نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از لیندا به همراه نکات رشد

نگهداری از نخل لیندا

آشنایی با نخل آپارتمانی لیندا

در سال‌های اخیر، لیندا به دلیل ظاهری خاص و زیبا، سهولت در نگهداری و مقاوم بودن نسبت به شرایط مختلف محیطی جزو گیاهان محبوب آپارتمانی محسوب می‌شود. تنه ضخیم، برگ‌های سبزتیره، باریک و پیچ و تاب خورده‌ی لیندا، آن را از نظر بصری بسیار زیبا و خیره‌کننده کرده‌است. این گیاه برای افرادی که فرصت زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارند، یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. از خصوصیات رایج این گیاه داشتن تنه‌ای ضخیمی برای ذخیره کردن آب و برگ‌های باریک و مومانند شبیه دم اسب است.

لیندا با نام علمی Beaucarnea recurvata متعلق به خانواده Asparagaceae است. این گیاه نه نخل است و نه درخت، بلکه یک ساکولنت محسوب می‌شود. دیگر نام‌های رایج این گیاه عبارتند از:

  • Ponytail Palm Tree (نخل دم اسبی)
  • Bottle palm tree (نخل بطری)
  • Elephant foot tree (درخت پافیلی)

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع لیندا چقدر است؟
  • آیا لیندا دارای گل و عطر است؟
  • لیندا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • لیندا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان لیندا چگونه است؟
  • نحوه تکثیر لیندا
  • مشکلات رایج گیاه لیندا
  • آفات یا بیماری‌های لیندا
  • بهترین موارد استفاده از لیندا چیست؟

 

ارتفاع لیندا چقدر است؟  

لیندا گیاهی کند رشد است که می‌تواند تا ارتفاع 180 تا 240 سانتی‌متر و عرض 90 تا 150 سانتی‌متر رشد کند. این گیاه در صورت نگهداری در فضای باز ارتفاعی تا 9 متر خواهد داشت. طول برگ‌های لیندا در فضای داخلی تا 90 سانتی‌متر می‌رسند. در صورتی که در فضای بیرونی، ممکن است دو برابر این اندازه طول داشته باشند.

 

آیا لیندا دارای گل و عطر است؟

معمولاً درختان بزرگ لیندا در فصل تابستان گل می‌دهند و خوشه‌های شاخه‌ای بزرگ و عمودی با گل‌های کوچک و متعدد ایجاد می‌کنند که برای زنبورها بسیار جذاب هستند. رنگ گل‌های این گیاه سبز مایل به سفید یا صورتی می‌باشد. لیندا گیاهی دوپایه است که گل‌های نر و ماده آن بر روی دو پایه جدا گانه قرار دارند. رنگ گل بسته به جنس متفاوت است. زیرا گیاهان نر دارای گل‌های کرم رنگ هستند، در حالی که گیاهان ماده دارای گل‌های صورتی هستند. در فضای داخلی خانه، گیاه لیندا به ندرت گل می‌دهد.

گلهای نخل لیندا

گلهای نخل لیندا

 

لیندا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

دمای مناسب برای رشد گیاه لیندا محدوده بین 21 تا 28 درجه سانتی‌گراد است. این گیاه دمای بالاتر را تحمل می‌کند، به شرطی که بیشتر آبیاری شود. اما از دمای زیر 5 درجه سانتی‌گراد لذت نمی‌برد. در صورتی که دما به زیر نقطه انجماد برسد، احتمال از بین رفتن گیاه وجود دارد.

این گیاه در نور روشن و در عین حال غیرمستقیم خورشید رشد می‌کند و برای رشد واقعی به حداقل 8 ساعت نور در روز نیاز دارد. به عبارتی دیگر نور بیشتر مساوی رشد بیشتر است. گیاهی که در سایه رشد می‌کند، نباید به طور ناگهانی جابجا شده و در یک مکان بسیار آفتابی قرار گیرد. لذا گیاه را کم کم به منبع نور نزدیک کنید تا به تغییر شدت نور عادت کند. این کار از سوختن برگ‌ها و تغییر شکل آن‌ها جلوگیری می‌کند.

در صورت کمبود نور، برگهای گیاه رنگ پریده و رشد گیاه علفی خواهد بود. نزدیک پنجره جنوبی برای لیندا مناسب است.

 

لیندا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

با توجه به این‌که زیستگاه اصلی لیندا مناطق خشک جنوبی مکزیک است، اصولاً این گیاه به خشکی مقاوم است. لیندا آب را در ساقه‌ی متورم و بسیار ضخیم خود ذخیره می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا برای مدت طولانی بدون آب زنده بماند. برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد این گیاه، اجازه دهید یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. نیازی به غرقاب کردن خاک نیست، بسته به سایز گلدان بین 2 تا 4 لیوان در هر بار آبیاری کافیست. استفاده از آب بدون کلر از سوختگی نوک برگ و کاهش کیفیت خاک جلوگیری می‌کند.

غبارپاشی مداوم و استفاده از دستگاه بخور سرد ضرورت چندانی ندارد. در فصول گرم دو بار در هفته غبارپاشی برای رفع نیاز گیاه کافی است.

این گیاه نیازی به کوددهی بیش از حد ندارند. برای تغذیه گیاه لیندا از کود کاکتوس یا کود کریستالون یکبار در فصل بهار و یکبار در فصل تابستان استفاده کنید. کوددهی بیش از حد باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های آن می‌شود.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان لیندا چگونه است؟

گیاه لیندا خاک شنی با ماسه درشت و با زهکشی عالی را ترجیح می‌دهد. این گیاه در مخلوط گلدانی نخل، ساکولنت یا کاکتوس به خوبی عمل خواهد کرد.

نحوه مراقبت و نگهداری از لیندا به همراه نکات رشد - انگور

در صورتی که لیندا به خوبی رشد کند، ممکن است سالی یکبار نیاز به تعویض گلدان داشته باشد. اما اگر شرایط رشد آن خوب نبوده و یا بخواهید اندازه گیاه را محدود کنید، گلدان این گیاه را هر 2 یا 3 سال یکبار تعویض کنید. درصورت خارج شدن ریشه از زیرگلدان و متوقف شدن رشد، اوایل فصل بهار تعویض گلدان را انجام دهید. درصورتی که سایز گلدان بزرگ باشد، تعویض۱۰ سانتی‌متر از خاک رویی گلدان کافی است.

 

نحوه تکثیر لیندا

از طریق پاجوش و تنه جوش قابل تکثیر است. بعداز رسیدن ارتفاع گیاهچه‌ به ۱۰سانتی‌متر می‌توانید آن را از گیاه مادری جدا کنید. محل جدا شدن گیاهچه از گیاه مادری را با قارچکش ضدعفونی کرده و در خاک بستر کشت بکارید.

 

مشکلات رایج گیاه لیندا:

پافیلی به ندرت دچار بیماری‌های باکتریایی و ویروسی می‌شود. از آنجایی که جزو گیاهان مقاوم است، نسبت به شرایط نامساعد واکنش شدیدی نشان نمی‌دهد.

  • علت رنگ‌پریدگی برگ‌های جدید:

لیندا گیاهی نور دوست است. کمبود نور موجب رنگ‌پریدگی گیاه می‌شود. برای حل این مشکل گیاه را به مکانی با نور زیاد و ۸ ساعت روشنی مداوم منتقل کنید.

  • علت افتادگی برگ:

نامناسب بودن مقدار آبیاری و دما موجب این عارضه می‌شود. بین هر آبیاری اجازه دهید به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک خشک شود. دمای بین۲۱ تا 28 درجه را برای آن فراهم کنید.

  • علت سوختگی نوک برگ:

کمبود رطوبت، گرمای شدید و افراط در کوددهی موجب سوختگی نوک برگ لیندا می‌شود. ترجیحا در مناطق گرم و خشک 3 بار درهفته گیاه را غبارپاشی کنید. متوقف کردن کوددهی و انتقال لیندا به مکانی با دمای بین 21 تا 28 درجه مناسب است. سوختگی‌های گیاه را نیز می‌توانید بوسیله قیچی استریل جدا کنید.

  • علت چروک شدن پیاز:

آبیاری غیراصولی و نامناسب موجب خرابی ریشه و درنهایت چروک شدن پیاز لیندا می‌شود. در صورتی که مدت زمان زیادی از این عارضه نگذشته باشد، با کنترل آبیاری و کوددهی می‌توانید گیاه را احیا کنید.

  • علت خشک شدن و ریزش برگ:

کمبود رطوبت و کمبود آب علت اصلی آن است. آبیاری بعد از خشک شدن یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک و 3 بار در هفته اسپری آب، این مشکل را رفع می‌کند. برگ‌های زرد و خشک شده را نیز جدا کنید تا انرژی گیاه صرف آن نشود.

  • علت کاهش رشد:

فقر خاک، کوچک بودن گلدان و دمای پایین موجب کاهش و یا توقف رشد لیندا می‌شود. بهتر است گیاه را از تغییرات دمایی دور نگه دارید و هر دو سال یکبار آن را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

  • علت زرد شدن برگ:

مصرف بالای کود، آبیاری زیاد و دمای پایین باعث زردی برگ‌ها می‌شود. بهتر است نحوه آبیاری را اصلاح کرده و گیاه را به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید. دقت کنید که اگر به تازگی تعویض گلدان انجام داده‌اید، زرد شدن در 4 الی 5 برگ طبیعی است.

  • علت قهوه‌ای شدن برگ:

در اثر تنش‌های محیطی مثل افراط و تفریط در آبیاری، ایمنی گیاه تضعیف شده و دچار بیماری قارچی می‌شود. برای درمان گیاه، با استفاده از قارچکش مانکوزب و دستور نوشته شده روی بسته‌بندی در سه نوبت سمپاشی کنید.

  • علت شکنندگی برگ:

در اثر کهنگی و فقر خاک گیاه دچار آسیب می‌شود. بهتر است هر دو سال یکبار خاک را تعویض کنید و کوددهی را انجام دهید. اگر امکان تعویض گلدان را ندارید 10 سانت رویی خاک را با ترکیب کمپوست و ورمی کمپوست جایگزین کنید.

  • علت وجود لکه‌های قهوه‌ای با حاشیه زرد:

این لکه‌ها نشان دهنده وجود بیماری قارچی در گیاه است. قارچکش کاربندازیم تهیه کنید و طبق دستور نوشته‌شده روی بسته‌بندی در سه نوبت گیاه را سمپاشی کنید.

  • علت نرم شدن پیاز:

منشا اکثر بیماری‌هایی که علائم خود را روی پیاز نشان می‌دهند، ریشه است. آبیاری زیاد و عدم تهویه خاک می‌تواند به ریشه‌ها آسیب بزند. گیاه را به گلدانی با زهکشی مناسب و خاک سبک انتقال دهید.

  • علت سیاه و آبکی شدن تنه:

در صورت آبیاری بیش‌ از اندازه و نامناسب بودن جنس خاک، ریشه و تنه گیاه قارچی می‌شود. اگر بیماری توسعه زیادی پیدا کرده باشد قابل درمان نیست. در غیر این صورت قسمت‌های سیاه شده را از گیاه جدا کرده و محل زخم را با قارچکش ضدعفونی کنید.

  • علت ریزش برگ‌های سبز:

در صورت جابجایی گیاه و تعویض گلدان گیاه دچار شوک جابجایی می‌شود. با نگهداری درست و ثابت نگه‌داشتن مکان آن از شدت گرفتن این عارضه جلوگیری کنید. می‌توانید بعد از تعویض گلدان از هیومیک اسید نیز برای کاهش شوک استفاده کنید.

 

آفات یا بیماری‌های لیندا

لیندا به دلیل داشتن برگهای درهم پیچیده مکان مناسبی برای حضور آفات است. با نگهداری درست و تامین رطوبت حداقلی برای گیاه از حمله آفات جلوگیری کنید.

  • وجود تارعنکبوت روی برگ:

کنه‌قرمز یا کنه‌عنکبوتی در اثر کمود رطوبت محیطی و گرمای بالا بوجود می‌آید. علاوه بر تامین رطوبت، با استفاده از سموم کنه کش موجود در بازار می‌توانید با این آفت مقابله کنید.

  • وجود لکه های پودری و برجسته روی گیاه:

این لکه‌ها حاصل تجمع شپشک آردآلود است. برای ازبین بردن آنها می‌توانید از سموم کنفیدور و پالیزین استفاده کنید.

لیندا جزو گیاهان مقاوم آپارتمانی است. اما در کنار این مقاومت، نگهداری نادرست در درازمدت می‌تواند به گیاه آسیب‌های جبران‌ناپذیری بزند. بهتر است تمام علائم بیماری در گیاه را جدی بگیریم و با رعایت اصول نگهداری از سلامت آن مطمئن شویم. اگر تشخیص عارضه برایتان دشوار بود آن را با گیاه پزشک درمیان بگذارید.

 

بهترین موارد استفاده از لیندا چیست؟

این گیاه به دلیل داشتن تنه‌ای ضخیم که در آن آب ذخیره می‌شود، به آبیاری کمی نیاز دارد و نسبت به خشکی مقاوم است. لیندا می‌تواند برای افرادی که فرصت زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارند، یک گزینه مناسب محسوب شود. لیندا یک گیاه کند رشد است که همین عامل آن را به گیاهی مناسب برای فضاهای محدود تبدیل کرده است.

نخل لیندا در درجه اول یک گیاه رومیزی است. نمونه‌های بلندتر این گیاه می‌توانند برای قرار دادن در کف اتاق مناسب باشند. این گیاه می‌تواند به عنوان بونسای نیز استفاده شود.

خرید گیاه آپارتمانی لیندا از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *