دسته بندی نشده

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا

گیاه تصفیه کننده هوا

افزایش آلاینده های هوا به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر روی زندگی هر انسانی تاثیر گذار است. اکثر اوقات با شدت گرفتن درصد این آلاینده ها در هوا، ترجیح این است که در منزل بمانیم. اما برخلاف تصورات، خطرات ناشی از آلاینده ها در مکان های بسته بیشتر از محیط های باز است.

اکثر مواد آلاینده موجود درهوای شهری شامل بنزن، فرمالدهید، زایلن، دود سیگار و… هستند.

عوارض آلاینده ها:

  • بنزن: سرگیجه، سردرد و در مقادیر زیاد سرطان خون
  • فرمالدهید: سرفه، گلودرد، سردرد، کوتاهی نفس و قرمزی پوست و چشم
  • زایلن: سرگیجه، عدم هماهنگی ماهیچه ها
  • مونو اکسید کربن: خستگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، ناتوانی های عصبی و ناتوانی های قلبی تنفسی
  • تری کلرو اتیلن: حساسیت پوستی ، قرمزی چشم ، سرطان زا
  • دود سیگار: عفونت های تنفسی، سرطان ریه
  • محلول های شوینده: تحریک چشم‌­ها یا گلو، ایجاد سردرد، مشکلات تنفسی و حتی سرطان
  • رنگ: ناراحتی چشم ها، بینی، گلو و راه های تنفسی، اختلال بینایی، سردرد، کاهش تعادل بدن، تهوع ، احساس سبکی سر، سر گیجه، حساسیت مثل قرمزی و تاول پوستی، خستگی، اختلال حافظه
  • آمونیاک: تحریك دستگاه تنفسی، پوست و چشم
  • زایلن: حواس پرتی، سرخوشی كاذب، سردرد، استفراغ كردن، درد هاي شكمی، بی اشتهايی، ضعف عضلانی، سر گيجه، خستگی، تهوع و به هم ريختگی سيستم عصبی

یکی از ساده ترین و مهم ترین اقدامات برای کاهش آلودگی هوا کاشت و نگهداری گیاهان است. تقریبا تمام گیاهان باعث کاهش آلاینده ها میشوند اما برخی گیاهان نقش پررنگ تری در این زمینه دارند.

در این مقاله قصد بررسی انواع گیاهان تصفیه کننده هوا و توانایی آنها در حذف هر یک از آلاینده ها را داریم.

 

گیاه اول : آلوئه ورا

آلوئه ورا یا صبر زرد جزو گیاهان کم توقع با نگهداری ساده است. این گیاه توانایی جذب آلاینده های بنزن و فرمالدهید را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه دوم : پتوس نئون

پتوس نئون یا پیچک شیطان گیاهی فوق العاده مقاوم با تکثیر ساده است. توانایی جذب آلاینده تری کلرواتیلن را داراست.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه سوم : فیکوس الاستیکا

تنوع بالای واریاته ها و زیبایی چشمگیر فیکوس الاستیکا آن را تبدیل به یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار کرده است. این گیاه توانایی جذب آلاینده هایی همانند دود سیگار، مواد شوینده و رنگ را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه چهارم : گل داوودی

گل داوودی جزو گیاهان پرمصرف به شکل شاخه و گلدانی است. دوام بالای گل ها و گلدهی در تمام فصول از ویژگی های بارز و جذاب این گیاه است. گل داوودی، توانایی جذب  آلاینده های بنزن، فرمالدهید، آمونیاک و زایلن را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه پنجم : نخل مرداب

در کشورهای اروپایی به این گیاه، چتری نیز گفته می شود. هرچه تعداد ساقه ها بیشتر و گیاه پرپشت تر باشد جلوه بهتری را ایجاد می کند. تنها نکته مهم در نگهداری آن، آبیاری زیاد و غرقاب کردن خاک است. نخل مرداب، توانایی جذب آلاینده های دودسیگار، رنگ های ساختمانی و مواد شوینده را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه ششم : ژربرا جامزونی

ژربرا پنجمین گیاه شاخه‌ای محبوب در جهان است. این گیاه به شکل گلدانی هم طرفداران زیادی دارد. با نگهداری ژربرا در هوایی بدون آلاینده های بنزن، فرمالدهید و تری کلرو اتیلن تنفس کنید. —->  خرید گلدانی ژربرا

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه هفتم : آگلونما

این گونه شامل جنس های متنوعی از واریاته های مختلف است. رنگ برگ های آن نقره ای، سفید تا خاکستری، صورتی و سبز است. آگلونما قادر به جذب آلاینده های بنزن و فرمالدهید است.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه هشتم : کلروفیتوم (گل گندمی)

به آن گل عنکبوتی نیز میگویند. جزو گیاهان مقاوم و قدیمی برای نگهداری در آپارتمان است. توانایی جذب درصد بالایی از آلاینده های بنزن ، فرمالدهید و زایلن را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه نهم : سانسوریا

سانسوریا را با نام گیاه مار یا زبان مادر شوهر نیز میشناسیم. این گیاه زیبا، مقاوم و با نگهداری آسان است که در آن را به یک به یک گیاه محبوب برای نگهداری در منزل تبدیل نموده است. سانسوریا باعث کاهش خطرات آلاینده هایی همانند بنزن، فرمالدهید و تری کلرواتیلن می گردد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه دهم : دراسنا

واریاته های رایج آن پرچمی، کامپکت، رفلکسا و بلالی است. نسبت به اکثر گیاهان آپارتمانی بیماری و آفات کمتری دارد. این گیاه قادر به جذب آلاینده های بنزن، فرمالدهید و زایلن می باشد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه یازدهم : فیلودندرون

انواع واریاته های این گیاه، به دو دسته رونده و غیر رونده تقسیم می شود. جالب است بدانید که برگ انجیری نیز جزو خانواده فیلودندرون است. در هوای آلوده این گیاه توانایی جذب فرمالدهید را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه دوازدهم : سرخس بوستون

قدمت سرخس به 360 میلیون سال پیش برمی گردد. سرخس، گیاهی انعطاف پذیر است و توانایی وفق دادن خود با شرایط نگهداری شما را داراست. این گیاه قادر به کنترل میزان بنزن، فرمالدهید و زایلن موجود در هوا را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه سیزدهم : اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یا چمچمه ای با نام گل صلح نیز شناخته می شود. این گیاه علفی چند ساله در صورت رعایت همه نکات نگهداری تمام طول سال گل خواهد داشت. جذب آلاینده های بنزن، فرمالدهید و تری کلرو اتیلن از توانایی های این گیاه زیبا است.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه چهاردهم : نی خیزران

نی خیزران یا بامبو پالم اکثرا به شکل فلاور باکس در آپارتمان، تراس و فضای سبز کاربرد دارد. جزو گیاهان مقاوم با نگهداری ساده است. توانایی جذب مقادیر بالایی از آلاینده های بنزن، فرمالدهید و تری کلرو اتیلن را دارد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

گیاه پانزدهم : فیکوس بنجامین

نگهداری فیکوس بنجامین نیازمند دقت بالا و حوصله بسیار است. اگر در نگهداری این گیاه موفق باشید به شما هوایی عاری از بنزن، فرمالدهید و تری کلرواتیلن هدیه می دهد.

معرفی 15 گیاه تصفیه کننده هوا - انگور

 

نکته ی اصلی و مهم نگهداری و سلامت گیاهان تصفیه کننده هواست. وجود آفات و بیماری، باعث کاهش قدرت تنفس گیاه میشود. با کم شدن قدرت تنفس گیاه توانایی جذب آلاینده هوا را ندارد.

بیشترین جذب آلاینده در گیاه توسط تاج گل ( قسمت سر گیاه ) انجام میشود. پس در مراقبت از این قسمتها دقت کنید.

 

منابع :

انیسی ب . زعیمدار م . 1397 .رابطه بین گونه های گیاهی آپارتمانی با تصفیه هوا درمحیط های بسته.مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار.

طاهری م.شیخ حسینی م.فلاحتی م.بررسی آلودگی هوا در فضاهای بسته، منشاء و چالش های مرتبط با آن.مرکز تحقیقات محیط زیست، کمیته تحقیقات دانشجویی و گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *