نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از پاچیرا (درخت پول) به همراه نکات رشد

نگهداری پاچیرا

آشنایی با پاچیرا

پاچیرا با نام علمی Pachira aquatic که به نام‌های درخت پول، شاه بلوط گویان یا بلوط مالابار نیز شناخته می‌شود، بومی مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی است و در نزدیکی تالاب‌ها و باتلاق‌ها رشد می‌کند. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره با حالت کشیده و پنجه مانند است. تنه گیاه جوان پاچیرا انعطاف‌پذیر است که می‌توان سه یا تعداد بیشتری از آن را در نزدیکی یکدیگر کاشت و برای ایجاد یک بونسای خیره‌کننده، ساقه‌ها را به هم بافت.

پاچیرا رشد سریعی و آسانی دارد و با انواع شرایط محیطی سازگاری است. به همین دلیل برای نگهداری داخل آپارتمان‌های کم نور، شرکت و ادارات با نور متوسط مناسب است. متخصصان فنگ شویی معتقدند که پاچیرا انرژی مثبت ایجاد می‌کند که باعث ایجاد حس خوشبختی در خانه‌ها می‌‌شود.

فهرست مطالب

  • ارتفاع پاچیرا چقدر است؟
  • آیا پاچیرا دارای گل و عطر است؟
  • پاچیرا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • پاچیرا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان پاچیرا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر پاچیرا
  • آفات یا بیماری‌های پاچیرا
  • آیا پاچیرا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از پاچیرا چیست؟

 

ارتفاع پاچیرا چقدر است؟

پاچیرا می‌تواند تا ارتفاع 18 متر در طبیعت رشد کند. در صورتی که، در فضای داخل خانه ارتفاع آن حدود 1.8 متر خواهد بود. این گیاه می‌تواند در سال 60 سانتی‌متر رشد داشته باشد.

 

آیا پاچیرا دارای گل و عطر است؟

پاچیرا مانند همه گیاهان گل‌دار، برای گلدهی نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارد. برخلاف دیگر گیاهان، عامل اصلی شکوفا نشدن پاچیرا، نور نیست. در فضای باز، اگر نیازهای اولیه آن برآورده شود و در صورت گرده افشانی، به راحتی گل تولید می‌کند. خفاش‌ها درختان پول را در شب گرده افشانی می‌کنند.

در مناطق گرمسیری، پاچیرا در فضای داخل خانه شکوفا می‌شود و غلاف چشمگیری تولید می‌کند. گل‌های این گیاه در طول شب باز می‌شوند و بسیار معطر هستند. رنگ آن‌ها سفید تا کرم است و برخی با بخش‌های قرمز رنگ و به طور منحصر به فرد دارای پر، یادآور گل میموزا می‌باشند.

 

پاچیرا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

پاچیرا نور روشن و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. این گیاه به نور روزانه نیاز دارد، اما نور مستقیم خورشید برگ‌های آن را می‌سوزاند. پاچیرا می‌تواند در نور کم عملکرد نسبتاً خوبی داشته باشد. با این حال، قرار گرفتن آن در معرض بیش از حد نور کم ممکن است باعث از بین رفتن برگ‌ها شود. در طبیعت، پاچیرا در سایه جزئی در زیر تاج دیگر درختان رشد می‌کند. بنابراین، بهتر است محیطی مشابه برای آن در خانه خود فراهم کنید.

دمای بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه ایده‌آل است. پاچیرا در ماه‌های سرد سال به خواب می‌رود. در طول این مدت، تمام برگ های خود را نمی‌ریزد، اما سرعت رشد خود را کاهش می‌دهد زیرا انرژی خود را برای بهار سال آینده ذخیره می‌کند.

پاچیرا را باید از سیستم‌های گرمایشی و هوای گرم و خشک دور نگه دارید.

 

پاچیرا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

به طور کلی، پاچیرا رطوبت را دوست دارد، اما باید اجازه دهید خاک آن در فاصله بین دو آبیاری خشک شود. این گیاه را 1 تا 2 بار در هفته بسته به رطوبت آبیاری کنید. مراقب باشید که آن را بیش از حد آبیاری نکنید. چرا که می‌تواند آب را در پایه ساقه‌های خود ذخیره کند. فقط زمانی آن را آبیاری کنید که 5 سانتی‌متر بالای خاک خشک شده باشد. مطمئن شوید که مازاد آب از سوراخ‌های زهکشی گلدان تخلیه شود.

در فصل زمستان، زمانی که گیاه به طور فعال رشد نمی‌کند، آن را کمتر آبیاری کنید. در بهار و تابستان، زمانی که پاچیرا در حال تولید برگ‌های جدید است آن را با یک کود گیاهی محلول در آب و متعادل با نصف غلظت، مانند کود همه منظوره (20-20-20) تغذیه کنید.

خاک و شرایط تعویض گلدان پاچیرا چگونه است؟

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، یک درخت پول به خاکی شنی و مبتنی بر پیت ماس و گلدانی با زهکشی خوب نیاز دارد. مخلوط گلدانی این گیاه باید غنی باشد و آزادانه زهکشی شود. برای این منظور، می‌توانید از مخلوط ساکولنت و کاکتوس، شن و ماسه باغبانی، پیت ماس، پرلیت و پوکه استفاده کنید.

زمانی که ریشه گیاه پاچیرا از ته گلدان شروع به رشد می‌کند، به آبی بیش از حد معمول نیاز دارد یا رشد آن متوقف می‌شود. در این صورت، گلدان آن را تعویض کنید. گلدان پاچیرا به طور معمول باید هر دو سال یکبار تعویض شود.

در فصل بهار، در حالی که گیاه به طور فعال در حال رشد است، گلدان آن را تعویض کنید. برای این منظور، مقداری مخلوط گلدانی با کیفیت بالا را در ته یک گلدان با سوراخ‌های زهکشی که 2.5 تا 5 سانتی‌متر بزرگتر از گلدان فعلی است، بریزید. گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و خاک گلدان را پر کنید تا جایی که قسمت بالای گیاه درست زیر لبه گلدان قرار گیرد.

 

نظافت و نگهداری

  • در صورتی که، گیاه پاچیرا نسبت به گلدان خود بلند و یا پهن باشد، باید هرس شود.
  • ممکن است شاهد شاخه‌ها یا برگ‌هایی باشید که از بالا یا کناره‌های گیاه بیرون می‌آیند. این بدان معناست که وقت آن رسیده است که پاچیرا را هرس کنید.
  • برگ‌های قهوه‌ای یا پژمرده این گیاه را در تمام طول سال به طور مرتب هرس کنید. اما پیشنهاد می‌شود که هرس اصلی را در ماه‌های بهار و تابستان انجام دهید.

 

نحوه تکثیر پاچیرا

ساده‌ترین روش برای تکثیر پاچیرا قلمه زدن است. برای این منظور، یک ساقه 15 سانتی‌متری را با چندین گره برگ برش دهید و برگ‌های یک سوم پایین قلمه را جدا کنید. سپس انتهای بریده شده را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. انتهای بریده شده قلمه را در گلدانی کوچک حاوی ماسه درشت فشار دهید تا یک سوم پایینی آن زیر خاک قرار گیرد. خاک را آبیاری کنید و قلمه را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود.

محیط ریشه‌زایی را گرم و مرطوب نگه دارید تا زمانی که رشد جدید را مشاهده کنید. تقریباً 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا گیاه رشد جدیدی را داشته باشد. پاچیرای تازه جوانه زده را در گلدان دائمی بکارید. به زودی پاچیرای دیگری برای زینت بخشیدن به خانه خود خواهید داشت.

 

آفات یا بیماری‌های پاچیرا

پاچیرا گیاهی مستعد نسبت به هجوم حشرات نیست. اگر برای مدت طولانی خیلی مرطوب باشد، ریشه‌های آن پوسیده می‌شوند. در نتیجه، برگ‌ها زرد و لکه‌دار شده و از بین می‌روند. این مشکل را می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق زمان آبیاری و فرصت دادن به خشک شدن خاک در فاصله بین دو آبیاری حل کرد.

ممکن است مگس سفید در انتهای برگ‌های پاچیرا لاروهای سبز رنگ کوچکی تولید کند که در کمتر از یک هفته یا بیشتر به حشرات کوچک تبدیل شوند. این آفات از آب گیاه تغذیه می‌کنند که در صورت حمله گسترده می‌توانند منجر به زرد شدن و سپس خشک شدن برگ‌های آن شوند. آن‌ها عسلک آزاد می‌کنند که باعث چسبندگی گیاه می‌شود. علاوه بر این، در چنین شرایطی گیاه بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی می‌شود.

معمولاً، مگس‌های سفید به راحتی در داخل خانه ریشه‌کن می‌شوند. توجه داشته باشید که تکان دادن گیاه یا برگ باعث اختلال در تولید مثل می‌شود. می‌توان آن‌ها را از روی برگ‌ها پاک کرد و یا گیاه را هر 4 روز یکبار با آبی که در آن یک قاشق چای خوری مایع شوینده در هر 4 لیتر حل شده است، اسپری کرد.

گیاهانی که با نیتروژن بیش از حد تغذیه می‌شوند، برای مگس سفید جذاب هستند. همچنین، گیاهانی که بیش از حد مرطوب نگه داشته می‌شوند و یا گیاهانی که در آبکش قرار دارند نیز مستعد ابتلا به مگس سفید هستند. مگس سفید شرایط خشک و گرم را ترجیح می‌دهد. کنترل آفات با تغییر موقت مکان گیاه (قرار دادن در مکان خنک‌تر یا افزایش رطوبت) باعث می‌شود گیاه برای مهاجم خود جذابیت کمتری داشته باشد.

 

آیا پاچیرا سمی است؟

پاچیرا برای انسان و حیوانات خانگی سمی محسوب نمی‌شود. آن‌را می‌توان به صورت برشته و یا خام مصرف کرد که به ترتیب طعمی شبیه شاه بلوط یا بادام زمینی خواهد داشت. برگ‌ها و گل‌های جوان این گیاه را نیز می‌توان مانند سبزیجات طبخ کرد.

 

بهترین موارد استفاده از پاچیرا چیست؟

پاچیرا یک گیاه همیشه سبز بوده و به دلیل ظاهری زیبا و لوکس، تأثیرات مثبت در فنگشویی، مقاومت بالا، کم توقع بودن و نگهداری آسان با استقبال زیاد طرفداران گل و گیاهان آپارتمانی روبه رو شده است.

می‌توانید این گیاه را در پذیرایی خانه‌های با نور معمولی و یا کم نور نگهداری کنید. در کل بهترین مکان برای قرار‌گیری آن، نزدیک پنجره شمالی است. همچنین، گیاه پاچیرا در زیر نور فلورسنت به خوبی عمل می‌کند، بنابراین برای محیط‌های اداری و محل کار یک انتخاب عالی است.

خرید  پاچیرا (درخت پول) از مرکز گل و گیاه انگور

3 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از پاچیرا (درخت پول) به همراه نکات رشد

  1. مالالیز گفت:

    این متن به خوبی مشکلات ممکن در رشد گیاه پاچیرا، از جمله مشکلات آبیاری و حمله مگس سفید را توضیح می‌دهد. همچنین، سمی بودن نیست و می‌توان برگ‌ها و گل‌های جوان آن را به صورت برشته یا خام مصرف کرد. از نظر استفاده، پاچیرا گیاهی با ظاهر زیبا و مقاومت بالاست، مناسب برای محیط‌های با نور کم یا متوسط، و نگهداری آسان است.

  2. مالالیز گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود! اطلاعاتی که در مورد نیازهای آبیاری و کوددهی پاچیرا ارائه داده‌اید، واقعاً به من کمک کرد تا بهتر بفهمم چطور مراقبت از این گیاه زیبا باشم. توضیحات شما در مورد زمان‌بندی آبیاری و نحوه استفاده از کود گیاهی بسیار مفصل و کاربردی بود. ممنون از انگور برای اشتراک این اطلاعات مفید. امیدوارم مقالات بیشتری از شما بخوانم! 🌿💧🌼

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      از توجه و گذاشتن نظرات مثبتتون بسیار سپاسگزارم. این نظرات باعث خوشحالی و انگیزه انجمن نویسندگان سایت وارائه مطالب مفید‌تر و کیفیت بالاتری برای شما عزیزان میشه . تشکر از شما به عنوان یک کاربر عزیز باعث افتخار و خوشحالی ماست. امیدوارم بتونیم نیازها و سوالات شما رو به بهترین شکل ممکن برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *