نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از برگ قاشقی ابلق

نحوه نگهداری برگ قاشقی ابلق

آشنایی با برگ قاشقی ابلق

برگ قاشقی ابلق با نام علمی Peperomia Obtusifolia، گونه‌ای محبوب و زیبا از Peperomia در خانواده Piperaceae است. این گیاه همیشه سبز، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله مکزیک، فلوریدا و کارائیب است و جایزه شایستگی باغ را از انجمن باغبانی سلطنتی دریافت کرده است. گیاه برگ قاشقی ابلق یک گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است که نگهداری از آن بسیار ساده می‌باشد.  این گیاه به خوبی با محیط‌های مختلف سازگار می‌شود و می‌تواند کم آبی و سایه را تحمل کند. 

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع برگ قاشقی ابلق چقدر است؟
  • آیا برگ قاشقی ابلق دارای گل و عطر است؟
  • برگ قاشقی ابلق در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • برگ قاشقی ابلق به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان برگ قاشقی ابلق چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر برگ قاشقی ابلق
  • آفات یا بیماری‌های برگ قاشقی ابلق
  • آیا برگ قاشقی ابلق سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از برگ قاشقی ابلق چیست؟

 

ارتفاع برگ قاشقی ابلق چقدر است؟ 

برگ قاشقی ابلق رشد نسبتاً سریعی دارد و تا ارتفاع و عرض 25 سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه به دلیل داشتن ساقه‌های رونده به عنوان گیاه آویزان شناخته می‌شود و دارای برگ‌های گوشتی، چرمی و قاشقی شکل است.  برگ‌‌های براق و گوشتی مانند این گیاه دارای رنگ‌های سفید کرمی و سبز هستند.

به دلیل تنوع منحصر به فرد، هر برگ با دیگری متفاوت است و معمولاً بین 5 تا 10 سانتی‌متر رشد می‌کند.

 

آیا برگ قاشقی ابلق دارای گل و عطر است؟

در فصل بهار، گیاه برگ قاشقی گل‌هایی به صورت خوشه‌ای، روی مخروط‌های عمودی تولید می‌کند. این گل‌های سفید ریز از فصل بهار تا پاییز شکوفا می‌شوند و تا اندازه 7.5 سانتی‌متر رشد می‌کنند. این گل‌ها جذاب‌ترین ویژگی این گیاه چند ساله محسوب نمی‌شوند. این گیاه همیشه سبز بوی مشخصی از شربت شنبلیله و افرا دارد. این گیاه همچنین دارای رایحه‌ای از گیاهان و ادویه‌جات مختلف از جمله ریحان، پیازچه، گشنیز و پونه کوهی است.

گلهای گیاه برگ قاشقی ابلق

گل‌های گیاه برگ قاشقی ابلق

 

برگ قاشقی ابلق در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه برگ قاشقی نور روشن و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد و حتی گاهی می‌تواند نور کم را تحمل کند. با این حال از قرار دادن این گیاه در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا به کیفیت برگ‌های آن آسیب می‌رساند. اگر گیاه به اندازه کافی نور روشن دریافت نکند، ممکن است تنوع رنگ برگ‌های خود را از دست دهد.

این گیاه رطوبت و دمای بالا از 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. در طول ماه‌های زمستان در صورت کم بودن رطوبت محیط، گیاه را روی سینی سنگریزه‌دار پر از آب قرار دهید یا از یک دستگاه مرطوب کننده در محل نگهداری آن استفاده کنید.

 

برگ قاشقی ابلق به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

برگ قاشقی ابلق به آبیاری معمولی نیاز دارد. این گیاه در فصل رشد خود، به خصوص در ماه‎های تابستان آبیاری را ترجیح می‌دهد. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود و مطمئن شوید که گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید.

در فصل زمستان، گیاه تقریباً نیاز کمی به آبیاری و یا اصلاً نیازی ندارد. بنابراین آن را کمتر آبیاری کنید. در بهار زمانی که گیاه جوان و در حال رشد است از کود مایع رقیق شده برای تغذیه آن استفاده کنید.

با کود دادن به گیاه هر دو هفته یکبار یا هر ماه یکبار در بهار و تابستان مواد مغذی آن را تأمین کنید. در ماه‌های سرد سال نیاز به کوددهی نیست.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان برگ قاشقی ابلق چگونه است؟

برای رشد سالم گیاه از خاک پیت ماس یا مخلوط دو قسمت پیت و یک قسمت خاک پرلیت استفاده کنید. اما لازم است که خاک بدون توجه به نوع آن، از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. گیاه برگ قاشقی به دلیل داشتن سیستم ریشه‌ای کوچک نیازی به تعویض گلدان ندارد. اگر گیاه جوان از گلدان فعلی خود بزرگتر شده باشد، آن را در یک گلدان بزرگتر بکارید. دقت کنید که گلدان خیلی بزرگ نباشد.

برای جلوگیری از مشکلاتی مانند غرقابی شدن، گلدان باید کم عمق باشد.

 

نظافت و نگهداری

در طول زمان، برگ‌ها و ساقه‌‌های گیاه ممکن است بیش از حد رشد کنند. آن‌ها را به آرامی هرس کنید تا گیاه در بهترین شکل و اندازه ممکن حفظ شود. در غیر این صورت ممکن است گیاه خیلی پرپشت یا نامرتب به نظر برسد. برای مراقبت بیشتر از برگ قاشقی، آن را در مکانی با نور غیر مستقیم یا سایه جزئی نگهداری کنید. زمانی که احساس کردید خاک آن خشک شده، گیاه را آبیاری کنید تا از مراقبت مطلوب آن اطمینان حاصل کنید.

 

نحوه تکثیر برگ قاشقی ابلق

ایده‌آل‌ترین روش تکثیر گیاه برگ قاشقی، تکثیر از طریق قلمه‌های ساقه یا نوک ساقه است. نوک ساقه را به طول تقریبی 2.5 تا 7.5 سانتی‌متر برش دهید و به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید. قلمه‌های نوک ساقه را در یک گلدان کوچک با سوراخ‌های زهکشی و خاک گلدان مرطوب بکارید. برای اطمینان از رشد جدید، گیاه را در نور شدید خورشید نگه دارید.

 

 

 

 

 

این گیاه از طریق قلمه برگ نیز تکثیر می‌شود. قبل از کاشت برگ‌ها، اجازه دهید حداقل یک روز خشک شوند. دقت کنید که خاک را بیش از حد آبیاری نکنید و از یک گلدان با اندازه ایده‌آل استفاده کنید.

تکثیر برگ قاشقی از طریق برگ

تکثیر برگ قاشقی از طریق برگ

 

آفات یا بیماری‌های برگ قاشقی ابلق

گیاه برگ قاشقی ابلق به ندرت دچار آفات و بیماری‌ها می‌شود. با این حال، ممکن است به دلیل آبیاری بیش از حد دچار پوسیدگی ریشه شود و ریزش برگ در آن رخ دهد. آب زیاد یا نور کم خورشید ممکن است باعث حمله کنه‌های عنکبوتی یا شپشک‌های آردآلود به این گیاه زیبا شود.

 

آیا برگ قاشقی ابلق سمی است؟

این گیاه سمی نیست و هیچ آسیبی به کودکان و حیوانات خانگی وارد نمی‌کند.

 

بهترین موارد استفاده از برگ قاشقی ابلق چیست؟

معمولاً، این گیاه در سبدهای آویزان نگهداری می‌شود. علاوه بر این که، برگ قاشقی یک گیاه آویزان زیبا است، می‌تواند به عنوان پوشش زمین نیز استفاده شود. 

گل قاشقی از آن جهت که هوا را تصفیه کرده و میزان اکسیژن را افزایش می‌دهد، بسیار مثبت و خوب است. این گیاه زیبا با از بین بردن آلودگی‌ها و گازهای مضر موجود در محیط انرژی مثبت را به خانه‌تان منتقل می‌کند.

 

خرید گیاه آپارتمانی پپرومیا (برگ قاشقی) از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *