نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از پتوس

نگهداری از پتوس

آشنایی با پتوس

پتوس با نام علمی Epipremnum aureum بخشی از خانواده Araceae بوده و شامل تقریباً 15 گونه گیاهی است که بومی مکان‌های مختلف در غرب اقیانوس آرام، جنوب شرقی آسیا و جنگل‌های جزایر سلیمان می‌باشد.

پتوس از جمله گیاهان همیشه سبز و بالارونده است که بین برگ‌های گیاه جوان و برگ‌های گیاه بالغ پتوس، تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. این گیاه در مناطق گرمسیری، زیستگاه اصلی خود، زیر نور مستقیم خورشید رشد می‌کند و می‌تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی در تمام طول سال سرسبز و زیبا بماند.

پتوس نام‌های مستعاری از قبیل Hunter’s Rope، Money Plant، Devil’s Vine، Devil’s Ivy، Taro Vine، Ivy Arum و Ceylon creeper دارد.

یکی از دلایلی که پتوس به عنوان یک گیاه آپارتمانی بسیار محبوب شده است، سازگاری آن با طیف وسیعی از شرایط محیطی می‌باشد. پتوس سبز یا جید، خشکسالی و شرایط کم نور را به خوبی مدیریت می‌کند. انواع پتوس طلایی و پتوس مرمری بهترین عملکرد را در شرایط روشن‌تر دارند.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع پتوس چقدر است؟
  • آیا پتوس دارای گل است؟
  • پتوس در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • پتوس به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • کدام نوع خاک برای پتوس بهتر است؟
  • نگهداری از پتوس
  • نحوه تکثیر پتوس
  • آفات و بیماری‌های پتوس
  • آیا پتوس برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از پتوس چیست؟

 

ارتفاع پتوس چقدر است؟

سیستم ریشه هوایی پتوس، در زیستگاه اصلی خود، در زیر نور کامل و مستقیم خورشید بر روی مناظر طبیعی و درختان گسترش پیدا می‌کند. تحت چنین شرایطی، برگ‌های آن به طور باورنکردنی بزرگ می‌شوند و تقریباً هیچ محدودیتی برای توسعه طول و ارتفاع این گیاه وجود ندارد. 

ارتفاع گیاه پتوسی که در فضای باز رشد می‌کند، به 12 متر می‌رسد. به عنوان یک گیاه آپارتمانی، این گیاه ممکن است تا ارتفاع 2 تا 2.5 متر رشد کند. شکل و رشد گیاه پتوس با هرس قابل کنترل است.

انواع مختلفی از پتوس با الگوهای متفاوت برگی وجود دارد. به طور کلی، برگ‌های این گیاه براق، قلبی شکل و  به رنگ ابلق، سبز تیره و یا سفید می‌باشند.

 

ارقام محبوب پتوس عبارتند از:

  • سفید (Njoy Pothos)، گیاهی با رنگ سبز و سفید.
  • مرمری (Marble Queen Pothos)، گیاهی با برگ‌های سبز رنگ با رگه‌های سفید.
  • طلایی (Golden Pothos)، گیاهی با برگ‌های سبز مایل به زرد.
  • سبز یا جید (Jade Pothos)، گیاهی با برگ‌های سبز تیره.
  • منجولا (Manjula Pothos)، گیاهی با برگ‌های سبز و سفید و لبه‌های کمی موج‌دار.
گونه‌های محبوب پتوس

گونه‌های محبوب پتوس

 

آیا پتوس دارای گل است؟

زمانی که پتوس به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری شود، به ندرت گل می‌دهد. در طبیعت نیز تا زمانی که به یک گیاه بالغ تبدیل نشود، گل نمی‌دهد. در صورت گل‌دهی، گروهی از ساقه‌های ایستاده با براکته‌های کرم رنگ متمایز با نقطه‌های بنفش در اطراف اسپادیکس تولید می‌‌کند.

 

پتوس در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

تمامی گونه‌های پتوس در شرایط نوری متفاوت به خوبی عمل می‌کنند. با این حال، این گیاه در نور روشن و غیر مستقیم خورشید در تمام طول سال بهترین عملکرد را خواهد داشت. گونه‌های پتوس با رنگ‌های سفید نور کم را به خوبی تحمل می‌کنند. در صورتی که از پتوس در محیطی با نور کم نگهداری می‌کنید، بهتر است دو گیاه داشته باشید و آن‌ها را به طور دوره‌ای از نور کم به نور کامل و غیرمستقیم خورشید بچرخانید تا هر دو سالم بمانند.

با گذشت زمان گیاهان به دلیل کمبود نور دوکی شکل شده و ساقه‌های حاصل از رشد جدید آن‌ها کوچک‌تر، نازک و ضعیف، و برگ‌های جدید از نظر اندازه کوچک می‌شوند. برگ‌ها کمبود نور را با روشن کردن رنگ سبزشان جبران خواهند کرد. برگ‌های رنگ پریده که مایل به زرد هستند می‌توانند نشان‌دهنده کمبود نور در محل نگهداری پتوس باشند.

نکته: گیاه پتوس در زیر نور فلورسنت به خوبی رشد می‌کند. می‌توانید گیاه خود را به مدت 12 تا 14 ساعت در روز زیر نورهای تکمیلی رشد نگه دارید.

این گیاه مناطق گرمسیری، محیطی با رطوبت بالا و دمای گرم را ترجیح می‌دهد. پتوس در دمای معمولی اتاق در محدوده دمایی 16 تا 27 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارد. در خانه‌هایی با رطوبت کم، برای تأمین رطوبت مورد نیاز گیاه می‌توانید از دستگاه رطوبت‌ساز ستفاده کنید.

 

پتوس به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

میزان آب و تعداد دفعات آبیاری پتوس به عواملی مانند شدت و مدت زمان تابش نور، رطوبت، اندازه گلدان، سیستم ریشه، درجه حرارت، ترکیب و کیفیت مخلوط خاک گلدان بستگی دارد.

گیاه پتوس را کاملاً آبیاری کنید و سپس اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک تقریباً خشک شود. پژمرده شدن یا زرد شدن برگ‌های پتوس بیانگر آن است که گیاه به آبیاری نیاز دارد. آبیاری کمتر از حد مورد نیاز گیاه، می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌های آن شود. از آبیاری بیش از حد پتوس خودداری کنید چرا که این امر منجر به پوسیدگی ریشه آن می‌شود.

گیاه پتوس نیاز زیادی به کود ندارد. در اوایل فصل بهار از محلول رقیق شده یک کود مایع گیاهان آپارتمانی برای تغذیه آن استفاده کنید.

نحوه مراقبت و نگهداری از پتوس - انگور

کدام نوع خاک برای پتوس بهتر است؟

پتوس‌ها در هر نوع خاک گلدانی که از زهکشی مناسب برخوردار باشد خوب عمل می‌کنند. در صورت ریشه‌دار شدن پتوس، آن را در گلدان جدیدی با اندازه بزرگتر از گلدان قبلی بکارید. حتماً از خاک تازه و گلدانی با سوراخ زهکشی استفاده کنید. شما می‌توانید یک پتوس ریشه‌دار را هنگام تعویض گلدان به دو یا چند گیاه تقسیم کنید. 

 

نگهداری از گیاه آپارتمانی پتوس

این گیاه گرمسیری محیطی مرطوب را دوست دارد. در شرایط خشک و رطوبت کم، برگ‌های آن را به طور منظم غبارپاشی کنید. برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار که می‌تواند باعث اختلال در فرآیند فتوسنتز شود، برگ‌های آن را به طور مرتب با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید. برای شکل دادن به گیاه و تشویق رشد بوته‌ای، آن را هرس کنید.

 

نحوه تکثیر پتوس

این گیاه به راحتی از طریق قلمه‌های گیاه مادری تکثیر می‌شود. برای این منظور، قلمه‌های ساقه سالم را با حداقل یک گره برش دهید و آن‌ها را در یک گلدان آب قرار دهید. برای جلوگیری از پوسیدگی، آب گلدان را هر روز عوض کنید. به زودی خواهید دید که ریشه‌های جدیدی شروع به شکل‌گیری می‌کنند. هنگامی که ریشه‌ها شکل گرفتند، می‌توانید قلمه‌های خود را در خاک مرطوب بکارید یا می‌توانید پتوس خود را برای مدتی طولانی در آب نگه دارید. 

تکثیر پتوس در آب

تکثیر پتوس در آب

 

آفات و بیماری‌های پتوس

پتوس تحت شرایط محیطی مناسب عملاً عاری از بیماری است. آبیاری زیاد و یا دمای بیش از حد سرد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه این گیاه شود. دمای سرد یا تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های پتوس شود. 

گیاهانی که بیش از حد آبیاری می‌شوند، در معرض آفات رایج گیاهان آپارتمانی مانند شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی و حشرات فلسی قرار می‌گیرند. توصیه می‌شود برای کنترل آفات، این گیاه را با صابون حشره‌کش اسپری کنید.

 

 

آیا پتوس برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی است؟

تمام قسمت‌های پتوس برای انسان، حیوانات خانگی و دام‌ها کاملاً سمی است. پتوس حاوی کلسیم اگزالات است، بنابراین اگر به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند باعث ناراحتی معده و تحریک آن شود. همچنین، تماس با شیره این گیاه می‌تواند باعث احساس سوزش در لب و دهان شود. بنابراین، هنگام تماس با پتوس مراقب باشید. دستکش بپوشید و پس از هرس یا تعویض گلدان دست‌های خود را بشویید.

 

بهترین موارد استفاده از گیاه آپارتمانی پتوس چیست؟

پتوس یک گیاه آپارتمانی زیبا می‌باشد که از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تزیین محل کار یا منزل شما محسوب می‌شود. نگهداری از این گیاه آسان است و می‌توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

  • یک گیاه گلدانی مستقل روی میز و قفسه 
  • یک گیاه مناسب برای نگهداری در حمام
  • به صورت انبوه به عنوان پوشش زمین 
  • نگهداری در سبدهای آویزان
  • کاشته شده با دیگر گیاهان در باغ‌های کوچک
  • به عنوان گارنیش برای گیاهان گلدانی بزرگ

 

خرید انواع گیاه پتوس از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *