نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس مارچوبه به همراه نکات رشد

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس مارچوبه به همراه نکات رشد - انگور

آشنایی با سرخس مارچوبه

سرخس مارچوبه با نام علمی Asparagus densiflorus شناخته می‌شود و بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه چند ساله از جنس Asparagus و متعلق به خانواده Liliaceae است. نام گونه densiflorus به گل‌های سفید ریز اطلاق می‌شود که به صورت متراکم در امتداد ساقه گیاه رشد می‌کنند. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و یکی از گیاهانی است که می‌توان از آن به صورت آویز نگهداری کرد.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سرخس مارچوبه چقدر است؟
  • آیا سرخس مارچوبه دارای گل و عطر است؟
  • سرخس مارچوبه در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سرخس مارچوبه به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس مارچوبه چگونه است؟
  • هرس و نگهداری سرخس مارچوبه
  • نحوه تکثیر سرخس مارچوبه
  • آفات یا بیماری‌های سرخس مارچوبه
  • سرخس مارچوبه سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سرخس مارچوبه چیست؟

ارتفاع سرخس مارچوبه چقدر است؟

گیاهان سرخس مارچوبه می‌توانند به ارتفاع 60 تا 90 سانتی‌متر و عرض 90 تا 120 سانتی‌متر برسند. برگ‌های سوزنی شکل و همیشه سبز این گیاه روی ساقه‌های قوسی جذاب و سرخس مانند رشد می‌کنند، در صورتی که، یک سرخس واقعی محسوب نمی‌شود. رشد جدید در سرخس مارچوبه به صورت نیزه‌های استوانه‌ای شکل ظاهر می‌شود.

زمانی که این گیاه در سایه نگهداری می‌شود، شاخ و برگ آن به رنگ سبز کم رنگ در می‌آیند. در سایه جزئی، برگ‌های آن سبز تیره هستند. نگهداری این گیاه در آفتاب کامل توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند منجر به زرد شدن سرخس مارچوبه شود. سرخس مارچوبه دارای خارهای ریزی است که مشکل‌زا نیستند.

 

آیا سرخس مارچوبه دارای گل و عطر است؟

سرخس مارچوبه به صورت فصلی شکوفه‌ می‌دهد و گل‌های سفید بسیار کوچکی تولید می‌کند که به توت‌های قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. گل‌های این گیاه کوچک اما کاملاً معطر هستند. سرخس مارچوبه از اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شود. گل‌های این گیاه به توت‌های کوچک، جذاب و قرمز تبدیل می‌شوند که در فصل پاییز می‌رسند.

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس مارچوبه به همراه نکات رشد - انگور

سرخس مارچوبه در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه سرخس مارچوبه در سایه جزئی با نور روشن غیر مستقیم بهترین عملکرد را دارد. در برخی مناطق، در زیر نور مستقیم خورشید نیز رشد می‌کند. سرخس مارچوبه در برابر دمای سرد تا 4- درجه سانتی‌گراد مقاوم است. ممکن است در این دمای پایین از بین برود، اما سیستم ریشه غده‌ای آن زیر خاک زنده می‌ماند. در آب و هوای سردتر، دمای پایین‌تر گیاه را به طور کامل از بین می‌برد. گیاهان گلدانی را در ماه‌های زمستان به داخل خانه منتقل کنید.

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس مارچوبه به همراه نکات رشد - انگور

سرخس مارچوبه به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

گیاهان مارچوبه تا حدودی به خشکی مقاوم هستند. در طول فصل رشد، گیاهان را به طور منظم آبیاری کنید و برنامه آبیاری را برای زمستان کاهش دهید.

نکته: در صورت رشد سرخس مارچوبه در داخل خانه، غبارپاشی آن را هیدراته نگه می‌دارد.

مارچوبه نیاز کمی به کود دارد. می‌توانید مقدار کمی کود مواد مغذی را برای آن فراهم کنید تا قوی‌تر شود. برای این منظور، در ابتدای بهار، تابستان و پاییز از یک کود متعادل، دانه‌ای و با رهایش تدریجی یکبار در ماه استفاده کنید. سرخس مارچوبه در خاک‌هایی با مواد آلی فراوان به خوبی رشد می‌کنند. اگر کمپوست غنی در دسترس دارید، ممکن است نیازی به کود‌دهی نباشد.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس مارچوبه چگونه است؟

سرخس مارچوبه در خاکی با زهکشی خوب، کمی اسیدی و به طور مداوم مرطوب بهترین عملکرد را دارد. در صورتی که، خاک خیلی سنگین باشد، در افزودن مقداری پیت ماس به آن تردید نکنید. این کار به زهکشی کمک می‌کند و از غرقاب شدن خاک که می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود، جلوگیری می‌کند.

گلدان سرخس مارچوبه را هر دو سال یکبار در فصل بهار تعویض کنید.

از آن‌جایی که، این گیاه دارای ریشه‌های‌ غده‌ای ضخیم می‌باشد، زمانی که نیاز به تعویض گلدان داشته باشد، کاملاً آشکار می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است ریشه‌ها شروع به بیرون زدن از سوراخ زهکشی گلدان کنند یا ممکن است گیاه را به سمت بالا و بیرون از گلدان هدایت کنند. سرخس مارچوبه رشد سریعی دارد، بنابراین اگر گیاه بیش از حد بزرگ شده یا از فرم خارج شده است، کافی است آن را با قیچی تیز کوتاه کنید.

 

نظافت و نگهداری

سرخس مارچوبه یک گیاه آپارتمانی جذاب است که نگهداری از آن آسان می‌باشد. این گیاه برای حفظ رشد و شکل خود نیاز به هرس دارد. همچنین می‌توانید با هرس گیاه از پایه و دادن فرصت شروع دوباره با رشد جدید، منجر به بازسازی کامل و تقویت آن شوید.

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس مارچوبه به همراه نکات رشد - انگور

نحوه تکثیر سرخس مارچوبه

سرخس مارچوبه را می‌توان از طریق بذر یا تقسیم تکثیر کرد.

می‌توانید توت‌ها را از گیاهان بالغ در پاییز جمع‌آوری کنید. این توت‌ها دارای چند دانه سیاه می‌باشند. آن‌ها را چند ساعت در آب گرم خیس کنید. بذرها را در گلدانی از خاک مرطوب بکارید و به آرامی با پوشش پلاستیکی بپوشانید. گلدان را در مکانی گرم با دمای 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد و در نور روشن و غیر مستقیم نگهداری کنید. خاک را مرطوب نگه دارید تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زدن کنند، سپس پلاستیک را بردارید.

برای تکثیر از طریق تقسیم می‌توانید به سادگی گلوله ریشه یا سیستم ریشه را هنگام تعویض گلدان جدا کنید.

آفات یا بیماری‌های سرخس مارچوبه

به طور کلی، سرخس مارچوبه در معرض هیچ بیماری جدی یا آفاتی قرار نمی‌گیرد. در محیط‌های مرطوب در فضای باز، این گیاه ممکن است مورد حمله آفاتی از قبیل شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، حشرات فلس‌دار، کنه‌های عنکبوتی و راب‌ها قرار گیرد. همچنین رطوبت ممکن است باعث لکه‌برگی و پوسیدگی برگ شود.

 

آیا سرخس مارچوبه سمی است؟

از آن‌جایی که، شیره سرخس مارچوبه می‌تواند باعث تحریک پوست شود به صورت خفیف سمی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، توت‌های آن در صورت خوردن می‌توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شوند. واکنش‌های نامطلوب مربوط شیره و انواع توت‌ها معمولاً خفیف است، اما بهتر است هنگام دست زدن به این گیاه از دستکش استفاده کنید و پس از آن شستشو دهید. به طور طبیعی، از آن‌جایی که این گیاه خوراکی نیست، نباید توت‌های آن را بخورید.

 

بهترین موارد استفاده از سرخس مارچوبه چیست؟

سرخس مارچوبه یک گیاه چند ساله علفی و بالارونده است که نگهداری از آن آسان است و تا زمانی که نور و آب کافی به آن برسد، سبز و با طراوت خواهد ماند. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و یکی از گیاهانی است که می‌توان از آن به صورت آویز نگهداری کرد.

چیزی که ارزش این گیاه را افزایش می‌دهد در لیست گیاهان تصفیه هوا قرار دارد. این گیاه خواص بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به خاصیت التهام دهندگی برگ و ساقه‌های آن می‌توان اشاره کرد. در مناطق بومی برگ‌های این گیاه را آسیاب می‌کنند و به عنوان مرحم برای زخم‌های خود بکار می‌برند. استفاده از سرخس در منزل باعث می‌شود تا فضای خانه بسیار صمیمی و آرامش بخش به نظر برسد.

 

خرید انواع گیاه آپارتمانی سرخس از مرکز گل و گیاه انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *