نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل بهار

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل بهار

پنج گام برای شادتر شدن گیاهان آپارتمانی در فصل بهار

با رسیدن فصل بهار، گیاهان آپارتمانی شروع به بیدار شدن از خواب زمستانی می‌کنند. زمان آن فرا رسیده است که با مراقبت از آن‌ها کمک کنید تا بیدار شوند. ساکولنت‌ها، کاکتوس‌ها، گیاهان گرمسیری و سرخس‌ها هر کدام نیازهای خاص خود را دارند، اما چند مرحله وجود دارد که باید در این فصل از سال، برای همه گیاهان داخل خانه‌ در نظر بگیرید تا گیاهان شاداب‌تری  داشته باشید.

در این مقاله چند نکته مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل بهار ارائه شده است:

1. تعویض گلدان

زمانی که گیاهان آپارتمانی از خواب زمستانی بیدار می‌شوند، شروع به دراز کردن شاخ و برگ‌های خود می‌کنند و بعد از مدتی برای اولین‌بار رشد جدیدی در آن‌ها ظاهر می‌شود. فصل بهار زمان ایده‌آلی است که به گیاهان کمی فضای بیشتری برای رشد بدهید، زیرا در چنین شرایطی، ریشه‌ها به سرعت در خاک رشد می‌کنند و خطر پوسیدگی ریشه را کاهش می‌دهند.

گیاه خود را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که آیا نیاز به تعویض گلدان، نگهداری در گلدان فعلی، هرس کردن ریشه‌ها و اضافه کردن خاک تازه یا گلدان بزرگ‌تر دارد یا نه؟

توجه داشته باشید که بسیاری از گیاهان ترجیح می‌دهند که ریشه‌هایشان به صورت متراکم نگهداری شوند، و به ندرت باید در گلدانی نگهداری شوند که قطر آن 2.5 تا 5 سانتی‌متر بزرگتر از گلدان فعلی است.

2. کوددهی

گیاهان در زمستان به مواد مغذی مازاد نیاز ندارند و کوددهی ممکن است منجر به سوختن ریشه‌های آن‌ها شود.

فصل بهار، بهترین زمان برای دادن انرژی مازاد به گیاهان است. می‌توانید از کودهای مایع مانند امولسیون ماهی یا جلبک دریایی و یا هر نوع کود ارگانیک استفاده کنید. همیشه کودهای خود را کمی بیشتر از آنچه در دستورالعمل بسته توصیه شده رقیق کنید. شما همچنین می‌توانید از مواد آلی مانند کمپوست استفاده کنید، مشروط بر این‌که کاملاً تجزیه شده باشد.

تحویل پستی

کود کامل NPK 12+10+52 تالیس ۱۰ کیلوگرم | Talis

کد انگور: 59517
585,000 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل از امروز

کود مایع گیاهان آپارتمانی (90 میلی لیتر) | Green Growth

کد انگور: 38533
تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل پستی

کود قلمی ارکیده پوکون بسته 24 عددی | Pokon

کد انگور: 59021
135,200 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل پستی

کود کامل NPK 10+50+10 تالیس 5 کیلوگرم | Talis

کد انگور: 59512
429,000 تومان
اطلاعات بیشتر

3. هرس کردن

بسیاری از گیاهان آپارتمانی زمستان را دوست ندارند. خاستگاه طبیعی بیشتر آنها، مکان‌های بسیار گرمسیری یا خشک می‌باشد، جایی که شرایط رشد برای گیاه مساعدتر است. گیاهان با زرد شدن، افتادن برگ‌ها، قهوه ای شدن، پژمرده شدن این نارضایتی را نشان می‌دهند. بهار فرصت عالی برای خلاص شدن از برگ‌های آسیب‌دیده است، زیرا گیاهان در آستانه ورود به دوره رشد فعال هستند.

هر برگی را که زرد یا قهوه‌ای شده و یا در حال شروع به زرد شدن است را بچینید. در مناطق گرمسیری، ساقه‌های بسیار بلند را هرس کنید. ساقه‌های جدید به جای آن‌ها تشکیل می‌شوند.

در صورتی که، گیاه واقعاً غمگین به نظر برسد، شما را آزار خواهد داد. آن را به یک دوست با فضای بیشتری در آپارتمان خود اهدا کنید، یا اگر واقعاً از بین رفته است، آن را به زمین برگردانید.

4. نظافت بهاره

نظافت گیاهان آپارتمانی، نه تنها باعث زیباتر شدن گیاهان می‌شود، بلکه می‌تواند به رشد آن‌ها نیز کمک ‌کند. گرد و غباری که روی برگ‌ها جمع می‌شود، مانع از رسیدن نور به برگ‌ها می‌شود و فتوسنتز و تنفس را مهار می‌کند.

برای تمیز کردن، سطح زیرین برگ را با کف دست خود نگه دارید و سپس سطح را با یک حوله کاغذی مرطوب یا پارچه نرم پاک کنید. حتماً دو طرف برگ را تمیز کنید. اگر به دنبال راه میانبر هستید، می‌توانید گیاهان خود را زیر دوش بگذارید و آنها را با آب ولرم شست‌وشو دهید. مراقب باشید که گیاهان خود به ویژه کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها را بیش از حد آبیاری نکنید.

پس از تمیز شدن برگ‌های گیاهان، می‌توانید آن‌ها را با موادی مانند روغن چریش رقیق شده اسپری کرده و به حفظ آن‌ها و در عین حال به دفع آفات و کپک‌ها کمک کنید.

5. تغییر مکان بر اساس نیازهای نور و دما

بسته به شرایط محیطی، احتمالاً در پاییز گیاهان آپارتمانی خود را کمی جابجا کرده‌اید. آن‌ها را به پنجره نزدیک‌تر کردید تا نور بیشتری دریافت کنند؟ یا شاید فیکوس خود را از مکان‌هایی با جریان هوای سرد و یا سیستم‌های گرمایشی دور کرده‌اید تا از برگ‌های حساس آن محافظت کنید؟ گیاه یشم خود را در اتاق کناری قرار داده‌اید تا دمای آن خنک و باعث شکوفه دادن آن شود؟

در هر صورت، وقت آن فرا رسیده است که گیاهان آپارتمانی خود را با توجه به نیازهای آن جابه‌جا کنید. با طولانی شدن روزها، پنجره‌های جنوبی و غربی شما نور بیشتری دریافت می‌کنند. کاکتوس‌ها و ساکولنت‌های خود را به این مکان‌ها منتقل کنید.

ممکن است بخواهید برخی از گیاهان داخلی خود را به بیرون از منزل به تراس یا بالکن منتقل کنید تا رشد فعال را افزایش دهید (این کار را کم کم انجام دهید، زیرا نور مازاد می‌تواند منجر به ایجاد تنش در گیاه شود).

در آخر، خانه خود را در نظر داشته باشید. در کدام مکان، گیاهان بیشترین لذت را برای شما به ارمغان می‌آورند؟ طراحی خانه شما در طول زمستان چگونه تغییر کرده است و مکان‌های جدیدی که می‌تواند باعث شاداب‌تر شدن گیاهان شود، کجا هستند؟ مطمئنا تلاش برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه برای ادغام بیشتر گیاهان آپارتمانی سرگرم‌کننده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *