نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

مراقبت از گیاهان در فصل زمستان

نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

گیاهان آپارتمانی در طول فصل زمستان از چالش‌های تهدید کننده حیاتشان در امان نیستند، حتی اگر در آب و هوای تحت کنترل نگهداری شوند. گیاهان آپارتمانی می‌توانند تحت تأثیر عوامل استرس‌زای زمستانی از جمله نوسانات دمایی در طول روز، هوای خشک و کاهش میزان نور دریافتی در نتیجه کوتاه بودن طول روز قرار گیرند. با اصلاح روش‌های مراقبتی از گیاهان در ماه‌های سرد سال، به حفظ و شاداب ی آنها کمک کنید.

 

ابزار و لوازمی که ممکن است نیاز داشته باشید:

لوازمی که برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان نیاز دارید بسته به محیط شما متفاوت است. اما ممکن است شامل یکی یا همه موارد زیر باشد:

  • اسپری غبار پاش دستی
  • دستگاه رطوبت ساز خانگی
  • آب پاش
  • چراغ‌های‌ رشد گیاه (در صورت نیاز)

گونه‌های مختلف گیاهی می‌توانند به طور قابل توجهی از نظر نیازهای مراقبتی در فصل زمستان متفاوت باشند. بنابراین برای این‌که نیازهای خاص گیاهان خود را بدانید، کمی تحقیق کنید. نکات اشاره شده در ادامه، یک دستورالعمل کلی در این زمینه را ارائه می‌کند. اما نیازهای دقیق هر گونه متفاوت خواهد بود.

 

1- روال آبیاری خود را تنظیم کنید.

بیشتر گیاهان فضای داخلی در طول فصل زمستان به آب کمتری نیاز دارند. با این‌که هوای زمستان خشک‌تر است، گیاهان در ماه‌های سردتر سرعت رشد کمتری دارند. برخی حتی کاملاً به خواب می‌روند. بنابراین، گیاهان برای هیدراته ماندن به آب کمتری نیاز دارند. به طوری که آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. توجه داشته باشید که گیاهان مختلف نیاز آبی متفاوتی دارند. کاکتوس‌های مقاوم به خشکی و سایر ساکولنت‌ها ممکن است اصلاً به آبیاری نیاز نداشته باشند. در حالی که برخی از گیاهان مناطق گرمسیری ممکن است همواره به آبیاری منظمی نیاز داشته باشند.

در فصل زمستان خاک سطحی سریع‌تر خشک می‌شود، اما این امر شاخص خوبی برای تعیین نیاز آبی گیاه نیست. انگشت خود را به داخل خاک فشار دهید تا مشخص کنید که آیا سطح خاک تا عمق 5 سانتی‌متری خشک شده است یا نه؟ خشک شدن سطح خاک تا این عمق بیانگر فرا رسیدن زمان آبیاری است. 

 

نکته

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی خود از آب سرد استفاده نکنید. برای جلوگیری از شوکه شدن ریشه گیاه از آبی با دمای اتاق استفاده کنید. آب لوله کشی ممکن است در برخی از اقلیم‌های زمستانی بسیار سرد شود. بنابراین قبل از آبیاری گیاهان خود اجازه دهید آب چند ساعت بماند تا تقریباً هم دمای محیط شود.

 

2- میزان رطوبت را تغییر دهید.

سطوح پایین رطوبت می‌تواند بزرگترین مانعی باشد که گیاهان آپارتمانی باید در طول زمستان بر آن غلبه کنند. سطح رطوبت در خانه‌های گرم در فصل زمستان به 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد در حالی که، اکثر گیاهان سطحی نزدیک به 50 درصد را ترجیح می‌دهند. اگر در خانه خود دستگاه رطوبت‌ساز دارید، گیاهان خود را به مکانی منتقل کنید که از مزایای آن بهره‌مند شوند. در غیر اینصورت، سطح رطوبت را با روش‌های دیگر افزایش دهید.

با دسته بندی گیاهان خود به صورت گروهی شروع کنید. گیاهان به طور طبیعی از طریق فرآیند تعرق، آب را از برگ‌های خود آزاد می‌کنند، بنابراین گروه‌بندی آن‌ها در کنار هم باعث خواهد شد که از این رطوبت به خوبی بهره ببرند. بهترین مکان‌ها برای تجمع گیاهان حمام و آشپزخانه می‌باشد، زیرا گیاهان رطوبت حاصل از حمام کردن و فعالیت‌های آشپزی را جذب می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های افزایش رطوبت، قرار دادن گیاهان بر روی یا نزدیک سینی آب است. برای این منظور، در یک سینی سنگریزه یا سنگ قرار دهید تا کف گلدان‌ از سطح آب در سینی بالاتر برود و گلدان روی سنگ‌ها قرار گیرد. این کار باعث افزایش سطح رطوبت بدون ایجاد پوسیدگی در ریشه گیاهان می‌شود.

غبارپاشی یک انفجار موقتی از رطوبت است. برای مؤثر بودن، باید چندین بار در روز غبارپاشی کنید، زیرا دمای داخل خانه رطوبت را به سرعت تبخیر می‌کند. در تابستان‌های مرطوب، غبار‌پاشی گیاهان می‌تواند منجر به مشکلات قارچی شود، اما این روش در زمستان نباید مشکلی ایجاد کند.

 

3- به دما توجه کنید.

بیشتر گیاهان در دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد در طی روز و بالای 10 درجه سانتی‌گراد در طی شب عملکرد بهتری دارند. برای اینکه نیاز دمایی گیاهان خود را تأمین کنید، آن‌ها را از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مانند رادیاتور، اجاق گاز، شومینه و دستگاه‌های الکترونیکی دور نگه دارید.

 

4- خورشید را دنبال کنید.

در طول فصل زمستان، نه تنها ساعات کمتری از نور خورشید وجود دارد، بلکه پرتوها نیز با زاویه کمتری می‌تابند. ممکن است لازم باشد گیاهان آپارتمانی خود را به مکان روشن‌تری منتقل کنید یا حتی از نور مصنوعی استفاده کنید. پنجره‌ی رو به جنوب یا غرب که تمام روز آفتابی است می‌تواند مکان خوبی برای نگهداری گیاهان باشد.

زمانی که گیاهان خود آبیاری را می‌کنید، گلدان‌ها را حدود یک چهارم دور بچرخانید. این کار باعث می‌شود که هر قسمت از‌ گیاه مقداری آفتاب دریافت کند و به طور یکنواخت رشد کند، به جای این‌که برخی از شاخه‌ها برای رسیدن به نور کشیده شوند.

لایه‌های گرد و غبار روی برگ‌های گیاه نیز می‌تواند میزان نور دریافتی آن‌ها را کاهش دهد. پاک کردن برگ‌ها با یک پارچه مرطوب این گرد و غبار را از بین می‌برد و به گیاهان اجازه می‌دهد در طول فصل زمستان بهتر به نور دسترسی داشته باشند.

 

نکته

در مکان‌هایی که در فصل زمستان آفتاب نمی‌تابد و گیاهان باید بیشتر نور مورد نیاز خود را از طریق نور مصنوعی دریافت کنند، باید آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری در معرض نورهای تکمیلی قرار داد. اگر گیاهی به 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز داشته باشد، ممکن است به 12 یا 14 ساعت نور مصنوعی نیاز داشته باشد تا مقدار مساوی از انرژی را دریافت کند. نورهای تکمیلی به طور قابل توجهی کمتر از نور مستقیم خورشید هستند، بنابراین گیاهان برای دریافت انرژی کافی به نوردهی طولانی‌تری نیاز دارند.

 

5- کوددهی گیاهان آپارتمانی خود را متوقف کنید.

اکثر گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان به کود نیاز ندارند، زیرا به طور فعال رشد نمی‌کنند. تغذیه گیاهان در این فصل، چرخه طبیعی آن‌ها را به هم می‌زند، بنابراین تا اوایل فصل بهار کوددهی را متوقف کنید. هنگامی که علائم رشد جدید را مشاهده کردید و یا زمانی که برگ‌های موجود شروع به سبز شدن کردند، کوددهی را از سر بگیرید تا آن‌ها را برای فصل رشد تقویت کنید.

توجه داشته باشید که برخی از گیاهان مناطق گرمسیری در طول فصل زمستان به طور فعال رشد می‌کنند، و ممکن است هنوز هم نیاز به تغذیه داشته باشند، هرچند با سرعت کمتر.

 

جهت مشاوره در مورد نحوه مراقبت گیاهان در فصل زمستان می‌توانید با مشاوران و گیاه پزشک انگور تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *