نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور

آشنایی با نخل اریکا

خانواده Arecaceae دارای مجموعه کاملی از گیاهان منحصر به فرد از سراسر جهان می‌باشد. یکی از این گیاهان، نخل اریکا با نام علمی Dypsis lutescens می‌باشد که گیاهی چندساله و بومی ماداگاسکار است. رشد یکی از این گیاهان جذاب به عنوان یک گیاه آپارتمانی می‌تواند بسیار مفید باشد.  هر چه بیشتر به آن رسیدگی کنید، به نتایج مطلوبی خواهید رسید. در این مقاله به نکاتی از نحوه نگهداری و مراقبت از نخل اریکا می پردازیم.

نخل اریکا با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود، که عبارتند از:

  • Areca lutescens
  • Bamboo Palm (نخل بامبو) 
  • Butterfly Palm (نخل پروانه‌ای) 
  • Cane Palm (نخل نیشکر) 
  • Golden Cane Palm (نخل نیشکر طلایی) 
  • Yellow Palm (نخل زرد) 

 

فهرست مطالب:

  • ارتفاع نخل اریکا چقدر است؟
  • آیا نخل اریکا دارای گل‌های معطر است؟
  • نخل اریکا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • نخل اریکا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان نخل اریکا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر نخل اریکا
  • آفات یا بیماری‌های نخل اریکا
  • بهترین موارد استفاده از نخل اریکا چیست؟

 

ارتفاع نخل اریکا چقدر است؟

نخل اریکا گیاهی کند رشد است که طول عمری نزدیک به 10 سال دارد. این نخل‌ها 15 تا 25 سانتی‌متر در سال رشد می‌کنند تا زمانی که به ارتفاع بالغ 8/1 تا 6/3 متر برسند. گیاهان فضای داخلی از این ارتفاع فراتر نخواهند رفت و عرض آن‌ها بین 1.8 تا 4 متر خواهد بود. در حالی که گیاهان نگهداری شده در فضای بیرونی به آرامی تا ارتفاع 9 متر و عرض 2 تا 4 متر رشد می‌کنند.

نخل اریکا دارای ساقه‌های صاف و سبز مایل به نقره‌ای است که معمولاً به صورت توده‌های 12 تایی یا کمتر رشد می‌کنند و تعداد آن‌ها در یک تنه تا 50 متغیر است. این ساقه‌ها به اندازه 2 یا کمتر از 3 متر طول دارند و حاوی 40 تا 110 برگچه در دسته‌های 6 تا 8 برگی هستند. دمبرگ‌ها به سمت بالا خم می‌شوند و به شکلی تبدیل می‌شوند که بسیاری، آن را شبیه به بال پروانه توصیف می‌کنند.

 

آیا نخل اریکا دارای گل‌های معطر است؟

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور

گل های نخل اریکا

گیاهانی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند به ندرت گل می‌دهند. در صورتی که گیاهان نگهداری شده در فضای باز در ماه‌های جولای و آگوست (10 تیر تا 10 شهریور) شکوفا می‌شوند. این گل‌های کوچک از زیر برگ‌ها ظاهر می‌شوند و جای خود را به میوه‌های 2.5 سانتی‌متری در رنگ‌های سبز و زرد، بیضی شکل و غیرقابل خوردن می‌دهند که به زرد روشن تا نارنجی تبدیل می‌شوند.

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور

میوه زیبا از نخل اریکا

 

نخل اریکا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

یکی از مشکلاتی که پرورش‌دهندگان نخل اریکا با آن روبرو هستند، تفاوت نیازهای نخل‌های نگهداری شده در فضای داخل و فضای باز است، به خصوص در مورد نور. در فضای داخل خانه، نخل اریکا به نور روشن و غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد. این گیاه، آفتاب صبح یا عصر را تحمل می‌کند. با این حال، نور روشن بیش از حد باعث سوختگی برگ‌ها و زرد شدن تنه آن می‌شود.

در فضای باز، نخل اریکا نور روشن و فیلتر شده خورشید را ترجیح می‌دهد و تحمل بسیار بالاتری در برابر آفتاب کامل دارد. اگرچه هنوز هم باید در گرم‌ترین ساعات روز از آن محافظت شود.

توجه: در جنوب فلوریدا نخل اریکا، در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید کاشته می‌شود.

اغلب، رطوبت معمولی خانه برای این گیاهان کافی است. با این حال، سطح رطوبت 40 تا 60 درصد را ترجیح می‌دهند. در صورت نیاز، برای تأمین رطوبت مورد نیاز نخل اریکا و جلوگیری از قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های آن، از یک دستگاه رطوبت‌ساز یا زیرگلدانی سنگ‌ریزه‌دار پر از آب استفاده کنید. نخل اریکا نمی‌تواند سرما را تحمل کند و جریان هوای ناگهانی یا تغییرات دما می‌تواند به آن آسیب برساند. در صورتی که دما به زیر 13 درجه سانتی‌گراد برسد، لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌های آن ایجاد می‌شود.

در داخل خانه، مکانی را برای نگهداری نخل اریکا انتخاب کنید که دمانی آن بین 18 تا 26 درجه سانتی‌گراد باقی مانده و به دور از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی باشد.

 

نخل اریکا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

مانند بسیاری از گیاهان گرمسیری، باید از آبیاری بیش از حد نخل اریکا خودداری کنید. زیرا باعث پوسیدگی ریشه آن می‌شود. در فضای باز، زمانی که سطح خاک خشک شد، نخل‌ اریکا را آبیاری کنید.

با توجه به این‌که، در فضای داخلی زهکشی گیاهان متفاوت است، با انگشت خود میزان رطوبت خاک را بررسی کنید و فقط زمانی که 2.5 تا 5 سانتی‌متر سطح خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید. برای این منظور، هرگز از آب لوله‌کشی استفاده نکنید. زیرا این گیاه به فلوراید بسیار حساس است.

برخلاف تشنگی، نخل اریکا غذای فراوان را دوست دارد. این گیاه را از بهار تا اوایل پاییز هر دو ماه یکبار با استفاده از یک کود مایع برای گیاهان آپارتمانی کوددهی کنید و در اواخر پاییز و زمستان کوددهی را متوقف کنید. با توجه به نیاز بیشتر، اطمینان حاصل کنید که کود دارای ریزمغذی‌های فراوان باشد.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان نخل اریکا چگونه است؟

نخل اریکا در خاک لومی و با زهکشی خوب عملکرد بهتری دارد. گیاهان آپارتمانی در بیشتر مخلوط‌های گلدانی مبتنی بر زغال سنگ نارس به خوبی عمل می‌کنند. در فضای باز، نخل اریکا خاک غنی و کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد. در صورت نیاز، هر دو نوع خاک را با پرلیت اصلاح کنید یا مخلوط گلدانی خود را با استفاده از قسمت‌های مساوی ماسه درشت یا پرلیت، زغال سنگ نارس و پوست درخت کاج تهیه کنید.

گلدان نخل اریکا را هر دو تا سه سال یکبار برای تازه کردن خاک تعویض کنید. هنگام تعویض گلدان، بسیار مراقب باشید. چرا که ریشه‌های گیاه نسبت به لمس حساس هستند و به راحتی آسیب می‌بینند.

اطمینان حاصل کنید که نخل در همان عمق قبلی کاشته شده است. پس از تعویض گلدان، گیاه را به طور عمیق آبیاری کنید تا از ته نشین شدن خاک مطمئن شوید. تا دو ماه پس از تعویض گلدان از کود‌دهی خودداری کنید تا به گیاه فرصت بهبودی داده شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور

نظافت و نگهداری

پاک کردن شاخه‌های داخلی نخل اریکا حداقل هر ماه یکبار ایده خوبی است تا گرد و غبار را از بین ببرید و فتوسنتز را تشویق کنید. ساقه‌های قدیمی را برش دهید تا اندازه دلخواه خود را حفظ کنید. در صورت نیاز، برگ‌های قدیمی آن را جدا کنید.

 

نحوه تکثیر نخل اریکا

در فضای باز، نخل اریکا بذرهایی را برای تکثیر تولید می‌کند. در صورتی که، این روش به دلیل دشواری و زمان‌بر بودن در شرایط داخلی توصیه نمی‌شود. پرورش‌دهندگان تجاری، گیاهان را از طریق بذر تکثیر می‌کنند.

شما می‌توانید نخل اریکا را با تقسیم ریشه تکثیر کنید. این روش سریع‌تر از کاشت بذر نتیجه داده و گیاه شادابی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. تقسیم ریشه را می‌توان در هر زمان از سال انجام داد. با این حال، تکثیر در فصل بهار بهترین نتیجه را دارد.

 

آفات یا بیماری‌های نخل اریکا

این گیاه نسبت به سرما و خشکی مقاوم نمی‌باشد.  بیماری زردی کشنده (ناشی از بیماری فیتوپلاسما)، پوسیدگی ریشه و بیماری‌های ناشی از آفات از جمله بیماری‌های نخل اریکا می‌باشند. شپشک‌های آردآلود و کنه‌های عنکبوتی از شایع‌ترین آفات در نخل اریکا هستند.

 

مشکلات خاص نخل اریکا 

  • برگ های اریکا دارای نقطه های قهوه ای
    دلیل مشکل لکه های  قهوای در اریکا (بیماری لکه برگی) ناشی از آبیاری بیش از اندازه استاندارد یا سرمای ناگهانی است. باید برگ های آلوده رو چید . شرایط رشد را کمتر کرد. دلیل احتمالی دیگر با آبیاری با آب دارای املاح است.
     نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور
  • برگ های قهوهای
    قهوه ای شدن برگ های پایین گیاه اریکا و ریزش آنها طبیعی هست، آنها را بچینید آما نکشید یا آنا را به یه قیچی تیز آنها رو ببرید، اگر قهوه ای شدن عمومی و با پوسیدگی همراه باشد ممکن هست آبیاری بیش از اندازه دلیل آن باشد.نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور

 

  • زمانی که نوک برگ های اریکا قهوه ای میشود؟!
    احتملا خشکی هوا دلیل این عارضه است. هنگامی که هوا خیلی گرم هست رطوبت اطراف گیاه را تامین کنید. ناکافی بودن آبیاری،هوای سرد و آسیب های  وارد شده ممکن هست حالت را ایجاد کند.
    نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد - انگور
  • دلیل زرد شدن برگ های نخل اریکا
    دلیل این مشکل در نخل اریکا ناکافی بودن آبیاری است. در ماه های تابستان ، نباید ریشه گیاه بدون آب گذاشت
    دلیل زرد شدن برگ های نخل اریکا  

 

 

بهترین موارد استفاده از نخل اریکا چیست؟

نخل اریکا در اندازه کوچک، گزینه مناسبی برای قرار گرفتن بر کف اتاق در منازل و ادارات محسوب می‌شود. این گیاه از خاصیت تصفیه‌کنندگی برخوردار بوده و می‌تواند برخی سموم موجود در محیط مانند تولوئن و هیدروکربن‌های مضر را از بین ببرد. گیاهی به ارتفاع 1.8 متر می‌تواند در طی ۲۴ ساعت در حدود یک لیتر آب را از طریق تبخیر از سطح برگ‌ها به هوا اضافه کند. بنابراین به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی هوا شناخته می‌شود. در خارج از خانه در جنوب فلوریدا، از آن به عنوان دیوار بین خانه‌ها استفاده می‌شود.

خرید نخل آپارتمانی اریکا از گلفروشی آنلاین انگور

2 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از نخل اریکا به همراه نکات رشد

  1. علی گفت:

    سلام – ما گلدانی شیشه‌ای با گیاه اریکا که ریشه آن در آب غوطه‌ور بود خریدیم. فروشنده گفت نیاز به نگهداری خاص ندارد. ولی بعد از یک هفته برگهای اون شروع به خشک شدن کرده. آیا ایراد از در خاک کاشته نشدن گیاه است؟ یا باید به آن کود میکرو داد؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      ریشه های گیاه نباید نور دریافت کنه یکی از علتهای اصلی عارضه همینه . نورباید غیرمستقیم و متوسط باشه . جریان هوا در محیط داشته باشید و کود میکرو در دفعات کم مناسبه.
      بهتر بود از ابتدا گیاه داخل خاک رشد میکرد اما الان با وجود اینکه ممکنه گیاهتون به شرایط آبی عادت کرده باشه با احتیاط انتقال به خاک رو انجام بدید و بعد از کاشت کود آمینواسید استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *