نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا زیلانیکا به همراه نکات رشد

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا زیلانیکا به همراه نکات رشد - انگور

آشنایی با سانسوریا زیلانیکا

سانسوریا زیلانیکا با نام علمی Sansevieria Zeylanica گونه‌ای همیشه سبز و چند ساله از جنس Sansevieria و متعلق به خانواده Asparagaceae است. این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا، به ویژه سریلانکا و هند می‌باشد و اغلب با گونه Sansevieria Trifasciata که معمولاً به عنوان زبان مادرشوهر، زبان شیطان یا گیاه مار شناخته می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود.

عمدتاً، این گیاه در زیستگاه طبیعی خود در سریلانکا در مناطق خشک‌تر و در میان صخره‌ها رشد می‌کند.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سانسوریا زیلانیکا چقدر است؟
  • آیا سانسوریا زیلانیکا دارای گل و عطر است؟
  • سانسوریا زیلانیکا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سانسوریا زیلانیکا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سانسوریا زیلانیکا چگونه است؟
  • هرس و نظافت سانسوریا زیلانیکا
  • نحوه تکثیر سانسوریا زیلانیکا
  • آفات یا بیماری‌های سانسوریا زیلانیکا
  • سانسوریا زیلانیکا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سانسوریا زیلانیکا چیست؟

ارتفاع سانسوریا زیلانیکا چقدر است؟

سانسوریا زیلانیکا یک گونه چند ساله، گل‌دار و بدون ساقه است که دارای برگ‌های آبدار بلند و شمشیری شکل است که از یک پایه ریزوماتوز رشد می‌کنند. برگ‌های این گیاه صاف و سفت هستند و تا ارتفاع 75 سانتی‌متر و عرض 2.5 سانتی‌متر رشد می‌کنند. برگ‌های سبز تیره سانسوریا زیلانیکا دارای نوارهای افقی موج مانند به رنگ کرمی مایل به سفید در سراسر سطح خود هستند. همچنین، این برگ‌ها دارای نکات برجسته‌ای می‌باشند.

این گیاه به راحتی رشد می‌کند و از سرعت رشد آهسته تا متوسط برخوردار است.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا زیلانیکا به همراه نکات رشد - انگور

آیا سانسوریا زیلانیکا دارای گل و عطر است؟

اگرچه، سانسوریا زیلانیکا یک گیاه گل‌دار است، اما به ندرت شکوفا می‌شود. در صورت شکوفا شدن، این گیاه شکوفه‌های سبز کم رنگ یا سبز مایل به سفید تولید می‌کند که معطر هستند و ساقه‌های گل‌دار آن تا ارتفاعی بیش از 60 سانتی‌متر طول می‌کشند.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا زیلانیکا به همراه نکات رشد - انگور

سانسوریا زیلانیکا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

سانسوریا برای رشد مناسب به مقدار متوسطی از نور روشن نیاز دارد. این گیاه می‌تواند سایه جزئی را تحمل کند. نور بسیار کم بر رنگ برگ‌های آن تأثیر می‌گذارد. برای داشتن بهترین نتیجه، آن را در مکانی نگهداری کنید که نور روشن و غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. قرار دادن گیاه در معرض نور شدید خورشید یا آفتاب کامل ممکن است باعث زرد شدن لبه برگ‌های آن شود.

این گیاه را می‌توان به راحتی به عنوان یک گیاه آپارتمانی در مقابل پنجره رو به شمال یا هر پنجره‌ای که نور روشن دریافت می‌کند، پرورش داد.

سانسوریا زیلانیکا نمی‌تواند دمای شدید را تحمل کند. برای داشتن بهترین نتیجه، گیاه را از هوای بسیار گرم و سرد محافظت کنید. سانسوریا زیلانیکا در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد دچار آسیب می‌شود.

 

سانسوریا زیلانیکا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

سانسوریا زیلانیکا مانند بسیاری از ساکولنت‌ها نیازی به آبیاری مکرر ندارد. گیاه را یکبار عمیقاً آبیاری کنید تا زمانی که آب از سوراخ زهکشی شروع به چکیدن کند. سپس، قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک آن کاملاً خشک شود. آب جمع شده در زیر گلدانی را دور بریزید و هرگز اجازه ندهید گیاه غرقاب شود.

همچنین، این گیاه نمی‌تواند آبیاری بیش از حد را تحمل کند.

آبیاری سانسوریا زیلانیکا را در فصل زمستان کاهش دهید و در هوای سرد فقط به مقدار کم آبیاری کنید. در حالی که، گیاه سانسوریا زیلانیکا نسبتاً مقاوم به خشکی است، توصیه می‌شود در طول فصل رشد (بهار و تابستان) به مقدار کافی آبیاری شود. این گیاه را هر سه هفته یکبار در تابستان با کود مایع همه منظوره با نصف غلظت تغذیه کنید.

توجه داشته باشید که سانسوریا زیلانیکا تغذیه کننده سبکی است و با کوددهی زیاد آسیب می‌بیند.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سانسوریا زیلانیکا چگونه است؟

سانسوریا زیلانیکا می‌تواند با انواع خاک‌های گلدانی سازگار باشد تا زمانی که از زهکشی خوبی برخوردار باشد. با این حال، پیشنهاد می‌شود از مخلوط گلدانی لوم شنی ساکولنت باpH  در محدوده 6 تا 7 برای کاشت آن استفاده کنید.

سانسوریا زیلانیکا نمی‌تواند خاک خیس را تحمل کند و در صورتی که در خاک بیش از حد مرطوب نگهداری شود دچار پوسیدگی می‌شود. بنابراین، مطمئن شوید که خاک آن از زهکشی خوبی برخوردار بوده و گلدان آن دارای سوراخ زهکشی باشد.

سانسوریا زیلانیکا را تنها زمانی به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید که علائمی مانند زرد شدن برگ‌ یا ریزش برگ را نشان دهد.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا زیلانیکا به همراه نکات رشد - انگور

نظافت و نگهداری

سانسوریا زیلانیکا گیاهی مقاوم است که با حداقل مراقبت می‌تواند به خوبی رشد کند. حتی نیازی به هرس منظم ندارد. این کار را فقط برای حذف برگ‌های آسیب دیده یا از بین رفته انجام دهید.

 

نحوه تکثیر سانسوریا زیلانیکا

سانسوریا زیلانیکا از طریق بذر، تقسیم بوته یا قلمه‌های برگ تکثیر می‌شود. با این حال، تکثیر این گیاه از طریق بذر توصیه نمی‌شود زیرا همیشه موفقیت‌آمیز نیست.

تکثیر از قلمه برگ ساده ترین و رایج ترین روش برای تکثیر سانسوریا زیلانیکا است.

برای تکثیر سانسوریا زیلانیکا از طریق قلمه‌های برگ:

  • از برگ‌های ضخیم و سالم، قطعاتی به طول 5 تا 7.5 سانتی‌متر برش دهید.
  • بگذارید تا قلمه‌ها برای چند ساعت خشک شوند.
  • انتهای بریده شده برگ‌ها را در آب فرو کنید و سپس آن‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.
  • سپس، آن‌ها را در مخلوط گلدانی مرطوب حاوی دو قسمت ماسه و یک قسمت پیت بکارید.
  • یا از مخلوط کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید.
  • قلمه‌های برگ تازه کاشته شده را در مکانی قرار دهید که نور روشن اما غیرمستقیم خورشید را دریافت کند.
  • گیاهان جدید را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک تقریباً خشک شده باشد.

برای تکثیر سانسوریا زیلانیکا از طریق تقسیم بوته، یک گیاه بالغ را انتخاب کنید و در حین تعویض گلدان آن را به آرامی به دو یا چند قسمت تقسیم کنید.

 

آفات یا بیماری‌های سانسوریا زیلانیکا

سانسوریا زیلانیکا مستعد ابتلا به بسیاری از آفات و بیماری‌ها نیست، با این حال ممکن است تحت تأثیر شپشک‌های آردآلود یا کنه‌های عنکبوتی قرار گیرد. علاوه بر این، آب زیاد یا خاکی با زهکشی ضعیف می تواند منجر به پوسیدگی ریشه آن شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا زیلانیکا به همراه نکات رشد - انگور

آیا سانسوریا زیلانیکا سمی است؟

سانسوریا زیلانیکا مانند سایر گونه‌های سانسوریا به طور ملایم سمی است و از این رو نباید خورده شود. سانسوریا زیلانیکا را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

بهترین موارد استفاده از سانسوریا زیلانیکا چیست؟

سانسوریا زیلانیکا به دلیل مقاوم بودن و سهولت در نگهداری، یا از نظر تجاری به دلیل داشتن الیاف عمدتاً به عنوان یک گیاه داخلی کاشته می‌شود. الیاف به دست آمده از برگ‌های سانسوریا زیلانیکا و Sansevieria trifasciata به طور گسترده در کشورهای گرمسیری برای ساخت حصیر، طناب، بادبان و خمیر کاغذ استفاده می‌شود.

متخصصان حوزه گل و گیاه بر خرید سانسوریا به عنوان یک گل آپارتمانی مفید بسیار تاکید دارند. زیرا گیاه آپارتمانی سانسوریا یکی از گیاهان بسیار موثر در تصفیه هوا می‌باشد. از این‌رو استفاده از آن در خانه و یا محیط کار می‌تواند سمومی مانند فرمالدئید، تولوئن و زایلن را جذب کرده و کیفیت هوای اطراف شما را بهبود ببخشد.

 

خرید انواع گیاه آپارتمانی سانسوریا از گل فروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *