نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس برگ شمشیری به همراه نکات رشد

نگهداری از سرخس برگ شمشیری

آشنایی با سرخس برگ شمشیری

سرخس برگ شمشیری با نام علمی Nephrolepis exaltata متعلق به خانواده Nephrolepidaceae و بومی مناطق گرمسیری در سراسر جهان می‌باشد. سرخس برگ شمشیری یک گیاه آپارتمانی سرسبز است که به خاطر برگ‌های سبز روشن و شمشیری شکل معروف است. این گیاه دارای برگ‌های سبز و آویزان است که به طور طبیعی به گونه‌ای رشد می‌کنند که جلوه‌ای موج‌دار دارند. بنابراین، می‌توان از این گیاه زیبا در یک سبد آویزان یا در جایی که شاخه‌های آن بتوانند آویزان شوند، به عنوان مثال روی لبه قفسه یا استند استفاده کرد.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سرخس برگ شمشیری چقدر است؟
  • آیا سرخس برگ شمشیری دارای گل و عطر است؟
  • سرخس برگ شمشیری در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سرخس برگ شمشیری به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس برگ شمشیری چگونه است؟
  • هرس و نظافت سرخس برگ شمشیری
  • نحوه تکثیر سرخس برگ شمشیری
  • آفات یا بیماری‌های سرخس برگ شمشیری
  • سرخس برگ شمشیری سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سرخس برگ شمشیری چیست؟

 

ارتفاع سرخس برگ شمشیری چقدر است؟

ساقه‌های سبز کم رنگ تا متوسط سرخس برگ شمشیری می‌توانند به طول 120 سانتی‌متر و عرض 15 سانتی‌متر رشد کنند.

 

آیا سرخس برگ شمشیری دارای گل و عطر است؟

سرخس برگ شمشیری گل تولید نمی‌کند. زیرا توسط هاگ تکثیر می‌شود.

هاگ سرخس برگ شمشیری

هاگ سرخس برگ شمشیری

 

سرخس برگ شمشیری در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

سرخس‌های برگ شمشیری در نور روشن و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارند. سایه بیش از حد در مکان نگهداری این گیاه می‌تواند منجر به نازک شدن برگ‌های آن شود. همچنین تابش نور مستقیم خورشید می‌تواند برگ‌های آن را بسوزاند. بنابراین چه در فضای باز و چه در داخل خانه، مطمئن شوید که نور مستقیم خورشید به گیاه برخورد نمی‌کند. خورشید صبحگاهی برای این گیاه ایده‌آل است، زیرا نور خورشید بعد از ظهر می‌تواند برگ‌های آن را بسوزاند.

سرخس برگ شمشیری طی شب دمای 18 درجه سانتی‌گراد و در روز دمای حداکثر 35 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در صورتی که، این گیاه در خارج از خانه رشد کند، می‌تواند دمای سردتر را تحمل کند. اگر سرخس برگ شمشیری به صورت فصلی در خارج از خانه رشد ‌کند، در فصل سرد باید به داخل منتقل شود و یا با رسیدن دما به کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد محافظت شود.

 

سرخس برگ شمشیری به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

سرخس‌های برگ شمشیری را به طور منظم آبیاری کنید. در صورت نگهداری در فضای بیرون از خانه، این گیاه به آبیاری روزانه، به خصوص در روزهای گرم تابستان نیاز دارد. سرخس نگهداری شده در داخل خانه را هر 10 روز یکبار تا 3 لیتر آب آبیاری کنید. در خاک رسی، سرخس هر 10 تا 14 روز یکبار به آبیاری نیاز دارد.

اگرچه سرخس برگ شمشیری خاک کمی مرطوب را ترجیح می‌دهد، اما احتمال پوسیدگی و سایر بیماری‌های قارچی در خاک غرقاب وجود دارد. اولین نشانه آبیاری بیش از حد این گیاه زرد شدن یا پژمرده شدن برگ‌های آن است.

سرخس برگ شمشیری را در بهار و تابستان هر ماه یکبار تغذیه کنید. در فصل تابستان، باید از کود محلول در آب با نصف غلظت استفاده کنید. کود باید دارای نسبت 20-10-20 از نیتروژن-فسفر-پتاسیم باشد.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس برگ شمشیری چگونه است؟

سرخس‌های برگ شمشیری خاک غنی، سبک، لومی و با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند. خاک با زهکشی ضعیف می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه شود. برای گیاهان گلدانی سرخس برگ شمشیری از مخلوط گلدانی غنی از مواد آلی برای کمک به حفظ رطوبت استفاده کنید.

توصیه می‌شود برای داشتن بهترین نتیجه، مقداری پیت ماس و پرلیت به مخلوط گلدانی اضافه کنید تا جریان هوا به ریشه‌های گیاه بهبود یابد و پس از آبیاری از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

در صورتی که، مخلوط گلدانی فشرده باشد و یا اگر ریشه‌ها به صورت توده‌ای درهم در بالای خاک رشد کنند، قطعاً زمان آن فرا رسیده است که گلدان گیاه را تعویض کنید. تعویض گلدان سرخس برگ شمشیری بهتر است در فصل بهار انجام شود زمانی که گیاه در حال رشد فعال است.

 

نظافت و نگهداری

برای هرس سرخس برگ شمشیری شاخه‌های کناری آن را کوتاه کنید. همچنین شاخه‌های قدیمی و تغییر رنگ داده را جدا کنید تا اجازه دهید رشد جدید در گیاه ظاهر شود. هرس کردن سرخس برگ شمشیری در فصل پاییز می‌تواند منجر به تقویت قوای آن شود.

 

نحوه تکثیر سرخس برگ شمشیری

سرخس برگ شمشیری را می‌توان از طریق ساقه‌های رونده ریشه‌زا و هاگ‌ها تکثیر کرد. زمانی که، این گیاه ساقه‌های رونده ریشه‌زا تولید می‌کند، با تماس انتهای ساقه‌ها با خاک، گیاهان کوچک به وجود می‌آیند.

پس از ریشه‌دار شدن این ساقه‌ها، با جدا کردن و پرورش آن‌ها می‌توان گیاهان جدیدی تولید کرد. این روش زمانی که گیاه در طول بهار و تابستان دارای رشد فعال است، عملی خواهد بود.

روش دیگر برای تکثیر سرخس برگ شمشیری، استفاده از هاگ‌های بوجود آمده در سطح زیرین برگ‌های آن است. هاگ‌ها را روی یک صفحه کاغذ سفید جمع‌آوری کنید و در سینی بذر حاوی کمپوست بذر و قلمه، به شکل پراکنده روی سطح خاک بکارید. گلدان یا سینی بذر را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.

 

آفات یا بیماری‌های سرخس برگ شمشیری

در صورتی که، سرخس برگ شمشیری را به درستی آبیاری نکنید، آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز آن می‌تواند منجر به بیماری این گیاه شود. توصیه می‌شود که خاک این گیاه را دائماً مرطوب نگه دارید. این بدان معنا نیست که اجازه دهید خاک خیس یا غرقاب شود.

برای جلوگیری از مشکلات سرخس برگ شمشیری، زمانی که بالای سطح خاک آن خشک شد، گیاه را کاملاً آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که آب از سوراخ‌های زهکشی کف گلدان تخلیه شود. تا زمانی که سطح خاک خشک نشده است آن را مجدداً آبیاری نکنید. عدم آبیاری کافی می‌تواند منجر به خاکستری شدن رنگ برگ‌های سرخس برگ شمشیری شود که یکی از رایج‌ترین مشکلات این گیاه است.

سرخس برگ شمشیری به نور کافی نیاز دارد. در صورتی که این گیاه نور متوسطی دریافت نکند، حداقل دو ساعت نور غیر مستقیم خورشید در تمام طول سال، شاخه‌های آن بلند و آویزان می‌شوند که با افزایش نور برطرف خواهد شد.

آفات اصلی سرخس برگ شمشیری شامل کاترپیلار، شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی، حشره فلس‌دار و تریپس می‌باشند. استفاده از حشره‌کش روغن چریش یک راه حل آسان، ایمن و طبیعی برای از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی است.

توجه باشید که از استفاده‌ی هر نوع اسپری شیمیایی بر روی سرخس برگ شمشیری خودداری کنید. زیرا این گیاه نسبت به مواد شیمیایی که می‌تواند باعث سوختن شاخ و برگ آن شود، بسیار حساس است. لذا برای از بین بردن آفات، حشره‌کش‌های طبیعی را امتحان کنید.

 

آیا سرخس برگ شمشیری سمی است؟

سرخس برگ شمشیری یک گیاه غیرسمی و بی‌خطر برای انسان و حیوانات خانگی در نظر گرفته می‌شود.

 

بهترین موارد استفاده از سرخس برگ شمشیری چیست؟

سرخس برگ شمشیری یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا می‌باشد. این گیاه همیشه سبز نه تنها به دفع سموم مضر خانه کمک می‌کند، بلکه با بازگرداندن رطوبت به هوا به طور طبیعی کیفیت آن را نیز بهبود می‌بخشد.

این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و یکی از گیاهانی است که می‌توان از آن به صورت آویز نگهداری کرد. یکی از نکاتی که باعث جذابیت سرخس برگ شمشیری می‌شود سبز بودن همیشگی آن است. از این رو، انتخابی زیبایی برای دکوراسیون فضای داخل خانه و یا محل کار به شمار می‌رود.

 

خرید انواع گیاه آپارتمانی سرخس از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *