نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از آلوئه‌ورا به همراه نکات رشد

نگهداری از آلوئه ورا

آشنایی با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا با نام علمی Aloe vera، گیاهی با برگ‌های آبدار و متعلق به جنس Aloe می‌باشد. این گیاه بدون ساقه یا دارای ساقه بسیار کوتاه با برگ‌های ضخیم سبز رنگ و گوشتی است که از ساقه مرکزی گیاه خارج می‌شوند. حاشیه برگ‌های آن دندانه‌دار است. نگهداری از آلوئه‌ورا راحت است و می‌توانید آن را به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش دهید. همچنین، این گیاه می‌تواند در فضای باز در آب و هوای گرم رشد کند. 

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع آلوئه‌ورا چقدر است؟
  • آیا آلوئه‌ورا دارای گل و عطر است؟
  • آلوئه‌ورا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • آلوئه‌ورا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان آلوئه‌ورا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری آلوئه ورا
  • نحوه تکثیر آلوئه‌ورا
  • آفات یا بیماری‌های آلوئه‌ورا
  • آیا آلوئه‌ورا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از آلوئه‌ورا چیست؟

 

ارتفاع آلوئه‌ورا چقدر است؟ 

گیاهان ساکولنت اغلب بسیار کند رشد می‌کنند. در حالی که، آلوئه‌ورا یکی از ساکولنت‌هایی است که سریع‌تر رشد می‌کند. بنابراین در صورت مساعد بودن شرایط، این گیاه می‌تواند رشد خوبی داشته باشد و هر چند ماه یکبار رشد قابل‌توجهی در برگ‌های آن مشاهده شود.

در شرایط مناسب، گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند تا ارتفاع 90 سانتی‌متر رشد کند. اما ارتفاع گیاهی که در داخل خانه رشد می‌کند، معمولاً بین 30 تا 60 سانتی‌متر است.

 

آیا آلوئه‌ورا دارای گل و عطر است؟

گاهی اوقات، گیاهان بالغ آلوئه‌ورا گل آذینی تولید می‌کنند که دارای شکوفه‌های لوله‌ای شکل به رنگ زرد یا قرمز می‌باشند. گیاه آلوئه‌ورا که به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود، به ندرت شکوفا می‌شود. چرا که این گیاه برای تولید گل به شرایط تقریباً ایده‌آلی نیاز دارد: نور زیاد، آب کافی و محدوده دمایی مناسب. 

با توجه به این الزامات (عمدتاً روشنایی)، معمولاً فقط گیاهانی که در تمام طول سال در فضای باز و در آب و هوای گرم رشد می‌کنند، شکوفا می‌شود.

 

گل های آلوئه ورا

گل های آلوئه ورا

 

آلوئه‌ورا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه آلوئه‌ورا در نور زیاد به خوبی رشد می‌کند. پنجره ایده‌آل برای نگهداری این گیاه، پنجره‌ای رو به جنوب یا رو به غرب است. به این ترتیب، آلوئه‌ورا در بیشتر ساعات روز، نور خورشید را دریافت می‌کند. دریافت حدود 6 تا 7 ساعت نور خورشید برای رشد این گیاه عالی است. گیاه را زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. چرا که، نور مستقیم خورشید به خصوص در ماه‌های تابستان می‌تواند منجر به سوختن برگ‌ها و خشک شدن خیلی سریع آن شود.

آلوئه‌ورا دمای بین 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. بنابراین به دمای محل نگهداری آن توجه کنید و در صورت نیاز گیاه را به مکانی گرم‌تر یا خنک‌تر منتقل کنید.

نکته: این ساکولنت‌ها در زیر نورهای مصنوعی نیز به خوبی عمل می‌کنند.

 

آلوئه‌ورا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

بزرگترین اشتباهی که می‌توانید در ارتباط با گیاه آلوئه‌ورا مرتکب شوید، آبیاری بیش از حد آن است. چرا که، آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن ریشه گیاه و سپس خود گیاه می‌شود. فاکتور اصلی در رشد این گیاه آبیاری مداوم است. گیاه را عمیقاً آبیاری کنید، و مطمئن شوید که در فاصله بین دو آبیاری، حداقل 2.5 تا 5 سانتی‌متری سطح خاک کاملاً خشک شود.

در طول فصل‌های بهار، تابستان و پاییز می‌توانید این گیاه را هر دو تا سه هفته یکبار آبیاری کنید. در ماه‌های سردتر، گیاه در مرحله خواب خود قرار می‌گیرد. بنابراین، رشد کمی داشته و به آب کمتری نیاز دارد.

در صورتی که، آلوئه‌ورا نور خورشید و آب کافی دریافت کند و در خاک مناسب کاشته شود، به مواد مغذی زیادی نیاز نخواهد داشت. در واقع، کوددهی بیش از حد می‌تواند منجر به سوختن برگ‌های آن شود. اگر قصد کوددهی این گیاه را دارید، بهتر است از کود مایعی استفاده کنید که دارای فسفر بالایی باشد.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان آلوئه‌ورا چگونه است؟

این گیاه به خاکی سبک با زهکشی عالی نیاز دارد. می‌توانید از مخلوط گلدانی ساکولنت و یا کاکتوس استفاده کنید و یا می‌توانید یک مخلوط گلدانی از ترکیب خاک گلدان معمولی و پرلیت یا ماسه تهیه کنید.

آلوئه‌ورا دارای یک سیستم ریشه‌ای کم عمق است که ترجیح می‌دهد در نزدیکی سطح خاک پخش شود. درحالی که گیاه رشد می‌کند و نیاز به تعویض گلدان دارد، برای جابه‌جایی آن از گلدان عریض به جای گلدان عمیق استفاده کنید. گلدانی را انتخاب کنید که یک یا چند سوراخ در زهکشی داشته باشد.

 

نظافت و نگهداری آلوئه ورا

هرس کردن آلوئه‌ورا باعث می‌شود تا گیاه سر زنده‌تر شود. با از بین بردن قسمت‌های آسیب دیده و اضافی، می‌توانید سلامتی و رشد گیاه را بالا ببرید و موجب درخشندگی آن شوید. نوک برگ‌ها یا کل برگ‌هایی که به رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای هستند را هرس کنید. حذف این قسمت‌ها کمک می‌کند تا گیاه آلوئه‌ورا سالم و سبز بماند. 

 

نحوه تکثیر آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا از طریق بذر و پاجوش قابل تکثیر است.  جدا کردن و کاشتن پاجوش‌هایی که در پایه گیاه ایجاد می‌شوند به مراتب آسان‌تر است. هر یک از پاجوش‌ها را جدا کنید و مطمئن شوید که ریشه‌هایی به هر بخش وصل شده است. می‌توانید پاجوش‌های جدا شده را به طور جداگانه بکارید.

پا جوش های آلوئه ورا

پا جوش های آلوئه ورا

 

آفات یا بیماری‌های آلوئه‌ورا

شرایط نگهداری و پرورش آلوئه‌ورا بسیار آسان است اما در صورت رعایت نکردن این شرایط در مورد آن، ممکن است به بیماری‌هایی دچار شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می پردازیم.

  • پژمرده شدن آلوئه‌ورا:

این موضوع مربوط به شرایط نگهداری و پرورش آلوئه‌ورا است. نبود نور مناسب و کافی، آبیاری بیش از حد و ماندن آب در گلدان یا اطراف ریشه گیاه، دمای نامناسب و تکثیر غیر صحیح باعث پژمردگی آلوئه‌ورا می‌شوند. گیاه را به مکانی با نور مناسب و فیلتر شده منتقل کنید و قبل از آبیاری خاک گیاه را چک کنید اگر خاک گیاه به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان خشک بود اقدام به آبیاری کنید و مطمئن شوید که زهکش خاک و گلدان مناسب است و دمای مناسب را برای گیاه فراهم کنید تا دچار شوک دمایی نشود.

  • پیدایش لکه‌های تیره و آبدار بر روی پایه برگ‌ها:

این بیماری به صورت نواحی تیره رنگ و آبداری بر روی پایه برگ‌ها شروع می‌شود. برگ‌ها به تدریج زرد و پوسیده شده و گیاه از بین می‌رود. آبیاری بیش از اندازه و رطوبت زیاد از دلایل تشدید کننده این بیماری است. تنظیم آبیاری، عدم خیس شدن برگ‌ها و استفاده از قارچکش‌های حاوی مس از جمله بردوفیکس در درمان این بیماری موثر است.

  • باریک شدن و پراکندگی برگ‌ها:

در صورتی که گیاه دچار این مشکل شده بهتر است موارد ذکر شده را انجام دهید. تعداد دفعات آبیاری گیاه را بیشتر کنید و به گیاه بیش از حد خشکی ندهید. کمبود نور و مواد غذایی نیز می تواند از دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد که بهتر است از کود‌های مناسب از جمله کود مخصوص کاکتوس و ساکولنت و کود های ازت بالا استفاده کنید.

  • پیدایش لکه‌های سیاه بر روی برگ‌ها:

این موضوع بر اثر گزش حشرات و یا ریختن تخم آن‌ها بر روی برگ‌های آلوئه‌ورا ایجاد می‌شود. ضمن اینکه این لکه‌ها فقط رنگ برگ‌ها را تغییر می‌دهند و به داخل برگ‌ها و ژل موجود در آن‌ها نفوذ نمی‌کنند و مصرف ژل این گونه برگ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند. بهتر است برگ های گیاه را با محلول رقیق آب و صابون تمیز کرده و از سمومی مانند دیمتوات، اتیون، استامی پراید یا کنفیدور استفاده کنید.

  • پوسیدگی ریشه آلوئه‌ورا:

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که آبیاری بیش از اندازه باشد. باعث زردی و پژمردگی برگ‌ها و شل شدن گیاه می شود و ممکن است گیاه را از بین ببرد. سعی کنید در آبیاری این گیاه دقت لازم را داشته باشید و قبل از آبیاری خاک گیاه را چک کنید اگر خاک به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان خشک بود اقدام به آبیاری کنید و مطمئن شوید که زهکش خاک و گلدان مناسب است.

  • لوله شدن برگ‌های آلوئه‌ورا:

یکی از عواملی که زیبایی یک گیاه را از بین می‌برد لوله شدن برگ‌های آن است. علت این موضوع تابش مستقیم نور آفتاب به گیاه آلوئه‌ورا است. درست است این گیاه نور دوست است اما بهترین نور برای این گیاه، نور آفتاب به صورت غیر‌مستقیم است. گیاه را به مکانی با نور مناسب اما فیلتر شده منتقل کنید.

  • پیدایش لکه های قهوه‌ای تا سیاه بر روی برگ‌ها:

یکی از بیماری‌های قارچی آلوئه‌ورا است. در اثر این بیماری لکه‌های مدور سفت قهوه‌ای تا سیاه رنگ بر روی برگ‌ها ظاهر می‌شود و باعث ریزش برگ می‌شود. نور کم محیط و باقی ماندن رطوبت بر روی برگ‌های گیاه از دلایل تشدید کننده این بیماری است. حذف برگ‌های آلوده و استفاده ازقارچکش مناسب از جمله پروپیکونازول در کنترل این بیماری موثر است.

  • رشد گیاه کم یا متوقف شده است:

اگر گیاه شما رشد نمی‌کند یا رشد آن کم شده‌است. ممکن است عناصر مورد نیاز گیاه کم شده باشد. در این شرایط باید خاک گیاهتان را به صورت کامل تعویض کنید و از خاک جدید با درصد اسیدی بیشتر استفاده کنید.

  • پوسیدگی طوقه (مرز بین ساقه و ریشه که دارای بخش متورمی است) آلوئه‌ورا:

در صورتی که بستر گیاه مرطوب بماند این بیماری اتفاق می‌افتد. در اثر این بیماری برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه می‌پوسد. برای درمان این بیماری گیاه را از گلدان در آورده و نواحی پوسیده را جدا کرده. سپس گیاه را در مکانی خشک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا حدودی رطوبت را از دست بدهد. در نهایت با قارچکش‌های مناسب از جمله کاربندازیم گیاه را درمان کرده و در گلدانی جدید آن را بکارید.

  •  برگ ها نرم و آویزان شده‌اند:

در صورتی که گیاه نور کافی دریافت نکند، برگ‌ها آویزان شده و به سمت پایین متمایل می‌شوند. محیطی با آفتاب مناسب و معتدل برای آلوئه‌ورا مناسب است. گیاه را به مکانی با نور مناسب اما فیلتر شده منتقل کنید.

 

آیا آلوئه‌ورا سمی است؟

این گیاه را می‌توان در دو گروه طبقه‌بندی کرد: گیاهان سمی و غیرسمی.

تجزیه و تحلیل شیمیایی آلوئه‌ورا نشان می‌دهد که این گیاه حاوی پلی ساکاریدهای مختلف و مواد شیمیایی فنلی، به ویژه آنتراکینون‌ها است. مصرف آلوئه‌ورا می‌تواند با اسهال، هیپوکالمی، ملانوسیس کولی، نارسایی کلیه و واکنش‌های حساسیت بیش از حد همراه باشد.

دسته دومی که می‌توان از آن استفاده کرد گیاه آلوئه‌ورا درمانی است که سمی نیست و از آن می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و برای زیبایی پوست نیز استفاده کرد. 

یکی از راه‌های تشخیص سمی یا غیرسمی بودن این گیاه، بررسی برگ‌های آن است. زمانی که، آلوئه‌ورا دارای برگ‌های صاف و بدون خال سفید رنگ باشد، می‌توان گفت غیر سمی بوده و قابل خوردن است. خال‌های سفید رنگ بر روی سطح برگ آلوئه‌ورا نشان‌دهنده سمی بودن آن است.

تشخیص آلوئه ورا سمی از غیر سمی

تشخیص آلوئه ورا سمی از غیر سمی

 

بهترین موارد استفاده از آلوئه‌ورا چیست؟

گیاه آلوئه‌ورا یک گیاه آپارتمانی چندساله، بادوام و مقاوم نسبت به سخت‌ترین شرایط محیطی می‌باشد. سازگاری این گیاه با محیط‌های مختلف باعث شده به یکی از گل‌های محبوب آپارتمانی تبدیل شود. گیاه آلوئه‌ورا از جمله گیاهان تصفیه‌کننده هوا است که منجر به پاکسازی هوای محیط پیرامون خود می‌شود. همچنین، این گیاه دارای خاصیت درمانی فراوانی می‌باشد که در طب سنتی، برای زیبایی پوست و در برخی موارد به صورت خوراکی استفاده می‌شود. از فواید این گیاه می‌توان به نکات ذیل اشاره کرد:

  • حاوی ترکیبات گیاهی سالم است.
  • دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است.
  • بهبود زخم را تسریع می‌بخشد.
  • باعث کاهش پلاک دندانی می‌شود.
  • به درمان زخم‌های پوستی کمک می‌کند.
  • یبوست را کاهش می‌دهد.
  • ممکن است پوست را بهبود بخشد و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.
  • سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

خرید گیاه آپارتمانی آلوئه ورا از گلفروشی آنلاین انگور

2 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از آلوئه‌ورا به همراه نکات رشد

  1. malaliz گفت:

    اطلاعات عالی! مقاله‌ی شما در مورد سمی یا غیرسمی بودن آلوئه‌ورا و نحوه تشخیص آن بسیار جالب و آموزنده بود. اکنون من بیشتر اطلاعاتی درباره این گیاه دارم و می‌دانم چگونه باید بر اساس خصوصیات برگ‌ها تشخیص بدهم که آیا آلوئه‌ورا قابل خوردن است یا خیر. ممنون از سایت انگور برای ارائه این مطلب مفید و آگاه‌کننده! 🌿🌱👍

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      ممنون از نظرات مثبت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *