نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا نیزه‌ای به همراه نکات رشد

نگهداری از سانسوریا نیزه ای

آشنایی با سانسوریا نیزه‌ای

سانسوریا نیزه‌ای با نام علمی Sansevieria Cylindrica یک ساکولنت چند ساله است که متعلق به جنس Sansevieria از خانواده Asparagaceae می‌باشد. این گیاه بومی آنگولا و دارای برگ‌های راست لوله‌ای به شکل نیزه و به رنگ راه راه سبز خاکستری است.

سانسوریا از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است. همچنین، این گیاه می‌تواند در درون ساقه و برگ‌های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگه دارد، بنابراین میزان آب موردنیاز آن نیز بسیار کم است. نگهداری از این گیاه در گلدان‌های کوچک‌ و قرار دادن آن روی یک قفسه در یک گلدان تزئینی منجر به ایجاد جلوه‌ای بسیار جذاب می‌شود.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سانسوریا نیزه‌ای چقدر است؟
  • آیا سانسوریا نیزه‌ای دارای گل و عطر است؟
  • سانسوریا نیزه‌ای در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سانسوریا نیزه‌ای به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سانسوریا نیزه‌ای چگونه است؟
  • هرس و نگهداری سانسوریا نیزه‌ای
  • نحوه تکثیر سانسوریا نیزه‌ای
  • آفات یا بیماری‌های سانسوریا نیزه‌ای
  • سانسوریا نیزه‌ای سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سانسوریا نیزه‌ای چیست؟

ارتفاع سانسوریا نیزه‌ای چقدر است؟

این گیاه رشدی آهسته و رو به بالا دارد که برگ‌های لوله‌ای آن می‌توانند تا ارتفاع حدود 120 سانتی‌متر و عرض 30 سانتی‌متر رشد کنند. برگ‌های ساکولنت دارای ضخامتی حدود 2.5 سانتی‌متر می‌باشند که به تدریج مخروطی می‌شوند. هر برگ دارای چندین کانال کم عمق است که از پایه گیاه تا نوک آن امتداد دارد. همچنین، برگ‌ها دارای نوارهای سبز تیره هستند.‌ همان‌طور که برگ‌ها بالغ می‌شوند، بسته به نور حالت قوسی پیدا می‌کنند تا یک افشانه زیبا تشکیل دهند.

 

آیا سانسوریا نیزه‌ای دارای گل و عطر است؟

سانسوریا نیزه‌ای دارای برگ‌های استوانه‌ای سبز تیره و سفت می‌باشد. سنبله‌های گل در گیاهان مسن‌تر از پایه برگ ظاهر می‌شوند. این سنبله‌های گل، دارای خوشه‌هایی از شکوفه‌های سبز و سفید می‌باشند که لوله‌ای شکل بوده و می‌توانند با چند سایه‌ صورتی رنگ‌آمیزی شوند. این گل‌ها رایحه‌ای مطبوع دارند و گاهی توت‌های کوچکی به طول حدود یک سانتی‌متر و به رنگ نارنجی مایل به قرمز تولید می‌کنند.

 

سانسوریا نیزه‌ای در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

سانسوریا نیزه‌ای نسبت به نور بسیار مقاوم است. زمانیکه سانسوریا را به عنوان یک گیاه زینتی داخلی پرورش می‌دهید، آن را در مکانی با نور روشن فیلتر شده نگهداری کنید. پنجره‌های رو به شمال یا پنجره‌های پرده‌دار مکان‌های ایده‌آلی برای سانسوریا نیزه‌ای محسوب می‌شوند.

همچنین، این گیاه می‌تواند در شرایط کم نور بیشتر رشد کند. در چنین شرایطی، رنگ‌ برگ‌های آن روشن نمی‌شود و به درستی گل نمی‌دهد. زمانیکه، سانسوریا نیزه‌ای را در خارج از منزل پرورش می‌دهید، بهتر است آن را در مکانی نیمه سایه و یا روشن قرار دهید. اندکی سایه باعث می‌شود که برگ‌های استوانه‌ای آن عمودی‌تر رشد کنند و ظاهر بهتری داشته باشند.

دمای ایده‌آل برای نگهداری سانسوریا دمای بین 18 تا 70 درجه سانتی‌گراد است. این گیاه می‌تواند نوسانات دمای اتاق را تحمل کند، اما هر چیزی کمتر از 50 درجه فارنهایت ممکن است برای گیاه بسیار زیاد باشد.

سانسوریا نیزه‌ای می‌تواند هوای خشک را تحمل کند، با این حال، مقدار زیاد آن می‌تواند مضر باشد. مراقب باشید که این گیاه را خیلی نزدیک سیستم‌های گرمایش و سرمایشی قرار ندهید.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا نیزه‌ای به همراه نکات رشد - انگور

سانسوریا نیزه‌ای به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است و به آب زیادی نیاز ندارد.

سانسوریا نیزه‌ای در حال رشد را کاملاً آبیاری کنید و قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید تا مخلوط گلدان تقریباً خشک شود. پس از استقرار گیاه می‌توانید فواصل بین آبیاری را بیشتر کنید. آبیاری سانسوریا نیزه‌ای یکبار در هفته باید کافی باشد.

مراقب باشید که گیاه را زیاد آبیاری نکنید زیرا باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ‌های آن می‌شود. همچنین، آب زیاد روی برگ‌ها می‌تواند باعث توقف رشد آن‌ها شود.

به همین ترتیب، این گیاه به کود زیادی نیاز ندارد. استفاده از کود مایع رقیق شده یکبار در طول فصل رشد کافی است. گیاهان در ماه‌های زمستان نیازی به تغذیه ندارند. مانند همه گونه‌های سانسوریا، بهتر است گیاهان خود را کمتر از حد مورد نیاز کوددهی کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سانسوریا نیزه‌ای چگونه است؟

این گیاه خاکی با زهکشی خوب و سریع را ترجیح می‌دهد و در خاک شنی یا خاک کاکتوس بهترین عملکرد را دارد. اغلب خاک‌های معمولی آب مازاد را برای مؤثر بودن حفظ می‌کنند، مگر این‌که از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی بیشتر استفاده شود. سانسوریا نیزه‌ای در خاک خیس عملکرد خوبی ندارند..

به طور کلی، سانسوریا نیزه‌ای برای چندین سال نیازی به تعویض گلدان ندارد، زیرا کمبود فضا برای رشد برای این گیاه اهمیتی ندارد. بهتر است گلدان این گیاه در اوایل بهار تعویض شود. توجه داشته باشید که از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید.

 

نظافت و نگهداری

معمولاً، گیاهان سانسوریا نیازی به هرس ندارند. با این حال، در صورتی که، متوجه زرد شدن برگ‌های آن شدید، می‌توانید آن‌ها را با استفاده از قیچی هرس کنید.

 

نحوه تکثیر سانسوریا نیزه‌ای

سانسوریا نیزه‌ای را می‌توان از طریق قلمه‌های برگ، ریزوم‌های زیرزمینی یا تقسیم تکثیر کنید. برای استفاده از روش تقسیم برای تکثیر، صبر کنید تا طول برگ‌های ریزوم‌های زیرزمینی حداقل 15 سانتی‌متر شود.

یک چاقوی تیز بردارید و یک رزت خوشه‌ای از برگ‌ها را از ریشه جدا کنید. آن را مستقیماً در گلدانی با خاک جدید بکارید. در صورتی که، از قلمه‌های تک برگ برای تکثیر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که بین 7.5 تا 10 سانتی‌متر طول دارند. برای اطمینان از رشد مناسب، آن‌ها را به صورت عمودی بکارید.

سانسوریا نیزه‌ای را می‌توانید با فرو بردن قلمه‌ها در مخلوط گلدانی بکارید. آن‌ها را در مکانی روشن نگهداری کنید. خاک را مرطوب نگه دارید و صبر کنید تا گیاه ریشه بزند. این کار ممکن است مدتی طول بکشد.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا نیزه‌ای به همراه نکات رشد - انگور

 

آفات یا بیماری‌های سانسوریا نیزه‌ای

سانسوریا نیزه‌ای مستعد ابتلا به شپشک‌های انگور است که لبه‌های برگ‌ها را می‌خورند. این آفت‌ می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیر زیادی را به گیاه وارد کند. می‌توانید این شپشک را با روغن چریش از بین ببرید. با این حال، در صورتی که شپشک‌ها به طور قابل توجهی به ریشه‌ها آسیب برسانند، احتمال دارد گیاه از بین برود.

به غیر از شپشک‌های انگور، مراقب آبیاری بیش از حد گیاهان باشید تا دچار پوسیدگی ریشه یا سایر عفونت‌های قارچی نشوند. در هنگام کار با گیاه باید مراقب باشید زیرا نوک برگ‌های آن می‌تواند بسیار تیز باشد و اگر با احتیاط از آن استفاده نکنید، منجر به بریده شدن پوست می‌شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از سانسوریا نیزه‌ای به همراه نکات رشد - انگور 

 

آیا سانسوریا نیزه‌ای سمی است؟

این گیاه در صورت بلعیده شدن سمی است. مصرف آن می‌تواند باعث تهوع و استفراغ شود و سم موجود در گیاه دارای اثر بی حسی است که می‌تواند باعث تورم زبان و گلو شود. لذا سانسوریا نیزه‌ای را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

بهترین موارد استفاده از سانسوریا نیزه‌ای چیست؟

سانسوریا نیزه‌ای در میان گیاه خانگی زینتی محبوب، قرار دارد زیرا کشت و نگهداری از آن آسان است. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه می‌تواند سموم و گاز‌های آلوده موجود در هوا مانند تولوئن یا فرمالدئید را تصفیه کند، بنابراین این گیاه، جزو گیاهان تصفیه کننده هوا قرار دارد. همچنین، سانسوریا در طول شب اکسیژن را آزاد و دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کند.

این گیاه نسبت به سایه و خشکی مقاوم است، از این رو، نگهداری از آن در مکان‌هایی مانند ادارت، کارخانه‌ها و بانک‌ها می‌تواند مناسب باشد. برگ‌های بلند و کشیده آن نگاه را به سمت بالا هدایت کرده و قرار دادن گلدان سانسوریا در کنار ستون‌ها، زیبایی خاصی را به محیط کار می‌دهد.

سانسوریا گیاهی است که عمر بسیار طولانی دارد و می‌تواند برای چندین نسل باقی بماند.

خرید انواع گیاه سانسوریا از مرکز گل و گیاه انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *