نگهداری گیاهان

رشد آگلونما در آب، نگهداری و مراقبت + نکات مهم

نگهداری از آگلونما در آب

گیاه آگلونما با ظاهری پر ‌‌‌‌زرق‌و‌برق و طرح‌های پر‌‌ جنب‌و‌جو‌‌ش با شرایط نگهداری آسان نظر علاقه‌مندان گیاهان آپارتمانی را به‌خود جلب می‌کند و جزو گیاهان ‌پرفروش آپارتمانی شناخته می‌شود. گیاه‌ همیشه سبز چینی به کندی رشد می‌کند و معمولا هر سه‌ سال یا بیشتر نیاز به تعویض گلدان دارد. همین‌طور شرایط نگهداری بسیار آسانی داشته و به روش‌های مختلفی می‌توان آن را تکثیر کرد.

دقت داشته‌ باشید که آگلونما هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی است پس‌ شرایط احتیاط را به‌جای آورید.

سوال رایجی که ذهن بسیاری را مشغول کرده این است که آیا گیاه آگلونما می‌تواند در آب رشد کند؟ بیاید تا با‌هم جواب این سوال را پیدا کنیم‌.

رشد آگلونما در آب

نکات نگهداری آگلونما در آب

 

آیا آگلونما در آب قابلیت رشد دارد؟ پاسخ به‌ این سوال یک بله بزرگ است. اگر از گیاه آگلونما خود به‌صورت مناسب نگهداری کنید، قابلیت رشد را در آب نیز مانند خاک خواهد داشت، اما برخی از باغبانان هنگام پرورش گیاه آگلونما در آب به دلیل به‌وجود آمدن ریشه‌های ضعیف از این گیاه نتایج خوبی به‌دست نمی‌آورند.

جابجایی گیاه آگلونما از آب به خاک ممکن است بسیار سخت باشد، زیرا ریشه‌های بوجود آمده داخل آب در خاک به خوبی عمل نمی‌کنند.

ریشه‌های آگلونما در آب سالم می‌مانند اما از آن‌جایی که همه‌ی مواد مغذی در این روش از آب به‌دست می‌آیند، باید به تمیز بودن آب گلدان یا شیشه دقت کرد. در ‌غیر این‌ صورت، نتیجه مناسبی حاصل نخواهد شد.

نگهداری آگلونما در آب برای افراد تازه‌ کار ایده‌آل است. هنگام پرورش گیاه آگلونما در خاک باید موارد زیادی مانند آبیاری، زهکشی، گلدان و کود را در نظر بگیرید.  اما در ریشه‌زایی آبی تنها چیزی که نیاز دارید یک گلدان و آب تمیز است.

راه‌های زیادی برای پرورش آگلونما وجود دارد. می‌توانید آن‌ها را با قلمه‌زدن پرورش دهید که با برش از محل شاخه‌های جانبی یا برش تکه‌های ساقه انجام می‌شود. بهتر‌است تعدادی برگ در ساقه‌ی منتخب وجود داشته باشد، زیرا می‌تواند سرعت فرآیند ریشه‌زایی را افزایش دهد.

نکته: برش ساقه یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای پرورش گیاه آگلونما در آب است. اگر می‌خواهید نتایج امیدوار‌‌کننده‌ای در آب داشته باشید، روش برش ساقه را امتحان کنید. شیشه یا گلدان شیشه‌ای: می‌توانید از هر شیشه یا گلدان دلخواه استفاده کنید. اما استفاده از یک ظرف شیشه‌ای به شما کمک می‌کند تا شاهد وضعیت ریشه‌ها و رشد گیاه آگلونما باشید. پایه قلمه باید در آب باشد.  با استفاده از یک ظرف شیشه‌ای می‌توانید بررسی کنید که ته قلمه در داخل آب قرار گرفته است یا خیر.

 

لوازم مورد نیاز

لوازم مورد نیاز برای تکثیر آگلونما در آب

  • قبل از قلمه‌زنی، باید قیچی باغبانی خود را ضدعفونی کنید تا تمام باکتری‌ها و قارچ‌های آن از‌بین بروند. بهتر است که یک برش تمیز و مورب ایجاد کنید، زیرا نباید تمام قسمت‌های پایین قلمه روی آب بنشیند.
  • محل برش باید تمیز شود. یک برش نامناسب می‌تواند به ساقه‌ها آسیب برساند و منجر به رشد ضعیف ریشه شود.
  • از گلدان با دهانه‌ی گشاد استفاده کنید: گلدان یا کوزه‌ای که دهانه آن باز است، بیرون آوردن گیاه را برای شما آسان‌تر می‌کند. وقتی از شیشه‌ای با دهانه‌ی‌ باریک استفاده کنید، بیرون آوردن گیاه سخت شده و علاوه ‌بر‌این، سیستم ریشه ممکن است آسیب ببیند.

نکاتی که باید قبل از نگهداری آگلونما در آب به خاطر بسپارید:

  • یک گیاه سالم را برای قلمه‌زنی انتخاب کنید: اگر می‌خواهید گیاه شما در آب سالم بماند‌، باید گیاه سالمی را انتخاب کنید که هنوز دچار مشکل جدی نشده باشد.
  • بهتر است از شاخه‌های جوان قلمه بردارید اما از شاخه‌های قدیمی‌تر نیز می‌توانید قلمه بزنید، هر‌دو روش امکان پذیر است ولی ریشه‌زایی قلمه‌های جوان‌تر سریع‌تر می‌باشد.

مراحل نگهداری آگلونما در آب:

  • یک ساقه سالم و جوان از آگلونما را انتخاب کنید.رشد آگلونما در آب، نگهداری و مراقبت + نکات مهم - انگور
  • ساقه را تا ارتفاع حدود ۱۵‌سانتی‌متر برش دهید.
  • پایه گیاه را از زیر گره ببرید. (گره نقطه‌ای روی ساقه است که برگ‌ها در آن قسمت ظاهر شده و رشد می‌کنند.)رشد آگلونما در آب، نگهداری و مراقبت + نکات مهم - انگور
  • پس از بریدن ساقه‌، برگ‌های پایینی را از پایه جدا کنید.رشد آگلونما در آب، نگهداری و مراقبت + نکات مهم - انگور
  • حالا یک گلدان یا شیشه بردارید و تا نیمه آن را با آب پر کنید. با این‌کار اطمینان حاصل می‌کنیم که کل ساقه در آب غوطه‌ور نمی‌شود.
  • قلمه را بردارید و در آب قرار دهید. دقت کنید که فقط قسمت پایین ساقه در آب باشد. غرق شدن کل ساقه باعث پوسیدگی گیاه می‌شود.رشد آگلونما در آب، نگهداری و مراقبت + نکات مهم - انگور
  • گلدان را در نقطه‌ای قرار دهید که نور غیر‌مستقیم خورشید را دریافت می‌کند. گیاه آگلونما را از قرار گرفتن در معرض نورمستقیم خورشید دور نگه دارید.رشد آگلونما در آب، نگهداری و مراقبت + نکات مهم - انگور
  • وقتی آب کمی کثیف یا کدر شد، آن را تعویض کنید. استفاده از یک ظرف شیشه‌ای، مشاهده وضعیت آب را آسان‌تر می‌کند.

مراقبت از گیاه آگلونما در آب

نکات نگهداری آگلونما در آب در یک نگاه

نکات نگهداری آگلونما در آب در یک نگاه

 

آب

انتخاب نوع مناسب آب در نگهداری آگلونما اساسی و ضروری است.  وقتی گیاه در آب است، تمام مواد مغذی را از آب دریافت می‌کند. بنابراین، باید از آب لوله‌کشی اجتناب کنید. آب لوله‌کشی حاوی چندین ماده معدنی سخت مانند کلر، فلوئور و سایر بی‌کربنات‌ها است. این مواد می‌توانند گیاه آگلونما را ضعیف کرده و در رشد گیاه تاثیر منفی بگذارد. بهتر است از آب چشمه، آب باران یا آب مقطر استفاده کنید. این نوع آب‌ها عاری از انواع مواد معدنی سخت هستند.

هر ۲ تا 3 روز آب را عوض کنید. گیاه آگلونما در آب کثیف به خوبی رشد نمی‌کند و ریشه نمی‌دهد. در مواقعی که کدر بودن آب را مشاهده کردید فورا اقدام به تعویض آن کنید.

نور

گیاه آگلونما را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. به طور معمول، آگلونما‌ها علاقه چندانی به نور‌ مستقیم ندارند. این گیاهان مقاوم حتی در نور خیلی کم نیز به حیات خود ادامه می‌دهند.

آگلونما را نزدیک پنجره رو به شمال نگه‌دارید، زیرا این منطقه می‌تواند نور ملایم خورشید را به گیاه عرضه کند.

کوددهی

از آنجایی که آگلونما در این روش داخل آب رشد می‌کند، باید از کود‌‌‌های مایع و محلول در آب استفاده شود که مواد مغذی برای تقویت رشد به اندام‌های گیاهی برسد. چند قطره کود مخصوص گیاهان آپارتمانی را به آب اضافه کنید.

استفاده از کمی زغال در آب از عفونت گیاه جلوگیری می‌کند و شرایط نگهداری آگلونما را آسان می‌کند. همچنین می‌توانید قبل از قرار‌دادن گیاه در آب، مقداری زغال در محل برش قلمه بمالید.

دما و رطوبت

اگر قصد آسیب رساندن به گیاه زیبای خود را ندارید آن را در معرض دمای بیش از حد بالا یا پایین قرار ندهید. آگلونما را از اتاق‌ها یا آشپزخانه‌های دارای دستگاه تهویه دور نگه‌دارید. دمای ثابت حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد برای گیاه آگلونما ایده‌‌‌آل است. آبی که برای نگهداری آگلونما استفاده می‌کنید باید هم‌دمای اتاق یا ولرم باشد. آب سرد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود.

گیاه آگلونما جزو گیاهان جذاب گرمسیری بوده و از رطوبت لذت می‌برد. پس سعی کنید که رطوبت محیط گیاه کمتر از ۷۰ درصد نباشد. دستگاه رطوبت‌‌‌ساز می‌تواند میزان رطوبت گیاه را متعادل کند. می‌‌‌توانید گیاه را مه‌پاش کنید تا به رطوبت ایده‌آل خود دست پیدا کند.

فصل مناسب

بهتر‌است این‌کار را در بهار انجام دهید : این گیاهان در بهار به‌طور فعال رشد می‌کنند. بنابراین، هنگامی که قلمه را در آب قرار دهید، سریع‌تر رشد خواهد کرد.

اگرچه می‌توانید این‌کار را در‌هر زمانی از سال انجام دهید، اما انجام آن در طول فصل رشد‌شان، سرعت ریشه‌زایی را افزایش می‌دهد.

آفات

اگر‌چه رشد گیاه آگلونما در آب احتمال وجود آفات را کاهش می‌دهد، اما هنوز باید علائم آلودگی را بررسی کنید. مشاهده روزانه می‌تواند به درمان گیاه دوست‌داشتنی شما در مراحل اولیه کمک کند. در صورت بروز آلودگی، گیاه آپارتمانی خود را تمیز کرده و مقداری روغن چریش به عنوان حشره کش اسپری کنید تا از شر آفات خلاص شوید.

مزایا و معایب نگهداری آگلونما در آب

نگهداری آگلونما در آب آسان است، اما بهتر است مزایا و معایب این فرآیند را بدانید و آگاه شوید. بیایید هر دو مورد را بررسی کنیم:

نگهداری آگلونما در آب یا خاک

مزایا:

  1. نگهداری آگلونما در آب آسان و سریع است و روش تمیز‌تری نسبت به نگهداری آن در خاک است.
  2. این فرایند انتخاب خوبی برای باغبان‌های تازه کار است و می‌توانند به‌راحتی و بدون دردسر آگلونما را در آب پرورش دهند.
  3. در این فرآیند شما می‌توانید تا 100% نتایج مثبت داشته باشید. علاوه بر این، گیاه آگلونما در آب رشد بیشتری نسبت به نگهداری آن در خاک دارد.
  4. خطر آلودگی به آفات کم است.
  5. نگرانی‌های کمتری در مورد آبیاری و رطوبت وجود دارد، زیرا ریشه‌ی گیاه در آب قرار دارد.
  6. هیچ نگرانی از آبیاری بیش از حد وجود ندارد.

معایب:

  1. تغییر مکرر آب باعث هدر رفتن آب می شود.
  2. گیاه آگلونما به‌طور طبیعی در خاک رشد می‌کند و ممکن است نتایج مطلوبی نداشته باشد.
  3. تعویض مکرر آب مستلزم بیرون آوردن گیاه از گلدان یا شیشه است که می‌تواند خطر آسیب به ریشه را افزایش دهد.
  4. گیاه آگلونما هنگامی که در آب رشد می‌کند، مشکلات زیادی همچون رشد جلبک و گندیدگی ریشه وجود دارد.
  5. به‌دلیل اینکه گیاه در داخل آب است. مواد مغذی موجود در خاک را جذب نمی‌کند.

نتیجه

رشد گیاه آگلونما در آب تقریبا مانند رشد آن در خاک است و در‌صورت پیروی از روش‌های مناسب و مراقبت درست از این گیاه چشم‌نواز در آب نیز به‌خوبی رشد می‌کند. برش ساقه متداول‌ترین و آسان‌ترین روش برای پرورش آگلونما در آب است و باعث رشد سریع ریشه در آب می‌شود. هر از چند گاهی آب آن را تعویض کنید. زیرا آب مهم‌ترین فاکتوری است که در این روش نیاز دارند.

فراموش نکنید که تجربه‌ی خود را از نگهداری این گیاه همیشه سبز زیبا در آب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *