نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از آزالیا به همراه نکات رشد

نگهداری از آزالیا

آشنایی با آزالیا

آزالیا یک گیاه گلدار زیبا می‌باشد که رشد، نگهداری و تکثیر آن آسان است. در صورت درک نیازهای اولیه، این گیاه به راحتی رشد می‌کند. با انتخاب آزالیای مناسب برای خانه خود و مراقبت صحیح از آن، می‌توانید این گیاه زیبا را پرورش دهید. این گل نیازمند نسیم دائمی است پس اگر می خواهید آن را در خانه داشته باشید باید پنجره خود را همیشه باز بگذارید.  آزالیا می‌تواند یک هدیه زیبا در مناسبت‌های مختلف به ویژه عید نوروز محسوب شود.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع آزالیا چقدر است؟
  • آیا آزالیا دارای گل و عطر است؟
  • آزالیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • آزالیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان آزالیا چگونه است؟
  • هرس و نگهداری آزالیا
  • نحوه تکثیر آزالیا
  • آفات یا بیماری‌های آزالیا
  • آزالیا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از آزالیا چیست؟

 

ارتفاع آزالیا چقدر است؟

بیشتر آزالیاهای همیشه سبز گیاهان کوچکی هستند که هرگز ارتفاع آن‌ها بیش از 90 سانتی‌متر رشد نمی‌کند. برخی از این گیاهان در نهایت به ارتفاع  150 تا 180 سانتی‌متر می‌رسند.

 

آیا آزالیا دارای گل و عطر است؟

بسیاری از آزالیاها فقط یکبار در هر فصل گل می‌دهند، معمولاً در ماه اسفند یا فروردین. زمان گلدهی این گیاه تا دو هفته ادامه دارد. با این حال، گونه‌هایی مانند Encore azaleas، هر سال دو یا چند بار شکوفا می‌شوند. گل‌های آزالیا قیفی شکل، تا حدودی دو لبه و اغلب معطر هستند.

گلهای آزالیا

گلهای آزالیا

 

آزالیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

آزالیا در آفتاب کامل یا نیمه سایه (حدود چهار ساعت آفتاب) به خوبی عمل می‌کند. گیاهی که در آفتاب کامل رشد می‌کند، متراکم‌تر و پرگل‌تر خواهد بود. هنگامی که آزالیا در شرایط نیمه سایه رشد می‌کند، به سمت نور خورشید کشیده می‌شود و گل‌های آن به فراوانی نخواهند بود، اما ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

معمولاً، گیاهان آزالیا آب و هوای معتدل را ترجیح می‌دهند و در اثر یخبندان دچار آسیب می‌شوند. گیاهان آزالیا چه در فضای باز و چه در گلدان در فضای داخلی، باید در معرض دمایی در محدوده 18 تا 32 درجه سانتی‌گراد قرار گیرند.زمانی که این گیاهان به طور فعال رشد می‌کنند یا شکوفا می‌شوند، محدوده دمایی باید بالای صفر درجه سانتی‌گراد باشد.

 

آزالیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

گیاهان آزالیا نمی‌توانند خاک غرقابی را تحمل کنند. با این حال، ریشه آن‌ها باید همیشه آب کافی داشته باشد تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. شایع‌ترین دلیل عملکرد نامطلوب آزالیا، آبیاری ناکافی در طول دوره‌های خشک فصل تابستان است. به محض این‌که 5 یا 7.5 سانتی‌متری بالای خاک شروع به خشک شدن کرد، آزالیا را آبیاری کنید.

نیاز آبی این گیاه بسته به آب و هوا و میزان نور دریافتی متفاوت است. آزالیاها در مناطق سایه‌دار و آب و هوای خنک‌تر، آب کمتری را ترجیح می‌دهند، حدود دو یا سه بار در ماه. اگر در آب و هوای آفتابی‌تر و گرم‌تر نگهداری شوند، باید آن را یک یا دو بار در هفته آبیاری کنید.

آزالیا در صورت داشتن خاک خوب نیازی به تغذیه ندارد. در خاک‌هایی که از نظر مواد مغذی گیاهی کمبود دارند، این گیاه را یک یا دو بار در سال به مقدار متعادل تغذیه کنید. برای این منظور از کود تجاری آزالیا استفاده کنید. یا با مواد آلی اسیدی مانند کنجاله پنبه دانه آن را تغذیه کنید.

توجه داشته باشید که برای تغذیه آزالیا از مواد قلیایی مانند آرد استخوانی و آهک استفاده نکنید.

کود سولفات آمونیوم به آرامی خاک را اسیدی‌تر و میزان نیتروژن را تأمین می‌کند. در صورتی که، در طول تابستان شاخ و برگ آزالیا مایل به زرد شوند، از کمی کلات آهن یا کود حاوی آن استفاده کنید. در اواخر بهار و پس از شکوفه دادن گیاه، کوددهی آزالیای گلدانی را شروع کنید و تا مرداد یا اواخر شهریور ماه ادامه دهید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان آزالیا چگونه است؟

آزالیا به خاک اسیدی با pH بین 4.5 تا 6 نیاز دارد. سیستم ریشه‌ای این گیاه باید به خوبی زهکشی شود، بنابراین آزالیا را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. در خاک قلیایی، برگ‌های آزالیا به دلیل کمبود آهن زرد خواهند شد. خاک غرقابی، باعث میشود ریشه های گیاه دچار خفگی شود. بنابراین، خاک اسیدی با زهکشی خوب و حاوی مقدار زیادی مواد آلی برای کاشت آزالیا ایده‌آل است.

آزالیا را در گلدانی بکارید که فضای رشد کافی برای ریشه‌های آن فراهم شود. به خاطر داشته باشید که یک گلدان کوچک رشد آن را محدود می‌کند. مطمئن شوید که گلدان حداقل یک سوراخ زهکشی داشته باشد، زیرا آزالیا در خاکی که زهکشی ضعیفی دارد احتمالاً پوسیده می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که ریشه‌های آزالیای گلدانی را هر شش ماه یکبار بررسی کنید و زمانی که ریشه‌ها متراکم شده و شروع به چرخیدن در گلدان کردند، گلدان گیاه را تعویض کنید. به طور کلی می‌توان گفت که گلدان گیاهان جوان آزالیا را سالانه و گیاهان مسن‌تر را هر دو تا چهار سال یکبار تعویض کنید.

 

نظافت و نگهداری

شاخه‌های بیمار، در حال نابودی یا از بین رفته را جدا کرده و هرس کنید. به طور کلی آزالیا به هرس کمی نیاز دارد. اغلب توصیه می‌شود چند شاخه را از پیرامون آن جدا کنید تا به رشد جوانه‌های جدید و ضخیم کمک کنید.

در طول فصل خشک، شاخ و برگ‌های این گیاه را به طور منظم هرس کنید. این امر ظاهر برگ‌های براق آن را بهبود می‌بخشد و آفاتی مانند عنکبوت‌های قرمز را از بین می‌برد.

 

نحوه تکثیر آزالیا

آزالیا را می‌توان از طریق بذر، قلمه، لایه‌بندی هوا و یا از طریق کشت بافت تکثیر کرد.

در حالی که برخی از گیاهان ممکن است با قرار دادن یک ساقه در یک لیوان آب ریشه‌دار شوند، آزالیا یکی از این گیاهان نیست. این گیاه برای رشد ریشه به خاک نیاز دارد.

 

تکثیر آزالیا

تکثیر آزالیا

 

برای ریشه‌زایی قلمه‌های ساقه آزالیا از قلمه‌های نیمه سخت استفاده کنید. یعنی ساقه‌ای که بین دو حالت نرم و شکننده باشد. قلمه ساقه باید خم شود، اما نه خیلی راحت. این حالت در ساقه‌ها پس از رشد بهار و زمانی که برگ‌ها بالغ می‌شوند، رخ می‌دهد.

  • گیاه مادری را انتخاب کنید که سالم و سرزنده باشد. گیاه مادر انتخابی را چند روز قبل از برداشتن قلمه آبیاری کنید تا مطمئن شوید که تحت تنش آبی نباشد.
  • با ابزار تمیز و استریل شده قلمه‌های ساقه آزالیا را برش دهید. نوک شاخه‌ها را ببرید و طول هر شاخه را حدود 13 سانتی‌متر نگه دارید.
  • برای کاشت قلمه‌ها از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی کافی استفاده کنید. قلمه‌ها را در خاکی با زهکشی خوب و ترکیب مساوی پیت و پرلیت بکارید. مخلوط گلدانی را خیس کنید، سپس گلدان را پر کنید.
  • انتهای بریده شده قلمه‌های ساقه آزالیا را درست در زیر نقطه اتصال برگ کوتاه کنید. برگ‌های یک سوم پایین قلمه را حذف گنید و تمام جوانه‌های گل را جدا کنید. انتهای ساقه هر قلمه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.
  • یک سوم پایین هر قلمه را در داخل گلدان قرار دهی و آن‌ها را به آرامی آبیاری کنید. قلمه‌ها را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت را حفظ کند.
  • گلدان را در مکانی با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. در عرض دو ماه، قلمه‌های ساقه آزالیا ریشه خواهند داد. پس از شروع ریشه‌زایی، پلاستیک را بردارید.

 

آفات یا بیماری‌های آزالیا

  • کپک پودری

    این بیماری توسط قارچ Microsphaera penicillata ایجاد شده و ‌باعث تغییر رنگ برگ‌های آزالیا می‌شود. کنترل بیماری به خصوص در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب دشوار است. گیاهان جوان و یا گیاهانی که در سایه رشد می‌کنند اغلب مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

  • سوختگی گلبرگ

    این بیماری توسط قارچ Ovulinia azaleae ایجاد شده و گلبرگ‌های گل‌ها را در بهار و تابستان از بین می‌برد.

  • گال برگ

    این بیماری توسط قارچ Exobasidium azaleae ایجاد شده و منجر به تورم برگ‌های آزالیا و گاهی اوقات گلبرگ‌ها می‌شود. معمولاً، برای به حداقل رساندن شیوع بیماری حذف برگ کافی است.

  • سوختگی بوتریتیس

    گل‌های آزالیا می‌توانند تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند. این بیماری با رشد قارچ خاکستری روی گل مشخص می‌شود. این قارچ گل را از بین می‌برد.

حشره فلس‌دار، کنه عنکبوتی قرمز، مگس سفید، حشره توری، سرخرطومی ریشه از رایج‌ترین آفات آزالیا می‌باشد.

حشره توری دارای بال‌های توری مانند است. شپشک‌ها شیره‌خوار هستند و باعث می‌شوند برگ‌های آزالیا خالدار شده و سطح پایین برگ با لکه‌های چسبنده قهوه‌ای پر شود.

تریپس یک آفت فصلی است که بیشترین خسارت را در اواسط تا اواخر تابستان ایجاد می‌کند. علائم آسیب شامل نقره‌ای شدن شاخ و برگ و انحراف نقاط رشد و جوانه‌های گل است.

هیچ کنترل بیولوژیکی خاص و مؤثری برای این آفت وجود ندارد. تریپس‌ها توسط کفشدوزک‌ها شکار می‌شوند، اما ممکن است نتوانند تریپس را در هجوم‌های شدید کنترل کنند.

آسیب کنه‌ها باعث نقره‌ای و لکه‌دار شدن شاخ و برگ و انحراف گل‌ها و نقاط رویشی می‌شود. وجود تار و پود در سطح زیرین برگ از ویژگی‌های بارز این کنه است.

 

آیا آزالیا سمی است؟

تمامی قسمت‌های بوته‌های آزالیا حاوی سمومی به نام گرایانوتوکسین هستند و سمی محسوب می‌شوند. مصرف این سموم می‌تواند شامل علائمی باشد که ممکن است بین انسان و حیوان متفاوت باشد. لذا توصیه می‌شود این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

 

بهترین موارد استفاده از آزالیا چیست؟

گل آزالیا یکی از محبوب‌ترین گل‌های محوطه‌سازی در ایالات متحده است و اغلب برای تزئین دسته گل‌ها و انواع دیگر تزئینات انتخاب می‌شود. آزالیا یک گل زینتی فوق العاده زیبا می‌باشد که برای نگهداری در تراس، بالکن و فضای باز مناسب است. همچنین آزالیا گزینه خوبی برای بهبود هوای فضای داخلی است. آزالیا پس از استقرار به مراقبت و نگهداری زیادی نیاز ندارد و می‌تواند گزینه خوبی برای افراد مبتدی باشد.

 

خرید گل زیبای آزالیا در رنگهای مختلف از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *