نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از آگلونما نقره‌ای به همراه نکات رشد

نگهداری از آگلونما نقره ای

آشنایی با آگلونما نقره‌ای

آگلونما نقره‌ای یا گیاه همیشه سبز چینی با نام علمی Aglaonema Silver Bay، گیاهی چند ساله از خانواده Araceae و یکی از گونه‌های هیبریدی آگلونما است. نگهداری از این گیاه آسان است و می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتدی در نگهداری گل‌های آپارتمانی محسوب شود.

آگلونما نقره ای یک گیاه آپارتمانی همیشه سبز و مقاومی می‌باشد که به دلیل سهولت در رشد و نگهداری، رنگ و الگوهای پر جنب و جوش خود یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی می‌باشد. بنابراین اگر فضای منزل یا محل کار شما نیاز به کمی رنگ‌آمیزی دارد، آگلونما یک گیاه مناسب است. آگلونما در کشور چین گیاه خوش‌یمن به حساب می‌آید. 

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع آگلونما نقره‌ای چقدر است؟
  • آیا آگلونما نقره‌ای دارای گل و عطر است؟
  • آگلونما نقره‌ای در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • آگلونما نقره‌ای به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان آگلونما نقره‌ای چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر آگلونما نقره‌ای
  • آفات یا بیماری‌های آگلونما نقره‌ای
  • آیا آگلونما نقره‌ای سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از آگلونما نقره‌ای چیست؟

 

ارتفاع آگلونما نقره‌ای چقدر است؟ 

زمانی که آگلونما نقره ای به عنوان یک گیاه گلدانی نگهداری می‌شود، می‌تواند تا عرض و ارتفاع حدود 90 سانتی‌متر رشد کند.  این گیاه در فضای بیرون ممکن است حدود 120 سانتی‌متر عرض و ارتفاع داشته باشد.

ساقه‌های این گیاه نسبتاً کوتاه و برگ‌های آن نیزه‌ای شکل می‌باشند. برگ‌ها و ساقه‌های آن براق هستند و ترکیب‌ رنگ‌های نقره‌ای، سبز روشن و سبز تیره را به نمایش می‌گذارند. هر برگ ممکن است 5 تا 7.5 سانتی‌متر عرض و 15 تا 25 سانتی‌متر طول داشته باشد. معمولاً، بخش میانی برگ‌های منفرد به رنگ خاکستری و لبه‌های بیرونی آن‌ها با لکه‌های خاکستری و سبز متناوب مشخص شده‌اند.

برگ های زیبا و سبز آگلونما

 

آیا آگلونما نقره‌ای دارای گل و عطر است؟

گاهی اوقات، این گیاه شکوفا می‌شود و اسپات و اسپادیس سبز و سفید تولید می‌کند.  در صورت شکوفا شدن آگلونما نقره‌ای، می‌توانید برای جلوگیری از صرف انرژی، گل‌های آن را قطع کنید. چرا که گل‌ها انرژی را از دیگر قسمت‌های گیاه می‌گیرند. در صورتی که گل‌ها در جای خود باقی بمانند، ممکن است به دسته‌هایی از توت‌های قرمز تبدیل شوند.

گلدهی آگلنوما نقره ای

گلدهی آگلنوما نقره ای

 

آگلونما نقره‌ای در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

آگلونما نقره‌ای یک گیاه آپارتمانی عالی است. زیرا در نور متوسط تا روشن و غیر مستقیم خورشید عملکرد بسیار خوبی دارد. این گیاه مقاوم حتی می‌تواند در محیط‌های نسبتاً کم نور نیز به خوبی عمل کند. آگلونما نقره‌ای همچنین تمایل به رشد در زیر نور فلورسنت دارد.

این گیاه در دماهای بین 15 درجه سانتی‌گرد تا 21 درجه سانتی‌گرد عملکرد خوبی دارد. با این حال، توصیه می‌شود که از آگلونما نقره‌ای در برابر تغییرات ناگهانی دما و جریان هوای گرم و سرد محافظت کنید.

 

آگلونما نقره‌ای به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

اجازه ندهید خاک گیاه به طور کامل خشک شود. توجه داشته باشید که قبل از آبیاری کامل، صرفاً باید چند سانتی‌متری بالای آن خشک شود. مانند بسیاری از گیاهان، اگر خاک را خیلی مرطوب نگه دارید، با مشکلات پوسیدگی برگ و ریشه مواجه خواهید شد. به طور کلی، می‌توانید آگلونمای نقره‌ای را هر دو هفته یکبار آبیاری کنید. تعداد دفعات آبیاری را در فصل زمستان کاهش دهید. در صورتی که متوجه شدید گیاه دچار ریزش برگ است، خاک آن را بررسی کنید. شاید زمان آبیاری فرا رسیده باشد.

به خاطر داشته باشید که این گیاه گرمسیری به رطوبت بسیار بالایی نیاز دارد. می‌توانید برای تأمین رطوبت مورد نیاز آن از یک مرطوب‌کننده یا سینی سنگریزه‌دار پر از آب استفاده کنید و یا گیاه را روزانه غبارپاشی کنید.

گیاه همیشه سبز چینی تمایل زیادی به کود ندارد. در صورتی که، هر سال گلدان آن را با خاک تازه تعویض می‌کنید، باید به اندازه کافی گیاه را تغذیه کنید. می‌توانید این گیاه را یکبار در سال با استفاده از یک کود مایع گیاهان آپارتمانی کوددهی کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان آگلونما نقره‌ای چگونه است؟

برای کاشت گیاه آگلونما نقره‌ای باید از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید. این گیاه در هر ترکیبی که از کیفیت خوب برخوردار بوده و حاوی کمی پرلیت باشد به خوبی عمل می‌کند.

گلدان آگلونما نقره‌ای را هر سال یا هر دو سال یکبار در فصل بهار تعویض کنید. برای این منظور، از گلدانی با یک اندازه بزرگتر از گلدان فعلی گیاه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این گیاه نیاز به زهکشی خوبی دارد، بنابراین گلدانی را انتخاب کنید که دارای سوراخ‌های زهکشی فراوانی باشد.

 

نظافت و نگهداری آگلونما نقره ای

گیاه آگلونما نقره‌ای خود را با کوتاه کردن برگ‌های از بین رفته، آسیب دیده یا در حال از بین رفتن شاداب و سرزنده نگه دارید. برای این کار می‌توانید از دستان خود و یا از ابزار برشی تیز و استریل استفاده کنید.

توجه داشته باشید که زرد شدن و افتادن برگ‌های پایینی، بخشی از روند رشد طبیعی این گیاه است. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، به سادگی برگ‌ها را برش دهید. پس از هرس، برگ‌های جدید به زودی ظاهر خواهند شد.

 

نحوه تکثیر آگلونما نقره‌ای

تکثیر گیاه همیشه سبز چینی از طریق تقسیم آن در هنگام تعویض گلدان بسیار آسان است. همچنین، می‌توانید به سادگی قلمه‌های ساقه را برش دهید و آن‌ها را در خاک مرطوب بکارید تا گیاهان جدید شروع به رشد کنند.

ریشه دهی آگلونما

ریشه دهی آگلونما

 

آفات یا بیماری‌های آگلونما نقره‌ای

این گیاه نسبتاً مقاوم به آفات است. حتماً آن را در خاکی با زهکشی خوب و تهویه مناسب بکارید و مقدار آب و رطوبت مناسب را برای گیاه خود فراهم کنید. در غیر این‌صورت ممکن است مورد حمله این آفات قرار گیرد:

  • کنه‌های عنکبوتی
  • شپشک آرد‌آلود
  • شته‌ها
  • حشره فلس‌دار

ایجاد زخم‌های سفید در زیر و قاعده برگ‌ها نشان‌دهنده وجود شپشک آردآلود است. برای از بین بردن این آفت، برگ‌ها را هر دو هفته یکبار با استفاده از یک سم حشره‌ کش طبق دستور سمپاشی کنید. استفاده از محلول آب و صابون و تمیز کردن برگ‌ها نیز می‌تواند در کاهش این آفت مؤثر باشد.

آبیاری بیش از حد و دمای سرد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه و ساقه آن شود.

 

آیا آگلونما نقره‌ای سمی است؟

کودکان و حیوانات خانگی را از این گیاه دور نگه دارید. در صورت خورده شدن، آگلونما نقره‌ای سمی است و شیره آن می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

 

بهترین موارد استفاده از آگلونما نقره‌ای چیست؟

سازمان ناسا، گیاه آگلونما را در صدر فهرست ده برترین گیاه پاک‌کننده‌ی هوا قرار داده است. چرا که به طور طبیعی این گیاه توانایی پاکسازی هوای اطرافش را دارد و برای تصفیه سم‌های بنزین و فرمالدهید مناسب است.

این گیاه دارای شاخ و برگ جذاب و به اندازه کافی بزرگی است که می‌تواند به یک نقطه کانونی در داخل خانه تبدیل شود. همچنین، این گیاه به اندازه کافی برای زندگی در هر اتاقی از خانه مقاوم است و ممکن است در حمام به خوبی رشد کند. آگلونما نقره‌ای می‌تواند گزینه مناسبی برای نگهداری در یک محیط اداری باشد.

 

 

خرید گیاه آپارتمانی آگلونما از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *