نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم

نحوه مراقبت و نگهداری از گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم - انگور

آشنایی با گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم

گل چمچه‌ای با نام علمی Spathiphyllum، بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا و جنوب‌شرقی آسیا می‌باشد. اسپاتی فیلوم یک گیاه آپارتمانی چند ساله همیشه سبز است که: هوا را تصفیه می‌کند، روش نگهداری از چمچه‌ای آسان است، بخارهای استون را جذب می‌کند،  باعث ایجاد خواب آرام می‌شود، برای تزئین دکوراسیون منزل ایده‌آل است، از ایجاد کپک جلوگیری می‌کند و اسپورهای کپک را از هوا خارج می‌کند.

امروزه، این گیاه به دلیل خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا و سازگاری با شرایط کم نوری به طور گسترده‌ به عنوان یک گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع گل چمچه‌ای چقدر است؟
  • آیا گل چمچه‌ای دارای گل و عطر است؟
  • گل چمچه‌ای در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • گل چمچه‌ای به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان گل چمچه‌ای چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر گل چمچه‌ای
  • آفات یا بیماری‌های گل چمچه‌ای
  • آیا گل چمچه‌ای سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از گل چمچه‌ای چیست؟

 

ارتفاع گل چمچه‌ای چقدر است؟ 

اندازه اسپاتی فیلوم‌ها به نوع گونه بستگی دارد. گونه‌های کوچک مانند والیسی (Spathiphyllum Wallisii) یا Starlight در گلدان‌های 15 سانتی‌متری رشد کاملی خواهند داشت.

گياهان با اندازه متوسط مانند Supreme و  Lynise به اندازه 45 تا 75 سانتی‌متر مي‌رسند و ساير گونه‌ها مانند Sensation تا ارتفاع و عرض 90 تا 150 سانتی‌متر رشد می‌کنند. 

 

آیا گل چمچه‌ای دارای گل و عطر است؟

اسپاتی فیلوم‌ها انواع و اندازه‌های مختلفی دارند. برخی از گونه‌های این گیاه برای مدت طولانی گل می‌دهند و دارای گل‌های سفیدی می‌باشند که به طور همزمان شکوفا می‌شوند و از بین می‌روند. برخی دیگر ممکن است با یک یا دو گل شکوفا شوند و به آرامی پژمرده شوند.

معمولاً، گل‌ها به چند صورت از بین می‌روند. با قرار گرفتن گل آذین چمچه‌ای (اسپادیس) در بالای شاخ و برگ، گل‌ها هفته‌ها و ماه‌ها ماندگاری دارند. هنگامی که، گل‌ها به پایان چرخه خود می‌رسند شروع به از بین رفتن می‌کنند. گل آذین سفید رنگ شروع به تغییر رنگ کرده و دچار لکه‌های قهوه‌ای می‌شود، دقیقاً مانند آن‌چه در گل‌های شاخه بریده مشاهده می‌کنید. 

گل‌ها از گیاه انرژی می‌گیرند. هنگامی که شکوفه‌ها شروع به از بین رفتن می‌کنند، زمان حذف آن‌ها است. برای این‌منظور، ساقه گل را تا جایی که ممکن است بدون بریدن برگ از گیاه جدا کنید. ماندن گل‌ها برای مدت طولانی می‌تواند باعث کوچک‌تر شدن برگ‌های جدید شود که معمولاً به دلیل انرژی مصرف شده در تولید گل است.

گل زیبای اسپاتی فیلوم

گل زیبای اسپاتی فیلوم

 

گل چمچه‌ای در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاهان گرمسیری به نور روشن و غیرمستقیم خورشید نیاز دارند. آن‌ها را نزدیک پنجره رو به غرب یا شمال نگه دارید. در این صورت، هر روز برای مدت زمان مشخصی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت خواهند کرد. اگر گیاهان چمچه‌ای را نزدیک پنجره‌های رو به شرق یا جنوب قرار دهید، نور خورشید غیرمستقیم اما خیلی قوی خواهد بود. پنجره‌های رو به جنوب در تمام طول روز نور خورشید را دریافت می‌کنند و این ممکن است گیاه چمچه‌ای را خوشحال نکند.

گیاهان چمچه‌ای نور غیرمستقیم خورشید را دوست دارند، اما اگر برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، می‌توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. این گیاهان در زیر نور فلورسنت نیز بسیار خوب عمل می‌کنند، و می‌توانند در یک دفتر کاری بدون پنجره نیز رشد کنند.

این گیاهان مقاوم و گرمسیری، دمای بین 18 درجه سانتی‌گراد و 27 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند. آن‌ها را از جریان هوای سرد (به ویژه در زمستان) دور نگه دارید. در صورتی که، دمای محل نگهداری این گیاهان به کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد برسد، ممکن است آسیب ببینند.

 

گل چمچه‌ای به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

گیاهان چمچه‌ای را می‌توانید به صورت هفتگی آبیاری و غبارپاشی کنید و یا صبر کنید تا کمی شروع به ریزش کنند و سپس آن‌ها را آبیاری کنید.

در صورت امکان، برای آبیاری این گیاهان از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا این گیاهان می‌توانند نسبت به مواد شیمیایی موجود در آب لوله‌کشی حساس باشند. در صورت استفاده از آب لوله کشی، یک شب فرصت بدهید تا بماند و مواد شیمیایی آن از بین برود. با این کار، آب به دمای اتاق می‌رسد و احتمال ضربه زدن به سیستم ریشه‌ای گیاه کاهش می‌یابد.

این گیاهان نیاز به کوددهی ندارد. با این حال، اگر قصد کوددهی دارید، در طول فصل رشد (بهار و تابستان)، از یک کود مایع متعادل (20-20-20) گیاهان آپارتمانی با نصف غلظت برای تغذیه آن‌ها استفاده کنید.

بر خلاف گل شیپوری، گیاهان چمچه‌ای زمانی که شکوفا نمی‌شوند، وارد مرحله خفتگی نمی‌شوند. لذا، مصرف کود را در مرحله عدم شکوفایی آن‌ها به حداقل برسانید. با از بین رفتن شکوفه‌ها، تا بهار سال بعدی کوددهی را متوقف کنید. توجه داشته باشید که کوددهی بیش از حد می‌تواند منجر به تولید شاخ و برگ سبز زیادی در گیاه شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم - انگور

خاک و شرایط تعویض گلدان گل چمچه‌ای چگونه است؟

گیاهان چمچه‌ای خاک سبک با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهند. می‌توانید از مخلوط گلدانی خاک بنفشه آفریقایی و یا از ترکیب سه قسمت پیت ماس و دو قسمت پرلیت استفاده کنید.

زمانی که ریشه‌های گیاه از سوراخ‌های زهکشی عبور کند، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. گلدان این گیاهان را هر یک یا دو سال یکبار تعویض کنید تا بتوانند از خاک تازه و فضای بیشتری بهره‌مند شوند.

 

نظافت و نگهداری

این گیاهان گرمسیری نیازی به هرس زیاد ندارند. نحوه هرس گیاهان چمچه‌ای به شرح زیر است:

  • زمانی که، براکت‌های این گیاهان شروع به تغییر رنگ می‌کنند، به سادگی این شکوفه‌ها را برش دهید. این کار به حفظ انرژی در گیاه کمک می‌کند.
  • وقتی برگ‌های قدیمی زرد شدند، آن ها را جدا کنید. زمانی که برگ‌ها را هرس می‌کنید، حتما از تیغه‌های تیز و تمیز استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید نزدیک به سطح خاک آن‌ها را برش دهید.

 

نحوه تکثیر گل چمچه‌ای

برای تکثیر گیاهان اسپاتی فیلوم می‌توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم نموده و هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت کرد. هنگام قرار دادن گیاه در گلدان مستقل مراقب باشید که آن را در همان سطحی بکارید که قبلاً در خاک قرار داشته است.

نحوه مراقبت و نگهداری از گل چمچه‌ای یا اسپاتی فیلوم - انگور

 

آفات یا بیماری‌های گل چمچه‌ای

این گیاهان نسبت به آفاتی از قبیل شته‌ها، شپشک آردآلود و کنه‌های عنکبوتی حساس می‌باشند. برای شناسایی و از بین بردن این آفات طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  • شته‌:
    در صورت پوشیده شدن گیاه با لعابی چسبنده، وجود شته‌ها را بررسی کنید. علاوه بر این، ممکن است مورچه‌ها نیز در روی گیاه وجود داشته باشند، چرا که دوست دارند این لعاب چسبنده را بخورند. در صورت چنین اتفاقی، گیاه را با جریان قوی آب در دمای اتاق شست و شو دهید.
    در ادامه، گیاه را با استفاده از صابون حشره‌کش یا اسپری‌های روغن چریش به طور کامل سمپاشی کنید. این کار باید شته‌های باقیمانده را نابود کرده و از آلودگی مجدد جلوگیری کند.

 

  • شپشک آردآلود:
    شپشک آرد آلود ترجیح می‌دهد بین ساقه و برگ گیاه آویزان شود. علاوه بر این، شاخ و برگ گیاه ممکن است شروع به زرد شدن و خشک شدن کند. در این صورت به دنبال شپشک آرد آلود و توده پنبه‌ای باشید.
    برای از بین بردن آن‌ها، گیاه را با پنبه آغشته به الکل پاک کنید. برای جلوگیری از آلودگی مجدد، گیاه را با صابون حشره‌کش یا روغن حشره‌کش چریش سمپاشی کنید.

 

  • کنه‌ عنکبوتی:
    آفات میکروسکوپی کوچکی هستند که باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های سبز گیاه و ایجاد تار و پود بین برگ‌ها می‌شوند. می‌توانید با شست و شوی گیاه و سمپاشی آن با مقداری صابون حشره‌کش یا اسپری روغن چریش آن‌ها را کنترل کنید.

آیا گل چمچه‌ای سمی است؟

گیاهان اسپاتی فیلوم در واقع گیاهان ریزوماتوز هستند، نه لیلیوم‌های واقعی. لیلیوم‌های واقعی برای انسان‌ها و حیوانات خانگی بسیار سمی هستند.

گیاهان اسپاتی فیلوم سمی نیستند، اما می‌توانند تحریک‌کننده باشند. چرا که، حاوی اگزالات می‌باشند که می‌تواند باعث تحریک غشاهای مخاطی و پوشش معده شود. اگر یک گربه و یا سگ قسمتی از گل چمچه‌ای را بخورد، دچار ترشح بزاق فراوان خواهد شد. در صورتی که بلعیده شود، موجب ناراحتی شدید معده می‌شود. به همین دلیل، این گیاهان را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

بهترین موارد استفاده از گل چمچه‌ای چیست؟

گیاهان چمچه‌ای علاوه بر زیبایی که دارند، تصفیه‌کننده بسیار خوبی برای هوا می‌باشند که از طرف ناسا مورد تحقیق قرار گرفته و اثبات شده است. همچنین اسپاتی می‌تواند به اندازه پتوس در جذب VOC‌ها مؤثر باشد که این مزیت نیز در یک مطالعه ژاپنی اثبات شده است. در ضمن این گیاه می‌تواند بخارات استون و الکل را جذب کند.

این گیاهان آلاینده‌ها و مواد شوینده که در هوای داخل خانه وجود دارند و می‌توانند سبب بروز مشکلات سلامتی در انسان شوند را تصفیه کنند. پرورش گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا در فضای بسته یکی از راه‌های کاهش آلودگی‌ها است. نگهداری اسپاتی فیلوم می‌تواند بنزن، فرمالدئید، تولوئن، زایلن و مونوکسیدکربن را به طور مؤثر جذب کند. 

قرار دادن یک گلدان بر روی استند در گوشه اتاق خواب، محل کار، روی میز کار پیشنهاد داده می‌شود.

 

خرید گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *