دانستی ها

لامپ رشد گیاه و سوالات متداول در مورد آن

لامپ رشد گیاه و سوالات متداول در مورد آن - انگور
چراغ‌های رشد گیاه یا Grow Light، نور خورشید را برای گیاهان شبیه‌سازی می‌کنند و با تولید طیف الکترومغناطیسی مناسب رشد گیاه، نقش بسزایی در فتوسنتز گیاه دارند. در این مقاله با همراهی خانم الیکایی، گیاه پزشگ مجموعه گل و گیاه انگور به سوالات متداول شما در مورد لامپ‌های رشد گیاه پاسخ می‌دهیم.  این مقاله به صورت ویدیویی و متن برای شما آماده شده است.

 

فرق بین لامپ معمولی و لامپ رشد گیاه چیست؟

لامپ های معمولی تنها برای ایجاد روشنایی طراحی شده‌اند و نباید توقع داشته باشیم که همه طیف نوری مورد نیاز گیاه را داشته باشند. لامپ های رشد گیاه با ایجاد رنگ های اصلی مورد نیاز گل باعث تحریک رشد آن می‌شوند.

 

آیا نور لامپ معمولی برای گیاه کافی نیست؟

نور چراغ‌های معمولی نه تنها کافی نیست، بلکه می‌تواند باعث رشد علفی گیاه شما بشود.

 

آیا نور لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

اگر مستقیم به لامپ خیره نشوید، مشکلی ندارد! نور این لامپ ها تجزیه شده‌ی نور خورشید است که در آن رنگ های قرمز و آبی بیشتر دیده می‌شود و میتواند با کمک به رشد بهتر گیاه، لبخند به لبتان بیاورد.

 

چه گیاهانی نیاز به لامپ رشد دارند؟

گیاهانی که بسیار نور دوست هستند و برای گلدهی نیاز به نور شدید دارند، در اولویت خرید لامپ رشد هستند. بسته به نیاز نوری باید لامپ مناسب را با تعداد مناسب تهیه و به روش مناسبی نصب کنیم.

 

آیا لامپ رشد برای هر نوع گیاهی قابل استفاده است؟

تقریبا بله! اکثر گیاهان آپارتمانی نیاز به نور دارند و اکثر منازل هم نور کمی دارند. اگر در این شرایط قرار داشتید بهتر است برای گیاهتان باتوجه به میزان نوری که لازم دارد، لامپ رشد تهیه کنید.

 

معنای هر رنگ در لامپ‌های رشد چیست؟

معمولا چهار رنگ در این لامپ ها می‌بینید. رنگ قرمز، آبی، بنفش و سفید که رنگ قرمز به گلدهی گیاه کمک می‌کند. نور آبی برگهای گیاه شما را سبز و پهن‌تر می‌کند. رنگ بنفش ترکیبی از رنگ قرمز و آبی است. در نهایت رنگ سفید را داریم که با داشتن تمام طیف های رنگی به رشد کلی گیاه کمک خواهد کرد.

 

بهترین رنگ در لامپ های رشد کدام است؟

ترکیب رنگ سفید و بنفش توصیه ما به شماست. رنگ سفید با داشتن تمام طیف های رنگی به همراه رنگ بنفش که به شکل اختصاصی‌تر رنگ‌های مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کند، بهترین گزینه است.

 

لامپ رشد گیاه و سوالات متداول در مورد آن - انگور

 

بهترین لامپ رشد برای هر مکان را چگونه متوجه شویم؟

اگر تصمیم به خرید لامپ رشد گیاه گرفتید، حالا باید به محلی که قرار است لامپ را در آن قرار دهید دقت کنید. نکته اول میزان نیاز نوری گیاه شماست. نکته دوم میزان نور موجود در محیط است. هرچقدر نور محیط کمتر باشد و گیاه شما نیاز نوری بیشتری داشته باشد، باید لامپ‌هایی با توان بیشتر تهیه کنید. البته بسته به اینکه لامپ را برای چه نوع فضایی در نظر گرفتید، متفاوت است.

 

لامپ رشد گیاه به چه شکلی باید نصب شود؟

لامپ رشد مثل نور خورشید عمل می‌کند. همانطور که گیاه به سمت نور خورشید حرکت می‌کند، با لامپ رشد هم همین واکنش را دارد. از طرفی باید لامپ رشد را جایی بگذاریم که تمام سطح گیاه را پوشش دهد تا گیاه رشد متوازنی داشته باشد.

 

بهترین فاصله برای نصب لامپ رشد

بعضی از لامپ‌های رشد گیاه حرارت تولید می‌کنند. پس برای اینکه گیاه آسیب نبیند، لازم است که بین گیاه و لامپ فاصله ایجاد کنیم. برای تعیین این فاصله می‌توانید دستتان را کنار گیاه بگذارید و 30 ثانیه نگه دارید. اگر در این مدت حرارتی احساس کردید حتی به مقدار خیلی کم! باید فاصله بین گیاه و لامپ را بیشتر کنید.

 

چطور باید از لامپ رشد نگهداری کنیم؟

در کل لامپ رشد، عمر محدودی دارد و بعد از تیره شدن چراغ ها باید آن را عوض کرد. اما با تمیز کردن هفتگی سطح لامپ از تابش کامل نور آن به گیاه مطمئن شوید.

 

آیا می‌توان لامپ رشد تقلبی را از اصل تشخیص داد؟

متاسفانه روشی برای تشخیص لامپ‌های تقلبی وجود ندارد! تنها می‌توانید با خرید کردن از فروشگاه‌های معتبر و برند از تقلبی بودن لامپ تهیه شده جلوگیری کنید.

 

انواع لامپ‌های رشد

لامپ های رشد مختلفی در بازار وجود دارد که چند مدل از آنها متداول‌تر هستند.

  1. لامپ رشد ال ای دی: این نوع لامپ‌ها حرارتی ندارند. مصرف انرژی آنها کم است و نور بنفش را برای گیاه شما فراهم می‌کند.
  2. لامپ رشد فلورسنس: حرارت در این لامپ‌ها کم است و تمام طیف های نور را دارند. مزیت اصلی این نوع چراغ، قیمت کم آن است.
  3. لامپ رشد رشته‌ای: حرارت بالایی دارد و حداقل یک متر باید با گل فاصله داشته باشد. بهتر است از این نوع لامپ به تنهایی استفاده نکنید و با لامپ فلورسنس ترکیب رنگ شود.
  4. هالوژنی: حرارت و قیمت بالایی دارد و تمام طیف های نوری را تامین می‌کند.
  5. تخلیه گازی: دو مدل دارند که در مدل اول بخار سدیم، رنگ قرمز تولید می‌کند و در مدل دوم متال هالید است که نور آبی را تامین میکند.
  6. باغبانی: نوری شبیه نور خورشید را تولید می‌کند و بیشتر مناسب گلخانه‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *