نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس لانه پرنده

نگهداری سرخس لانه پرنده

آشنایی با سرخس لانه پرنده

سرخس لانه پرنده یا آشیانه با نام علمی Asplenium Nidus، یک گونه اپی فیتی و دارای برگ‌های بزرگ براق است. این سرخس متعلق به خانواده Aspleniaceae و جنس Asplenium می‌باشد. این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا، مالزی، شرق استرالیا و شرق آفریقا بوده و در آب و هوای گرمسیری به خوبی رشد می‌کند.

در حالی که، سرخس لانه پرنده یک گونه اپی فیت است، می‌تواند به عنوان یک گیاه خشکی نیز زنده بماند و در خشکی رشد کند. سرخس لانه پرنده در گلدان و روی درخت رشد می‌کند. در زیستگاه طبیعی خود، در جنگل‌های بارانی این گیاه روی تنه درختان رشد می‌کند. برگ‌های براق سرخس لانه پرنده، در مرکز به شکل یک قیف یا لانه جمع می‌شوند تا آب باران و سایر ذرات ارگانیک را جمع آوری کنند.

نگهداری سرخس لانه پرنده به عنوان یک گیاه آپارتمانی، با برگ‌های بزرگ و سبز، گیاهی ایده‌آل برای ایجاد جلوه‌ای متمایز در خانه شما است، حتی به عنوان گیاهی برای نگهداری در حمام.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سرخس لانه پرنده چقدر است؟
  • آیا سرخس لانه پرنده دارای گل و عطر است؟
  • سرخس لانه پرنده در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سرخس لانه پرنده به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس لانه پرنده چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری سرخس لانه پرنده
  • نحوه تکثیر سرخس لانه پرنده
  • آفات یا بیماری‌های سرخس لانه پرنده
  • آیا سرخس لانه پرنده سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سرخس لانه پرنده چیست؟

 

 

ارتفاع سرخس لانه پرنده چقدر است؟

سرخس لانه پرنده دارای برگ‌های سبز روشن با نوار میانی قهوه‌ای تیره یا سیاه می‌باشد که در صورت مراقبت درست می‌تواند تا طول 60 سانتی‌متر یا بیشتر و عرض حدود 15 تا 20 سانتی‌متر رشد کند. برگ‌های جدید این گیاه از وسط آن جوانه می‌زنند و این امر در نهایت باعث افزایش ارتفاع و حجم گیاه می‌شود.

نگهداری از سرخس لانه پرنده چندان ساده نیست. با این حال، در صورت مراقبت درست و اعمال شرایط رشد مناسب، می‌تواند برگ‌های هاگ‌دار تولید کند که می‌توان از آن‌ها برای تکثیر استفاده کرد.

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس لانه پرنده - انگور

 

آیا سرخس لانه پرنده دارای گل و عطر است؟

این گیاه مانند سایر گونه‌های سرخس، گل تولید نمی‌کند و عطری ندارد.

 

سرخس لانه پرنده در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

سرخس لانه پرنده سایه و نور غیر مستقیم خورشید را به خوبی کنترل می‌کند، اما نمی‌تواند تابش مستقیم آن را تحمل کند. در واقع، بهتر است این گیاه را از مکان‌هایی تحت تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید. با این حال، این گیاه از دمای گرم لذت می‌برد و نمی‌توانند بادهای سرد را تحمل کند. در طول تابستان، محدوده دمایی ایده‌آل برای سرخس لانه پرنده کمتر از 27 درجه سانتی‌گراد است. از سوی دیگر، در ماه‌های سرد سال، دما باید در حدود 15 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر باشد.

رطوبت یکی دیگر از عوامل مهم در رشد این گیاه است. این سرخس‌ها برای رشد نیاز به رطوبت بالایی دارند. در صورت نیاز، اطراف گیاه را غبارپاشی کنید تا مطمئن شوید که هوای پیرامون آن به اندازه کافی مرطوب است.

 

سرخس لانه پرنده به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

سرخس لانه پرنده در آب و رطوبت رشد می‌کند. توصیه می‌شود این گیاه را به خوبی آبیاری کنید و هرگز اجازه ندهید کاملاً خشک شود. خاک آن باید همیشه مرطوب بماند. در طول تابستان، بهتر است سرخس لانه پرنده را به صورت هفتگی آبیاری کنید. در صورت نگهداری در فضای باز ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشد. اگرچه این گیاه آپارتمانی عاشق آب است، از آبیاری بیش از حد آن باید خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک آن غرقاب نباشد.

با کاهش دما در پایان سال، تعداد دفعات آبیاری را کاهش دهید، و فقط در صورت نیاز آن را آبیاری کنید.

همزمان با آبیاری گیاه را تغذیه کنید. قاعده کلی این است که سرخس لانه پرنده را با یک کود مایع متعادل هر ماه یکبار آبیاری کنید. این امر دریافت تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و شکوفایی آن را در تمام طول سال تضمین می‌کند. 

 

خاک و شرایط تعویض گلدان سرخس لانه پرنده چگونه است؟

سرخس لانه پرنده در مخلوط گلدانی درشت یا خاکی حاوی مواد آلی بهترین عملکرد را دارد. می‌توانید از مواد آلی مانند پیت ماس یا خاکبرگ استفاده کنید. یک مخلوط گلدانی ساده می‌تواند شامل دو قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت باشد.

از آن‌جایی که، سرخس لانه پرنده به سرعت رشد می‌کند، باید حداقل هر 2 تا 3 سال یکبار گلدان آن تعویض شود. توجه داشته باشید که گلدان باید دارای سوراخ‌های زهکشی فراوان باشد. با این حال، بهتر است هر سال گیاهان جوان‌تر را تکثیر کنید. فصل بهار بهترین زمان برای تکثیر یا تعویض گلدان است.

نحوه مراقبت و نگهداری از سرخس لانه پرنده - انگور

نظافت و نگهداری سرخس لانه پرنده

نظافت برگ‌های سرخس لانه پرنده یک امر ضروری نیست. با این حال، هرس کردن برگ‌های قدیمی و غیرجذاب و حذف هر گونه برگ خراب شده می‌تواند روش خوبی باشد. گاهی اوقات، لبه‌ برگ‌ها ممکن است قهوه‌ای رنگ شود، در چنین شرایطی می‎توانید لبه‌ها را ببرید و یا برگ را هرس کنید.

 

نحوه تکثیر سرخس لانه پرنده

تکثیر سرخس کار آسانی نیست و می‌تواند یک چالش و در عین حال سرگرم‌کننده باشد. تکثیر تجاری اکثر سرخس‌های لانه پرنده از طریق کشت بافت انجام می‌شود. اما بسیاری از دوستداران سرخس، گیاهان جدید را از طریق هاگ پرورش می‌دهند.

  • اگر گیاه به اندازه کافی بالغ باشد، ممکن است برگ‌های حاوی هاگ در قسمت زیرین آن ظاهر شوند.
  • آن‌ها را جدا کرده و حدود یک هفته خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که برگ‌ها خشک شده و هاگ‌های جانبی رو به  بالا هستند.
  • پس از خشک شدن برگ‌ها، آن‌ها را خرد کرده و روی یک لایه پیت ماس ​​مرطوب بپاشید.
  • می‌توانید از سینی یا گلدان استفاده کنید، پس از پاشیدن برگ‌های خرد شده، به آرامی آب دهید و روی گلدان را با پلاستیک یا شیشه بپوشانید.
  • برای تقویت رشد، آن را در یک مکان گرم قرار دهید.
  • آن را در مکانی با نور روشن و غیر مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • همچنین، ضروری است که خاک آن خشک نشود.
  • به خاطر داشته باشید که سرخس لانه پرنده به آرامی تکثیر می‌شود. پس از حدود یک ماه، هاگ‌های کوچک ممکن است ظاهر شوند.
  • آن‌ها را برای چند ماه به حال خود رها کنید و اجازه دهید با سرعت خودشان رشد کنند.
  • سرخس‌های کوچک را به گلدان‌های جداگانه منتقل کنید و مطمئن شوید که مکان نگهداری آن‌ها دارای نور و دمای گرم است.
  • پس از حدود یک ماه، اولین برگ‌های واقعی رشد می‌کنند. با مراقبت مناسب، تنها در شش ماه، کلکسیونی از سرخس‌های کوچک خواهید داشت.

 

هاگ سرخس لانه پرنده

هاگ سرخس لانه پرنده

 

آفات یا بیماری‌های سرخس لانه پرنده

سرخس لانه پرنده نسبت به مشکلات متعددی حساس است. در صورتی که، لبه برگ‌های این گیاه پیچیده و سیاه  رنگ شوند، دمای محیط نگهداری آن را کاهش داده و رطوبت را افزایش دهید. چرا که، برگ‌های سیاه معمولاً ناشی از گرمای بیش از حد و کمبود رطوبت است.

گاهی اوقات لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌های این گیاه ظاهر می‌شوند که ناشی از دمای خیلی سرد است. سعی کنید تا گیاه را از جریان هوای سرد دور نگه دارید.

سرخس لانه پرنده مستعد ابتلا به حشرات فلس‌دار است که ممکن است در زیر برگ‌ها به صورت خوشه‌ای جمع شوند. بهترین روش برای از بین بردن این حشرات، استفاده از خلال دندان است. زیرا استفاده از حشره‌کش می‌تواند به گیاه آسیب برساند.

در صورتی که، برگ‌های سرخس شروع به از دست دادن رنگ خود کنند، رنگ پریده یا سفید شوند، احتمالاً به اندازه کافی غذا دریافت نمی‌کنند. برای مقابله با این مشکل، گیاه را به مکانی سایه‌تر منتقل کنید و کود مایع را به آب آن اضافه کنید.

 

آیا سرخس لانه پرنده سمی است؟

سرخس لانه پرنده یک گیاه غیرسمی بوده و برای کودکان و حیوانات خانگی کاملاً بی خطر است.

 

بهترین موارد استفاده از سرخس لانه پرنده چیست؟

برگ‌های بزرگ و براق، سرخس لانه پرنده را به گیاهی عالی برای دکوراسیون فضای داخلی تبدیل می‌کند. علاوه بر این، سرخس لانه پرنده را می‌توان برای تزئین اتاق‌هایی با نور کم استفاده کرد. این گیاه به دلیل داشتن برگ‌های بزرگ، پرپشت و جذاب به راحتی می‌تواند در هر اتاق یا باغچه‌ای در مرکز توجه قرار گیرد.

 

خرید انواع گیاه آپارتمانی سرخس از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *