرور قهوه‌ای خواهند شد. مخلوط خاک بسیار شور با تجمع مقدار قابل توجهی نمک از جذب آب کافی توسط ریشه جلوگیری می‌کند. در ادامه ریشه‌ها به تدریج ضعیف شده و برگ‌ها رنگ پریده و پژمرده می‌شوند.

✅راه حل: در صورت اطمینان از مشکل حاصل شده نمک‌های اضافی و ترکیبات نیتروژنی تجمع یافته درخاک را با آب بشویید. اگر به موقع برای درمان اقدام نکنید، گیاه آنتوریوم شما برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.

 

۳. کوددهی کم‌تر از حد

برگ‌های قهوه‌ای آنتوریوم ممکن‌ است نشان دهنده کمبود مواد مغذی در گیاه شما باشد.

✅راه حل: برای جلوگیری از این مشکل، بسیاری از دارندگان آنتوریوم از کود با انتشار آهسته استفاده می‌کنند. اگر برگ‌های آنتوریوم شما از قبل دچار این مشکل باشد، سعی کنید چند هفته از کود‌های مایع استفاده کنید تا زمانی که گیاهتان بهبود یابد. به یاد داشته باشید که کود مایع را تا 25 درصد قدرت توصیه شده رقیق کنید.

 

۴. سن

گیاه آنتوریوم بیشترین طول عمر را در بین دیگر گیاهان آپارتمانی دارد. اما با‌ گذشت زمان، برگ‌های آن قهوه‌ای شده و در برخی مواقع می‌ریزند. این موضوعی بسیار طبیعی بوده و فقط بخشی از چرخه زندگی گیاه می‌باشد.

✅راه‌حل: برگ‌های آنتوریوم شما در نهایت با گذشت زمان خود به خود از بین خواهند رفت. اما درصورت تمایل، برای بهبود ظاهر آنتوریوم خود، برگ‌های مرده یا در حال مرگ را هرس کنید. در حین انجام این‌کار سعی کنید که از قیچی استریل شده استفاده کنید.

 

۵. پوسیدگی ریشه یا سایر مشکلات قارچی و باکتریایی و نماتد

پوسیدگی ریشه آنتوریوم

 

آبیاری نادرست آنتوریوم می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه یا سایر مشکلات قارچی شود. همچنین در مرحله بعد می‌تواند منجر به قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه شما نیز بشود. اگر متوجه سیاه یا لزج شدن رنگ ریشه‌های گیاه خود شدید، سریعا اقدام به بهبود آن کنید.

 

🍂سوختگی باکتریایی

زرد شدن برگ آنتوریوم در اثر باکتری زانتوموناس

زرد شدن برگ آنتوریوم در اثر باکتری زانتوموناس

 

شرایط گرم و مرطوب باعث رشد پاتوژن زانتوموناس می‌شود که درنتیجه باعث سوختگی باکتریایی نیز خواهد شد. این عفونت با تاول‌های کوچک مشخص شده که سپس به تدریج رو به زردی می‌رود.
در ابتدا، این ضایعات در بخش میانی برگ ظاهر شده و اثرات آن به آرامی در برگ تجمع می‌یابد. در ادامه تاول‌ها در بخش زیرین برگ نیز بوجود می‌آیند. در مرحله بعد این ضایعات به رنگ قهوه‌ای تغییر شکل داده و شیارهای فرورفته‌ای ایجاد می‌کنند.
رشد گیاه آنتوریوم در کنار گیاه آلوده می‌تواند باعث شیوع این بیماری شود. دقت داشته باشید که اگر گیاه شما فورا درمان پیدا نکند، سوختگی باکتریایی ممکن است آنتوریوم شما را نابود کند.

 

🍂پژمردگی باکتریایی

زرد شدن برگهای آنتوریوم در اثر باکتری رالستونیا

زرد شدن برگهای آنتوریوم در اثر باکتری رالستونیا

 

رالستونیا سولاناسرم (Ralstonia solanacearum) باکتری است که به طور ایده‌آل در دمای بیش از ۳۲ درجه سانتی‌گراد نیز رشد می‌کند و به شرایط مرطوب نیاز دارد. این باکتری باعث بیماری پژمردگی باکتریایی می‌شود. همچنین در ادامه، فعالیت منظم سلول‌های گیاهی را مختل کرده و گلدهی و رشد را نیز متوقف می‌کند.
علائم اولیه آن شامل زردی برگ‌ها می‌باشد که با گذشت زمان و به تدریج قهوه‌ای می‌شوند. دقت کنید که حتی با وجود آبیاری مداوم، در هنگامی که آنتوریوم آلوده به این بیماری می‌شود، برگ‌ها شروع به ریزش و پژمردگی می‌کنند.
توجه کنید که اگر اقدامات مناسب برای نجات گیاه را انجام ندهید، عفونت شدیدتر شده و در محل ساقه نشت لجن به رنگ قهوه‌ای تولید می‌شود.

عفونت همچنین از طریق رطوبت بیش از حد و تماس با ابزار باغبانی گسترش می‌یابد.

 

🍂نماتدهای برگی

آفلنچویدس فراگی (Aphelenchoides fragariae) که معمولاً به عنوان نماتد برگی توت‌فرنگی نیز شناخته می‌شود، یک کرم گرد کوچک می‌باشد که به طور معمول گیاهان جوان‌تر آنتوریوم را آلوده می‌کند.
در نتیجه عفونت آن، نوارهای نازک قهوه‌ای رنگی در امتداد رگبرگ‌ها بوجود می‌آید. در ادامه این فرایند برگ‌ها دچار نکروز شده و می‌میرند.
توجه کنید که نوع شدیدتری از عفونت به‌سرعت در کل گیاه پخش شده و در ابتدا باعث توقف رشد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود. با گذشت زمان، برگ‌های آنتوریوم می‌ریزد و سپس گیاه تسلیم مرگ خواهد شد.

✅راه حل: در این مرحله، بهتر است آنتوریوم خود را با خاک گلدان تازه گلکاری کنید و قسمت‌های بیمار آنتوریوم را با قیچی تمیز و به طور کامل جدا کنید. در ادامه، مطمئن شوید که آنتوریوم شما به مقدار مناسب آب دریافت می‌کند. توصیه می‌کنم تعدادی تکه یخ یا نصف فنجان آب یخ را یک بار در هفته به خاک گیاه اضافه کنید. دقت کنید که خاک گیاه شما بین دو دوره آبیاری دچار خشکی نشده باشد.
قبل از استفاده مجدد از ابزار باغبانی برای گیاهان دیگر، آنها را به‌خوبی استریل نمایید تا سلامت آنتوریوم خود را حفظ کنید.

 

۶. آبیاری

لکه‌های قهوه‌ای آنتوریوم ظاهر شده در برگ

 

لکه‌های زرد یا قهوه‌ای در وسط برگ‌ها می‌تواند ناشی از عدم دریافت آب برای مدت طولانی و سپس دریافت ناگهانی آب بیش از حد باشد. اگر فکر می‌کنید آنتوریوم شما دچار خشکی بیش‌از اندازه شده، به آرامی مقدار آبیاری به آن را افزایش دهید.

 

 

نتیجه

آنتوریوم، گیاهی دوست‌داشتنی می‌باشد و مراقبت از آن نیز بسیار راحت بوده و وقت شما را نمی‌گیرد. اما این بدین معنی نیست که مراقبت مستمر از آنتوریوم را فراموش کنید. سهل‌انگاری شما، سبب مشکلاتی نظیر سوختگی و بروز لکه‌هایی قهوه‌ای در سطح گیاه می‌شود. پس اگر به سلامت گیاه خود اهمیت می‌دهید، به‌درستی از آن نگهداری کنید.😉

 

خرید گل آنتوریوم

1 دیدگاه در “علت سوختگی و قهوه‌ای رنگ شدن برگ‌های آنتوریوم

  1. آرتان گفت:

    وای امیدوارم هیچ وقت این مشکل رو توی گلهام نبینم؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *