نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل سیکاس به همراه نکات رشد

نگهداری نخل سیکاس

آشنایی با نخل سیکاس

نخل سیکاس، با نام علمی Cycas revoluta، متعلق به خانواده Cycadaceae و یک گیاه عالی برای پرورش‌دهندگان مبتدی و غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود، چرا که نگهداری از آن کار آسانی است. این گیاه مخروط‌هایی را تولید می‌کند و شاخ و برگ‌های جذاب و پَر مانند، ظاهر آن را بسیار شبیه به نخل‌ها و سرخس‌های درختی می‌کند.

نخل سیکاس که به عنوان گیاه ماقبل تاریخ شناخته می‌شود، با شرایط مختلف سازگار است. سیکاس یک گیاه آپارتمانی زینتی می‌باشد و همچنین می‌تواند به عنوان یک گیاه بونسای استفاده شود و در تمام طول سال در هر مکانی در خانه زنده بماند.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع سیکاس چقدر است؟
  • آیا سیکاس دارای گل و عطر است؟
  • سیکاس در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • سیکاس به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان سیکاس چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر سیکاس
  • آفات یا بیماری‌های سیکاس
  • آیا سیکاس سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از سیکاس چیست؟

 

ارتفاع نخل سیکاس چقدر است؟

گیاه سیکاس ماده تا ارتفاع 4.5 متر و عرض آن به 2.4 متر می‌رسد. ارتفاع و عرض نرها به 2.4 متر می‌رسد. نخل سیکاس می‌تواند به نمونه‌های بسیار قدیمی با ارتفاع 6 تا 7 متر تبدیل شود. با این حال، این گیاه بسیار کند رشد است و حدود 50 تا 100 سال برای رسیدن به این ارتفاع زمان نیاز دارد.

 

آیا نخل سیکاس دارای گل و عطر است؟

نخل سیکاس با رشد کند و عمر طولانی ممکن است در 15 سال اول زندگی خود شکوفا (تولید مخروط) نشود. سیکاس‌ها، مانند درختان کاج و بوته‌های درخت عرعر، ژیمنوسپرم (گروه مستقلی از گیاهان دانه دار) هستند. این گیاهان مخروط تولید می‌کنند. در صورتی که گل یا میوه نمی‌دهند.

مخروط نخل سیکاس

مخروط نخل سیکاس

 

نخل سیکاس در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

معمولاً، نخل سیکاس نور بسیار روشن را ترجیح می‌دهد. با این حال، می‌تواند نور کم را تحمل کند. این گیاه را در مکانی با تابش نور غیر مستقیم خورشید زیاد نگهداری کنید. دمای محل نگهداری نخل سیکاس در طول روز باید حدود 24 درجه سانتی‌گراد و در شب باید بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد باشد.

نخل سیکاس را از بادهای سرد یا گرم محافظت کنید. آن را خیلی نزدیک به پنجره یا دریچه سرمایش یا گرمایش قرار ندهید. گیاه را در فاصله 150 و 240 سانتی‌متر دورتر از پنجره‌های بسیار آفتابی قرار دهید و آن را از نور بیش از حد و سوزان خورشید محافظت کنید.

از قرار دادن این گیاه در مکان‌های پر تردد خودداری کنید تا برگ‌های آن در برابر شکسته شدن محافظت شوند.

نخل سیکاس را هر دو هفته یکبار در طول سال به جز فصل بهار یک چهارم دور بچرخانید.

 

نخل سیکاس به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

رطوبت مخلوط گلدان را هفته‌ای یکبار با فرو کردن انگشت خود در قسمت بالای خاک (5 یا 7.5 سانتی‌متری) بررسی کنید. اگر خاک خشک باشد، گیاه را کاملا آبیاری کنید. درصورتی که هنوز مرطوب است چند روز صبر کنید و دوباره خاک آن را بررسی کنید.

پس از اتمام آبیاری، زیرگلدانی را خالی کنید. اجازه ندهید نخل سیکاس غرقاب شود، زیرا این امر منجر به پوسیدگی ریشه آن می‌شود.

گیاه خود را هنگام آبیاری با استفاده از کود گیاهی محلول در آب تغذیه کنید. برای این منظور، یک قاشق چای خوری کود را با 3.7 لیتر را آب مخلوط کنید. کوددهی را در اواسط پاییز متوقف کنید و در طول زمستان گیاه را کوددهی نکنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان نخل سیکاس چگونه است؟

این گیاه خاکی با زهکشی مناسبی را ترجیح می‌دهد. برای این منظور، از خاک شنی مغذی با PH خنثی استفاده کنید.

در فصل تابستان جهت بازدهی بیشتر و قدرت گرفتن گیاه سیکاس می‌توانید مقداری مالچ بر سطح خاک بمالید. به یاد داشته باشید که خاک گیاه سیکاس نباید خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشد. گیاه سیکاس به آب‌دهی بالایی نیاز ندارد به خصوص اگر در فصل زمستان باشد.

در فصل بهار، هنگامی که رشد جدید ظاهر می‌شود، بررسی کنید که آیا گیاه به ریشه متصل است یا خیر. اگر گیاه و ریشه‌ها در ظرف فعلی‌اش شلوغ به نظر می‌رسند، بهتر است گلدان آن را تعویض کنید. گلدانی 5 سانتی‌متر بزرگتر از گلدانی که گیاه در حال حاضر در آن رشد می‌کند را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که گلدان باید سوراخ‌های زهکشی مناسبی داشته باشد.

 

نظافت و نگهداری

نخل سیکاس را هر ماه بررسی کنید و برگ‌های زرد یا از بین رفته آن را کوتاه کنید و برگ‌های آن را با یک پارچه نرم گردگیری کنید. هنگامی که برگ از بین رفته گیاه را هرس می‌کنید، حتما آن را از نزدیک تنه قطع کنید. برای این منظور، از یک قیچی هرس تیز و تمیز استفاده کنید.

 

نحوه تکثیر نخل سیکاس

سیکاس به روش‌های مختلفی از طریق بذر، پیاز یا بخش‌هایی از تنه تکثیر می‌شود. در تمامی این روش‌ها، گیاه به کندی رشد می‌کند.

نخل سیکاس دارای گیاهان نر و ماده است. مخروط نر گرده تولید کرده و مخروط ماده را بارور می‌کند و در مرحله بعدی بذرها تولید می‌شوند.

 

بذر نخل سیکاس

بذر نخل سیکاس

 

بذرهای رسیده را در یک زمین یا گلدان کم عمق با مخلوط خاک حاوی مقدار زیادی ماسه بکارید. دما را بالاتر از 21 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. جوانه‌زنی بذر ماه‌ها طول می‌کشد و سرعت رشد آن‌ها کند است.

گاهی اوقات، گیاهان بالغ پیاز یا شاخه‌های جانبی روی ساقه‌های خود ایجاد می‌کنند. این پیازها را می‌توان از گیاه مادر جدا کرد. برگ‌ها را از شاخه های جانبی جدا کنید، زیرا رطوبت زیادی را جذب می‌کنند. پیازها را در خاک حاوی ماسه بکارید و آن‌ها را در سمت خشک نگه دارید تا ریشه‌های جدید در طی چند ماه شکل بگیرند.

 

آفات یا بیماری‌های نخل سیکاس

به طور کلی، نخل‌های سیکاس در داخل یا خارج از خانه بدون مشکل هستند. با این حال، شپشک آردآلود به آن‌ها حمله می‌کند. اما بدترین آفات در فضای باز در گیاه سیکاس حشرات فلس‌دار گیاهی هستند. لکه برگی آلترناریا، نکروز یا سوختگی برگ فوما، پوسیدگی و زوال تخمک فوزاریوم از شایع‌ترین بیماری‌های قارچی این نخل هستند.

آبیاری بیش از حد و کمتر از حد مورد نیاز گیاه می‌توانند باعث ایجاد برگ‌های زرد در نخل سیکاس شوند. هنگامی که، نخل سیکاس را بیش از حد آبیاری کنید، در معرض خطر پوسیدگی ریشه قرار می‌گیرید که منجر به کمبود مواد مغذی می‌شود.

به طور کلی، زهکشی ضعیف خاک می‌تواند باعث مشکلات ریشه شود که منجر به زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. هنگام کاشت در گلدان از خاکی با زهکشی خوب استفاده کنید.

نور خورشید بیش از حد می‌تواند منجر به به زرد یا سفید شدن برگ‌های نخل سیکاس شود. لذا از قرار دادن آن در معرض نور خورشید زیاد جلوگیری کنید.

 

آیا نخل سیکاس سمی است؟

مراقب باشید که کودکان یا حیوانات خانگی مانند سگ‌ها به نخل سیکاس دسترسی نداشته باشند، زیرا برگ‌های آن در صورت بلعیده شدن سمی هستند.

 

بهترین موارد استفاده از نخل سیکاس چیست؟

نخل سیکاس یک گیاه آپارتمانی چندساله زینتی می‌باشد که روش نگهداری از آن آسان است. این گیاه نسبت به شرایط محیطی بسیار مقاوم است که نگهداری از آن در فضای داخل خانه و یا آپارتمان را به راحتی ممکن ساخته است.

سرعت رشد این گیاه کند است و به همین دلیل یک گیاه گران قیمت محسوب می‌شود. نخل سیکاس به دلیل جلوه زیبایی که دارد یک گیاه لوکس و تشریفاتی به حساب می‌آید که در باغچه کاری و زیبایی فضای سبز باغ‌ها نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خرید  نخل سیکاس از مرکز گل و گیاه انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *